Toon posts:

Advies over unifi wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• vanStriean
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-05 14:59
Ik zoek een?
Nu mijn verbouwing van 2 jaar er eindelijk op zit wil ik het (wifi) netwerk nog aanleggen. Tijdens de verbouwing heb ik al kabels getrokken naar de plekken waar een acces point moet komen. Bij mijn ouders heb ik al een 3 tal Unifi AP AC-Lite geplaatst om het uit te testen O-) . Ik ben op zoek naar een 8 poort switch met 4x PoE output 3 accespoints en 1 switch d.m.v. PoE te voeden, een 4 port switch voor in de tv kast met PoE input om daar weer een stopcontact te sparen en 3 accespoints.

Wat is je budget?
€400,- Maar dit is geen vast bedrag, mag iets hoger uitvallen.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Voor de accespoints heb ik de voor keur voor de Ubiquiti Unifi's, voor de switchen sta ik open voor andere merken als het maar goed samen werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het huis stamt uit 1915 er bevindt zich hier geen dikke muren. Op de slaapkamers is de vloer van hout. Het is de bedoeling dat we in het gehele huis+tuin+overkapping+garage een goede wifi dekking hebben. Ik ga uit van 3 aansluitingen aangelegd voor de accespoints. 1 op de overloop, 1 in de keuken en 1 in de garage. De garage is niet geïsoleerd. Het gehele perceel is ongeveer 30 meter lang en 5 meter breed. Mocht de wifi niet voldoende zijn dan kan er in de toekomst nog een AP in de tv meubel aan de kleine switch worden gehangen of d.m.v. een dreammachine(maar daar is nu het budget nog niet voor).

Heb zelf ook al wat uitgezocht maar weet niet of het volledig toereikend is naar mijn vraag:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)€ 111,95€ 111,95
1Netwerk switchesUbiquiti UniFi Switch Flex Mini (5-poorts)€ 41,75€ 41,75
3Access pointsUbiquiti UniFi AP-AC LITE (1-Pack)€ 80,01€ 240,03
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 393,73

Alle reacties

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Waar ga je de controller op draaien? Cloudkey Gen1, Gen2, Rpi. NAS of computer?

• vanStriean
Bij mijn ouders heb ik die op een computer draaien, bij mijzelf heb ik geen vaste pc(weet niet of dat iets uitmaakt?) Anders op laptop of eventueel op een NAS.

• Tornado1.0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 20-05 23:24

Tornado1.0

Work in progress

Ik betwijfel of de middelste AP in de keuken wel nodig is. Zelfs de lites hebben al een aanzienlijk bereik en aangezien het geen dikke muren zijn verwacht ik dat je in de keuken nog prima bereik hebt

If at first you don’t succeed, call an airstrike.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

vanStriean schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:28:
Ik ben op zoek naar een 8 poort switch met 4x PoE output
Ik ben heel tevreden met de TL-SG108PE van TP-Link.
vanStriean schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:28:
[...]
een 4 port switch voor in de tv kast met PoE input om daar weer een stopcontact te sparen
In de TV-kast zou ik niet op stopcontacten besparen, een extra stopcontact is een stuk goedkoper dan een switch met PoE input.
vanStriean schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:11:
Bij mijn ouders heb ik die op een computer draaien, bij mijzelf heb ik geen vaste pc(weet niet of dat iets uitmaakt?) Anders op laptop of eventueel op een NAS.
De controller zou ik op een RPi draaien, kan gemakkelijk naast een Pi-Hole.

[Voor 51% gewijzigd door Freee!! op 19-04-2020 01:05]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• vanStriean
Tornado1.0 schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:20:
Ik betwijfel of de middelste AP in de keuken wel nodig is. Zelfs de lites hebben al een aanzienlijk bereik en aangezien het geen dikke muren zijn verwacht ik dat je in de keuken nog prima bereik hebt
Het zijn inderdaad geen dikke muren, ik zou dus eerst twee lites aan kunnen schaffen en mocht dat niet genoeg zijn altijd nog een derde.
Freee!! schreef op zondag 19 april 2020 @ 00:59:
Ik ben heel tevreden met de TL-SG108PE van TP-Link.
Bedankt voor deze suggestie, de PoE poorten hebben voldoende output voor de AP's?
In de TV-kast zou ik niet op stopcontacten besparen, een extra stopcontact is een stuk goedkoper dan een switch met PoE input.
Het is niet zozeer een stopcontact besparen maar meer het kabel werk wat in zo'n kast gaat zitten. Er staat een decoder, PS4 en Nintendo Wii U in die ik dan ook nog met utp kabels wil aansluiten.
De controller zou ik op een RPi draaien, kan gemakkelijk naast een Pi-Hole.
Die zou ik dan nog aan moeten schaffen, maar is zeker een optie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-05 22:57
Ik ken je woning niet, maar 3 APs klinkt prima, zeker als die 3e in je tuin hangt. Als t een beetje mee zit heb je overal fatsoenlijke 5ghz dekking en dat is je doel.

