Open Headphone met DAC/AMP en losse microfoon

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joericblom
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 28-11-2024
Oke, ik heb hulp nodig. Na uren reviews op YouTube te hebben gekeken (met name Z Reviews, erg goed vermakelijk moet ik zeggen) en nog een keer zoveel uren besteedt te hebben aan Reddit guides, begrijp ik er nog steeds niet al te veel van omdat ik verdrink in de opties, de verschillende soorten geluiden, de mega hoeveelheid dacs & amps en omdat de meeste reviews die ik vind al relatief gedateerd zijn.

Wat ik zoek: een open koptelefoon waarmee ik met het toevoegen van mic een headset kan maken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een AKG 702 met een ModMic of een V-Moda BoomPro. Nu zul je vast denken, hoezo koop je dat niet gewoon dan; AKG702 is al een oude headphone en aangezien technologie zo hard gaat moet er vast al een leuk nieuw model zijn in de markt wat daar op lijkt maar dan beter. Ook heeft de BoomPro blijkbaar grounding effects als je het in een amplifier stopt, en daar zit ook niemand op te wachten.

Ik game & luister muziek, en ik zou zeggen dat die verdeling 50/50 is. Nu lijkt het me tof om een DAC/AMP te hebben (zoals de soundblaster G6) die bijvoorbeeld speciale gaming modes heeft om de mids te boosten zodat je de voetstapjes goed kunt horen als je weer eens door een squad gepusht wordt in COD Warzone nadat je net fresh uit de Gulag stapt. Bijvoorbeeld. Maar, ik luister dus ook muziek en ik houdt wel van een lekkere bass..

Ik heb dus jullie ervaringen nodig met het gebruiken van open headphones + Mics + AMP/DACS, en vooral wat voor nu, anno 2020, een goeie optie zou zijn. In veel reviews komen oudere headsets (hd600, Fidelios of AKG 702/7xx) naar boven die dan vergeleken worden en bekritiseerd worden t.o.v. van andere even oude modellen.

Wat zouden jullie anno 2020 aanraden voor mijn gewenste ps4 setup?

Ik vraag deze vraag niet zonder research gedaan te hebben, ik heb echt bizar veel gelezen en opgezocht, maar the more I know, the less I understand....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Kijk, dit is het Headphone topic en je maakt het wel heel breed door ook DACs/AMPs en microphones erbij te betrekken die hier eigenlijk niet in thuishoren.

Verder is het nuttig om eerst meer te weten over je budget voor de verschillende items.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Joericblom schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 18:10:
[....] (met name Z Reviews, erg goed moet ik zeggen) [....]
Niet om het een of ander, maar naar die man moet je vooral kijken voor het vermaak en de opsomming van functies. Verder lult hij met regelmaat een eind in de ruimte.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2020 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joericblom
^

Ah oke! Ik las op reddit zeer veel goeds over hem, en vond opzich zijn videos over gaming headsets erg interessant. Probleem is alleen dat die videos 2-5 jaar oud zijn inmiddels. Heb je zelf betere suggesties van kanalen met goede reviews etc die minder in de ruimte lullen?

Om te reageren op de andere reactie: goed punt, je hebt helemaal gelijk. Ik zoek een headphone die goed is voor gamen maar ook muziek. Stereo, met mic ingang voor toekomstige aanschaf van een mic en toevoegen van een dac/amp dus ook geen probleem.

Budget: 250 max.

Thanks voor de reacties alvast!!

[ Voor 8% gewijzigd door Joericblom op 17-04-2020 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-10 22:54
Jij wil spellen spelen op de PS4 maar waarop sluit je de koptelefoon op aan? In de 3,5 mm poort van je PlayStation-controller?

[ Voor 9% gewijzigd door Lasmibalsingh op 17-04-2020 23:37 ]

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joericblom
Lasmibalsingh schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:34:
Jij wil spellen spelen op de PS4 maar waarop sluit je de koptelefoon op aan? In de 3,5 mm poort van je PlayStation-controller?
Nou, in eerste instantie zal ie via m’n ps4 controller/laptop lopen ja maar het doel is om m met een mooie amplifier ertussen te gaan gebruiken, maar zoals hierboven al werd aangegeven is dit niet de juiste plek daarvoor, vandaar de focus nu op de headphone alleen.

