Ethernet snelheid lager dan wifi

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putty10
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-04 13:11
Ik heb een raar probleem; mijn PC is bedaard verbonden met het internet. Soms valt de download snelheid op mijn PC opeens weg. Deze haalt dan amper 125 Mpbs, terwijl ik normaal ruim 255 Mbps haal. Mijn wifi haalt op dat moment wel gewoon 250+ Mbps.

Zodra ik mijn netwerk uitschakel en weer inschakel, is de snelheid weer terug en soms blijft het dagen gewoon goed. Uiteraard heb ik de meeste recente netwerk drivers ed, maar dat help dus niet.

Hopelijk weer hier iemand raad hiermee.

Info over mijn PC:

Operating System: Windows 10 Pro 64-bit (10.0, Build 18363) (18362.19h1_release.190318-1202)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: Micro-Star International Co., Ltd.
System Model: MS-7B98
BIOS: 1.10 (type: UEFI)
Processor: Intel(R) Core(TM) i7-8700 CPU @ 3.20GHz (12 CPUs), ~3.2GHz
Memory: 8192MB RAM

System Devices
Name: Intel(R) Ethernet Connection (7) I219-V

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
kabel die niet helemaal geweldig is oid?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-05 13:42
Wel netjes een i7 met 12 CPUs d:)b

Zou ook een andere kabel erin steken en kijken wat er gebeurd.

Heb je de drivers van MS of van de NIC manufacter?

NIC zelf kan ook HW issues hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putty10
SMSfreakie schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:23:
kabel die niet helemaal geweldig is oid?
Zou de snelheid dan niet constant moeten haperen? Nu als ik het netwerk in -en uit schakel, dan doet alles het gewoon goed; soms wel tot 3 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putty10
Unknown Alien schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:26:
Wel netjes een i7 met 12 CPUs d:)b

Zou ook een andere kabel erin steken en kijken wat er gebeurd.

Heb je de drivers van MS of van de NIC manufacter?

NIC zelf kan ook HW issues hebben.
Heb de drivers hier vandaag gehaald: https://downloadcenter.in...thernet-Connection-I219-V

Edit: En uiteraard ook moederbord LAN drivers (alleen die) geupdate hier: https://www.msi.com/Motherboard/support/Z390-A-PRO

[ Voor 12% gewijzigd door putty10 op 20-04-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:05
Probeer eens de drivers van MSI zelf te halen. https://www.msi.com/Mothe...RO#down-driver&Win10%2064
Het zou niet uit moeten maken want beide is v25.0.0, maar het kan wel. Overigens is de download van MSI flink groter om dat daar meer drivers en tool in zitten voor allerlei modellen. (225 vs 48 MB)

Ondertussen dus al geprobeerd..

[ Voor 6% gewijzigd door Crahsystor op 20-04-2020 17:37 ]

Addicted to silent computing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unknown Alien
Dan zou de driver in orde moeten zijn.

Kabelbreukje of slechte sluiting oid kan ervoor zorgen dat deze soms wel en soms niet goedwerkt. Zitten 8 kleine adertjes in.

Als je een andere kabel hebt liggen dan die gebruiken, dan weet je meteen of het aan de kabel ligt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putty10
Unknown Alien schreef op maandag 20 april 2020 @ 17:37:
Dan zou de driver in orde moeten zijn.

Kabelbreukje of slechte sluiting oid kan ervoor zorgen dat deze soms wel en soms niet goedwerkt. Zitten 8 kleine adertjes in.

Als je een andere kabel hebt liggen dan die gebruiken, dan weet je meteen of het aan de kabel ligt of niet.
Oke ik zal dit proberen en kijken of het effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Unknown Alien
Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennisdennis12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19:50
Als dit niet werkt; probeer dan eens of je hetzelfde probleem ook ervaart op een andere pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Of met een andere kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putty10
Inmiddels 5 dagen een nieuwe kabel in gebruikt en het probleem is niet weg helaas. Testen met een andere PC is lastig aangezien ik maar 1 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:06
Je zegt je computer is bedraad verbonden, maar waarmee? Rechtstreeks op je modem of op een router of via een switch? Al deze apparaten moeten uiteraard 1Gbps ondersteunen. Als er bv een managed switch tussenzit dan kan het zijn dat je de poorten handmatig op 1Gbps moet zetten.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:37

Zenix

BOE!

Ik vind het vreemd dat het nog niet naar voren gekomen is, maar wat is de snelheid van je adapter op het moment dat je problemen hebt. Wat voor netwerkbekabeling is het trouwens in beiden gevallen? Als het CCA is Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels zie dan valt het ook te verklaren.

Daarnaast zie ik dit soort problemen ook weleens als mensen programma's gebruiken om hun netwerk snelheid te optimaliseren voor gamen etc (killer troep bijvoorbeeld) gebruik je dat soort programma's? Om het OS en drivers uit te sluiten zou je ook nog kunnen testen met een Linux liveboot usb stickie bijvoorbeeld.

Heb je een Managed switch? Dan kan je ook eens kijken naar de counters of er errors zijn die oplopen.

Laatste wat je kan proberen is gewoon een ander NIC van Realtek bijvoorbeeld. Die kosten amper wat.

@DoubleTweak Dat lijkt mij sterk, tenzij de switch geen Auto-MDIX doet, maar dat zie je tegenwoordig bijna niet meer. Speed en duplex instellingen doe je meestal alleen fixed als de andere kant dat ook wil. Ik zie dat meestal bij uplinks naar providers, die stellen hun kant dan fixed op 100Mb full duplex, als je dan Auto-MDIX gaat doen, dan pakt die vaak wel die 100Mb, maar soms maar half duplex, daarom zet je het in zo'n geval vast.

