Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:05
Hallo medetweakers,

Ik heb een 3600 gekoeld door een Noctua LH L12s in een cougar qbx itx case.

De koeler krijgt directe lucht aanvoer van buiten door een bequiet pure wings 2 fan en allebei verplaatsen ze de lucht in dezelfde richting. Ik heb wel custom fan curves ingesteld (https://imgur.com/a/cErT5pX)

Na een 20 minuten cinebench r20 multicore run op stock settings behaalt deze ongeveer 76C.
Cinebench R20 score zat rond de 3400. De kloksnelheid van de cores zat rond de 3900-4000 mhz

De noctua slim 120 mm fan op de koeler behaalde hier een maximale snelheid van 1550 RPM en de purewings 2 fan 1200 rpm.

Als de voltage op 1.25 gezet wordt en de snelheid op 4150 wordt de cpu 74C met de noctua fan op 1300 en de bequiet op 1200. Cinebench zit dan rond de 3624.

Zijn dit een beetje acceptabele waardes? en zou een 120mm aio betere prestaties leveren als de noctua l12s, gekeken naar koeling en geluidsproductie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
De score die je te zien krijgt in cinebench is gewoon prima. Zoek op het internet maar naar 3600 cinebench benchmarks.

Verder denk ik dat een AIO niets uitmaakt, een noctua luchtkoker is imo evengoed als een AIO. Custom loop is ander verhaal natuurlijk

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Dracoz schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:41:
De score die je te zien krijgt in cinebench is gewoon prima. Zoek op het internet maar naar 3600 cinebench benchmarks.

Verder denk ik dat een AIO niets uitmaakt, een noctua luchtkoker is imo evengoed als een AIO. Custom loop is ander verhaal natuurlijk
Thanks voor je reactie, het voornamelijkste waar ik me zorgen over maak zijn de "hoge" temperaturen, hoewel alles onder de 80 gewoon prima is (en erboven soms ook nog) vind ik wel dat de ryzen chip erg snel warm word.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracoz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:39
Gaan we weer met een "help mijn ryzen is te warm" forum staat er al vol mee...

Anyway, je hebt een kleine compacte behuizing hierdoor krijg je inderdaad wat hogere temperaturen te zien. Je hoeft je imo niet druk te maken om thermals nu.

Ryzen 7 7800X3D ,MSI PRO X670-P WIFI, 2x16GB DDR5 6000Mhz, Nvidia RTX2070 Super

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:12

br00ky

Moderator Harde Waren
Tenzij je voor de lol cinebenches draait in plaats van zaken waar dat ding echt voor bedoeld is, zou ik me geen zorgen maken en gaan met die banaan. Ik heb van mijn leven nog nooit een benchmark gedraaid. Als die immers doet wat die moet doen, lekker boeiend dat je onrealistische loads erop gooit en dan dus heel warm wordt :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Tenzij je voor de lol cinebenches draait in plaats van zaken waar dat ding echt voor bedoeld is, zou ik me geen zorgen maken en gaan met die banaan. Ik heb van mijn leven nog nooit een benchmark gedraaid. Als die immers doet wat die moet doen, lekker boeiend dat je onrealistische loads erop gooit en dan dus heel warm wordt :+ .
Das waar, ik ben ook meer dan tevreden met mn systeempje, vindt gewoon het tweaken erg leuk, kijken wat de beste resultaten levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
Een 120mm AIO gaat je niks opleveren.
Neem dan als je de ruimte hebt een grotere luchtkoeler of een 240mm of 360mm AIO.

Een 12mm heeft gewoon te weinig koel vermogen ommeer uit die cpu te halen.
De Noctua die je nu hebt kan echt nog wel beter,maar geen 12mm AIO.

Persoonlijk vind ik je huidige koeler niet echt geschikt om mee te overclocken.
Want Cinebench is echt niet zo zwaar.

Als je het systeem nog meer gaat belasten,dan ze temp nog wel verder omhoog gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door freaky35 op 23-04-2020 19:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17-09 08:48
freaky35 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:26:
Een 12mm AIO gaat je niks opleveren
Dat is dan ook wel héél erg klein ;)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:58
Brad Pitt schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:28:
[...]