[ Voor 4% gewijzigd door Joericblom op 17-04-2020 23:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lasmibalsingh
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-10 22:54
Joericblom schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:40:
[...]

Nou, in eerste instantie zal ie via m’n ps4 controller/laptop lopen ja maar het doel is om m met een mooie amplifier ertussen te gaan gebruiken, maar zoals hierboven al werd aangegeven is dit niet de juiste plek daarvoor, vandaar de focus nu op de headphone alleen.
Mijn ervaring met mijn B&W P9 is dat de meeste ingebouwde geluidskaarten/DAC's van laptops en smartphones prima koptelefoons kunnen voeden. De PS4 controller kan dit niet, je zal het geluid zacht horen en geen vrijwel geen dynamisch bereik hebben. Een ander minpunt van de PS4-controller is dat je niets qua balans of equaliser settings kan aanpassen.

PSN: KADR777 - Core i7-8750H / GeForce GTX 1060 6GB / 16GB ddr4-2666, dualchannel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:00

FeaR

In GoT we trust

@Joericblom
Topic afgesplitst van Het grote Headphones topic, deze vraag is een eigen topic waard.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:43:
[...]

Niet om het een of ander, maar naar die man moet je vooral kijken voor het vermaak en de opsomming van functies. Verder lult hij met regelmaat een eind in de ruimte.
Hij is sowieso vermakelijk vind ik. _/-\o_

Het is verder juist niet alleen de opsomming van functies maar vooral dat hij een behoorlijk goed beeld geeft hoe een produkt in de dagelijkse omgang is.

Verder komen zijn omschrijvingen van de koptelefoons die ik zelf heb gehad ook behoorlijk goed overeen met mijn eigen luister en praktijk ervaringen.

Mijn mening is dat zijn reviews absoluut de moeite waard zijn om mee te nemen in het aankoopproces. Maar natuurlijk wel samen met andere reviews en bronnen.

Het lastige met audio blijft dat ieders gehoor anders is, dus afgaan op andermans ervaringen zonder zelf geluisterd te hebben heeft altijd een risico. Door zelf veel verschillende dingen te luisteren kom je er wel achter waar je voorkeur ligt.

Nu zie ik mezelf zeker niet als een zeer ervaren en door de wol geverfde audiofiel. Wel heb ik het afgelopen jaar een redelijk uitgebreid traject afgelegd waarin ik verschillende hoofdtelefoons geprobeerd heb en vele reviews bekeken en die ervaring probeer ik te delen in mijn 'postings'.

Terug naar de vragensteller @Joericblom . Mijn mening is dat de hele audio industrie een rabbit hole is waar je heel makkelijk (veel te) veel geld aan uitgeeft waarbij het questionable is of iets echt beter klinkt. Het klinkt vaak anders en past misschien beter bij je smaak maar bijv. een peperdure dac, tja daar heb ik nog wel wat vraagtekens bij.

Als ik me aan generalisaties zou mogen wagen dan zou ik zeggen dat het belangrijkst een goede source (dus een cd, flac of mp3 etc van goede kwaliteit) en de hoofdtelefoon. Alles wat daartussen zit zoals de versterker, dac zijn ook belangrijk maar de kwaliteit van de "goedkopere" spullen is al erg goed tegenwoordig.

Om te kijken wat voor jou zou kunnen werken hebben we meer details nodig over het gebruik.
  • Je geeft aan dat je gebruik 50/50 muziek en gaming is. Wat voor gaming hebben we het over? FPS of heel iets anders.
  • Die 250budget is dat alleen voor je koptelefoon?
  • Ga je de koptelefoon in het bijzijn van anderen gebruiken? Zo ja, zouden zij het storend vinden als zij vrij goed mee kunnen luisteren met jouw muziek/games ?

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joericblom
Help!!!! schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 11:26:
[...]

Hij is sowieso vermakelijk vind ik. _/-\o_

Het is verder juist niet alleen de opsomming van functies maar vooral dat hij een behoorlijk goed beeld geeft hoe een produkt in de dagelijkse omgang is.

Verder komen zijn omschrijvingen van de koptelefoons die ik zelf heb gehad ook behoorlijk goed overeen met mijn eigen luister en praktijk ervaringen.

Mijn mening is dat zijn reviews absoluut de moeite waard zijn om mee te nemen in het aankoopproces. Maar natuurlijk wel samen met andere reviews en bronnen.

