Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenzeau
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-09 10:57
Hallo iedereen,

Toen ik nog jong was, in 2014, heb ik dankzij jullie hier een mooie versie van de BBG HTPC van november 2013 gebouwd; Stille Gaming / Emulator M-ITX HTPC. Dat systeem was echt top toen, ik heb inderdaad veel Half Life 2, Team Fortress 2 en Titanfall gespeeld erop. Diablo3 heb ik later op de Switch gespeeld, ook prachtig trouwens.

Het systeem is wat oud, maar kan nog prima mee voor wat ik ermee doe; Netflix/films kijken. Graag zou ik hem een kleine boost geven om er weer wat nieuwere games op te kunnen spelen. Overigens doe ik dat voornamelijk via een Steam Link, bedraad netwerk.

Ik zoek een?
Ik ben dus vooral op zoek naar een videokaart en kijkend naar de pricewatch ranking, reviews, mijn mogelijkheden (PCI-e 3.0 x16) en budget (niet teveel omdat het een oud systeem is) neig ik naar de immer populaire Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G.

Wat is je budget?
Maximaal 300-350 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeuren wat betreft merk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Vooral zou ik willen genieten van het nieuwe Black Mesa (ik ben best een Half-life fan net als de rest van de planeet) op een prettige kwaliteit. Nu staan de instellingen op potato wat ik zonde vind. Verder zou ik graag Doom Eternal, Halo: The Master Chief Collection, Borderlands 3 en Red Dead Redemption 2 kunnen spelen. Cyberpunk als hij uitkomt. En ik moet hem voor Netflix kunnen blijven gebruiken (haha).

Dit is mijn huidige beest:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670K Boxed€ 189,50€ 189,50
1ASRock Intel H81 H81M-ITX€ 54,20€ 54,20
1MSI Radeon R9 270X GAMING 2G€ 177,-€ 177,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 63,98€ 63,98
1Scythe Shuriken Rev. B€ 22,95€ 22,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 62,50€ 62,50
1Be-Quiet SystemPower 7 400W PSU€ 36,-€ 36,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 71,05€ 71,05
1Seagate ST2000DM008, 2TB€ 57,92€ 57,92
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 677,18

Mijn vragen;
• Kom ik uit met de power supply die ik nu heb? Op basis van de MSI power supply calculator zou het moeten lukken, maar misschien zie ik iets over het hoofd.
• Is er nog een betekenisvol verschil tussen de Gigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G
en de Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G? Ik geef niks om RGB/LEDS op de kaart en die 0.03 Ghz lijkt me niet heel relevant. Denk ook dat die Super OC beter in de 304 kast past.
• Even los van het budget; andere updates die handig zijn op basis van de lijst games? Misschien meer RAM? CPU toch vervangen? Als ik mag dromen; zou dit systeem Half-Life Alyx aan kunnen in de toekomst?

Dank voor het lezen en het eventuele advies! :)

Beste antwoord (via Svenzeau op 21-04-2020 14:33)

• RJeee
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-07 21:58
850 watt is inderdaad overdreven. Wil graag een stil systeem en deze voeding doet feitelijk helemaal niks, kan altijd lekker passive draaien.

350 watt pusht de limiet, als je een calculator aanhoudt. Je hebt zeker geen headroom om je CPU te overklokken. Ik zou dus inderdaad voor minimaal 400 watt van GOEDE kwaliteit gaan of wellicht 450. Zal qua prijs niet veel uitmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgxLdT3d4ULNslqvA07ahtIjdEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8eQk6BcOgQK03f8Yu2PbObSJ.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door RJeee op 21-04-2020 09:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJeee
Volgens mij is in veel gevallen de 4670K nog best een capabele processor. Je kunt overwegen de i7 variant tweedehands een keer te scoren.

Betreft videokaart, lijkt een 1660 me een flinke upgrade.

Ik zou inderdaad ook even naar het geheugen kijken. Helaas moet je dan wel een heel 16gb kitje kopen aangezien je moederbord maar over 2 sloten beschikt.

Qua voedingen ben ik altijd van mening, there is no such thing as overkill. Heb zelf een 850 watt seasonic. Maar kwaliteit is belangrijker dan alleen de watt-rating. Maar ik denk dat je qua voeding iets hoger moet zitten. Maar hier zijn anderen die hier wellicht meer over kunnen zeggen.

Ten slotte, weet ik niet of elke videokaart past in je behuizing. Moet je even goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenzeau
Thanks voor je vlotte repons @RJeee! Inderdaad een flinke upgrade van die 270X :D De processor laat ik even voor wat het is denk ik, wel dank voor de tip.

Als ik zo naar RAM kijk voor 16Gb kitjes, zou me dat 70-ish euro extra kosten. Dat zou nog wel kunnen denk ik.

Wat betreft die voeding is wel even belangrijk, als dit gewoon voldoende is, 400, dan lijkt me dat prima en voor mij hoeft het niet per se overkill te zijn zoals jouw 850 watt :) Misschien dat iemand daar nog wat over kan zeggen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• RJeee
850 watt is inderdaad overdreven. Wil graag een stil systeem en deze voeding doet feitelijk helemaal niks, kan altijd lekker passive draaien.

350 watt pusht de limiet, als je een calculator aanhoudt. Je hebt zeker geen headroom om je CPU te overklokken. Ik zou dus inderdaad voor minimaal 400 watt van GOEDE kwaliteit gaan of wellicht 450. Zal qua prijs niet veel uitmaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgxLdT3d4ULNslqvA07ahtIjdEI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8eQk6BcOgQK03f8Yu2PbObSJ.png?f=user_large

[ Voor 20% gewijzigd door RJeee op 21-04-2020 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenzeau
Ah okay, supernice overzicht! Ik heb 1 foutje gemaakt overigens, ik zie dat ik op het laatste moment nog een wijziging had gemaakt in mijn bestelling in 2014 en dat het een be quiet! System Power 7 400W is geworden in plaats van die 350 watt - sorry. Heb het bijgewerkt in het overzicht.

Als we ervan uit gaan dat ik de CPU nu niet overklok (wat ook zo is overigens) en dat ik hem voor nu op die i5 houdt in plaats van de i7, dan lijkt dit voldoende te zijn.

De rating van die PSU is 80 Plus Bronze, in de review van toen kwam de efficiëntie uit op 85.47%. Kwalificeert dit als goede kwaliteit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

RJeee heeft wel een fout gemaakt door de 1660 te selecteren in de 1660 Super. Verschil tussen die twee mbt consumptie is niet al te groot.

Maar verder... Nah, je voeding is wat oud en je wilt het misschien vervangen omdat kwaliteit niet stil zit, maar echt nodig om te vervangen is het niet.

[ Voor 5% gewijzigd door Thomg op 21-04-2020 10:40 . Reden: 1660 Super tov 1660, niet 1650 Super tov 1650 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJeee
Volgens mij levert be quiet prima voedingen. Ik zou zeggen, go for it :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RJeee
Thomg schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:39:
RJeee heeft wel een aanzienlijke fout gemaakt door de 1660 te selecteren in de 1660 Super. Verschil tussen die twee mbt consumptie is NIET klein.

Maar verder... Nah, je voeding is wat oud en je wilt het misschien vervangen omdat kwaliteit niet stil zit, maar echt nodig om te vervangen is het niet.
Was geen fout, kon 'm niet kiezen. :( Had 't wel even moeten noemen idd. Weet je of het veel uitmaakt en mijn verhaal nog zin heeft? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nee hoor, ik verwarde het verschil tussen de 1650 en 1650 Super. Je verhaal klopt verder wel.

Weet wel vrij zeker dat het ook prima gaat draaien op een 350W voeding.

Edit: Verder in het algemeen. Maak je geen zorgen om welke PCI-E versie je hebt, de 5600XT kan ook prima draaien op een gen3 x16 slot.

Je PC is wel wat ondermaats voor de meeste games die je benoemd, de 4670K is nou eenmaal aan de oudere kant. Het gaat wel draaien, maar ik verwacht wel wat vormen van cpu bottleneck...

Tenminste, op welke resolutie / fps?

[ Voor 52% gewijzigd door Thomg op 21-04-2020 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenzeau
Dag heren, dank voor de responses wederom. Fijn dat die huidige voeding voor nu toereikend is :)

@Thomg wat betreft de resolutie zou ik 1080p op 60fps prima vinden. De tv waar ik af en toe op speel (als ik de kans krijg) is een full HD plasma waar 1080p me prima voor lijkt. De monitor waar ik via steam link op speel is een U2410 van Dell, lijkt me dat 1080p dan ook niet mega op gaat vallen.

Mijn idee is om voor nu voorwaards te bewegen met de 1660 super (die dus een stukje korter is dan de 1660 super gaming wat prettig is, plus ik kan de fans gewoon op laag zetten bij films kijken) en deze voeding.

Mocht ik overigens die tweedehands i7 op de kop kunnen tikken, gaat dat (1) met deze voeding dan nog steeds werken en (2) is dat dan de silver bullet voor de rest van de games, gegeven de resolutie/fps?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

1080p 60Hz is fine voor die combi. Meer dan een 1660 Super / 5600XT zou ik eigenlijk niet willen combineren met een 4670K.

i7 kan prima met de voeding, maar een silver bullet is het niet. Veel rek zit er niet in het platform.

Als je een i7 kan krijgen voor 50E... Maybe?

[ Voor 3% gewijzigd door Thomg op 21-04-2020 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenzeau
Alright prima, thanks!

Ik heb even in de pricewatch gekeken voor die i7 om wat gevoel te krijgen, en 50e zit er nog niet tussen helaas..

Denk dat ik hier even tevreden mee ben, die 1660 Super pak ik erbij voor de nieuwere games en ik houd het even in de gaten voor een i7.

En 60Hz denk ik dan inderdaad @Thomg :) Wel 60fps ook dus he? :D

[ Voor 7% gewijzigd door Svenzeau op 21-04-2020 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Dat is dus ook het probleem, de enige noemenswaardige upgrade op dat platform is naar een i7, dus prijzen zijn nog lekker hoog. Zo hoog dat je eigenlijk beter af bent om gewoon te sparen voor een platform upgrade.

60 fps ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

Je bord support alle Haswell Xeon CPU (Haswell R vanaf bepaalt BIOS) https://www.asrock.com/mb/Intel/H81M-ITX/#CPU

Deze bieden soortgelijke performance als een i7, maar hebben niet allemaal een iGPU (is geen probleem zo te zien) en kunnen niet overklokken (doe je ook niet zo te zien)

Prijs is afhankelijk, ik zie ze hier voor ~90, maar er is er ook 1 die er 20 exemplaren heeft met NOTK.
Staat je vrij 50 te bieden, lijkt me een beetje een handelaartyp en denk dat ie er liever 1 voor 50 wegdoet dan onverkocht laat. V&A aangeboden: Intel Xeon E3-1241 v3 Tray

Op marktplaats vind je ze vanaf ~50. Even goed kijken of je er wel op vooruit gaat.

[ Voor 7% gewijzigd door SpamLame op 21-04-2020 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svenzeau
Duidelijk, thanks @Thomg .

En dat is wel een interessante zijstap @SpamLame, die Xeons zijn eigenlijk voor servers en workstations maar zouden hier dus ook prima in werken? Voor gaming and the like of moet ik dan wat in gedachten houden nog? Kijkend naar verbruik zou dat zelfs iets omlaag gaan van 84w naar 80w in vergelijking met m'n huidige i5, kijkend naar dat overzicht wat je linkt. Even aangenomen dat ik het BIOS inderdaad update voor zover dat nog niet het geval is (ik denk het wel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

Zo worden Xeons wel weggezet ja, maar in principe presteren ze gelijk aan hun i7 partner (beide Haswell (R), mss iets beter indien grotere l2/3 caches.

Of je er echt iets mee op schiet is afjankelijk van wat je ermee doet, Ghz technisch schiet je niet echt op, zelfs niet met de "snelste" Xeon. Heeft jouw workload baat bij 4 extra (hyper)thread en/of is de prijs goed dan zou je het kunnen doen.

Verder is er vziw niet iets mbt gaming and the like waar je rekening mee moet houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Svenzeau
Duidelijk verhaal @SpamLame! Wat je zegt, qua Ghz technisch blijft het technisch hetzelfde dus ik zou een bod kunnen doen op de ad die je noemt en kijken hoe dat uitpakt.

Voor nu geef ik dit oude beest in ieder geval nog een duwtje met de 1660 super en wellicht wat RAM, dan ga ik richting de toekomst voor een nieuwe pc op basis van de BBG.

Hoewel ik het antwoord van @RJeee markeer als beste, wil ik jullie allen hartelijk dank voor het meedenken!
Pagina: 1