Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Goedkope miniserver

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21-11 14:24
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De gedachte erachter om een kleine server samen te stellen is dat ik de huidige setup wil vervangen door één geheel dat ook wat krachtiger is.
Het hoeft niet snel te zijn, het hoeft niet duur te zijn maar het moet wel leerrijk zijn voor mij.

Momenteel gebruik ik een Raspberry Pi waarop ik Pi-Hole en unifi controller heb draaien, dat ook goed zijn werk doet.
Daarnaast heb ik een Rock64 waarop OpenMediaVault en Docker met verschillende containers (Radarr, Sonarr, etc..) Daar zijn 2 harde schijven op aangesloten via USB Naar SATA kabels.

Dit wil ik graag allemaal vervangen door 1 setup waar ik een linux distro op zal installeren. Voorlopig ga ik uit van Debian of Ubuntu server. Ik heb dan ook geen problemen om veel op te zoeken en vaak opnieuw te beginnen.
Er komt geen gevoelige data op.
Enkel films, series en muziek die opgehaald worden door Kodi (op een Xiaomi Mi Box S en een Raspberry Pi met audiostreamsoftware (Volumio of andere software))

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo goedkoop mogelijk. Het hoeft niet de snelste setup te zijn maar wel een leerrijke setup dat werkbaar is in de praktijk.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik maak nu gebruik van 2 harde schijven die beiden uit een laptop komen. Deze zou ik mee nemen naar de nieuwe setup. Qua performance misschien niet het meest ideale maar nu werkt het ook en het werkt goed.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Volgens mij heb ik genoeg aan een moederbord, geheugen, een behuizing en een voeding.
Een scherm, muis en toetsenbord heb ik nog voor de eerste installatie. De rest zal gebeuren via VNC.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Vraag me niet waarom maar ik geef ergens een voorkeur aan een moederbord waar al een CPU op gemonteerd is. Vanwege het lawaai van een ventilator misschien? Of het verbruik?
Suggesties mogen gegeven worden.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Energieverbruik wil ik zo laag mogelijk houden alsook het geluidsniveau. Het komt op zolder te staan maar kan we wel goed inbeelden dat door resonantie het hoorbaar is tot het verdiep eronder.

Ga je overklokken?
Neen

Wat verwacht je van ons?
Ik verwacht graag advies over de setup die ik uitgekozen heb. Het kan allicht heel veel beter maar voor nu heb ik er de goedkoopste componenten uitgekozen van merken die ik ken.
Het moet ook zo goedkoop mogelijk blijven omdat dit voor mij een leercurve zal zijn waarin dure onderdelen geen plaats hebben mocht het ergens misgaan.
In onderstaande lijst zie je de setup.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MoederbordenASRock QC6000M€ 69,06€ 69,06
1BehuizingenAerocool CS-103€ 27,99€ 27,99
1Geheugen internG.Skill F3-10600CL9D-8GBNT€ 41,64€ 41,64
1Voedingenbe quiet! System Power B9 350W€ 37,59€ 37,59
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 176,28

Edit: Het moederbord is aangepast. Dit is een recenter tov van het eerste (Asrock Q1900M)

1ProcessorsIntel Celeron G3900 Boxed€ 50,25€ 50,25
1MoederbordenFujitsu D3643-H€ 98,49€ 98,49
2Interne harde schijvenSeagate Barracuda Compute 2,5", 1TB€ 43,05€ 86,10
1BehuizingenSharkoon VS4-S€ 34,-€ 34,-
1Geheugen internG.Skill Value F4-2400C15S-8GNT€ 34,99€ 34,99
1VoedingenMini-box PicoPSU-90 + 84W (Fortron) Adapter Power Kit€ 74,15€ 74,15
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 377,98

[ Voor 22% gewijzigd door Asterion op 23-04-2020 19:45 ]

Alle reacties

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:35
De processor die op je nieuw gekozen moederbord zit is niet sneller dan die op het oude moederbord, dus waarom je het moederbord vervangt, is me niet helemaal duidelijk.

Ik zou sowieso iets meer uitgeven, heb je tenminste recente componenten. Het moederbord (of het nu je eerste of tweede keuze is maakt weinig uit) en de processor zijn zwaar verouderd. Ik zoek nog even naar betere alternatieven.

