[Excel365] Voorwaardelijke opmaak met meerdere voorwaarden

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:51

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
Mijn vraag
Aan de hand van dit topic Excel celkleuring bij een bepaalde datum

Ik heb een vraag vergelijkbaar met die van TS het genoemde topic. Ik moet documenten versturen bij een vracht, alleen zijn die vaak pas kort van tevoren beschikbaar. Ik wil dus een kleuring maken met twee dagen voor leverdatum en zeven dagen voor leverdatum, maar ALLEEN als documenten nog niet verstuurd zijn. Dan moet ik volgens mij wel ALS gebruiken?

Ik heb nu de volgende formules, gevonden adhv dit topic:
=ALS(H2="nee";(B2-VANDAAG())<7;) achtergrondkleur oranje
=ALS(H2="nee";(B2-VANDAAG())<2;) achtergrondkleur rood

In kolom H staat ja of nee (document verstuurd), in kolom B de leverdatum. Los van elkaar werken ze, maar als ik ze beide neerzet wordt alleen de eerste kleur gebruikt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 365 onder Windows. Hardware lijkt me niet van belang.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- alleen achtergrondkleur veranderen zoals @Bolletje voorstelde in het andere topic. Dit werkt wel, maar dan worden zowel de cellen gekleurd waar ik nee heb ingevuld (documenten niet verstuurd) als waar ik ja heb ingevuld.
- de poging hierboven levert maar één kleur op in plaats van twee verschillende. Ik heb geprobeerd met het vinkje bij "stoppen indien waar" en met eerst de ene of eerst de andere.

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 10-04-2020 20:40 ]

Beste antwoord (via gwystyl op 10-04-2020 21:45)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:16

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ok, hierbij:

code:
1
=AND(C2="n";(B2<=TODAY()+2))

code:
1
=AND(C2="n";(B2<=TODAY()+7))

De AND-functie kijkt dus of er aan twee of meerdere condities is voldaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CE7-MpqNnLfrj24Tn6RcomX41o=/f/image/Pd6RbkfAg6FtyIRdW5BCRU2W.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fgOfBtJLSTeh_4h6gZneGJi5HU=/f/image/oMrOCFpZORieNvGSnQ5k852g.png

Y = ja, n = nee.
Ik heb hierbij <= 2, dus 2 of kleiner. Met enkel < krijg je eigenlijk 1 dag of minder.

Let ook op dat je de 2 dagen of minder en dan rood als bovenste moet hebben en dan de 7 dagen of minder en dan oranje als tweede.

[ Voor 32% gewijzigd door Bolletje op 10-04-2020 21:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:16

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ok, hierbij:

code:
1
=AND(C2="n";(B2<=TODAY()+2))

code:
1
=AND(C2="n";(B2<=TODAY()+7))

De AND-functie kijkt dus of er aan twee of meerdere condities is voldaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_CE7-MpqNnLfrj24Tn6RcomX41o=/f/image/Pd6RbkfAg6FtyIRdW5BCRU2W.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fgOfBtJLSTeh_4h6gZneGJi5HU=/f/image/oMrOCFpZORieNvGSnQ5k852g.png

Y = ja, n = nee.
Ik heb hierbij <= 2, dus 2 of kleiner. Met enkel < krijg je eigenlijk 1 dag of minder.

Let ook op dat je de 2 dagen of minder en dan rood als bovenste moet hebben en dan de 7 dagen of minder en dan oranje als tweede.

[ Voor 32% gewijzigd door Bolletje op 10-04-2020 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:51

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Topicstarter
@Bolletje Dank je, dit werkt inderdaad! Ik had verwacht dat de ALS functie die ik had hetzelfde zou moeten doen, maar blijkbaar niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
gwystyl schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:46:
Ik had verwacht dat de ALS functie die ik had hetzelfde zou moeten doen, maar blijkbaar niet...
Zoals ik in het andere topic al schreef: ALS is bij vw. opmaak nooit nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

dix-neuf schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 22:33:
[...]
Zoals ik in het andere topic al schreef: ALS is bij vw. opmaak nooit nodig.
Het is niet nodig (als A dan B, anders C, kun je idd schrijven als (A en B ) of ((Niet A) en C)), maar het is ook niet fout. Zowel de formules in TS als de formules van @Bolletje werken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OXDbn1-leIyLCit3Ygq7IO_gjPE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A1NXUyGCVWRDVrxJABWQnu3P.png?f=fotoalbum_large
gwystyl schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 21:46:
@Bolletje Dank je, dit werkt inderdaad! Ik had verwacht dat de ALS functie die ik had hetzelfde zou moeten doen, maar blijkbaar niet...
Dus wel: je verwachting is terecht en zoals je hierboven ziet doet die ook exact hetzelfde. De verwarring ontstaat bij de manier waarop Excel conflicterende regels toepast en de werking van het vinkje 'Stop indien waar'.

Als meerdere regels waar zijn probeert Excel alle regels toe te passen, met een groot maar: als twee regels allebei waar zijn én ze beïnvloeden hetzelfde opmaakaspect, dan zal alleen de bovenste regel toegepast worden. Als stoppen indien waar is aangevinkt schakelt een ware regel effectief de onderste regels helemaal uit. Je ziet hier het verschil als een regel een achtergrond kleurt én de tekst vet maakt en de ander alleen de achtergrond kleurt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glgzKdpy4ODstdKliE5rfdZg9E0=/f/image/bO7NmwEYPVqMnqOXFqeqKvhk.png

Let op het verschil tussen kolommen C en E. Bij C worden beide regels toegepast, maar de achtergrond wordt ingekleurd volgens de preferente (bovenste regel). In kolom E stopt de verwerking na de eerste true en wordt dus de regel 'font vet en dubbel onderstreept' nooit uitgevoerd.
Bolletje schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 20:56:
;)

[ Voor 36% gewijzigd door Lustucru op 11-04-2020 10:19 . Reden: not a bug but a feature ]

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland