Excel: voorwaardelijke opmaak op basis van 2 kolommen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:45
Mijn vraag

Ik heb 2 excel werkbladen. Op Blad1 staan diverse kolommen, maar 1 kolom wil ik voorzien van een kleurtje (rood in dit voorbeeld) als die kolom ook op Blad2 voorkomt.
Heb ik gedaan, werkt ook (zie voorbeeldjes hieronder).

Nu wil ik een tweede regel toevoegen die de cel groen maakt als er een match is op Blad2 maar er ook een bepaalde term in kolom B staat ("eens" in dit voorbeeld).
Ik zou dus verwachten (hopen) dat de waarde test2 op blad1 groen zou worden. Maar krijg dat niet voor elkaar.

Blad1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_t9rVFjdEicZvXfZPWfjcpp_VU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TJQ3SipLR4gzRf5duPWE3rcJ.png?f=user_large

Blad2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzT5K9xmhRVaV4hzq9REjnqfz7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2FnAFLu9T16uml3pGx3byP7s.png?f=user_large

Regels tot nu toe
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXjruwJqDcza7s8UhaSpeBqiKII=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v7APWAZHUTAdg4lN0Hb6VJYf.png?f=user_large

De formules zelf:

=VERGELIJKEN(A1;INDIRECT("blad2!A:A");0)

=EN((VERGELIJKEN(A1;INDIRECT("blad2!A:A");0));blad2!B:B="eens")

Relevante software en hardware die ik gebruik
MS Office 2010

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Zie begin van deze post.

Hier de link naar het voorbeeldbestand, hoop dat dat werkt:
https://drive.google.com/...-zrf2kHI/view?usp=sharing

Kan iemand aangeven wat ik fout doe en me begeleiden naar een wel werkende situatie? In de hoop dat ik dat weer kan toepassen op het werkelijke document waar ik mee bezig ben? Dank alvast!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Lees eerst dit eens: [Excel365] Voorwaardelijke opmaak met meerdere voorwaarden, enne, blad2!B:B="eens" gaat nergens over. Hoe kan een hele kolom gelijk zijn aan een tekst-string?

[ Voor 34% gewijzigd door Lustucru op 17-04-2020 12:52 ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
@mikekiwi
De formule die voor de groene kleur zorgt (die is niet juist), moet sowieso bovenaan staan.
Een oplossing met INDIRECT kan wel, maar is ook mogelijk zonder die functie.

[ Voor 63% gewijzigd door dix-neuf op 17-04-2020 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
Lustucru schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 12:51:
Lees eerst dit eens: [Excel365] Voorwaardelijke opmaak met meerdere voorwaarden, enne, blad2!B:B="eens" gaat nergens over. Hoe kan een hele kolom gelijk zijn aan een tekst-string?
Dank voor de verwijzing naar dat andere topic, interessante info.

En tja, dat blad2!B:B niet werkt snap ik inmiddels, maar dat is nu juist het hele punt en de reden dat ik ook dit topic ben gestart. hoe kan ik zonder verticaal zoeken naar een waarde zoeken zoals ik met "indirect" doe in het eerste deel en dan op de gematchte cel een kolommetje opschuiven naar rechts om te zien wat daar staat en daar dan ook een check op doen. Daar loop ik op vast met mijn beperkte kennis.
dix-neuf schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 13:02:
@mikekiwi
De formule die voor de groene kleur zorgt (die is niet juist), moet sowieso bovenaan staan.
Een oplossing met INDIRECT kan wel, maar is ook mogelijk zonder die functie.
OK, in die volgorde ga ik eens duiken om te zien waarom dat zo moet, die logica kan ik niet helemaal volgen. Maar dat antwoord zou zomaar eens in het topic kunnen staan waar Lustucru naar refereert :P
Ben wel benieuwd naar je oplossing zonder INDIRECT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

mikekiwi schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:15:
[...]
hoe kan ik zonder verticaal zoeken naar een waarde zoeken zoals ik met "indirect" doe in het eerste deel en dan op de gematchte cel een kolommetje opschuiven naar rechts om te zien wat daar staat en daar dan ook een check op doen. Daar loop ik op vast met mijn beperkte kennis.
Door wél verticaal zoeken te gebruiken. :P vert.zoeken(;;;)="eens'
Maar dat antwoord zou zomaar eens in het topic kunnen staan waar Lustucru naar refereert :P
Met name de laatste post. :P
Gewoon, weglaten en dan ook de aanhalingstekens: 'INDIRECT("A2")' is hetzelfde als 'A2'

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
mikekiwi schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 22:15:
Voor rood:
code:
1
=vergelijken(A1;Blad2!A$1:A$100;0)

Voor groen (dat als regel bovenaan moet staan):
code:
1
=index(Blad2!B$1:B$100;vergelijken(A1;Blad2!$A$1:$A$100;0))="eens"

waarbij je instelt dat de regels moeten gelden voor (bijvoorbeeld) $A$1:$A$100
Andere oplossingen zijn mogelijk.'

[ Voor 29% gewijzigd door dix-neuf op 18-04-2020 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikekiwi
@Lustucru Dank voor de tips, ik ga er induiken!

@dix-neuf Ah, dank je! Ik ga later er even mee aan de slag om te zien of ik het idd zo werkend kan krijgen (ook op de ietwat gecompliceerdere real-life versie)

Blij met jullie reacties, leerzaam zo!
Pagina: 1