Thuisserver

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gebruiken als thuisserver (incl file server) dus geen game-PC, HTPC o.i.d.
Verder wil ik wat meer gaan spelen met verschillende OS'en en virtualisatie.
De server kan zowel een of-the-shelf server zijn als ook een zelfbouwproject.
Ik ben handig en heb een goede IT-kennis, echter ben niet op de hoogte van de laatste stand van zaken en nieuwste technologieën (ik heb computertechniek gestudeerd in de jaren 80/90)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer 350-400 Euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
In principe niet, maar ik heb eventueel een PC over met daarin:
- Asus P6T SE moederbord
- Intel Core i7-920 2,67GHz
- 2x 2GB DDR3 RAM Kingston (ValueRAM KVR400X64C3AK2/2G)
- NVIDIA GeForce GTS250
- 2x WD Caviar Green 500GB SATA-300 (WD5000AADS)
- 2x WD Caviar SE 160GB SATA-150 (WD1600JD)
- Tower behuizing AOpen QF50J (ATX / Micro-ATX)
- Power Supply AOpen Z400-08FC (ATX / 400W)

Verder heb ik in het netwerk een NAS hangen (Netgear ReadyNAS Duo v2) voor backup doeleinden

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
- Lage energieconsumptie.
- Liefst zo stil mogelijk
- Niet al te groot (max. mini-tower, liefst SFF of kleiner) om eventueel (geen must) in de meterkast te plaatsen.
- 4-8TB opslag.
- Op afstand te bedienen (bv. VPN, remote desktop)

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
Advies m.b.t. een compleet systeem
Welke processor (i3/i5/i7/Xeon) en moerderbord?
Welke configuratie m.b.t. type opslag (HDD/SDD) en grootte?
Welke virtualisatie software?
Zoveel mogelijk bang-for-buck. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-08 13:47

M2M

medicijnman

Als je virtuele machines wil gaan draaien, heb je nodig;

- veel processorcores
- veel geheugen
- acceptabel snelle storage

Maar dat alles is afhankelijk van wat het draait. Als het een stukje software is om thuis je smarthome te bedienen dan is een pentium 3 nog voldoende. Als je videomateriaal wil transcoden heb je wat meer spierballen nodig.

Als de energierekening geen issue is, dan zou ik voor 2e hands serverhardware gaan. Bewezen spul, goedkoop veel geheugen en processorcores. SSD erin en gaan.

zoiets als dit dus;
V&A aangeboden: Dell R510 12-bay - 2x Xeon E5530 2,4Ghz - 64GB DDR3

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:16

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Is een gratis Teamviewer ook een mogelijkheid voor het remote beheer?

Je huidige P6T / i7 920 zou ik niet gaan gebruiken. Hoog idle verbruik voor een een 24/7 setup.

Iets op basis van een AMD Ryzen 3000G met een goede 80Plus Gold zou ik voor gaan.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Het grote zuinige server topic - deel 2 al doorgespit voor ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
M2M schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:03:
Maar dat alles is afhankelijk van wat het draait. Als het een stukje software is om thuis je smarthome te bedienen dan is een pentium 3 nog voldoende. Als je videomateriaal wil transcoden heb je wat meer spierballen nodig.
Spierballen verwacht ik niet nodig te hebben, echter wel wat meer dan een P3, i.v.m. OS-vereisten, virtualisatie en server-snelheid
Als de energierekening geen issue is, dan zou ik voor 2e hands serverhardware gaan. Bewezen spul, goedkoop veel geheugen en processorcores. SSD erin en gaan.
Energieverbruik in mijn geval wel belangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja had ik al gedaan, maar helaas is dit topic al meer dan 4 jaar oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-08 14:04

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:24:
[...]

De TS is 4 jaar oud, maar het topic is nog steeds volop actief en de meest recente posts zijn vandaag. Als je de laatste paar pagina's doorbladert dan zul je wellicht wat ideeën voor configuraties tegenkomen.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:00

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Zo stil mogelijk = fanless (voeding en CPU, bijvoorbeeld een fanless mini-PC)
en geen harddisks (zeker geen oude) maar SSD.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 18:38

br00ky

Moderator Harde Waren
Rannasha schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:25:
[...]

