Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Eergisteren kregen we storing op onze CV ketel. Zelf de dingen gedaan die ik kon, maar dat leverde niets op. Gisteren is de installateur geweest en helaas is het einde verhaal voor de ketel. De ketel begon al wat ouder te worden, maar mijn hoop was dat ‘ie nog wat langer meekon, zodat we tijd hadden om over te gaan op een duurzame gasloze oplossing.

Nu wordt alles een beetje versneld. De installateur raadt een nieuwe CV ketel aan. Volgens hem hebben warmtepompen en zonneboilers geen zin voor onze woning. Mijn gevoel zegt dat een combinatie van warmtepomp, zonneboiler en zonnepanelen met een kleine elektrische ketel voor de echt koude winterdagen zou moeten kunnen.

Ik zag al deze prachtige oplossing van Hone: https://www.solarcompleet.nl/hone/ Zonnepanelen en zonneboiler in één. Hang daar een warmtepomp bij en een kleine elektrische ketel. Klaar? Toch?

Onze woning is van begin jaren 90 en matig/goed geïsoleerd. Het is natuurlijk geen nieuwbouwwoning met de laatste standaard aan isolatie, maar in de winter verliezen we ‘s nachts ongeveer 1 graad als de kachel uit staat. We hebben geen vloerverwarming en normale radiatoren. Vloerverwarming aanleggen is geen optie zonder het hele huis te slopen.

Zijn er oplossingen? Of gaat Nederland straks duizenden huizen slopen als we gasloos gaan? Ik vind het een beetje jammer om voor een paar jaar een normale ketel te kopen. Daarnaast wil onze gemeente altijd het braafste jongetje van de klas zijn en is onze wijk altijd als eerste overal mee aan de beurt als proef. Ik zie zomaar gebeuren dat wij in 2025 ofzo aan de beurt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:33
Heeft hij ook voorgerekend wat je aan onderdelen/arbeid kwijt zou zijn bij reparatie? Nieuwe ketels (en nieuwe warmtepompen) kunnen ook kinderziektes hebben die je geld gaan kosten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:17
wolly_a schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:41:
Onze woning is van begin jaren 90 en matig/goed geïsoleerd. Het is natuurlijk geen nieuwbouwwoning met de laatste standaard aan isolatie, maar in de winter verliezen we ‘s nachts ongeveer 1 graad als de kachel uit staat. We hebben geen vloerverwarming en normale radiatoren. Vloerverwarming aanleggen is geen optie zonder het hele huis te slopen.

Zijn er oplossingen? Of gaat Nederland straks duizenden huizen slopen als we gasloos gaan? Ik vind het een beetje jammer om voor een paar jaar een normale ketel te kopen. Daarnaast wil onze gemeente altijd het braafste jongetje van de klas zijn en is onze wijk altijd als eerste overal mee aan de beurt als proef. Ik zie zomaar gebeuren dat wij in 2025 ofzo aan de beurt zijn.
Maar één graad in de nacht? Dat is echt weinig, zelfs mijn woning uit 2006 gaat van 20 graden naar soms 16,5 graden in de winter als het buiten vriest. Één graad daling terwijl de CV bijna 10 uur in de nacht uit staat is wel erg weinig...

Tja, misschien kiest je gemeente voor het warmtenet... Dan schiet je weinig op met je mogelijkheden.

Misschien ergens een goedkope CV op de kop tikken? Of een goede tweede hands? Je kan natuurlijk even een tweede en derde laten langs komen. Vergeet niet dat een CV installeren voor de installateur een kwestie is van makkelijk en snel geld verdienen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23:24
Koop je tweedehands ketel op marktplaats voor paar jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
biomass schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:46:
Heeft hij ook voorgerekend wat je aan onderdelen/arbeid kwijt zou zijn bij reparatie? Nieuwe ketels (en nieuwe warmtepompen) kunnen ook kinderziektes hebben die je geld gaan kosten?
Ja, en dat kwam ook helemaal overeen met wat ik overal lees. De brander geeft een storing dat deze te warm is geweest. Een nieuwe kost inkoop 400 euro en dan moet ‘ie er nog in. Hoewel ik redelijk wat kan op technisch gebied, kan ik dit niet zelf. Inbouwen is ook een heel werk. Kortom 400 inkoop plus marge en flinke inbouwkosten is bijna een nieuwe ketel. Neem daarbij dat onze ketel 16 jaar oud is en de laatste jaren al een aantal kleine storingen heeft gehad, denk ik ook niet dat repareren een optie is.

@President en @saharoen Zelf een tweedehands ketel plaatsen, kan ik niet. Dus dat moet dan een installateur doen. Ik heb daar alle begrip voor dat zij dat niet willen doen. Dan moet je dus een beun laten komen... Zijn er daarnaast veel tweedehands CV ketels? Ik kan me niet bedenken waarom je een goede ketel zou vervangen voor een nieuwe?

@President Ik ben zelf ook verbaasd over het minimale warmteverlies. Dat komt misschien ook omdat we een tussenwoning hebben en onze buren mogelijk flink stoken? Het is hier zelfs zo erg dat we in de winter soms de buitendeur kort op de tochtstand zetten, omdat de kamer op temperatuur is en de ketel dan de hele avond niet aanslaat waardoor je stralingswarmte gaat missen.

[ Voor 31% gewijzigd door wolly_a op 21-04-2020 09:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Het lijkt me dat dit alles valt of staat met budget dat je beschikbaar hebt om de woning duurzaam te maken. Alleen de CV ketel vervangen kost je slechts EUR 1500,-

Wil je echter een warmtepomp, lage temperatuur convectoren door het hele huis en een warmtepomp boiler, dan ga je al snel naar het tienvoudige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
BasvanS schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:52:
Het lijkt me dat dit alles valt of staat met budget dat je beschikbaar hebt om de woning duurzaam te maken. Alleen de CV ketel vervangen kost je slechts EUR 1500,-

Wil je echter een warmtepomp, lage temperatuur convectoren door het hele huis en een warmtepomp boiler, dan ga je al snel naar het tienvoudige!
Snap ik, dat heb ik er ook voor over. En misschien wel iets extra. Ik wou het dan ook goed hebben. Zo wil ik bijvoorbeeld liever geen grote kast met propellor in de tuin, maar ik zag prachtige oplossingen waarbij een warmtepomp in een soort schoorsteen op het dak is weggewerkt. Daar heb ik best wat extra geld voor over. We zetten telkens wat spaargeld opzij voor verbetering en onderhoud aan ons huis. Zo hebben we onlangs zonnepanelen op de garage geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
wolly_a schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:57:
[...]