Het lastige met audio blijft dat ieders gehoor anders is, dus afgaan op andermans ervaringen zonder zelf geluisterd te hebben heeft altijd een risico. Door zelf veel verschillende dingen te luisteren kom je er wel achter waar je voorkeur ligt.

Nu zie ik mezelf zeker niet als een zeer ervaren en door de wol geverfde audiofiel. Wel heb ik het afgelopen jaar een redelijk uitgebreid traject afgelegd waarin ik verschillende hoofdtelefoons geprobeerd heb en vele reviews bekeken en die ervaring probeer ik te delen in mijn 'postings'.

Terug naar de vragensteller @Joericblom . Mijn mening is dat de hele audio industrie een rabbit hole is waar je heel makkelijk (veel te) veel geld aan uitgeeft waarbij het questionable is of iets echt beter klinkt. Het klinkt vaak anders en past misschien beter bij je smaak maar bijv. een peperdure dac, tja daar heb ik nog wel wat vraagtekens bij.

Als ik me aan generalisaties zou mogen wagen dan zou ik zeggen dat het belangrijkst een goede source (dus een cd, flac of mp3 etc van goede kwaliteit) en de hoofdtelefoon. Alles wat daartussen zit zoals de versterker, dac zijn ook belangrijk maar de kwaliteit van de "goedkopere" spullen is al erg goed tegenwoordig.

Om te kijken wat voor jou zou kunnen werken hebben we meer details nodig over het gebruik.
  • Je geeft aan dat je gebruik 50/50 muziek en gaming is. Wat voor gaming hebben we het over? FPS of heel iets anders.
  • Die 250budget is dat alleen voor je koptelefoon?
  • Ga je de koptelefoon in het bijzijn van anderen gebruiken? Zo ja, zouden zij het storend vinden als zij vrij goed mee kunnen luisteren met jouw muziek/games ?
Ten allereerste, dank @FeaR voor het afsplitsen, ik wist niet zeker of het voldeed aan de eisen voor een eigen topic vandaar dat ik hem in Het Grote Headphones topic had geplaatst.

En inderdaad, @Lasmibalsingh, dat is precies de reden dat ik later een DAC/AMP wil toevoegen aan de setup

Nadat ik je stijl van antwoorden even kopieer, @Help!!!!, wil ik je alvast bedanken voor je antwoord. Je stelt inderdaad terechte vragen omtrent het gebruik en ben al super dankbaar dat je mij wilt helpen.

Om antwoord te geven op jouw vragen herhaal ik ze hieronder:

Je geeft aan dat je gebruik 50/50 muziek en gaming is. Wat voor gaming hebben we het over? FPS of heel iets anders.
Ik speel voornamelijk FPS & Racing games. FPS speel ik Call of Duty en Apex Legends. Racing games speel ik Formula 1 & Gran Turismo Sport.

Die 250budget is dat alleen voor je koptelefoon?
250 is wat ik het liefst maximaal zou willen uitgeven aan een headset combinatie, dus inclusief de microfoon. Aangezien ik wel door heb gekregen dat duurdere headphones niet altijd significant beter hoeven te zijn, betekend dit niet dat ik alleen maar headphones tegen de 250 range aan zoek; houd je vast: goedkoper mag ook! Mochten headphones van +-250 range echt beduidend beter binnen mijn wensen vallen dan overweeg ik deze wel.

Ga je de koptelefoon in het bijzijn van anderen gebruiken? Zo ja, zouden zij het storend vinden als zij vrij goed mee kunnen luisteren met jouw muziek/games ?
In theorie ga ik mijn headphones thuis gebruik tijdens het gamen, en heeft niemand daar echt last van. Mochten er headphones zijn die nauwelijks sound leakage hebben, dan kan ik deze eventueel gebruiken tijdens het studeren op de uni maar ik ben hier niet naar op zoek nu. geluidskwaliteit is leidend..

Misschien een ietwat vage antwoorden, maar ik probeer hiermee mijn gedachten & wensen te laten zien zodat jullie je het beste kunnen verplaatsen in mijn zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@Joericblom gamen doe je dus alleen op de PS4? Wil je je headset ook met bijvoorbeeld je PC kunnen verbinden? Op wat voor apparaat (of apparaten?) luister je muziek? Verbind je dan gewoon met 3.5mm kabel?

Ik ben een paar maanden met redelijk dezelfde wensen op zoek geweest. Uiteindelijk uitgekomen op een optie die ik in het begin niet echt serieus nam: een Steelseries Arctis Pro Wireless. Die is continu verbonden met mijn PC via het basisstation voor gebruik bij gamen / muziek luisteren via PC / YouTube etc, en tegelijk verbonden via Bluetooth met mijn telefoon. De microfoon vind ik absoluut goed genoeg voor chatten tijdens het gamen, maar ook voor normale telefoongesprekken of conference calls. Had niet verwacht dat de headset me ook voor muziek goed zou bevallen maar dat is toch echt zo, zelfs beter dan mijn vorige Sennheiser koptelefoon. De 3.5mm kabel gebruik ik nooit meer, maar werkt ook prima. Ondanks was de Steelseries member sale (gewoon gratis account aanmaken) waarbij hij voor 250 verkrijgbaar was, maar ik zie dat dergelijke prijzen wel vaker voorkomen.
Misschien dat een soortgelijke optie voor jou ook wel interessant is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Joericblom schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 12:48:
....

Je geeft aan dat je gebruik 50/50 muziek en gaming is. Wat voor gaming hebben we het over? FPS of heel iets anders.
Ik speel voornamelijk FPS & Racing games. FPS speel ik Call of Duty en Apex Legends. Racing games speel ik Formula 1 & Gran Turismo Sport.
Voor gaming en met name FPS gaming zijn een aantal begrippen van belang waarvan je definities via google makkelijk kan vinden. (Uiteraard is dit ook van belang voor muziek).

In mijn eigen woorden:

Soundstage
De soundstage is eigenlijk of de band verspreid over een podium staat dat heel breed is of juist smaller. Een wide soundstage is een breder podium. Een narrow soundstage is een smaller podium en intiemer en meer gefocused geluid.

Omdat je m.n. bij FPS gaming goed wil horen waar geluiden vandaan komen zou ik zeggen dat je niet voor een te smalle soundstage moet gaan. Gemiddeld tot iets wijder is goed. Echt wijd zou ik ook niet doen.

Imaging
Hoe goed kun je pinpointen waar individuele geluiden vandaan komen. Voor FPS is imaging dus erg belangrijk (footsteps). Zorg dat je een koptelefoon neemt die minimaal goed scoort op imaging. Liever nog erg goed.

Neutraal/Bas/Treble
Neutraal betekent dat inzake Bas, middentonen en hogetonen geen van deze er overdreven uitspringt. En ik schaar er ook onder dat ze op een vloeiende wijze in elkaar overgaan. Dit is mijn voorkeur, zeker bij muziek

Maar sommige mensen houden bijv. van meer bas. Zeker bij games kan dat explosies e.d. indrukwekkender laten klinken. Dit is smaak dus moet je er even over nadenken wat bij jou past.
Een wat meer aangezette bas kan ook vermoeiend worden, zowel bij games als muziek.

Koptelefoons die treble accentueren kunnen in games ook voordeel hebben omdat je gehoor daar gevoelig voor is en je daardoor misschien nog wat beter kan horen wat er om je heen gebeurt.
Maar teveel treble op bepaalde frequenties kan (afhankelijk van je gevoeligheid daarvoor en je gehoor) ook scherp klinken en daardoor vermoeiend zijn.

Indien je geen mogelijkheid hebt om koptelefoons met verschillende karakeristieken te luisteren is dit een kwestie van je persoonlijke smaak en gevoeligheden in te schatten.
Die 250budget is dat alleen voor je koptelefoon?
250 is wat ik het liefst maximaal zou willen uitgeven aan een headset combinatie, dus inclusief de microfoon. Aangezien ik wel door heb gekregen dat duurdere headphones niet altijd significant beter hoeven te zijn, betekend dit niet dat ik alleen maar headphones tegen de 250 range aan zoek; houd je vast: goedkoper mag ook! Mochten headphones van +-250 range echt beduidend beter binnen mijn wensen vallen dan overweeg ik deze wel.
Mijn ervaring is dat er binnen dat budget voldoende goede koptelefoons te vinden zijn. Een goede headset, dus ook goede microfoon is relatief wel duurder het is immers ook een uitgebreider produkt.
Ga je de koptelefoon in het bijzijn van anderen gebruiken? Zo ja, zouden zij het storend vinden als zij vrij goed mee kunnen luisteren met jouw muziek/games ?
In theorie ga ik mijn headphones thuis gebruik tijdens het gamen, en heeft niemand daar echt last van. Mochten er headphones zijn die nauwelijks sound leakage hebben, dan kan ik deze eventueel gebruiken tijdens het studeren op de uni maar ik ben hier niet naar op zoek nu. geluidskwaliteit is leidend..
Je hebt drie verschillende varianten. Gesloten, half gesloten en open koptelefoons.

