Netwerk in nieuwe woning, 3 verdiepingen, betonnen vloeren.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-05 22:34

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Topicstarter
Tweakers,

Ik ga vanaf volgende week aan de slag om mijn nieuwe huis (woning uit jaren 90) verbouwen voordat we erin gaan wonen. Onderdeel daarvan is een aantal inbouwdozen met Cat6a kabels + inbouwdozen. Dat gedeelte is overzichtelijk en duidelijk voor mij (patchkastje, switch, router, kabels en inbouwdozen).

Wat voor mij niet duidelijk is, is de beste manier om de wifi verbinding te organiseren op de verdiepingen. Wat ik het liefste zou willen, mits betaalbaar (enkele 100'en euro's max?) is dat de clients automatisch naar het meshwifi/accesspoint met het beste signaal schakelt. Het gaat om een woning met 3 verdiepingen van zo'n 45m2 per verdieping, waarbij ook de achtertuin (ongeveer 10x7) liefst goed wifi verbinding willen hebben.

Ik hoop dat mijn vraag helder is, hoe richt ik het draadloze deel het handigst in?

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Ik zou persoonlijk eens kijken, naar unifi er is een groot topic hier van.

Dan een ac-lite per verdieping eventueel aangevuld met een mes unit voor de tuin, ik denk dat dat prima kan.

Alles hangt er een beetje van af hoeveel switch poorten je waar nodig hebt, anders zou je in wall units kunnen overwegen heb je accesspoint en direct 3 switchpoorten.

Moet kunnen tussen de 300 en 500 euro.

Linkje naar het topic : [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

[ Voor 11% gewijzigd door Tomsworld op 21-04-2020 15:12 ]

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Topicstarter
Tomsworld schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:11:
Ik zou persoonlijk eens kijken, naar unifi er is een groot topic hier van.

Dan een ac-lite per verdieping eventueel aangevuld met een mes unit voor de tuin, ik denk dat dat prima kan.

Alles hangt er een beetje van af hoeveel switch poorten je waar nodig hebt, anders zou je in wall units kunnen overwegen heb je accesspoint en direct 3 switchpoorten.

Moet kunnen tussen de 300 en 500 euro.

Linkje naar het topic : [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
Bedankt @Tomsworld voor je tip, ik denk dat ik begrijp hoe dat dan zou moeten gaan werken. Even tegen jullie aan praten voor de zekerheid:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v87ClLI_Rhahqk6VveEatbR18a8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MufOQDzU2QLOFWAVehS2ETJ5.png?f=fotoalbum_large

Is dit dan de juiste manier:

1. Kabelmodem ontvangt kabel, verbind ik met Unifi Dream Machine.

2. Dream Machine werkt als managed switch die mijn wifi uitbreidbaar en beheerbaar maakt.

Voor Wifi:

3. Dream machine werkt zelf als AP voor de begane grond (en mogelijk 1e verdieping).

4. AP AC Pro / Lite om op de 2e verdieping het draadloze signaal te verzenden/ontvangen

Voor bedrade verbinding:

5. Unmanaged switch (in 1e instantie een 5 ports die ik bezit, later nog eens uitbreiden wanneer nodig)

Voor gebruiksgemak:

6. patchpaneel om kabels in huis met switches te verbinden.

Zie ik hiermee nog iets over het hoofd? Bedankt voor jullie tips. _/-\o_

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomsworld
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Persoonlijk zou ik gaan voor de ac-lite. De dream machine zit een zeer goed ap in dat kan een groot deel van het gelijkvloers / tuin coveren mits het op een gode locatie staat en daar ben je wat afhankelijk van waar je kabel modem zit.

Die unmanaged switches kan je nu nog gebruik, op termijn denk ik is het leuk om dat allemaal te vervangen door unifi materiaal.

Patchpaneel is een van de eenvoudigste opties om de kabels netjes af te werkren.

