Excel celkleuring bij een bepaalde datum

Pagina: 1
Acties:
  • 50.442 views

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:14
Beste Tweakers,

Enkele weken geleden kreeg ik hier fantastische hulp bij.
Het ging om een opleidingsysteem bij ons. (topic: excel vraag datums)

Ik heb in dat topic jullie hulp gehad om certificering tot en met een half jaar te berekenen.

Voor een andere module zijn certificeringen 3 jaar geldig, tellend vanaf de dag van vandaag.
Stel ik haal de BAS module vandaag, dan is hij geldig tot 10-04-2023

Nu is mij gevraagd om bij het naderen van een datum (bijvoorbeeld 3 maand) de cel rood te laten kleuren.
Dus als iemand zijn certificering binnen 6 maanden verloopt wordt de cel oranje, en binnen 3 maanden rood.

Ik ben echt een basis excel kneus, ik heb zelf gezocht, maar kom er niet uit.
Willen jullie op deze subtropische dag mij nogmaals helpen? ik geef jullie dan om 16 uur een digitaal biertje.

Beste antwoord (via Lustucru op 10-04-2020 12:53)

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-05 23:14

Bolletje

Moderator Harde Waren
Werkt onderstaand niet voor je:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xXUvaMgUNepSTwT7eGpDyVZbEY=/f/image/hMwJn7TTpYJOIOTM209GNrKn.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM5Yry2VZYB7C7w2VF8wCBaYtBM=/f/image/tmvgr69Gs8JPI4CwF20JtFQo.png

En dan als ze niet binnen 90 of 180 dagen vallen, dan zijn ze gewoon zwart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yti0UqsrJHrUJVUwv3iTSMo4x-0=/f/image/vXAeAWI46D9F1sj2wvtKtmDn.png

Je moet die met oranje voor 180 dagen als laatste hebben. Excel werkt hem af van boven naar beneden.

[ Voor 37% gewijzigd door Bolletje op 10-04-2020 12:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:18

page404

Website says no

Ik denk dat je op zoek bent naar voorwaardelijke opmaak:
http://www.gratiscursus.be/Excel_Tips/Excel_Tip_184.html

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:49

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Voorwaardelijke opmaak, als je daar op gaat zoeken, dan kan je daarmee precies wat jij wil hebben :)

(let op dat je datumnotatie als 'systeemdatum' gebruikt, zodat excel ook daadwerkelijk kan rekenen met de data)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edeboeck
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11-05 21:12

edeboeck

mie noow noooothing ...

Inderdaad voorwaardelijke opmaak die je zoekt (kleurenschalen). Heb zelf een testje gedaan met de mogelijke waarden 1, 2 en 3 en dat liep goed.
In jouw geval lijkt me beter om maar 2 waarden te gebruiken, bijvoorbeeld "1" als de certificering binnen 3 maanden verloopt en "2" als dat tussen 3 en 6 maanden is (geen waarde als het nog langer is).
M.a.w. jouw probleem zou neerkomen op het bepalen van de waarden "1", "2" en lege string.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Ik kom bij die voorwaardelijke opmaak, maar welke moet ik dan kiezen?

Ik krijg "nieuwe opmaakregel" en dan loop ik wat vast.

[ Voor 29% gewijzigd door Guidoweb55 op 10-04-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Je kiest dan: "Voorw. opmaak" - "Nieuwe regel".
Om te controleren of een (eind-)datum minder of meer dan 3 of 6 maanden van vandaag verwijderd is, zou je gemakshalve kunnen gebruiken: =vandaag-90 en =vandaag()-180 (want op 1 of 2 dagen zal het niet aankomen neem ik aan). Als de einddatum bv. in C4 staat vergelijk je die formules met C4 (groter- of kleiner dan). Let wel op dat je de twee regels (formules) in de juiste volgorde plaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
dix-neuf schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:32:
Je kiest dan: "Voorw. opmaak" - "Nieuwe regel".
Om te controleren of een (eind-)datum minder of meer dan 3 of 6 maanden van vandaag verwijderd is, zou je gemakshalve kunnen gebruiken: =vandaag-90 en =vandaag()-180 (want op 1 of 2 dagen zal het niet aankomen neem ik aan). Als de einddatum bv. in C4 staat vergelijk je die formules met C4 (groter- of kleiner dan). Let wel op dat je de twee regels (formules) in de juiste volgorde plaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JG-Pvkss-acbAzO8reRav0cERN8=/f/image/AENPEoLrGy0BkJmlsLq8qHxC.jpg

maar welke kies ik hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:18
De onderste moet je dan hebben "een formule gebruiken om te bepalen..."

Met de formule =vandaag () toont Excel de datum van vandaag, vergeet de haakjes niet!
Vervolgens kun je daar het gewenste aantal dagen van aftrekken. Dus bijv. =vandaag()-90 als je er 90 dagen (grofweg 3 maanden) vanaf wilt trekken. Zoals dix-neuf ook al aan gaf.

Vervolgens zelf nog even een gewenste opmaak uitzoeken, dat zal vast wel lukken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door B-Real op 10-04-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Helaas,
hij kleurt nu ook rood als de datum nog langer dan 180 dagen is.
De datum ligt ook 3 jaar vooruit,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Je moet kiezen: "Een formule kiezen", dat kun je toch ook zien als je hebt toegepast wat je de vorige keer vroeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
ja, maar die datum ligt dus in de toekomst, tot wel 3 jaar vooruit.

Die datum moet roodkleuren als hij binnen 90 dagen ligt, en oranje als hij binnen 180 dagen ligt.
Ik voel me echt even heel dom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Guidoweb55 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 11:53:
ja, maar die datum ligt dus in de toekomst, tot wel 3 jaar vooruit.
Die datum moet roodkleuren als hij binnen 90 dagen ligt, en oranje als hij binnen 180 dagen ligt.
Dat maakt niet uit Als de einddatum in C4 staat, dan gaat het er toch om of de datum van vandaag binnen die 90 of 180 dagen van vandaag ligt? Dus binnen (C4-90) of (C4-180) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
helaas

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jtn4A5jf0E2Sbm9tljlCBzPEsoE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5kM2y97FNLZiQNoZPOSWBsyF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bastiaan
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:02

Bastiaan

Bas·ti·aan (de, m)

Dom voelen is nergens voor nodig. Excel kan best een bitch zijn als je dat probeert eigen te maken. Is niet erg om daar tegenaan te lopen; dat betekent dat je iets nieuws onder de knie probeert te krijgen.

Ik geef je een voorzet. Je moet de formule zo maken dat:

- als de datum van de toekomst,
- minus de datum van vandaag,
- kleiner of gelijk is dan 90 (of groter dan 90, maar kleiner of gelijk aan 180)

er de gewenste opmaak moet komen. Daar mag je even mee knutselen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Bastiaan op 10-04-2020 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Je kijkt of de datum precies gelijk is aan..., je moet kijken of de einddatum binnen de 90 of 180 dagen van vandaag valt, dus groter dan of gelijk aan.... of kleiner dan of gelijk aan... (afhankelijk van hoe je het in de formule formuleert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aurelius142
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:04
Volgens mij zou het op onderstaande manier kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnDWOKVVdscu2gA2OH9R4bXTJUQ=/f/image/rYCUND5IqlaAcrvfQrMa9cdD.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Ik mis in de topicstart de excel-versie. En ja, daar zit verschil tussen.

Het wordt hier onnodig complex gemaakt. Opmaken op basis van een formule is geavanceerd, maar rottig qua juiste syntax. Simpeler, en makkelijker te begrijpen:

-kies de optie 'alleen cellen opmaken met'
- kies dan de opties 'celwaarde' kleiner dan resp celwaarde tussen
- tik vervolgens in de waardevelden de formules
code:
1
=vandaag()+90
en
code:
1
=vandaag()+180

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Bastiaan schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:22:
Dom voelen is nergens voor nodig. Excel kan best een bitch zijn als je dat probeert eigen te maken. Is niet erg om daar tegenaan te lopen; dat betekent dat je iets nieuws onder de knie probeert te krijgen.

Ik geef je een voorzet. Je moet de formule zo maken dat:

- als de datum van de toekomst,
- minus de datum van vandaag,
- kleiner of gelijk is dan 90 (of groter dan 90, maar kleiner of gelijk aan 180)

er de gewenste opmaak moet komen. Daar mag je even mee knutselen ;)
zit ik met deze formule een beetje warm?
=ALS(m6-VANDAAG()=<-90)

ik krijg er nu een foutmelding bij, maar of ik warm zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
In een formule voor voorw. opmaak is ALS nooit nodig. De bewering die je bij voorw. opmaak met een formule maakt is altijd WAAR of ONWAAR.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Werkt onderstaand niet voor je:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xXUvaMgUNepSTwT7eGpDyVZbEY=/f/image/hMwJn7TTpYJOIOTM209GNrKn.png

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uM5Yry2VZYB7C7w2VF8wCBaYtBM=/f/image/tmvgr69Gs8JPI4CwF20JtFQo.png

En dan als ze niet binnen 90 of 180 dagen vallen, dan zijn ze gewoon zwart.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yti0UqsrJHrUJVUwv3iTSMo4x-0=/f/image/vXAeAWI46D9F1sj2wvtKtmDn.png

Je moet die met oranje voor 180 dagen als laatste hebben. Excel werkt hem af van boven naar beneden.

