Hallo mede-tweakers,
ik ben aan het kijken naar een compacte game desktop voor een 1440p monitor. Een jaar geleden heb ik ook een poging gedaan, maar toen uiteindelijk gekozen om het niet te doen door omstandigheden. Vereisten zijn wel redelijk hetzelfde gebleven. Ik heb builds gemaakt vanuit de BBG's en een aantal 1440p PC build topics.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p/QHD met 75+ fps (high-ultra settings) voor 75Hz/144Hz monitor. Vooral RTS/MMORPG spellen zoals Starcraft 2, Company of Heroes, Age of Empires 4, Anno 1800, Total War en World of Warcraft. Verder wil ik er op programmeren, wat VM's, af en toe Illustrator of Photoshop en office werk, niks heel zwaars.
Ik heb ook een Xbox One X met 4K HDR televisie waar ik de verhalende (RPG) shooters of adventures op speel. Bijvoorbeeld GTA, The Witcher, The Division, Tomb Raider, en ook Cyberpunk ga ik daar op spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000 euro (kast met interne componenten). Het liefst wel met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en boxen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledige matx kast met componenten. En ook een 1440p monitor, maar dat zie ik los van het budget.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen. Goede ervaringen met AMD CPU/GPU combi's, Sapphire, Gigabyte, CoolerMaster, MSI en Intel SSD's.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alles passend bij de gekozen micro-ATX kast. Het liefst zo rustig/zuinig mogelijk, maar super stil hoeft niet.
Ga je overklokken?
Nee. Liever een systeem die standaard al het maximale geeft dan zelf het onderste uit de kan halen.
Wat verwacht je van ons?
Graag een final check op mijn builds die ik heb samengesteld. De eerste build is een good-bang-for-buck systeem. Dit met het idee om over twee jaar naar een Zen2 (4000+) CPU en RDNA2 GPU te upgraden. De tweede build is meer toekomst proof, en haalt nu al het maximale uit een 144Hz monitor. Ik ga overigens zelf assembleren. Mochten jullie tips hebben voor het matx specifiek assembleren, dan hoor ik het graag.
------
Good-bang-for-buck build:
Better-optimized-for-144Hz build:
------
Ter info, mijn huidige 1440p/144Hz monitoren wenslijst:
Alvast bedankt,
Frank
ik ben aan het kijken naar een compacte game desktop voor een 1440p monitor. Een jaar geleden heb ik ook een poging gedaan, maar toen uiteindelijk gekozen om het niet te doen door omstandigheden. Vereisten zijn wel redelijk hetzelfde gebleven. Ik heb builds gemaakt vanuit de BBG's en een aantal 1440p PC build topics.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen op 1440p/QHD met 75+ fps (high-ultra settings) voor 75Hz/144Hz monitor. Vooral RTS/MMORPG spellen zoals Starcraft 2, Company of Heroes, Age of Empires 4, Anno 1800, Total War en World of Warcraft. Verder wil ik er op programmeren, wat VM's, af en toe Illustrator of Photoshop en office werk, niks heel zwaars.
Ik heb ook een Xbox One X met 4K HDR televisie waar ik de verhalende (RPG) shooters of adventures op speel. Bijvoorbeeld GTA, The Witcher, The Division, Tomb Raider, en ook Cyberpunk ga ik daar op spelen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 1000 euro (kast met interne componenten). Het liefst wel met een goede prijs/kwaliteit verhouding.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Toetsenbord, muis en boxen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volledige matx kast met componenten. En ook een 1440p monitor, maar dat zie ik los van het budget.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen. Goede ervaringen met AMD CPU/GPU combi's, Sapphire, Gigabyte, CoolerMaster, MSI en Intel SSD's.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Alles passend bij de gekozen micro-ATX kast. Het liefst zo rustig/zuinig mogelijk, maar super stil hoeft niet.
Ga je overklokken?
Nee. Liever een systeem die standaard al het maximale geeft dan zelf het onderste uit de kan halen.
Wat verwacht je van ons?
Graag een final check op mijn builds die ik heb samengesteld. De eerste build is een good-bang-for-buck systeem. Dit met het idee om over twee jaar naar een Zen2 (4000+) CPU en RDNA2 GPU te upgraden. De tweede build is meer toekomst proof, en haalt nu al het maximale uit een 144Hz monitor. Ik ga overigens zelf assembleren. Mochten jullie tips hebben voor het matx specifiek assembleren, dan hoor ik het graag.
------
Good-bang-for-buck build:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 1600 (12nm) Boxed Wraith Stealth koeler | € 106,23 | € 106,23 |
| 1 | Moederborden | ASRock B450M Pro4-F | € 75,75 | € 75,75 |
| 1 | Videokaarten | Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G | € 260,05 | € 260,05 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C | € 84,70 | € 84,70 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB | € 72,96 | € 72,96 |
| 1 | Voedingen | BitFenix Whisper BWG450M | € 77,42 | € 77,42 |
| 1 | Solid state drives | Crucial P1 1TB | € 114,90 | € 114,90 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 792,01 | ||
Better-optimized-for-144Hz build:
| 1 | Processors | AMD Ryzen 5 3600 Boxed | € 175,- | € 175,- |
| 1 | Moederborden | MSI B450M Mortar Max | € 102,- | € 102,- |
| 1 | Videokaarten | ASRock Radeon RX 5700 Challenger D 8G OC | € 344,95 | € 344,95 |
| 1 | Behuizingen | Fractal Design Define Mini C | € 84,70 | € 84,70 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3600C19D-16GVRB | € 82,66 | € 82,66 |
| 1 | Voedingen | Corsair RM550x (2018) Zwart | € 97,34 | € 97,34 |
| 1 | Solid state drives | Crucial P1 1TB | € 116,68 | € 116,68 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.003,33 | ||
------
Ter info, mijn huidige 1440p/144Hz monitoren wenslijst:
| 1 | Monitoren | AOC AGON AG241QX Rood, Zwart | € 326,70 | € 326,70 |
| 1 | Monitoren | AOC Q27G2U/BK Zwart | € 309,- | € 309,- |
| 1 | Monitoren | LG UltraGear 27GL83A-B Zwart | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Monitoren | MSI Optix MAG272QP Zwart | € 381,50 | € 381,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.017,20 | ||
Alvast bedankt,