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-05 15:04
DualDevil,

Weet niet wat je budget is maar voor paar tienjes meer heb je de UDM Pro al en deze heeft iets meer opties voor de toekomst.
Nadeel is wel dat je dan een extra AP bij moet kopen voor de begane grond maar dan kan je bijv wel alles vanaf je meterkast alles centraliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 20:57
Arthion-nl schreef op woensdag 22 april 2020 @ 10:40:
DualDevil,

Weet niet wat je budget is maar voor paar tienjes meer heb je de UDM Pro al en deze heeft iets meer opties voor de toekomst.
Nadeel is wel dat je dan een extra AP bij moet kopen voor de begane grond maar dan kan je bijv wel alles vanaf je meterkast alles centraliseren.
Paar tientjes is 100 euro... inclusief AP ga je dan al richting de 200 extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:06
Afhankelijk van de situatie in huis zou je ook de In-wall access points van Unifi kunnen overwegen. Daarmee heb je ook meteen een netwerkaansluiting op de plek van het access point.

Ik ben toevallig ook net bezig met de aanschaf van Unifi spullen, en een extra netwerk aansluiting is in mijn situatie erg handig.

https://store.ui.com/products/inwall-ap

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:04

lier

MikroTik nerd

Welke provider krijg je?
Welk modem leveren zij (en bevat deze al een router)?
Waar kan je de accesspoints plaatsen (muur/plafond)?
Kan je overal met netwerkkabel werken?

Roaming hoef je niets anders voor te doen dan de accsspoints goed te configureren. Als je met centrale manager werkt (zoals de Unifi controller) dan is dat een stuk eenvoudiger.

Unifi is prachtig spul, maar zeker niet de heilige graal. Alles valt of staat met een goed onderzoek waar je je accesspoints moet plaatsen en hoe je het configureert.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Topicstarter
Ziggo 250/50
Welk modem leveren zij (en bevat deze al een router)?
Ja, leveren een Ziggo Connectbox die dan als modem gaat dienen. Van daar een lijntje naar UDM en naar switch.
Waar kan je de accesspoints plaatsen (muur/plafond)?
In principe vrijwel overal, we gaan nog netwerkkabels trekken en muren moeten toch opnieuw afgewerkt worden.
Kan je overal met netwerkkabel werken?
Zo goed als overal, alle kabels moeten nog getrokken worden. Ik wil het wel graag in 1x redelijk goed doen zodat het daarna afgewerkt kan worden en dicht kan blijven.

Bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:04

lier

MikroTik nerd

DualDevil schreef op woensdag 22 april 2020 @ 11:29:
Ja, leveren een Ziggo Connectbox die dan als modem gaat dienen. Van daar een lijntje naar UDM en naar switch.
Waarom? Connectbox niet voldoende?
Zo goed als overal, alle kabels moeten nog getrokken worden. Ik wil het wel graag in 1x redelijk goed doen zodat het daarna afgewerkt kan worden en dicht kan blijven.
Als plafonds een optie zijn...zeker doen! Zoek naar de centrale punten en, als je hoge perfprmance wil, waar een line-of-sight mogelijk is.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Topicstarter
lier schreef op woensdag 22 april 2020 @ 13:02:
[...]

Waarom? Connectbox niet voldoende?

[...]

Als plafonds een optie zijn...zeker doen! Zoek naar de centrale punten en, als je hoge perfprmance wil, waar een line-of-sight mogelijk is.
Connectbox wil ik direct bij de binnenkomende kabel neerzetten, en ik verwacht niet dat die sterk genoeg is om in zijn eentje de gehele woning van WiFi te voorzien. Als ik dan meerdere AP's ga plaatsen en "sticky clients" wil voorkomen leek dit me de meest robuuste thuisgebruikersoplossing.

Mooie met de UDM is dat het gemakkelijk uitbreidbaar is tot ik tevreden ben over het resultaat. Start met UDM + AP AC Lite nabij zolder met een poging daarmee ook de tussenverdieping te bedienen. In toekomst evt. buiten / garage en zo nodig op de tussenverdieping uitbreiden.

Zou een oplossing waarbij de connectbox direct wordt ingezet vergelijkbare resultaten kunnen geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20:18
Tomsworld schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:22:
Persoonlijk zou ik gaan voor de ac-lite. De dream machine zit een zeer goed ap in dat kan een groot deel van het gelijkvloers / tuin coveren mits het op een gode locatie staat en daar ben je wat afhankelijk van waar je kabel modem zit.

Die unmanaged switches kan je nu nog gebruik, op termijn denk ik is het leuk om dat allemaal te vervangen door unifi materiaal.

Patchpaneel is een van de eenvoudigste opties om de kabels netjes af te werkren.
Wat is het voordeel van een unify switch t.o.v. unmanaged switch?
Pagina: 1