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:23
Eens met @LievenD , het moederbord is zes jaar oud, een iets modernere chip, zoals bijvoorbeeld deze Pricewatch: Asrock J4005 presteert iets beter

[ Voor 49% gewijzigd door martyw op 18-04-2020 15:36 ]

• Asterion
LievenD schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:30:
De processor die op je nieuw gekozen moederbord zit is niet sneller dan die op het oude moederbord, dus waarom je het moederbord vervangt, is me niet helemaal duidelijk.

Ik zou sowieso iets meer uitgeven, heb je tenminste recente componenten. Het moederbord (of het nu je eerste of tweede keuze is maakt weinig uit) en de processor zijn zwaar verouderd. Ik zoek nog even naar betere alternatieven.
De keuze lag vooral omdat dit een nieuw moederbord is van 2020, het andere dateert al uit 2014.
Ik geef graag wat meer uit als dit moet. Zeker als het meer recentere onderdelen zijn.
martyw schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 15:33:
Eens met @LievenD , het moederbord is zes jaar oud, een iets modernere chip, zoals bijvoorbeeld deze Pricewatch: Asrock J4005 presteert iets beter
Bedankt voor het meedenken!
In vergelijking met het moederbord dat nu in de lijst staat is de J4005 zuiniger met een hogere clock.
Ik houd deze in gedachte!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:05

Bolletje

Moderator Harde Waren
Welke Raspberry Pi heb je nu? Misschien is een Raspberry Pi 4 met 2GB of 4GB werkgeheugen ook een optie.

Ik heb zelf een Raspberry Pi 4 2GB en dan met OMV + Portainer, met containers voor Pi Hole en Unifi controller. Nog ruimte over voor meer. Een Rock64 is volgens mij qua prestaties / processorkracht ongeveer vergelijkbaar met een Rpi4, maar support en verkrijgbare onderdelen (cases etc) is wat minder.

Voorstel in de openingspost zou ik niet voor gaan; verouderd, grote budget behuizing, budget voeding en beperkte upgrademogelijkheid.

Zoiets kan ook:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 55,94€ 55,94
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 34,19€ 34,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,13
  • Plaats voor 2 x 2,5" schijf.
  • Veel kleiner
  • Stuk krachtiger
  • Mogelijkheid om de processor en het werkgeheugen te upgraden.
  • Waarschijnlijk nog een stuk zuiniger dan het Asrock moederbord + budget 350 watt voeding.
AMD kan ook, met pricewatch: ASRock DeskMini A300 en dan een 3000G. Ongeveer zelfde prijs.

[ Voor 3% gewijzigd door Bolletje op 18-04-2020 21:52 ]

• LievenD
Bolletje schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:49:
  • Waarschijnlijk nog een stuk zuiniger dan het Asrock moederbord + budget 350 watt voeding.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Een Pentium Silver J5005 is duidelijk zuiniger vanwege het TDP van 10W. Het gehele platform verbruikt iets meer dan 20W in Cinebench 15. De Pentium G5400 is op z'n eentje al 50W. (zie tekst en afbeelding hieronder van HWI)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xA1Z5KQDPs08qfWYwzraaTLpqck=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7VjtPaEm5ESTTN8ib7P2zFAW.png?f=user_large

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-11 11:41
LievenD schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:26:
[...]

Dat betwijfel ik ten zeerste. Een Pentium Silver J5005 is duidelijk zuiniger vanwege het TDP van 10W. Het gehele platform verbruikt iets meer dan 20W in Cinebench 15. De Pentium G5400 is op z'n eentje al 50W. (zie tekst en afbeelding hieronder van HWI)

[Afbeelding]
Je kijkt hier naar het Max verbruik (althans dat haal ik er uit) en dat is voor de taken die ik zo zie staan weinig relevant. Ding zal groot deel van de dag niets staan te doen, dat is het verbruik waar je naar wilt kijken. Daar komt bij dat veel voedingen een relatief slecht rendement hebben bij weinig verbruik. Als je er bij de CPU 5 Watt af weet te snoepen en dat er aan redendementsverlies bij de voeding bij krijgt, heb je per saldo niets gewonnen.

@Asterion Had je hier al gekeken: Het grote zuinige server topic - deel 2 potentieel veel interessante info en reede bestaande setups :)

• LievenD
Hm, misschien dan de verkeerde afbeelding geplakt, sowieso blijft het stroomverbruik ook dan een stuk minder.

Al mag de voeding dan natuurlijk niet teveel daarvan afhalen, zoals je terecht opmerkt.

• Asterion
Bolletje schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 21:49:
Welke Raspberry Pi heb je nu? Misschien is een Raspberry Pi 4 met 2GB of 4GB werkgeheugen ook een optie.

Ik heb zelf een Raspberry Pi 4 2GB en dan met OMV + Portainer, met containers voor Pi Hole en Unifi controller. Nog ruimte over voor meer. Een Rock64 is volgens mij qua prestaties / processorkracht ongeveer vergelijkbaar met een Rpi4, maar support en verkrijgbare onderdelen (cases etc) is wat minder.

Voorstel in de openingspost zou ik niet voor gaan; verouderd, grote budget behuizing, budget voeding en beperkte upgrademogelijkheid.

Zoiets kan ook:
1ProcessorsIntel Pentium Gold G5400 Boxed€ 55,94€ 55,94
1BarebonesASRock DeskMini 310€ 145,-€ 145,-
1Geheugen internCrucial CT8G4SFS824A€ 34,19€ 34,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 235,13
  • Plaats voor 2 x 2,5" schijf.
  • Veel kleiner
  • Stuk krachtiger
  • Mogelijkheid om de processor en het werkgeheugen te upgraden.
AMD kan ook, met pricewatch: ASRock DeskMini A300 en dan een 3000G. Ongeveer zelfde prijs.
Dat zal een Raspberry Pi 3 zijn.
Model 4 zou een optie zijn maar ik wil graag af van dat hele SD-kaart gedoe.
Ik heb er al zo een aantal versleten.

Het spijtige met pi-hole en unifi in een container is dat je telkens een nieuwe container moet maken bij een update, althans, dat heb ik zo gelezen op het internet.
Momenteel kan ik dus gewoon updaten met enkele commando's via ssh.

Ik zou ook aan de slag kunnen door alles op de Rock64 te installeren maar zoals je al zegt; weinig support van de fabrikant uit. Alles gaat en staat door de community die erachter zit en dat is niet zo heel uitgebreid.

En ergens zegt mijn gevoel, als je dan toch wil experimenteren, dat je dan beter af bent computer onderdelen dan een SBC.

Een barebone, daar had ik nog niet aan gedacht maar lijkt me wel een slimme en goedkope optie.
Ik neem deze ook even door.
gastje01 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:37:
@Asterion Had je hier al gekeken: Het grote zuinige server topic - deel 2 potentieel veel interessante info en reede bestaande setups :)
Dit ben ik nu aan het doornemen.
Ik zie daar veel leuke setups die het bekijken waard zijn.
Ik ga hier ook even mee aan de slag.
Bedankt!

[ Voor 6% gewijzigd door Asterion op 19-04-2020 11:14 ]

• gastje01
Asterion schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:58:
[...]

Dat zal een Raspberry Pi 3 zijn.
Model 4 zou een optie zijn maar ik wil graag af van dat hele SD-kaart gedoe.
Ik heb er al zo een aantal versleten.
USB disk er aan en daar al je data op zetten? Dan gebruik je de SD alleen om te booten. Meteen een lekker energiezuinige oplossing, qua NAS functionaliteit echter niet de snelste (al heb ik geen ervaring met de pi4)
Het spijtige met pi-hole en unifi in een container is dat je telkens een nieuwe container moet maken bij een update, althans, dat heb ik zo gelezen op het internet.
Ik gebruik daar Portainer voor. Alle data sla ik buiten de container op. Voor een update klik ik op pull latest en alles staat er weer op, maar dan de meest recente versie.
Ik zou ook aan de slag kunnen door alles op de Rock64 te installeren maar zoals je al zegt; weinig support van de fabrikant uit. Alles gaat en staat door de community die erachter zit en dat is niet zo heel uitgebreid.