Snap ik, dat heb ik er ook voor over. En misschien wel iets extra. Ik wou het dan ook goed hebben. Zo wil ik bijvoorbeeld liever geen grote kast met propellor in de tuin, maar ik zag prachtige oplossingen waarbij een warmtepomp in een soort schoorsteen op het dak is weggewerkt. Daar heb ik best wat extra geld voor over. We zetten telkens wat spaargeld opzij voor verbetering en onderhoud aan ons huis. Zo hebben we onlangs zonnepanelen op de garage geplaatst.
Die zitten niet in je schoorsteen hoor, daarbij is hele warmtepomp gewoon een extra schoorsteen ;). Er zijn zeer mooie 'covers' beschikbaar voor de buiten unit. Daarnaast kan hij wellicht achter de panelen op je garage dak staan.

Een Warmptepomp boiler kan echt spotgoedkoop als je mechanische ventilatie in huis hebt. Met import uit spanje en de volle nederlandse subsidie ben je voor een paar honder euro klaar als het goed is. Krijg je wel een vat van 200/300 liter op zolder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
wolly_a schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:50:
@President Ik ben zelf ook verbaasd over het minimale warmteverlies. Dat komt misschien ook omdat we een tussenwoning hebben en onze buren mogelijk flink stoken? Het is hier zelfs zo erg dat we in de winter soms de buitendeur kort op de tochtstand zetten, omdat de kamer op temperatuur is en de ketel dan de hele avond niet aanslaat waardoor je stralingswarmte gaat missen.
Geen idee, wel erg bijzonder moet ik toegeven, weet je wel zeker dat het klopt? Hoeveel gas verbruik je op jaarbasis?
BasvanS schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:52:
Klopt, maar alhoewel dat niet veel geld is (vind ik persoonlijk, voor sommige mensen is het wel veel), is het natuurlijk wel zonde als de CV over een paar jaar al weer weg kan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

President schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:48:
[...]

Tja, misschien kiest je gemeente voor het warmtenet... Dan schiet je weinig op met je mogelijkheden.
Ja en? Dan doe je daar niet aan mee? Je bent niet verplicht om je daarop aan te laten sluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
BasvanS schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 09:10:
[...]

Die zitten niet in je schoorsteen hoor, daarbij is hele warmtepomp gewoon een extra schoorsteen ;). Er zijn zeer mooie 'covers' beschikbaar voor de buiten unit. Daarnaast kan hij wellicht achter de panelen op je garage dak staan.

Een Warmptepomp boiler kan echt spotgoedkoop als je mechanische ventilatie in huis hebt. Met import uit spanje en de volle nederlandse subsidie ben je voor een paar honder euro klaar als het goed is. Krijg je wel een vat van 200/300 liter op zolder.
Werkt dat echt zo? Want we hebben nu een 15 jaar oude CV en verbruiken rond de 300-400 kuub gas per jaar. Hebben mechanische ventilatie, een convectorput beneden (koken elektrisch) en een bad waar de kinderen wekelijks 3x in gaan (voor de helft vol)

Zijn de dan voor een paar honderd euro van het gas?

[ Voor 4% gewijzigd door President op 21-04-2020 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14
wolly_a schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:50:
[...]

Ja, en dat kwam ook helemaal overeen met wat ik overal lees. De brander geeft een storing dat deze te warm is geweest. Een nieuwe kost inkoop 400 euro en dan moet ‘ie er nog in. Hoewel ik redelijk wat kan op technisch gebied, kan ik dit niet zelf. Inbouwen is ook een heel werk. Kortom 400 inkoop plus marge en flinke inbouwkosten is bijna een nieuwe ketel. Neem daarbij dat onze ketel 16 jaar oud is en de laatste jaren al een aantal kleine storingen heeft gehad, denk ik ook niet dat repareren een optie is.

@President en @saharoen Zelf een tweedehands ketel plaatsen, kan ik niet. Dus dat moet dan een installateur doen. Ik heb daar alle begrip voor dat zij dat niet willen doen. Dan moet je dus een beun laten komen... Zijn er daarnaast veel tweedehands CV ketels? Ik kan me niet bedenken waarom je een goede ketel zou vervangen voor een nieuwe?

Mensen hebben soms meer vermogen nodig, andere warmte voorziening, verbouwing. En dan gaat de oude met de installateur mee die hem op marktplaats zet.

Heb zelf in verleden ook tweedehands een Nefit HR met ingebouwde boiler voor 100 euro gekocht. top ding heeft nog heel wat jaar fijn gedraaid. Dit heb ik laten doen, omdat de leidingen omgelegd moesten worden.

Zou dit nu weer nodig zijn, koop ik dezelfde ketel als ik nu heb, en sluit ik deze zelf aan op de bestaande en passende leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:33
@TS, Ik heb een half jaar geleden nog een dure vervanging van een cv-pomp gedaan, omdat dat maar 1/3 van de nieuwprijs van een nieuwe cv ketel was. Uitstelgedrag misschien, maar dan bepaal ik zelf wanneer ik van het gas af ga.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• saharoen
Of voorlopig een ketel huren/leasen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 13:57
wolly_a schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 08:57:
[...]ik zag prachtige oplossingen waarbij een warmtepomp in een soort schoorsteen op het dak is weggewerkt. Daar heb ik best wat extra geld voor over.
Wees je ervan bewust dat dit op termijn ook behoorlijk wat meerkosten met zich meebrengt.
Voor onderhoud/reparatie zullen ze het dak op moeten.
En dan heb je een steiger of een hoogwerker nodig.