De TS is 4 jaar oud, maar het topic is nog steeds volop actief en de meest recente posts zijn vandaag. Als je de laatste paar pagina's doorbladert dan zul je wellicht wat ideeën voor configuraties tegenkomen.
Inderdaad. De laatste 50 pagina's zijn van de afgelopen 6 maanden (1250 posts in standaard weergave). Lijkt me recent genoeg :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

- veel processorcores
- veel geheugen

Maar dat alles is afhankelijk van wat het draait.
Laat die processorcores maar weg. Ik heb zelf ook zo’n speelomgeving en dat heeft nul CPU-vereisten. Veel geheugen en snelle storage zijn wel vereist maar natuurlijk erg afhankelijk van het aantal VM’s wat er gaan draaien. Meestal is 2 a 4GB per VM genoeg maar dan moet je natuurlijk geen zware databases gaan draaien ofzo.

Wat ik zelf doe: Ik koop elke 4 a 5 jaar een nieuwe desktop machine, stop die tot de max vol met RAM, draai er dan 4-5 jaar mee op de desktop en vervang ‘m dan. De oude machine wordt dan mijn virtualiseringsdoos. Ik stop er eventueel nog wat SSD’tjes in en presto. Tegen die tijd weet ik ook zeker dat die oude machine stabiel is.

In dit geval zou mijn advies een doorsnee i5 of i7 zijn, of een AMD equivalent, aangezien je daarop volwaardig virtualiseren kunt. Geen hyperthreading en geen Xeon. Ongeveer 4GB RAM voor elke VM die je wilt draaien plus 4GB voor het host OS. Al heb ik ook VM’s die aan 2GB ruim voldoende hebben. Met 60-80GB storage per VM kom je best ver als je Windows gaat draaien. Linux zal minder zijn. Reserveer minimaal hetzelfde voor het host OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
downtime schreef op maandag 20 april 2020 @ 15:01:
[...]
Wat ik zelf doe: Ik koop elke 4 a 5 jaar een nieuwe desktop machine, stop die tot de max vol met RAM, draai er dan 4-5 jaar mee op de desktop en vervang ‘m dan. De oude machine wordt dan mijn virtualiseringsdoos. Ik stop er eventueel nog wat SSD’tjes in en presto. Tegen die tijd weet ik ook zeker dat die oude machine stabiel is.
Heb steeds hetzelfde gedaan!

Mijn i5 Haswell met 16Gb RAM uit 2013 gebruik ik nu 4 jaar als server in de garage, maar begon onlangs met "deze warmte" te beepen bij het transcoden in PLEX SERVER. Er bleek geen enkele case fan meer te draaien en de OEM heatsink zat vol stof! Temperaturen liepen op, vreemd genoeg ging hij niet terug schakelen (100% CPU, 3,5GHz all core, 90°C).

Na even twijfelen (is het nog de moeite?) toch maar nieuwe heatsink en fan besteld. Hij is tenslotte +/- zo snel als een huidige i3 :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:36:
[...]

Inderdaad. De laatste 50 pagina's zijn van de afgelopen 6 maanden (1250 posts in standaard weergave). Lijkt me recent genoeg :).
Ik ben ze aan het doorspitten geweest, maar het begint me langzaam te duizelen. Respect voor alle techneuten hier. _/-\o_

Misschien kan iemand wat suggesties geven voor een zelfbouw server?

Ik heb ook eens zitten kijken naar een aantal off-the-shelf systemen:
- Dell Optiplex
- HP Prodesk / Elitedesk
- Fujitsu Esprimo
Heeft iemand hier ervaring mee in een toepassing als de mijne?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:43:
[...]