Bij verdere hulp is het wel handig om meer informatie te geven over de netwerk infrastructuur met bijvoorbeeld een tekening.

[ Voor 37% gewijzigd door Zenix op 25-04-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zijn er soms nog andere devices in je netwerk? Maak anders even een tekening van je netwerk met alle devices. Overigens kleine site step waarom zo'n processor gebruiken met zo weinig geheugen zou er minimaal 16 Gb in stoppen of liever 32 dan ga je pas echt profijt hebben.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleTweak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:06
@Zenix mijn Ubiquiti managed switch heeft auto sensing, maar detecteert (soms) niet goed waardoor ik handmatig de poort op 1Gbps full duplex moet zetten om een hogere snelheid dan 100Mbps te hebben. Het zou automatisch moeten werken, maar dat gaat dus blijkbaar niet altijd goed.

Be like a duck. Calm on the surface, but always paddling like the dickens underneath.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putty10
DoubleTweak schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:45:
Je zegt je computer is bedraad verbonden, maar waarmee? Rechtstreeks op je modem of op een router of via een switch? Al deze apparaten moeten uiteraard 1Gbps ondersteunen. Als er bv een managed switch tussenzit dan kan het zijn dat je de poorten handmatig op 1Gbps moet zetten.
PC is direct verbonden met de modem. Deze is een standaard modem van Ziggo van het merk Arris: https://www.ziggo.nl/klantenservice/wifi/modem/connect-box

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putty10
Zenix schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:57:
Ik vind het vreemd dat het nog niet naar voren gekomen is, maar wat is de snelheid van je adapter op het moment dat je problemen hebt. Wat voor netwerkbekabeling is het trouwens in beiden gevallen? Als het CCA is Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels zie dan valt het ook te verklaren.
Snelheid van de adapter is ongeveer 100-120 Mbps bij het probleem. Normaal is dat 250-260 Mbps. De oude kabel is een "duurdere kabel" van het merk Hama (www.hama.de). Op de kabel staan een hoop letters en cijfers met daar achteraan "verified for gigabit ethernet".
De huidige kabel is de standaard meegeleverde ethernet kabel van Ziggo.
Zenix schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:57:Daarnaast zie ik dit soort problemen ook weleens als mensen programma's gebruiken om hun netwerk snelheid te optimaliseren voor gamen etc (killer troep bijvoorbeeld) gebruik je dat soort programma's? Om het OS en drivers uit te sluiten zou je ook nog kunnen testen met een Linux liveboot usb stickie bijvoorbeeld.

Heb je een Managed switch? Dan kan je ook eens kijken naar de counters of er errors zijn die oplopen.
Ik gebruik verder geen programma's om snelheid te optimaliseren en ook geen managed switch.
[b]Zenix schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:57:[/bLaatste wat je kan proberen is gewoon een ander NIC van Realtek bijvoorbeeld. Die kosten amper wat.
met een MSI Z390-A PRO moederbord had ik gehoopt goed te zitten en niet een aparte NIC nodig te hebben; maar goed, het valt te proberen idd.
Zenix schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:57:Bij verdere hulp is het wel handig om meer informatie te geven over de netwerk infrastructuur met bijvoorbeeld een tekening.
Netwerk is verder echt super simpel. Ik woon in een appartement en zowel mijn PC als de router staan in de huiskamer met amper 3m lengte ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putty10
Frogmen schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:26:
Zijn er soms nog andere devices in je netwerk? Maak anders even een tekening van je netwerk met alle devices. Overigens kleine site step waarom zo'n processor gebruiken met zo weinig geheugen zou er minimaal 16 Gb in stoppen of liever 32 dan ga je pas echt profijt hebben.
Ik woon dus in een appartement en het netwerk is vrij simpel. Zowel de PC als de modem staan in de huiskamer met amper 3m ertussen. Enige andere apparaat dat in het netwerk zit, is een Vero 4k media speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Als ik kijk naar wat je al geprobeerd hebt dan is de kans toch erg groot dat het in je PC zit. Ik zou toch kijken of je niet iemand kent die een laptop bedraad even kan aansluiten op het moment dat je het probleem hebt om dit uit te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door Jay-B op 25-04-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou misschien toch een klacht bij Ziggo neerleggen en een nieuw modem vragen

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koyo_do
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-04 13:21
Ik heb dit in het verleden ook gehad. Heb toen de router aan een simpele gigabit switch gekoppeld met een korte kabel en de kabel naar mijn pc op de switch aangesloten. Probleem opgelost! Maar geen idee of dit voor jou ook werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putty10
Frogmen schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 18:22:
Ik zou misschien toch een klacht bij Ziggo neerleggen en een nieuw modem vragen
Dit heb ik wel al gedaan. Modem is nog geen 2 maanden geleden naar me gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Hoe test je de snelheid? En heb je een Killer NIC? Zo ja, drivers er van niet gebruiken en de drivers van Intel zelf gebruiken.

Download de Intel drivers het liefst bij Intel zelf.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• putty10
Wim-Bart schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:35:
Hoe test je de snelheid? En heb je een Killer NIC? Zo ja, drivers er van niet gebruiken en de drivers van Intel zelf gebruiken.

Download de Intel drivers het liefst bij Intel zelf.
Ik test via speedtest.net en gebruik geen Killer NIC. Drivers heb idd direct van Intel.
Pagina: 1