Daarnaast is het gewoon irritant dat je je gereedschap niet neer kan leggen (glijd naar beneden) en je op een schuin vlak staat.

Ook geluidstrillingen kunnen door het dak versterkt worden.

Ik zou persoonlijk een monoblock in de tuin of op een plat dak zetten, waardoor het makkelijk toegankelijk is. Wat in de toekomst goedkoper is in onderhoud.
En een acuut probleem sneller opgelost kan worden omdat je geen steiger of hoogwerker nodig hebt.

[ Voor 33% gewijzigd door FRANQ op 21-04-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37
In mijn ogen ontbreekt het belangrijkste gegeven, namelijk op welke temperatuur je CV-water nu staat (of eigenlijk stond). Als het verwarmingswater op 40 graden stond en je kon het daarmee prima warm krijgen, dan is een warmtepomp een prima keus. Want dat is met een warmtepomp prima te doen. Als je ketel op 70 graden stond, dan wordt het een ander verhaal.

Overigens is dat Hone systeem niet het enige heatpipe systeem. Er is veel meer keus. Je moet ook de (prijs-) afweging maken of zo'n hybride systeem (water en elektriciteit) voor jou de beste keus is. Ik ken de prijs van dit systeem niet, maar het is vaak behoorlijk prijzig en dan kan het zijn dat je beter een los heatpipesysteem kunt nemen plus losse EV-panelen. (En vaak is het zelfs ook voordeliger/efficiënter om alleen maar EV panelen te nemen en die extra opbrengst te gebruiken voor meer warmtepomp-warmte. Het scheelt ook in onderhoud/zorgen/gedoe bij aanleg als er een systeem minder is.)

Houd er ook rekening mee dat het in de koudste tijd minder licht is. En je dus minder opbrengst hebt als je juist meer warmtevraag hebt. Ik zou het dus altijd combineren met een warmtepomp die voldoende capaciteit heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54

DjVe

Hatsaflats!

Ik heb een half jaar terug voor dezelfde keus gestaan. Ketel was oud en begon raar te doen (vertrouwde dat ding niet meer). Alles onderzocht qua WP (we hadden nog een potje van 13K in ons verduurzamingsdepot), maar ik kreeg maar geen fatsoenlijke oplossing (die binnen budget viel). Ik vond het sowieso bijzonder lastig om een goede expert te vinden in installatie die ook een ruime keuze had qua assortiment. Had ik eindelijk iemand met verstand van zaken, wilde hij bijvoorbeeld alleen maar Remeha WP plaatsen.

Ik heb uiteindelijk maar besloten om een nieuwe ketel te hangen (Remeha Calenta ACE) die lekker zuinig is en waar ik later eventueel nog een hybride van kan maken. Ik was 2K kwijt met montage (met nieuwe afvoer naar dak, magnetische filter, koolmonoxide schakelaar, slimme thermostaat).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Moeilijke keuze tussen een compleet uitontwikkelde cvketel of een combinatie van zonnepanelen met zonneboiler, een warmtepomp en een elektrische ketel.

Ik zou zeggen hang lekker een nieuwe cv ketel op en wacht nog 10 jaar met onderzoeken naar een duurzamere oplossing.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:31

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Hoeveel gas verbruik je nu?
Op welke temperatuur verwarmt je ketel?

Denk dat het prima kan met een wp en een wp-boiler voor 't warme water.
Eventueel radiatoren vervangen voor jaga's

Tja.. Het is wel wat meer pionieren..

Zou zelf geen warmwater uit de zon proberen te krijgen, behoorlijk duur. Standaard zonnepanelen voor de stroom en warmtepomp voor de warmte volstaat prima.

En de CV ketel monteur is niet de beste adviseur op het gebied van duurzame warmte.. Wij van wc eend....

[ Voor 4% gewijzigd door prein2 op 21-04-2020 09:50 ]

PVoutput

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
Ik zou gewoon even in het l/w warmtepomp topic gaan kijken. Er is meer mogelijk dan je denkt.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Zo, dat zijn even veel reacties in een korte tijd. Ik was ondertussen even aan het werk gegaan. Ik ga ze proberen allemaal zo goed mogelijk te beantwoorden:

- We verbruiken nu ongeveer 600m3 gas op jaarbasis. Een groot deel daarvan is bad en douchen. Een ander deel is de waanzinnig overgedimensioneerde ketel die we nu hebben hangen.
- @BasvanS Ik snap dat de mooie warmtepomp niet in de schoorsteen zit, maar dat je hier een flink ding voor op het dak krijgt. Ik heb bewust het dak van het huis nog vrij gehouden en de zonnepanelen nu op de garage gelegd, omdat ik verwachte dat ik de ruimte op het huis straks nog wel nodig zou kunnen hebben.
- @Vinzz Oke, zo had ik er nog niet over nagedacht. Mijn gevoel zei dat er alleen maar opgebruikte ketels en probleemgevallen op Marktplaats staan. Blijft nog steeds staan dan een normale installateur je niet even gaat matsen om een oude opgesnorkelde ketel te plaatsen.
- @saharoen Huren of leasen voel ik niet zoveel voor.
- @FRANQ Ja, op het dak is wat lastiger, maar visueel mooier. Daarnaast zou het ding anders gewoon naast onze zitplek in de tuin moeten komen, dus je zit de hele zomer met je tuinset naast je propellor...
- @Rubbergrover1 Ik heb ooit gespeeld met de temperaturen van het verwarmingswater. De vorige bewoners hadden alles vol aan gezet en zo warm mogelijk. En een vrij grote ketel aangeschaft. Uiteindelijk ben ik op een watertemperatuur van 50 graden uitgekomen, waarmee alles snel en comfortabel warm wordt. 40 graden is te laag voor onze standaard radiatoren.
- @Rubbergrover1 Ik ben nog niet zo heel diep in de alternatieve warmtematerie. Ik begrijp dat juist in de koudere periodes de opbrengst van warmtepompen en zonnepanelen minder is. Mijn idee was daarom om meerdere oplossingen te combineren met als backup een elektrische CV ketel voor als je echt tekort komt. Dat zijn in Nederland maar een paar dagen in het jaar misschien.
- @DJVe Ik heb ook het gevoel dat veel installateurs al die nieuwe dingen nog maar eng vinden en het liefst gewoon standaard ketels neerhangen. Wij komen op iets minder dan jouw prijs uit voor een nieuwe ketel.
- @s138 Ja, 10 jaar wachten zou prima zijn. Maar onze gemeente is druk aan het kijken hoe gasloos te worden en wil volgend jaar plannen presenteren. Zoals gezegd zijn wij gezegend dat allerlei proefballonnen in onze wijk het eerste worden opgelaten. Dadelijk worden we gasloos in 2025. Heb ik 4 jaar een nieuwe ketel. Da's jammer geld.
- @prein2 600m3 gas en watertemperatuur is 50 graden. Zie hierboven.
- @Aziraphale Ik ga dat topic doornemen. Zoals gezegd, was ik er nog maar een klein beetje mee bezig geweest. Mijn doel was om de komende tijd rustig naar de mogelijkheden te kijken en offertes op te vragen bij verschillende installateurs. Nu komt er ineens druk op de spreekwoordelijke ketel, omdat we nu wel snel moeten kiezen/beslissen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Houd er rekening meer dat je met een WP een heel ander stookregime gaat aanhouden, continu (max) 40 graden door je buizen dus ipv een paar keer per dag opstoken tot 50 wat je nu waarschijnlijk doet.