Als generalisatie:
Open koptelefoon: De oorschelpen zijn open dus het geluid kan makkelijk weg naar buiten. Minder warrme oren, beter soundstage, iha iets beter aangeschreven qua geluidskwaliteit, je omgeving heeft hier (veel) meer last van omdat er meestal serieus veel geluid weglekt. Iets minder bas.
Hier is de meeste keuze in.

Dicht: Het tegenovergestelde. Minder maar nog steeds redelijk veel keuze.

Semi-open: Beetje ertussen in. Denk dat je hier niet moet denken in de zin van: Ik neem dit want dat zit er ertussen in en heb dan best of both worlds. Dat werkt niet helemaal zo bij koptelefoons.

Ander belangrijke factoren:

Impedance
Dit wordt uitgedrukt in Ohm. Hoe hoger het getal hoe meer power de koptelefoon nodig heeft van de versterker.

32 Ohm is iha goed aan te sturen via een telefoon, laptop etc

300 Ohm zal waarschijnlijk wat zacht klinken op een telefoon en ook qua geluidskwaliteit er niet alles uithalen bij die combinatie.

Hier lijkt het verstandig om in jouw geval niet boven de 150 Ohm te gaan zitten. Je koptelefoon blijft dan behoorlijk breed inzetbaar.

Looks
Persoonlijk

Bouwkwaliteit/Draagcomfort
Is je eigen afweging. Kijk ook of je grote of kleine oren hebt en naar de vorm. Sommige koptelefoons hebben ovale oorschelpen andere ronde. Als je oren er niet in passen zit het niet echt lekker.

PS4
Ik heb overigens geen ervaring met gebruik icm met een PS4 dus daar kan ik weinig over zeggen.

Bedraad of draadloos
Afhankelijk van je eigen wensen. Bedraad is meer keuze en geen batterijen. Draadloos is meer comfort en gemak (behalve dan opladen). Zelf heb ik geen ervaring met draadloos.

5.1 of 2.0 speakers
Je hebt m.n. bij gaming headsets er een aantal die daadwerkelijk meerdere luidsprekers per gehoorschelp hebben om zo surround geluid 'beter' weer te geven. Volgensmij is de consensus onder 'kenners' dat dit niet/onvoldoende werkt.

Headset of Headphone+Mic
Koptelefoon incl. microfoon of Koptelefoon en aparte microfoon.

Headset:
- Meestal maar 1 draad en je bent in 1 keer klaar.
- Minder keuze
- Vaak erg "gamy".
- Meestal zit de microfoon vast aan de koptelefoon. Niet ideaal voor gebruik op straat.
- Let op dat de mic goed is want die kun je niet wisselen en er is niks zo irritant als iemand op discord met een slechte mic. :P

Er zijn heel veel headsets maar niet zoveel echt goede. De goede zijn vaak aan de duurdere kant. Het lijkt mij dat een relatief groter deel vd kostprijs ook gaat zitten in allerlei gamy looks en features.

Koptelefoon + Mic:
- Vaak meerdere draden tenzij je een wireless mic neemt.
- Bij de Boompro moet je opletten dat die te combineren is met de koptelefoon.
- Heel veel keuze in koptelefoons (met audiofiele grondslag).
- Niet zo veel keuze in attachable mics

Ik heb bewust geen merken enzo genoemd maar meer criteria bedoeld om je te laten nadenken wat jij belangrijk zou kunnen vinden.

Losse microfoons:
Ik ken eigenlijk maar twee goede merken: Antlion Modmic en V-moda Boompro.

[ Voor 17% gewijzigd door Help!!!! op 20-04-2020 11:00 ]

PC Specs

Pagina: 1