Ik ben ze aan het doorspitten geweest, maar het begint me langzaam te duizelen. Respect voor alle techneuten hier. _/-\o_

- Dell Optiplex
- HP Prodesk / Elitedesk
- Fujitsu Esprimo
Het punt is denk ik een beetje, dat een server erg afhankelijk is van het gebruik ervan. Dat klinkt algemeen, maar de 1 is klaar met een server van 100 euro en de ander heeft een dure nodig om aan de eisen te voldoen. De snelheid / hoeveelheid software dat draait. Zoals een Dell R510 kan mooi zijn, maar die eet ook veel stroom. Als je een gewone Intel koopt met een i5 2500 erin, dan kun je daar ook prima ESXI of VirtualBox met FreeNas opzetten of iets dergelijks. Ik denk eigenlijk dat zo'n soort PC al veel sneller is dan een reguliere NAS (met een 1 of andere processor). Je zit met file transfer misschien meer met de interne netwerkkaart en switches.

'Verder wil ik wat meer gaan spelen met verschillende OS'en en virtualisatie.'
'File-transfer'

Daar bedoel ik mee, dat kan alle kanten op gaan. Je kan ook beginnen met een goedkope computer van 100 euro om eens kennis te maken met virtualisatie en het opzetten van een 'homelab'.

[ Voor 11% gewijzigd door Luxicon op 21-04-2020 12:28 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:47
Je zou ook gewoon een 2e hands hier uit de V&A kunnen halen.
Misschien niet superzuinig, maar de kosten die je bespaart met een 2e hands uit de V&A kunnen wel weer (redelijk) compenseren met het verschil in wat je extra kwijt bent voor losse (nieuwe) hardware kopen.

Kijk bij servers tot max €200,-
Als je een beetje zoekt heb je daar een server voor met goede hardware waar jij om mee te spelen makkelijk vooruit kan.

Enige nadeel is dan misschien dat ze niet zo zuinig zijn en niet zo stil.

Desnoods zoek je iets zonder HDDs erin.
Dan stop je daar een paar SSDs in, scheelt herrie en stroom.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

- veel processorcores
- veel geheugen
Dat valt écht heel erg mee.

Je kunt prima zinvol vm's draaien op een G1610T met 16G RAM.
(Lees: HP Microserver Gen8 met kleinste CPU.)

Acceptabel snelle storage is ook al zoiets dat veel minder relevant is dan mensen denken. Ik heb die G1610T's via standaard Gigabit ethernet aan een NAS gehangen en qua storage was dat voor mijn toepassing snel zat.

Mensen denken veel te snel dat je een zware 8-core CPU nodig hebt met 32G RAM, lokale SSD en 10G ethernet.

zoiets als dit dus;
V&A aangeboden: Dell R510 12-bay - 2x Xeon E5530 2,4Ghz - 64GB DDR3
Zo'n ding maakt een takkeherrie en lijkt zwaar overkill voor wat TS nodig heeft. Leuk voor in een bedrijf, maar je wil het privé niet in je meterkast hebben draaien. Niet alleen vanwege het stroomverbruik (200W+ is vrij normaal voor zoiets), maar vooral ook vanwege de herrie.

@Verwijderd Kijk eens naar een 2e hands HP Microserver Gen8 met genoemde G1610T CPU, 16G RAM en 2 of 4 lokale HDD's. Voor een eerste begin is dat zat, qua prijs breekt het de bank ook niet bepaald en het is een mooi compact doosje.

Je kunt ook naar een nieuwe Gen10 kijken, die kunnen 32G RAM aan, maar de std. CPU is niet heel veel sneller dan die G1610T van de Gen8. Ik zou daar niet meteen mee beginnen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04
Ik zou beginnen met het ding wat je al hebt staan.

Er zit voldoende geheugen in.

Bevalt het je om ermee te spelen dan kun je altijd nog verder kijken naar een nieuwe(re) machine.

Zoals je nu overkomt weet je nieteens wat je wilt doen ermee.

Edit: ik had in mijn hoofd dat er 2x8GB in zat maar dat was van iemand anders. 2X2GB is zoals hieronder staat mager, maar het kan wel voldoende zijn om even mee te spelen om erachter te komen wat je precies wilt.