Een wp pruttelt gewoon 24/7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:22
Als je op 600m3 de @koevlaas2 formule loslaat dan zou je aan een 3kw warmtepomp al genoeg hebben, maar dat is even een vlugge rekensom en gaat uit van 600m3 verwarming (als ik me niet vergis). Voor mijn zou het echter met zo'n gasverbruik een no-brainer zijn en zou ik een warmtepomp plaatsen en dan gaan verwarmen zonder nachtverlaging. Ik red het daarmee vrijwel volledig met een Elga in een vrijstaande woning uit '56 met vrijwel alleen radiatoren. Alleen als het gaat vriezen moet bij mij de ketel aan, maar met een all-electric met meer vermogen zou ik prima gasloos kunnen.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Met Jaga's incl DBE moet die temperatuur naar 40 graden te krijgen zijn. Dan is een WP dus gewoon prima te doen. Zeker met zo weinig gasverbruik! De zeer populaire 5kW panasonic is voor heel weinig te krijgen en is echt een performance monster. Je stookregime gaat dan naar een continue temperatuur binnen, dus geen nachtverlaging of iets dergelijks.

Ik heb mijn vader van het gas geholpen met 3500m2 gas per jaar en dat gaat ook helemaal goed, ook in koude tijden. gewoon een kwestie van dimensioneren.. Ook met Jaga's en nog steeds efficient

Dan blijft enkel de kostenpost over. Het is een investering, die Jaga's zijn niet goedkoop. De warmtepomp is met subsidie wel goedkoop, je hebt een aparte warmtepomp boiler nodig. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit gewoon gaat lukken!

Stel je vraag even hier: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8 Daar zitten de experts..

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:14
wolly_a schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:06:

- @Vinzz Oke, zo had ik er nog niet over nagedacht. Mijn gevoel zei dat er alleen maar opgebruikte ketels en probleemgevallen op Marktplaats staan. Blijft nog steeds staan dan een normale installateur je niet even gaat matsen om een oude opgesnorkelde ketel te plaatsen.
Hoe kom je daarbij? Gewoon een paar installateurs bellen, het is gebruikelijker dan je denkt.

Edit: werkspot is daar ook een mooie voor.

Toen ik die oude ketel verving door een tweedehandse heb ik zelfs nog de oude Vaillant op Marktplaats gezet en die was ook binnen dag weg voor 50 euro oid. dat was wel grappig :) Scheelde mij weer stortkosten en wegbrengen van zo'n lomp apparaat.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 21-04-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
prein2 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:13:
Je stookregime gaat dan naar een continue temperatuur binnen, dus geen nachtverlaging of iets dergelijks.
Wat ik mij dan afvraag, ik ben (normaal) niet zo heel veel thuis, gaat het dan niet veel meer energie kosten omdat je huis dan altijd verwarmd wordt? Eigenlijk staat mijn verwarming maar een paar uurtjes per dag aan in de winter. In het weekend ben ik vaak van huis en overdag ook om te werken.
Mijn gedachte zegt dat het dan meer energie moeten kosten omdat je onder de lijn veel meer energie in je huis aan het pompen bent om het constant op temperatuur te houden.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:46

de Peer

under peer review

LordSinclair schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:30:
[...]

Wat ik mij dan afvraag, ik ben (normaal) niet zo heel veel thuis, gaat het dan niet veel meer energie kosten omdat je huis dan altijd verwarmd wordt? Eigenlijk staat mijn verwarming maar een paar uurtjes per dag aan in de winter. In het weekend ben ik vaak van huis en overdag ook om te werken.
Mijn gedachte zegt dat het dan meer energie moeten kosten omdat je onder de lijn veel meer energie in je huis aan het pompen bent om het constant op temperatuur te houden.
Uiteraard, daar zit een optimum in. Als je het hele weekend weg bent kun je de WP ook gewoon uitzetten. Het enige nadeel is dat het wat langer duurt om de boel op te warmen, dus dat moet je wel op tijd doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

LordSinclair schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:30:
[...]