En ergens zegt mijn gevoel, als je dan toch wil experimenteren, dat je dan beter af bent computer onderdelen dan een SBC.

Een barebone, daar had ik nog niet aan gedacht maar lijkt me wel een slimme en goedkope optie.
Ik neem deze ook even door.

[...]

Dit ben ik nu aan het doornemen.
Ik zie daar veel leuke setups die het bekijken waard zijn.
Ik ga hier ook even mee aan de slag.
Bedankt!
Als je echt alles zelf wil uitzoeken en installeren heb je aan een volwaardig computer/barebone wellicht een makkelijkere oplossing omdat je flexibeler bent met je OS. SBC kan wel leuk zijn omdat t amper energie verbruikt. Om een andere zijstraat in te slaan (lui); heb je een NAS met docker support overwogen? Relatief laag tweaker gehalte, maar 2 schijven dr in en t doet relatief energie zuinig z’n werk.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
LievenD schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 22:26:
[...]

TDP != energieverbruik van de procssor.

Je moet naar de totaaloplossing kijken en naar het gebruikersscenario, dat bepaalt het energieverbruik bij het stopcontact. Reguliere atx-voedingen, zoals de genoemde be quiet!, hebben een slechte efficientie bij een laag verbruik.

Hier een review van een goede kwaliteits voeding: https://www.tomshardware....-power-supply,5614-5.html
Afbeeldingslocatie: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/Rx7PAxP4Ss7WhnixUMGsjY-650-80.png

Je ziet dat de efficientie drastisch omlaag gaat bij lagere belasting. Deze heeft nu 73% bij ~19 watt dc load. Dat wordt nog een stuk minder als het dc-verbruik richting de 10 watt gaat. Een goedkopere budget voeding zoals de be quiet! doet het nog minder.

De Asrock Deskmini heeft een interne dc-dc voeding van een veel minder groot vermogen (120 watt), wat bij een laag verbruik een voordeel heeft.

Hier voorbeelden:
https://www.anandtech.com...ock-deskmini-310-review/6 >> Deskmini 310, 14 watt bij idle.
https://www.anandtech.com...e-diy-amd-ryzen-minipc/10 >> Deskmini A300, 11 watt bij idle.

Als de processor wordt belast, houd er dan ook rekening mee dat de snelle oplossing ook sneller de activiteit heeft verwerkt en dus sneller weer naar idle-toestand kan gaan. Een Intel G5400 of AMD 3000G is vaak wel twee keer zo snel als een J4005.
Wordt ook duidelijk uit de hardware.info review die je aanhaalt.

Daarnaast vergelijk je met de J5005 hier; let wel dat die een stuk duurder nog is dan een J4005. pricewatch: ASRock J5005-ITX; << 118 euro.

De server zal het gros van de tijd, met OMV, Pi Hole, Unifi controller, idle zijn. Met Sonarr of Radarr is die dan even bezig, maar is dan ook sneller klaar.
Asterion schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:58:
[...]Het spijtige met pi-hole en unifi in een container is dat je telkens een nieuwe container moet maken bij een update, althans, dat heb ik zo gelezen op het internet.
Dat hoeft niet; althans zo doe ik het niet. Met Portainer kan je ook via de GUI dit managen, pullt die gewoon de laatste versie. Kan ook via cli. Ik doe hetzelfde als @gastje01

Experimenteren is leuk, maar dan is het ook handig als er wel redelijk veel over te vinden is. :P

Zelfbouw zou ik voornamelijk doen als:
  • Je de hardware significant wil uitbreiden, e.g uitbreiden naar meerdere disks, paritychecks etc
  • Je signifciant betere prestaties wil op je huidige applicaties (e.g. sneller uitpakken voor Radarr / Sonarr)
  • Je nieuwe applicaties/toepassingen wil doen waarbij het nodig is; e.g. transcoding met Plex.
  • Je specifieke applicaties/toepassingen hebt die niet of slecht op arm draaien. Of als je VMs wilt.
Het experimenteren an sich kan ook op minder krachtige onderdelen.
gastje01 schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:29:
[...]