[ Voor 30% gewijzigd door DutchKel op 21-04-2020 12:49 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• unezra

unezra

DutchKel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:38:

Bevalt het je om ermee te spelen dan kun je altijd nog verder kijken naar een nieuwe(re) machine.

Second that.

Alleen dat geheugen is krap.
4G is zelfs voor een begin niet fijn.

Maar DDR3 is goedkoop, gewoon naar 8G of 16G brengen (dat kan bijna ieder board wel aan) en daar mee beginnen. Sterker nog, board kan 24G RAM aan.

https://www.asus.com/Motherboards/P6T_SE/specifications/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Nabrander: Denk ook na over het virtualisatieplatform.
Suggestie: Het grote Proxmox VE topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
DutchKel schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:38:

Edit: ik had in mijn hoofd dat er 2x8GB in zat maar dat was van iemand anders. 2X2GB is zoals hieronder staat mager, maar het kan wel voldoende zijn om even mee te spelen om erachter te komen wat je precies wilt.
Dat dacht ik ook, maar als je deze computer standaard wil gebruiken met bv. VirtualBox, dan is dat toch niet handig?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 16:23
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:24:
[...]

Dat topic is zeer levend. Veel voorbeelden van setups met actuele verbruikscijfers en kosten van de aankoop. Daar kun je vast wel iets vinden wat past.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Luxicon schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 14:24:
[...]
Dat dacht ik ook, maar als je deze computer standaard wil gebruiken met bv. VirtualBox, dan is dat toch niet handig?
Virtualbox is leuk om op een actieve desktop wat te spelen met vm-etjes.
Met server virtualisatie heeft het niets te maken.

Ik heb zelf ook vbox draaien op mijn PC, maar die is primair workstation. Dan is vbox een logische oplossing. Mijn servers draaien allemaal Proxmox VE.

ESXi is in de gratis versies niet interessant, kan te weinig. Hyper-V vind ik ook niet zo geweldig. Leuk in het bedrijf, maar dan met de nodige pecunia geïnvesteerd om het interessant te maken. De featurelist van PVE maakt het voor thuis setups én MKB denk ik een van de betere oplossingen. (MKB, want er is prima support voor te kopen bij, jawel, Proxmox Server Solutions GmbH.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
unezra schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 12:37:

@Verwijderd Kijk eens naar een 2e hands HP Microserver Gen8 met genoemde G1610T CPU, 16G RAM en 2 of 4 lokale HDD's. Voor een eerste begin is dat zat, qua prijs breekt het de bank ook niet bepaald en het is een mooi compact doosje.

Je kunt ook naar een nieuwe Gen10 kijken, die kunnen 32G RAM aan, maar de std. CPU is niet heel veel sneller dan die G1610T van de Gen8. Ik zou daar niet meteen mee beginnen.
Dank voor je duidelijke uitleg.
De HP Microserver ziet er wel mooi compact uit.
Maar als ik kijk naar de schijven die erin gaan, betaal je voor een 146GB of 300GB al een aardig bedrag, laat staan als je 4 of 8TB in je server wil. Dit is natuurlijk omdat het speciale server HDD zijn.
Is een van de andere off-the-shelf systemen dan geen beter optie, ook als ik kijk naar de snellere processoren i5 versus Celeron?
Of maak ik ergens een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
unezra schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 18:46:
[...]

Virtualbox is leuk om op een actieve desktop wat te spelen met vm-etjes.
Met server virtualisatie heeft het niets te maken.

Ik heb zelf ook vbox draaien op mijn PC, maar die is primair workstation. Dan is vbox een logische oplossing. Mijn servers draaien allemaal Proxmox VE.

ESXi is in de gratis versies niet interessant, kan te weinig. Hyper-V vind ik ook niet zo geweldig. Leuk in het bedrijf, maar dan met de nodige pecunia geïnvesteerd om het interessant te maken. De featurelist van PVE maakt het voor thuis setups én MKB denk ik een van de betere oplossingen. (MKB, want er is prima support voor te kopen bij, jawel, Proxmox Server Solutions GmbH.)
Oke, bedankt voor de info, en een betaalbare optie van ESXi? Ik dacht een soort studieversie?

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20

FreakNL

Well do ya punk?

Je wilt ook helemaal geen SAS draaien thuis. Maar die microserver kan toch ook wel SSD aan?

Je budget is krap, maar het hangt ook van het aantal VMs af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
FreakNL schreef op woensdag 22 april 2020 @ 00:56:
Je wilt ook helemaal geen SAS draaien thuis. Maar die microserver kan toch ook wel SSD aan?

In mijn situatie zal ik met een stuk of 4-5 VM's genoeg hebben.
Wat voor hardware en software zou je adviseren voor mijn budget?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:39:
[...]
Maar als ik kijk naar de schijven die erin gaan, betaal je voor een 146GB of 300GB al een aardig bedrag, laat staan als je 4 of 8TB in je server wil. Dit is natuurlijk omdat het speciale server HDD zijn.
Is een van de andere off-the-shelf systemen dan geen beter optie, ook als ik kijk naar de snellere processoren i5 versus Celeron?
Er gaan gewoon SATA schijven in dat ding. Voor zover ik weet kán 'ie niet eens SAS aan. :)
Het enige dat handig is om rekening mee te houden, is disks er in te stoppen geschikt voor 24/7 gebruik. Aan de andere kant, zo veel maakt dat ook weer niet uit. Ik draai al jaren op Toshiba MD schijven. Voor mijn server buiten de deur heb ik deze schijven aangeschaft:

pricewatch: Toshiba N300 (Bulk), 8TB

Relatief goedkoop én geschikt voor NAS gebruik. 24/7 dus, precies datgeen dat prettig is in een server.
FreakNL schreef op woensdag 22 april 2020 @ 00:56:

Er zitten 5 SATA poorten in de Gen8, maar van de 5e kun je zonder omweg niet booten als er HDD's in de bays zitten. Voor TS is dat denk ik ook niet zo spannend. Gewoon 2 disks in mirror of 4 disks in RAIDZ-1 en verder die 5e SATA poort laten voor wat het is. SSD's lijken me niet nodig, maar gezien het SATA is, kan dat wel prima.

[ Voor 20% gewijzigd door unezra op 22-04-2020 07:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:18
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 22:39:
[...]

Je moet ook gewoon de kale versie van zo'n server nemen en dan zelf harde schijven kopen. Heb zelf jarenlang een oudere versie hiervan gehad en ben er heel tevreden mee geweest. Beetje rotzooien met virtuele servers en als NAS. Dat ging allemaal prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Je moet vandaag de dag geen HDD’s meer in een virtualiseringsdoosje stoppen. TS heeft het over 4-5 VM’s. Dan heb je aan een 1TB SATA SSD al ruim voldoende. Afhankelijk van de software die erop moet draaien is 500GB of minder misschien al voldoende. Ik gebruikte vroeger ook HDD’s in RAID maar een consumenten SSD is sneller, energiezuiniger en stiller. Het hoeft niet eens een hele moderne te zijn. Access time is hier het belangrijkste en elke SSD verslaat een HDD met gemak op dat vlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik zie nu pas dat je hem ook als fileserver wil gebruiken. Deed ik vroeger ook (heb tegenwoordig een NAS) maar dan zou ik de VM’s nog steeds op een SSD zetten en de gewone bestanden eventueel op HDD als je veel storage nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-08 23:56
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2020 @ 11:43:
[...]

- Dell Optiplex
- HP Prodesk / Elitedesk
- Fujitsu Esprimo
Ik heb hier 2 optiplex 3060 en 1 3070 in gebruik. Alledrie een I3.
1 met 32GB ram voor esxi. 1 met 16GB ram voor dockers en hassio en 1 met 8GB ram als htpc.
Ik kom van nuc's maar deze zijn 2dehands stuk goedkoper. Ben er heel tevreden mee.
O ja, mijn optiplex 3070 met hassio en docker doet idle zon 6,9 - 7,1 watt. Bij max belasting gaat die iets boven de 40 watt. Dus best zuinig eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door Yarisken op 01-05-2020 18:36 ]

Pagina: 1