Kort antwoord: als je echt zo weinig thuis bent kun je best gelijk hebben..

lang antwoord:
Dit is afhankelijk van enorm veel zaken:
In principe heb je gelijk, maar:
- Bij goede isolatie verlies je weinig, hoef je ook weinig te stoken en is het verschil dus heel klein
- een warmtepomp is (veel) efficienter bij het stoken op lage temperatuur. Je CV ketel kan makkelijk even een uurtje water van 60 graden rondpompen om het huis snel op te warmen, als een warmtepomp dat gaat doen dan wordt hij enorm inefficient. een warmtepomp die continue water van 35 graden rondpompt is zoveel efficienter dat hij bij een goed geisoleerd huis vaak beter is om de temperatuur gewoon continue te houden. dit komt dus vooral door de inefficiency die het kost om de warmte snel op te peppen.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
wolly_a schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:06:
- @s138 Ja, 10 jaar wachten zou prima zijn. Maar onze gemeente is druk aan het kijken hoe gasloos te worden en wil volgend jaar plannen presenteren. Zoals gezegd zijn wij gezegend dat allerlei proefballonnen in onze wijk het eerste worden opgelaten. Dadelijk worden we gasloos in 2025. Heb ik 4 jaar een nieuwe ketel. Da's jammer geld.
Er is echt geen enkele gemeente die je over 5 jaar ineens van het gas gaat afsluiten. De bevoegdheid hebben ze overigens niet eens.

Maar dat je wijk snel aan de beurt is lijkt mij juist een argument om juist nu een cv ketel op te hangen in plaats van nu te gaan investeren.

Je gemeente zal namelijk met allerlei subsidies komen op het moment dat ze je wijk gasvrij willen maken omdat ze je niet kunnen zomaar af kunnen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:24
prein2 schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:39:
In principe heb je gelijk, maar:
- Bij goede isolatie verlies je weinig, hoef je ook weinig te stoken en is het verschil dus heel klein
Dat geldt natuurlijk ook voor een CV ketel ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:50

timovd

Voorsprong door techniek

@wolly_a, wat @FRANQ suggereert; in de zomer heb je geen last van een (uiterst stille) "propeller", want dan hoef je niet te verwarmen. Hooguit even een klein uurtje het boilervat opwarmen.
Met 40 graden continu verwarmen kom je veel verder dan een overgedimensioneerde gasketel die steeds pendelt. Zonder jouw situatie te kennen, lijkt een 5kW geschikt. Lager zou ik niet doen als je daarmee ook nog een SWW vat wil verwarmen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier 1000 kuub, 50 graden voor snel aanwarmen en 40 voor warmhouden. Warmtepomp zou hier ook gewoon kunnen.
Ik gok dat jouw ketel ook gewoon terug gaat naar 40 zodra het huis op temperatuur is, mogelijk nog lager zelfs. Een warmtepomp kan ook 50 graden, is het rendement alleen een stuk lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

LordSinclair schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 10:51:
[...]

Dat geldt natuurlijk ook voor een CV ketel ;)
Klopt, dus? Vandaar ook het mooie lage gasverbruik van TS 😉

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@wolly_a

Je zegt dat je een plat dak heb waar nu zonnepanelen op liggen.
Dan zou ik daar dus die monoblock neerzetten en niet op een hoog schuin dak.

Die schoorsteen look oplossingen zijn leuk voor nieuwbouw rijtjeshuizen waar geen ruimte is voor een unit op een beter toegankelijke plaats.

Ben er ook vrij zeker van dat dit vergunningsplichtig is.

Daarnaast weet je al dat de gemeente een gasloos project gaat doen in jouw wijk.
Dan zeker niet nu zo'n systeem kopen.
Straks krijg je verplicht een warmtenet in je maag gesplitst. En heb je 2 verwarmingsystemen.

Hierin dus het advies te wachten.
Hang een huurketel op, daar speel je het meest op safe denk ik. Of een goedkoop keteltje die je verpatst over een paar jaar.

Je kan nu wel alvast beginnen met je huis isoleren en het verwarmingssysteem klaar te maken voor lage temperatuur verwarming.
Dat is ook al een flinke investering.

[ Voor 3% gewijzigd door FRANQ op 21-04-2020 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
FRANQ schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:25:
@wolly_a

Die schoorsteen look oplossingen zijn leuk voor nieuwbouw rijtjeshuizen waar geen ruimte is voor een unit op een beter toegankelijke plaats.

Daarnaast weet je al dat de gemeente een gasloos project gaat doen in jouw wijk.
Straks krijg je verplicht een warmtenet in je maag gesplitst. En heb je 2 verwarmingsystemen.

Hang een huurketel op, daar speel je het meest op safe denk ik. Of een goedkoop keteltje die je verpatst over een paar jaar.

Je kan nu wel alvast beginnen met je huis isoleren en het verwarmingssysteem klaar te maken voor lage temperatuur verwarming.
Ja, klopt. De zonnepanelen liggen nu op de garage, achter in de tuin. Naast dat de zonnepanelen nu het grootste deel van het platte dak innemen, zou dit betekenen dat er langere leidingen door de tuin moeten gaan komen en ik neem aan dat er ook nog enige masjienerieën in huis moeten komen om dit werkend te maken. Op de benedenverdieping is hier geen ruimte voor, dus de leidingen moeten dan helemaal weer naar de zolder.

Ik weet niet zeker dat wij de plek gaan worden waar dit uitgerold gaat worden, maar bij eerdere proefballonnen van de gemeente was onze wijk altijd proefkonijn, dus ik vrees dat wij ook nu de twijfelachtige eer hebben om hier voorop te lopen. De gemeente geeft in documenten aan in 2026 al ongeveer de helft van de energie duurzaam te willen. Daarbij wordt niet aangegeven hoe een en ander betaald moet gaan worden en scheutig met subsidies zijn ze niet.

Mijn gevoel zegt dat er de komende jaren op duurzaam gebied nog veel ontwikkeling zou kunnen zijn, dus daar moet je eigenlijk op wachten. Anderzijds weet ik vrijwel zeker dat installateurs wel van prijzen weten zodra je echt overstappen moet. Leaseketel trekt mij niet. Een kennis (ja, het is maar een enkel geval) had een leaseketel. Superslecht ding, veel storingen, weinig warmte, wurgcontract, veel betalen, ellende. Ik zit nog te wachten op het telefoontje van de installateur. Die wilde me vandaag bellen om de offerte door te spreken. Hem heb ik nog niet gesproken, enkel de monteur die gisteren hier was voor onze ketel. Die was anti-duurzaam. Ik heb hem gevraagd om mee te nemen dat we graag ook naar duurzamere oplossingen wilden kijken. Misschien heeft de monteur dat helemaal niet doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
wolly_a schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:35:
[...]

Ja, klopt. De zonnepanelen liggen nu op de garage, achter in de tuin. Naast dat de zonnepanelen nu het grootste deel van het platte dak innemen, zou dit betekenen dat er langere leidingen door de tuin moeten gaan komen en ik neem aan dat er ook nog enige masjienerieën in huis moeten komen om dit werkend te maken. Op de benedenverdieping is hier geen ruimte voor, dus de leidingen moeten dan helemaal weer naar de zolder.
Ja dat is natuurlijk geen optie, ging ervan uit dat je garage aan je huis vast zit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thelightning
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-06-2022
Volgens hem hebben warmtepompen en zonneboilers geen zin voor onze woning. Mijn gevoel zegt..
Natuurlijk luister je niet naar die expert die er dagelijks mee bezig is. Je gevoel heeft altijd gelijk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:59
thelightning schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:50:
[...]

Natuurlijk luister je niet naar die expert die er dagelijks mee bezig is. Je gevoel heeft altijd gelijk!
Daarmee geef je de gemiddelde gasketelboer, die nog nooit een warmtepomp aangeraakt heeft, teveel credits.

[ Voor 52% gewijzigd door Joris748 op 21-04-2020 11:55 ]

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:55

Rmg

thelightning schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:50:
[...]

Een cv-ketelinstallateur/verkoper is geen warmtepomp/zonneboiler expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Laatst online: 20:14
Op marktplaats eenzelfde ketel scoren en 1:1 vervangen? Heb je wat respijt om je keuzes te overwegen.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 12-09 12:54
WVB >>> DED

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
Het grote probleem is nu eigenlijk de acute situatie. Normaal gesproken ga je verduurzamen terwijl je ketel het nog wel een tijdje volhoudt en is de ketel vervangen door een warmtepomp de laatste stap.

Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik gewoon een nieuwe ketel aanschaffen. Het uitzoeken, offerte trajecten en installatie kan zomaar een paar maanden duren en dan is het al weer oktober / november en dan wil je niet zonder verwarming zitten.

Een bedrijf als Remeha biedt een 'Gaslos garantie', wellicht is dat nog interessant. Als je binnen tien jaar van het gas af moet, dan krijg je een vergoeding als je je ketel laat vervangen door een Remeha alternatief. Geen idee of dat interessant is, ik noem het maar even als alternatief voor huren.

Het is alleen jammer dat verdere verduurzaming er nu dan even niet in zit maar wie weet hoe je er over tien jaar voorstaat qua woning.

Ik maak me zelf niet zo'n zorgen over dat gasloos verhaal. De overheid zal toch op de 1 of andere manier moeten subsidiëren lijkt me. Of andere oplossingen ('groen' gas, hybride warmtepomp) ook moeten ondersteunen. Je bent vast niet de enige in je wijk met een nieuwe cv ketel. En daar zal toch iets voor bedacht moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Kalentum schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 13:50:
Ik maak me zelf niet zo'n zorgen over dat gasloos verhaal. De overheid zal toch op de 1 of andere manier moeten subsidiëren lijkt me.
Waarom zou de overheid moeten subsidieren? Ze kunnen ook de prijs van (de belasting op) gas langzaam opvoeren. De tijd van burgers in de watten leggen en volledig ontzorgen is wel geweest volgens mij.

Hoe veel méér subsidie wil je nog hebben dan?
Zonnepanelen zijn veel te rendabel (BTW terug én salderen én soms lokale subsidie). Ik schaam me er bijna voor dat ik daar zo veel mee 'verdien/krijg' t.o.v. mensen die geen zonnepanelen kunnen betalen.

Subsidies op warmtepompen en warmtepompboilers zijn dusdanig hoog (tot 110%) dat je beide zo goed als gratis kunt krijgen. Soms zelfs geld toe (vandaar 110%). Blijven alleen installatiekosten over en een afgiftesysteem (radiatoren/vloerverwarming).

Als je dus al vloerverwarming of LTV radiatoren hebt, en je bent zelf een beetje handig, ben je echt geen drol kwijt aan van het gas af gaan.

Geen geld voor vloerverwarming of LTV radiatoren? Je kunt ook nog een airco kopen. Nog hogere COP dan L/W en W/W warmtepompen.

[ Voor 14% gewijzigd door de Peer op 21-04-2020 14:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:01
Voor verwarming is de timing is eigenlijk helemaal niet zo beroerd. Het stookseizoen is zo goed als voorbij dus je hebt tot september/oktober om iets nieuws te regelen. Alleen voor warm water is het dan even lastig al is een warmtepompboiler zo geïnstalleerd.

Een jaarlijks gasverbruik van 600m3 is makkelijk te vervangen door een kleine warmtepomp, zoals @Aziraphale al zegt. Voor je warm water kun je dan gebruik maken van een boiler die door die warmtepomp wordt opgewarmd of een losse warmtepompboiler.

Een 5kW LG of Panasonic monoblock voor je verwarming koop je al voor netto onder de € 1000. Die geven je meer dan genoeg vermogen, ook bij lage buitentemperaturen. Elke installateur kan zo'n monoblock aansluiten en anders schakel je de Tweakers-huisinstallateur @koevlaas2 in. Zie Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8

Kun je iets over de ruimte in en om je huis zeggen? Is er buiten plek om een monoblock neer te zetten, bijvoorbeeld naast de gevel of op het dak? En heb je binnen ruimte voor een 200-300l boilervat (denk: grote koelkast)?