[ Voor 37% gewijzigd door Bolletje op 10-04-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat zei ik ook al :), maar dan met screenprints. Kan niet misgaan.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Lustucru schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:53:
Ja is hetzelfde, maar ik dacht ik had hem al in Excel gemaakt, dus kan dan net zo goed nog even delen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Lustucru schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:53:
Mits Bolleje de regels in de juiste volgorde plaatst !
(Dan probeer ik ook eens aanwijzingen te geven in plaats van een complete oplossing, het leidt tot niets... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
dix-neuf schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:04:
[...]
Mits Bolleje de regels in de juiste volgorde plaatst !
(Dan probeer ik ook eens aanwijzingen te geven in plaats van een complete oplossing, het leidt tot niets... ;) )
Wat staat er nu niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dix-neuf
  • Niet online
Sorry Bolletje, je instellingen zijn wél juist. In mijn hoofd zat: "oranje binnnen 3 maanden en rood binnen 6 maanden", maar het moet omgekeerd zijn. Mijn verontschuldigingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

dix-neuf schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 13:04:
[...]
offtopic:
Dat heeft idd wel de voorkeur, maar het werd nu wel echt warrig, met opmaken op basis van een formule. Dat is zo'n andere manier van denken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjan90
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-05 17:29
Aanvullend op de oplossing van @Bolletje kies ik zelf vaak voor een achtergrond kleur ipv lettertype. De reden hiervoor is dat je er daardoor ook met een filter op kan filteren, dit kan wel op celkleur maar niet op cel lettertype kleur. Geeft je dus net wat meer flexibiliteit.

Weer wat geleerd, ik doe dit altijd met een formule en heb gewoon nog nooit geprobeerd dit in recente Excel versies op deze manier te doen. Mooi!

"Everybody is a genius. But if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live its whole life believing that it is stupid."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:38

gwystyl

Beugeltje dan maar?

edit: vraag verplaatst naar [Excel365] Voorwaardelijke opmaak met meerdere voorwaarden nav de reactie van Bolletje hieronder.

Kan iemand me hier een hint bij geven of moet ik dan een nieuw topic aanmaken? Met de tip van @Bolletje kom ik niet verder omdat ik alleen de cellen wil kleuren als ik nog geen documenten heb verstuurd.

[ Voor 63% gewijzigd door gwystyl op 10-04-2020 20:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Arjan90 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:36:
Aanvullend op de oplossing van @Bolletje kies ik zelf vaak voor een achtergrond kleur ipv lettertype. De reden hiervoor is dat je er daardoor ook met een filter op kan filteren, dit kan wel op celkleur maar niet op cel lettertype kleur. Geeft je dus net wat meer flexibiliteit.

Weer wat geleerd, ik doe dit altijd met een formule en heb gewoon nog nooit geprobeerd dit in recente Excel versies op deze manier te doen. Mooi!
Ja, is normaliter ook mijn voorkeur. Maar dit was even snel voor handen.

Filtering daarentegen doe ik vrijwel nooit op kleur; daar wil je het liefst een bepaalde waarde voor hebben zodat je het ook in een draaitabel kan gebruiken.
gwystyl schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 15:53:
[...]
Kan iemand me hier een hint bij geven of moet ik dan een nieuw topic aanmaken? Met de tip van @Bolletje kom ik niet verder omdat ik alleen de cellen wil kleuren als ik nog geen documenten heb verstuurd.
Even nieuw topic aanmaken svp. Heb de oplossing al klaar voor je.

[ Voor 20% gewijzigd door Bolletje op 10-04-2020 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
mag ik u allen hartelijk danken?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TODW
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 29-12-2020
Hoi Hoi, ik liep tegen het zelfde probleem aan. Ik heb nu precies gedaan zoals in de afbeelding alleen worden alle lege cellen ook gekleurd. en hij pakt het niet goed. wat doe ik fout? ik wil alleen cellen kleuren met een datum erin. is dat ook mogelijk? ik wil btw de datum op 10 maanden en 12 maanden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fYkIiO_xzI8mlMjhbhfbvt_VS0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J3SVPjQwnUMpYPO2jrXrgLFl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door TODW op 29-12-2020 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 23:00

g0tanks

Moderator CSA
TODW schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 12:13:
Hoi Hoi, ik liep tegen het zelfde probleem aan. Ik heb nu precies gedaan zoals in de afbeelding alleen worden alle lege cellen ook gekleurd. en hij pakt het niet goed. wat doe ik fout? ik wil alleen cellen kleuren met een datum erin. is dat ook mogelijk? ik wil btw de datum op 10 maanden en 12 maanden.
[Afbeelding]
Welkom op Tweakers. :)

De reden dat je lege cellen ook worden gekleurd is omdat ze aan het criteria voldoen. Een lege cel (0) is altijd kleiner dan TODAY(). Je moet dus nog een criteria toevoegen om daar rekening mee te houden.

Verder hebben we liever dat je een nieuw topic opent bij nieuwe problemen, omdat de situatie dan net anders is en zo het oude topic niet 'vervuild' wordt. Daarom gaat deze nu dicht. Voel je vrij om een nieuw topic te openen mocht je er toch niet uitkomen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.