Dat is dan ook wel héél erg klein ;)
:) _O- _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
Persoonlijk vind ik je huidige koeler niet echt geschikt om mee te overclocken.
Ryzen is sowieso niet zo geschikt voor overclocken, van wat ik gehoord/gezien heb. Wat ik interressant vind is de cpu zo stil en koel mogelijk te houden zonder groot prestatieverlies.
Neem dan als je de ruimte hebt een grotere luchtkoeler of een 240mm of 360mm AIO.
Er past wel een 240 aio in, maar dan ben ik mn 2tb hdd kwijt. Een grotere luchtkoeler of wellicht betere fans kan wellicht helpen, volgende week komt er een via Amazon binnen.

Ik heb eigenlijk geen idee wat het grootste formaat koeler is wat er in kan, dat schijnt in deze case erg flexibel te zijn als je kijkt naar wat er aangegeven word als max hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Mooie temperatuur voor een itx systeem, veel beter gaat het niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WildWilly
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-07 21:47
Pimmetjuuh schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:35:
Hallo medetweakers,

Ik heb een 3600 gekoeld door een Noctua LH L12s in een cougar qbx itx case.

De koeler krijgt directe lucht aanvoer van buiten door een bequiet pure wings 2 fan en allebei verplaatsen ze de lucht in dezelfde richting. Ik heb wel custom fan curves ingesteld (https://imgur.com/a/cErT5pX)

Na een 20 minuten cinebench r20 multicore run op stock settings behaalt deze ongeveer 76C.
Cinebench R20 score zat rond de 3400. De kloksnelheid van de cores zat rond de 3900-4000 mhz

De noctua slim 120 mm fan op de koeler behaalde hier een maximale snelheid van 1550 RPM en de purewings 2 fan 1200 rpm.

Als de voltage op 1.25 gezet wordt en de snelheid op 4150 wordt de cpu 74C met de noctua fan op 1300 en de bequiet op 1200. Cinebench zit dan rond de 3624.

Zijn dit een beetje acceptabele waardes? en zou een 120mm aio betere prestaties leveren als de noctua l12s, gekeken naar koeling en geluidsproductie?
Het probleem van 3000 series is dat core fysiek kleiner. Dit betekend dat gegenereerde warmte is meer geconcentreerd en is dus moeilijker de koelen. En gezien het feit dat dit een itx systeem is zijn dit goede temperaturen en prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Met welk programma meer je überhaupt die temperatuur?

90% van de programma’s hebben namelijk geen idee hoe je de temperatuur meet bij een Ryzen-cpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetjuuh
White Feather schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:30:
Met welk programma meer je überhaupt die temperatuur?

90% van de programma’s hebben namelijk geen idee hoe je de temperatuur meet bij een Ryzen-cpu.
Ik gebruik Hardware monitor (https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-08 16:48
Je kunt het beste Ryzen Master gebruiken.
De rest weet niet wat ze aan het meten zijn of gebruiken de hoogste waarde van de 60 temperatuursensoren die we in de cpu zitten: https://www.hwinfo.com/fo...ding-for-ryzen-3000.5938/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-09 19:37
Pimmetjuuh schreef op donderdag 23 april 2020 @ 19:48:
[...]

Ryzen is sowieso niet zo geschikt voor overclocken, van wat ik gehoord/gezien heb. Wat ik interressant vind is de cpu zo stil en koel mogelijk te houden zonder groot prestatieverlies.

[...]
Eens, maar dat komt ook omdat AMD er zelf al out of the box veel uit haalt. Zoals het boost gedrag at geen tijds limitatie kent zoals wel het geval is bij het blauwe kamp.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Je cinebench scores is niets mis mee, aangezien Ryzen schaalt met temperatuur lijk alles perfect in orde. Hier met een 360 rad AIO ook dik in de 70 (3800X). Er zijn bepaalde mods die je koeler iets opschuiven richting de plek waar je chiplet zit (Zoek op der 8auer) en dan kan je de temperauur met een AIO nog iets lager krijgen.

Mocht je je efficientie willen checken, kijk hier eens naar onze cinebench scores:

GoT Cinebench 'Wall of Fame' Topic

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Pagina: 1