Om je stooktemperatuur omlaag te krijgen kun je je huidige radiatoren nog voorzien van ventilatoren om ze te boosten. Ook daar is een mooi topic over: LTV: Deel hier je Jaga DBE zelfbouw ervaringen

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Ik zal niet prediken of na-ouwehoeren, maar met een gasgebruik van 600 kuub totaal is een warmtepomp een no-brainer. Voor een loria duo ben je rond de 6k kwijt voor zowel sww als verwarming. 1x aftikken en nooit weer terugkijken. je houdt de keet tot en met -10 comfortabel warm, tot en met -15 warm en tot en met -19 doet je pomp het nog. Ik wist het wel als ik in jouw schoenen stond.

[ Voor 0% gewijzigd door Lardman op 21-04-2020 14:48 . Reden: taai-po ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
FRANQ schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:25:
@wolly_a

Ben er ook vrij zeker van dat dit vergunningsplichtig is.

Gemeente kan een warmtenet aan willen leggen, maar een aansluitverplichting komt er niet. Zorg dat je tzt een alternatief hebt.

Bij zo'n warmtenet word je dubbel genaaid: bij de aanleg is niet gratis, mag je instappen met 30 jaar op afbetaling, daarnaast zit je 30 jaar vast aan een enkele warmteleverancier die volgens "niet meer dan anders" de kosten bepaalt. Weet niet hoe ze op dat bedrag komen, maar voor vastrecht van een warmtenet kan je Liander, de energieleverancier en een te dure huurketel met onderhoudscontract betalen, heb je nog geld over om gas van te kopen ook :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-09 15:36
Als je kiest om ook de radiatoren te vervangen voor JAGA's zou ik aanraden om toch ook even een offerte voor vloerverwarming aan te vragen. Heb zelf JAGA's genomen maar de uiteindelijke prijs inkoop+installatie was best hoog en als ik voor wat meer overal in huis VV kon krijgen had ik het achteraf wel gedaan is wat meer werk maar dan heb nog meer comfort en niet overal van de radiatoren hangen.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:51
Voor een lucht/lucht warmtepomp heb je nodig:
De warmtepomp
Extra elektrische kachel aangezien een lucht/lucht warmtepomp wellicht je huis en het water niet voldoende warm krijgt. Tenzij je echt een top isolatie hebt.
Buffervat
Boiler
Vloerverwarming
Waar je geen vloerverwarming wilt elektrische radiatoren

Investering zal zo’n 20000 a 30000 euro zijn (afhankelijk van je vloerverwarming keuzes). Je energierekening stijgt gigantisch maar je hebt geen gasverbruik.

Ik zou een nieuwe cv ketel nemen en over 10 a 20 jaar kijken wat er dan voor alternatieven zijn.

Ter vergelijking wij hebben bij onze nieuwbouw woning een grondwarmtepomp gekozen ipv een cv ketel en bij ons kostte die wijziging (incl op de bovenverdieping en zolder vloerverwarming laten plaatsen) €65000 euro.

Als ik de keuze weer moest maken dan deed ik het niet meer en behield ik de cv ketel.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
Lekker een cv ketel ophangen, nooit een elektrische cv ketel kopen en ook geen zonneboiler.
In 2021 moeten alle gemeentes bekend maken hoe de wijken gasloos gemaakt gaan worden in de toekomst.

als dat nou eens 2030 wordt voor ze wat gaan uitvoeren dan heb jij alweer 10 jaar lekker met die ketel gedraaid, dat heeft dan 150 euro per jaar gekost bij een ketel van 1500 euro.

Kun je in de tussentijd je jaren 90 huis lekker verduurzamen met wat extra isolatie hier en daar, oud glas vernieuwen, naden en kieren afplakken en vloerverwarming aanleggen.

Wat er dan ook voor duurzaam alternatief komt, jij bent er klaar voor.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

DutchKel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 15:22:
Voor een lucht/lucht warmtepomp heb je nodig:
De warmtepomp
Extra elektrische kachel aangezien een lucht/lucht warmtepomp wellicht je huis en het water niet voldoende warm krijgt. Tenzij je echt een top isolatie hebt.
Buffervat
Boiler
Vloerverwarming
Waar je geen vloerverwarming wilt elektrische radiatoren

Investering zal zo’n 20000 a 30000 euro zijn (afhankelijk van je vloerverwarming keuzes). Je energierekening stijgt gigantisch maar je hebt geen gasverbruik.

Ik zou een nieuwe cv ketel nemen en over 10 a 20 jaar kijken wat er dan voor alternatieven zijn.

Ter vergelijking wij hebben bij onze nieuwbouw woning een grondwarmtepomp gekozen ipv een cv ketel en bij ons kostte die wijziging (incl op de bovenverdieping en zolder vloerverwarming laten plaatsen) €65000 euro.

Als ik de keuze weer moest maken dan deed ik het niet meer en behield ik de cv ketel.
Zelf geen ervaring met een L/L warmtepomp neem ik aan ;) . Anders zou je dit niet posten.
Ik was voor 2000 euro klaar met mijn L/L warmtepomp. De warmtepompboiler erbij was gratis (na aftrek subsidie) Wel een huis uit 2006 idd.

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 21-04-2020 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-09 15:16
Wauw, 600m3!

Ik zie toch wel mogelijkheden voor wat betreft een warmtepomp; het gasverbruik is nu al laag genoeg op zich; met convectorradiators (ofwel oversized, ofwel met DBE) en een beetje extra isolatie (met name dak, dat was vroeger een ondergeschoven kindje) en als er nog vrije ruimte is ook je spouwmuur en vloer) en kierdichting indien nodig moet dat makkelijk te doen zijn. Uiteraard moet je ook een buffervat hebben voor je warmwaterbehoefte. Qua prijs; voor 15-20K moet je een heel eind komen als je zelf het dak en indien nodig de vloerisolatie aanpakt. Spouwmuur is niet zo heel duur. Glas en dergelijke zijn zeer waarschijnlijk al voldoende met een dergelijk gasverbruik (al zou ik het wel even controleren, kijk of je ergens HR++ of U1,1 (of lager) in de metalen rand tussen de 2 glasblazen ziet staan).

