Ubuntu 20.04 kan wel debs via een klik installeren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 09:07
Beste @letatcest

In uw review van Ubuntu 20.04:

reviews: Ubuntu 20.04 Focal Fossa - Veel sneller en gelikter

Schrijft u dat debs niet via een klik kunnen worden geïnstalleerd, maar ik sprak net een Ubuntu dev (Alan Pope) op Telegram en die verzekerde mij ervan dat dit gefixt is.

Ik vind dit belangrijk om te melden om dat het (volgens het review, en ook volgens mij) een groot minpunt is. Mensen reageren er ook heftig op.

Ik hoop dat u hier iets mee kan,

Met vriendelijke groet,

Freek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-09 11:37

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Dank voor het melden @teek2, ik heb het aangepast als update.

Schreef Cryptovaluta voor dummies, 3de druk in print | eBook-versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam_vde
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20-06-2021
Ik lees ook "applicaties die als snap enorm groot zijn doordat ze veel afhankelijkheden met zich moeten meenemen" maar als ik side-by-side veregelijkingen maak tussen debs en snaps (ik heb er 35 draaien) zie ik dat niet. Kan je pakweg 3 relevante voorbeelden geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Ik weet wel dat Snaps vroeger erg groot konden zijn, maar tegenwoordig kunnen wel dependencies delen als ze precies hetzelfde zijn, dus dan heb je er steeds minder last van dat alles dependencies in de snaps zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

Dat is ook weer waar, maar het blijft gewoon gedoe. Nu zijn bepaalde dingen niet meer standaard als snap geïnstalleerd, zoals de rekenmachine, en nog steeds als je bijvoorbeeld VLC als snap installeert dan gebruikt ie 212MB, terwijl het programma volgens apt info vlc 229 kB neemt, ik weet dat alle codecs etc. dan ook ergens staan, maar toch.
Ik ben niet tegen snaps, of appimages, of flatpaks, maar het is steeds zo'n geschipper. Ik vroeg Canonical zelf nog om een reactie, maar die was zo vaag, dat het niks toevoegde aan mijn verhaal. De reactie:
To answer your question regarding Startup time of snaps and/or considerations for pre-installing software as snaps, snap performance is an ongoing issue that we are forever addressing. As you mentioned in your email this release is incrementally better than the last. Certain standard software is installed either as a deb or as a snap depending on what is best for the application. Some things come as snaps for security reasons, others come as debs because those issues are less of a concern. As we continue to improve the performance of snaps, that does not necessarily mean we will replace the deb with a snap. If the deb is better, we will use the deb.
Het uitgangspunt van snaps is natuurlijk goed te begrijpen, als je op een embedded device zonder regelmatige security updates wel updates wil kunnen pushen van applicaties die daarop staan zonder dat die alle dependencies breken. En ik denk ook dat het voor veel jan-met-de-pets veiliger kan zijn. Maar voor mij als al 14 jaar exclusief linux en 10+ jaar vnl. Ubuntu-gebruiker vind ik wel wat van het langzamer of (veel) groter maken van bepaalde apps.

Misschien is het voornamelijk een communicatie-probleem. Waarom is er geen UI-oplossing om mensen duidelijker te maken wat wat is en waarom je het een of het ander wel of niet zou installeren. En ook om mensen te wijzen op bepaalde toegangsrechten, zoals bij KDEnlive en zo, dat je niet direct kunt schrijven naar een usb-drive terwijl dat prima werkt na het instellen van de juiste schuifjes in het software center.

edit: en ik 'zeur' daar natuurlijk al veel langer over, zie ook reviews: Ubuntu 19.04 - Wat is nieuw in Disco Dingo? :)

of zie ook deze: letatcest in "Het Grote Ubuntu Topic"

[ Voor 6% gewijzigd door letatcest op 24-04-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teek2
Ja, ik had er zelf ook last van, dat Jitsi niet werkte in Chromium tot ik de schuifjes voor audio/video vond in de software store. Dat zou veel beter moeten kunnen natuurlijk.

Maar het uitgangspunt is inderdaad meer de devs, die 1 package kunnen maken voor vele distro's, zelfs op basis van hun git repo, met 1 yaml file. Daarna krijgen gebruikers altijd de nieuwste versie. Als je kijkt naar de gigantische hoeveelheid issues die er zijn met verouderde Nextcloud Client apt packages in allerlei repo's (bijvoorbeeld) dan zou je echt blij zijn met een snap, en de devs ook, lijkt me, want het scheelt heel veel support vragen. In dit geval kunnen de Nextcloud devs dan versies pushen zonder rekening te houden met lib versies op de target systemen. Dat scheelt veel werk en afhankelijkheid.

Vaak is het alternatief voor de snap niet een snel klein up-to-date apt pakket, maar een verouderde versie of helemaal niets. En daar zit de kracht van snaps. Tenminste, als de adoptie groeit.

Ik negeerde trouwens vroeger ook de software store in zijn geheel, ik merkte het bestaan alleen doordat het mijn apt update blokkeerde als hij zijn repo's updatete... Maar tegenwoordig gebruik ik het steeds vaker, het is snel en je kunt gewoon blijven klikken en alles wordt dan in de queue gezet, vergeleken met apt, waar je moet wachten tot je lijst met packages klaar is is het zelfs een verbetering.

Maar er valt zeker nog wat te verbeteren en dat weten ze ook wel bij Canonical.

Overigens vind ik je review erg goed, maar je merkt idd dat je wat meer van de oude stempel bent, met een diepe, filosofisch gegronde liefde voor Linux en FOSS, haha, het woord nekbaard zou ik niet durven gebruiken trouwens hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• letatcest

letatcest

Freelanceredacteur

Kidult

teek2 schreef op vrijdag 24 april 2020 @ 11:25:
(...)

Overigens vind ik je review erg goed, maar je merkt idd dat je wat meer van de oude stempel bent, met een diepe, filosofisch gegronde liefde voor Linux en FOSS, haha, het woord nekbaard zou ik niet durven gebruiken trouwens hoor ;)
Haha! (8>

Ik was tijdje terug weer voornamelijk Firefox gaan gebruiken, vooral omdat ik Firefox Preview op mijn mobiel gebruik en dat is wel praktisch met koppelingen, maar Chromium is nu... twee of drie uitgaves al alleen als Snap? Ik geloof sinds 19.04. En die update af en toe echt tussendoor, dat merk je dan omdat het icoontje evenuit de launcher verdwijnt en weer terugkomt. Maar de VLC snap is ouder dan de Apt... Verder doe ik bijna alles softwarecenter uit luiheid ook, tenzij iets echt een upgrade heeft die echt veel toevoegt. Maar goed, voordat we een grote Ubuntu-topic-discussie in het redactieforum gaan voeren 8)

Oh, en for what it's worth, inmiddels heb ik Windows Subsysystem for Linux ook leren kennen, dat maakt wel een dag en nacht verschil...

Het Grote Ubuntu Topic

Pagina: 1