USB disk er aan en daar al je data op zetten? Dan gebruik je de SD alleen om te booten. Meteen een lekker energiezuinige oplossing, qua NAS functionaliteit echter niet de snelste (al heb ik geen ervaring met de pi4)
naja, ik snap zijn punt op dat vlak wel; je hebt de data dan wel op de harde schijven staan, waar je weer bij kan. Maar je configuratie staat wel op die sd-kaart. Als je die kwijt bent moet je wel redelijk wat werk doen om het weer in orde te krijgen als je geen backup hebt. Die kan je ook wel backuppen - ook geautomatiseerd - maar moet je wel aan denken.

Aan mijn rpi4 heb ik ook een 2,5"-harde schijf via usb 3.0 aangesloten. Die trekt bij grote videobestanden gewoon 110 MB/s. :)
gastje01 schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:29:
[...]
Als je echt alles zelf wil uitzoeken en installeren heb je aan een volwaardig computer/barebone wellicht een makkelijkere oplossing omdat je flexibeler bent met je OS. SBC kan wel leuk zijn omdat t amper energie verbruikt. Om een andere zijstraat in te slaan (lui); heb je een NAS met docker support overwogen? Relatief laag tweaker gehalte, maar 2 schijven dr in en t doet relatief energie zuinig z’n werk.
NAS kan ook. Let er wel op dat veel instap-nas (<200 euro) niet sneller zijn dan een Rpi4 of Rock64. Je bent dan beperkt in de hoeveelheid en soort appliacties die je er extra op kan draaien.

pricewatch: Synology DS220j is bijvoorbeeld populair, maar heeft maar 512 MB werkgeheugen.

• gastje01
Bolletje schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:01:
[...]

Aan mijn rpi4 heb ik ook een 2,5"-harde schijf via usb 3.0 aangesloten. Die trekt bij grote videobestanden gewoon 110 MB/s. :)
Daar is niks over te zeggen nee, kan me nog herinneren dat ik met een Pi2 blij mocht zijn als ik 10MB/sec haalde en daarmee de volledige 100 mbit dicht trok.
NAS kan ook. Let er wel op dat veel instap-nas (<200 euro) niet sneller zijn dan een Rpi4 of Rock64. Je bent dan beperkt in de hoeveelheid en soort appliacties die je er extra op kan draaien.

pricewatch: Synology DS220j is bijvoorbeeld populair, maar heeft maar 512 MB werkgeheugen.
En die heeft dan weer geen docker support, dan kom je bij de duurdere Intel modellen uit.

Voor sonarr, radarr en t hele spectrum zijn echter wel gewoon packages te vinden. Ik heb t ooit prima werkend gehad op een 214se (ook niet de snelste), maar omdat alles vanzelf ging me nooit gestoord aan het gebrek aan snelheid.

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
gastje01 schreef op zondag 19 april 2020 @ 14:15:
[...]

Daar is niks over te zeggen nee, kan me nog herinneren dat ik met een Pi2 blij mocht zijn als ik 10MB/sec haalde en daarmee de volledige 100 mbit dicht trok.
Ja, Pi2 had je niet veel aan voor dat betreft, die heb ik zelf ook nog.

Pi2 deelde de netwerkaansluiting met de usb-bus. Pi3 had dat ook nog. Bij de Pi4 hebben ze dit aangepakt en los van elkaar.

While Raspberry Pi 3 Model B+ added Gigabit Ethernet connectivity, throughput on Raspberry Pi 4 is free from the single shared USB 2.0 channel to the SoC.
https://magpi.raspberrypi...rry-pi-4-specs-benchmarks
En die heeft dan weer geen docker support, dan kom je bij de duurdere Intel modellen uit.

Voor sonarr, radarr en t hele spectrum zijn echter wel gewoon packages te vinden. Ik heb t ooit prima werkend gehad op een 214se (ook niet de snelste), maar omdat alles vanzelf ging me nooit gestoord aan het gebrek aan snelheid.
Goed punt ja. Experimenteren wordt ook een stuk minder als je alleen packages kan draaien.