Heb je trouwens nog een gaskookplaat? Als je daar een inductieplaat van maakt kun je helemaal van het gas af en betaal je daar ook geen vastrecht meer voor (=extra besparing tov een gasketel). En uiteraard moet je je even afvragen hoe lang je van plan bent er te blijven wonen. De isolatiemaatregelen zijn sneller terug te verdienen dan de warmtepomp en hebben uiteraard ook voordeel bij een gasgestookte verwarming.

Had ik trouwens al gezegd dat ik ontzettend jaloers ben op die 600m3 :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
We hebben geen luchtcircuit in huis hier, dus het zal via het bestaande verwarmingssysteem moeten gaan.

Voor nu hebben we, mede vanwege de noodzaak die geboden is, besloten om toch maar voor een ketel te gaan, maar wel één met de mogelijkheid om later uit te breiden met een warmtepomp. Dan kunnen we ons de komende jaren richten op extra isolatie en rustig kijken wat het gasloos verhaal gaat brengen en de mogelijkheden die alle nieuwe innovaties gaan opleveren.

Ik baal er wel een beetje van dat het een ouderwetse ketel moet gaan zijn, maar mijn gevoel zegt dat het kiezen van een warmtepomp of duurzame oplossing niet zomaar iets is. Er gaan veel kosten mee gemoeid en de kennis in de installatiewereld is echt belabberd slecht. Ik ben overigens echt razend enthousiast over de waanzinnige kennis die hier op Tweakers aanwezig is.

Zelf plaatsen wil ik niet, dus ik moet op zoek naar een installateur met kennis van zaken op het gebied van duurzame oplossingen en liefst één die meteen mee kan denken over isolatiemogelijkheden die ook echt verschil maken (niet in zijn portemonnee)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
https://www.warmtebeheer.nl/

heel scherpe prijzen ik heb geen aandelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:44
wolly_a schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 16:13:
Zelf plaatsen wil ik niet, dus ik moet op zoek naar een installateur met kennis van zaken op het gebied van duurzame oplossingen en liefst één die meteen mee kan denken over isolatiemogelijkheden die ook echt verschil maken (niet in zijn portemonnee)...
Misschien even een bericht doen naar @koevlaas2 .
Een hybride opstelling zou ik niet aan beginnen. Zoiets kun je inderdaad beter doen als alles draait, maar misschien kun je een 50L e-boiler ophangen in de tussentijd voor warm water en een 1000W straalkacheltje voor de woonkamer?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:20
We hebben geen luchtcircuit in huis hier, dus het zal via het bestaande verwarmingssysteem moeten gaan.

Voor nu hebben we, mede vanwege de noodzaak die geboden is, besloten om toch maar voor een ketel te gaan, maar wel één met de mogelijkheid om later uit te breiden met een warmtepomp. Dan kunnen we ons de komende jaren richten op extra isolatie en rustig kijken wat het gasloos verhaal gaat brengen en de mogelijkheden die alle nieuwe innovaties gaan opleveren.

Ik baal er wel een beetje van dat het een ouderwetse ketel moet gaan zijn, maar mijn gevoel zegt dat het kiezen van een warmtepomp of duurzame oplossing niet zomaar iets is. Er gaan veel kosten mee gemoeid en de kennis in de installatiewereld is echt belabberd slecht. Ik ben overigens echt razend enthousiast over de waanzinnige kennis die hier op Tweakers aanwezig is.

CV installateurs die ook wat weten van isolatie zijn dun gezaaid. Je kunt altijd contact opnemen met het gemeentelijk energieloket. Die zijn onafhankelijk.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-08 16:37

De grootste uitdaging zit inderdaad niet in de technologie (die bestaat al decennia) maar in het gebrek aan kennis bij (veel) Nederlandse installateurs. En dat je dus niet weet of de installateur van jouw keuze veel of weinig kennis en ervaring heeft met deze technologieën.

Als je opnieuw kiest voor een (nieuwe of tweedehands) CV, dan zou ik als ik jou was de komende paar jaar kijken in hoeverre je huis comfortabel warm wordt met lagere watertemperatuur. Je merkt dan vanzelf waar de problemen zitten en waar je dus iets extra's aan de verwarming/isolatie moet doen. Daarmee maak je de toekomstige overstap naar alternatieven een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
@No Hands @Rubbergrover1 Op het gebied van duurzaamheid ligt nog een wereld open, lees ik al wel. Elke installateur roept wel dat ze duurzame oplossingen hebben, maar ze komen vaak niet verder dan het leggen van een paar zonnepanelen. Een all-inclusive installateur die je kan adviseren op alle vlakken, op gebied van installatie alsook isolatie, zou een uitkomst zijn.

Voor nu hoop ik dat de nieuwe ketel nog weer een beetje zuiniger is. We gaan vanaf nu een lijstje maken met zaken waarvan wij nu denken dat het interessant kan zijn:
- In een huis van begin jaren 90 zit nog geen HR++(+) glas
- Isolatiemogelijkheden en tegengaan van warmteverlies

Ik sprak gisteren met buren en die hadden ooit een check laten doen door een bedrijf en dat bedrijf had aangegeven dat er weinig viel te winnen met isolatie van muren en kruipruimte. Ik wil zelf eens een keer rond met een warmtebeeldcamera (komende winter ofzo) om te kijken waar warmte ontsnapt.

Daarnaast organiseerde de gemeente afgelopen jaren een soort beurs waar bedrijven stonden met duurzame oplossingen. Dat zal nu, met de beperkingen door Corona, wel even niet gebeuren, maar zodra het er weer is, ga ik kijken of ik daar in contact kan komen met een bedrijf dat betrouwbaar overkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:33
Hier een bestaande rijtjes woning van ruim 30 jaar oud en deels de isolatie verbeterd. 6 zonnepanelen en een lucht/water warmtepomp. Voorschot electra nu 37 euro per maand en geen gasaansluiting meer. Werkt allemaal prima.

Dus als je nu de kans heb ga dan in het warmtepomp topic neuzen, dan weet je een beetje wat er te kiezen valt en waar je bij instalateurs op moet letten. En dan herken je vanzelf wel de leugens vanuit de cv ketel lobby.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Pagina: 1