• HectorMalot
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:08
Ik heb een paar jaar geleden alles samengevoegd met een 2e hands NUC (4 cores, 6gb ram, 100€). Gebruikt ‘idle’ ongeveer 7-8W. Wel een SSD in gezet van een paar tientjes. Was voor mij voor x86 en verbruik uiteindelijk een prima stap. Draait nu debian met graphite, grafana , home assistant, k3s, gitea, unifi controller en een aantal zelf geschreven apps (go).

Als je de HDDs op een andere manier (USB) kun inpluggen is het voor het geld een aanrader.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:44
Geheel terzijde: sommige rasberry pi's kan je van je usb-schijf booten:

https://www.raspberrypi.o...pberrypi/bootmodes/msd.md

• Asterion
@gastje01 & @Bolletje Dat je kon updaten via Docker had ik dus nergens terug gevonden.
Ik ga eens kijken om dat zelf uit te proberen! Dank hiervoor. Dan kan de Rock64 als enige overblijven om alle taken te doen.

Er is hier ondertussen al een leuke discussie aan de gang, goed om dat ook allemaal even mee te nemen.

Over een NAS is nagedacht maar daar heb je inderdaad minder tweak mogelijkheden.
Ik vind het leuk om alles te moeten opzoeken tot ik het gevonden heb hoe het moet of zelfs hulp te hoeven inschakelen.

Het leuke aan een zelfbouwsysteem is vooral al de leercurve en om later eventueel te kunnen uitbreiden.
Als ik alles al zowat doorgelezen heb wordt alles wel veel duidelijker en worden mijn wensen weer wat anders.

@wheez50 Daar ben ik me van bewust maar ik wil geheel afstappen van SD-kaartjes en aanpassingen doen om dat te omzeilen en etc..
Daarom de keuze voor een compleet systeem.

• wheez50
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:44
Asterion schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:10:

@wheez50 Daar ben ik me van bewust maar ik wil geheel afstappen van SD-kaartjes en aanpassingen doen om dat te omzeilen en etc..
Daarom de keuze voor een compleet systeem.
Dat zeg ik - bit write en dag sd-kaart. Of soms zelfs gewoon usbdrive (en dus geen sd-kaart, verwijderen!) en de raspberry pi boot vanaf usb-schijf. Gewoon een ssd met sata--usb adapter en voila. Razendsnelle linux drive. Gaat je sd-kaart kapot? Uhh, welke sd-kaart?

(En terzijde betekent dat het niet gaat om je keuze voor een heel systeem. Daar zitten andere voor/nadelen aan. Ik wilde alleen zeggen dat veel raspberry pi's ook *zonder* sd-card kunnen werken)

[ Voor 15% gewijzigd door wheez50 op 19-04-2020 21:00 ]

• Asterion
wheez50 schreef op zondag 19 april 2020 @ 20:55:
[...]

Dat zeg ik - bit write en dag sd-kaart. Of soms zelfs gewoon usbdrive (en dus geen sd-kaart, verwijderen!) en de raspberry pi boot vanaf usb-schijf. Gewoon een ssd met sata--usb adapter en voila. Razendsnelle linux drive. Gaat je sd-kaart kapot? Uhh, welke sd-kaart?

(En terzijde betekent dat het niet gaat om je keuze voor een heel systeem. Daar zitten andere voor/nadelen aan. Ik wilde alleen zeggen dat veel raspberry pi's ook *zonder* sd-card kunnen werken)
Ik wist dat je bepaalde zaken kon laten gebeuren op een usb-disk maar dat je effectief ook je SD kaart niet meer nodig zou hebben, dat niet.
Het is natuurlijk wel een heel ingrijpende zaak. Je verandert een bit en er is geen weg meer terug.

Alleszins bedankt voor de info!

• Asterion
Na het topic zuinige energieservers eens doorgenomen te hebben ben ik heel wat wijzer geworden.

De Fujitsu borden zouden veel zuiniger zijn en daardoor aan te raden zijn.
Van de processor hoop ik dat deze gewoon zijn werk zal doen met reserve voor de toekomst.

De harde schijven kan ik hergebruiken maar heb er toch nieuwe ingestoken.

Alleen van de poweradapter heb ik mijn twijfels?
Pagina: 1