Wat betreft die switch, de voorgestelde TPlink doet wat ie moet doen, en als je geen gebruik maakt van VLANs niet moeilijker of makkelijker in gebruik dan een UniFi switch. Wil je echter binnen 1 eco systeem blijven om eenvoudig dingen aan te kunnen passen (als
je dat al zou willen) dan is alles van UniFi wel lekker makkelijk.

Je controller hoeft niet 24/7 te draaien, zeker niet als je alleen internet wil start je m alleen op als je iets wil aanpassen of toevoegen of een keer een update wil doen. Pi-hole is echter wel lekker, maar dat kan in een later stadium nog.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:12

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

gastje01 schreef op zondag 19 april 2020 @ 11:40:
[...]
Je controller hoeft niet 24/7 te draaien, zeker niet als je alleen internet wil start je m alleen op als je iets wil aanpassen of toevoegen of een keer een update wil doen.
Die controller moet wel draaien als je vlot van AP wilt wisselen bij verplaatsing door de woning.
Pi-hole is echter wel lekker, maar dat kan in een later stadium nog.
Kan inderdaad in een later stadium ook nog, maar kijk even naar de prijzen van een losse controller en een Pi met toebehoren. Ik had gelukkig het voordeel, dat ik al een Pi had, voordat ik een AP aanschafte (EAP225-Wall van TPL-Link, wil over naar twee keer EAP235-Wall).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:44

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Freee!! schreef op zondag 19 april 2020 @ 15:33:
Die controller moet wel draaien als je vlot van AP wilt wisselen bij verplaatsing door de woning.
Nee hoor : Dat regel jij met de juiste settings en je Client is nog altijd de baas wat dat betreft, tenzij je ranzige dingen gaat doen... ;)
Kan inderdaad in een later stadium ook nog, maar kijk even naar de prijzen van een losse controller en een Pi met toebehoren. Ik had gelukkig het voordeel, dat ik al een Pi had, voordat ik een AP aanschafte (EAP225-Wall van TPL-Link, wil over naar twee keer EAP235-Wall).
De OMADA Controller van TP-Link schijnt wel het een en ander te doen, maar eerlijk gezegd vind ik dat ook een ranzige oplossing die eigenlijk niet nodig zou mogen zijn :)

@vanStriean : Ik zou eens andersom gaan denken als ik jou was => UniFi In-Wall modellen die een Switch van PoE voorzien ;)

Ik heb bijvoorbeeld het volgende :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) (mag ook een pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) zijn!)
die via 802.3at PoE+ de
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall voedt.
En deze voedt weer via 802.3af PoE de
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

En daarmee heb je dan in elke kamer/verdieping zowel WiFi als een Switch met 7 vrije poorten :)

Verder zijn er ook In-Wall modellen die zelf 4 poorten (1x PoE Out en 3x normaal) onderaan hebben, maar ik had dus liever gewoon losse switches die ik desnoods ook via de meegeleverde adapter kan aansluiten.

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• vanStriean
Wat betreft die switch, de voorgestelde TPlink doet wat ie moet doen, en als je geen gebruik maakt van VLANs niet moeilijker of makkelijker in gebruik dan een UniFi switch. Wil je echter binnen 1 eco systeem blijven om eenvoudig dingen aan te kunnen passen (als
je dat al zou willen) dan is alles van UniFi wel lekker makkelijk.
Het idee is wel dat het netwerk later uitgebreid gaat worden, dus dan zou de UniFi switch de beste optie zijn.
Je controller hoeft niet 24/7 te draaien, zeker niet als je alleen internet wil start je m alleen op als je iets wil aanpassen of toevoegen of een keer een update wil doen. Pi-hole is echter wel lekker, maar dat kan in een later stadium nog.
Dat is mooi, is het mogelijk om de controller in een later stadium over te zetten naar bijvoorbeeld een Rpi?
nero355 schreef op zondag 19 april 2020 @ 17:10:
@vanStriean : Ik zou eens andersom gaan denken als ik jou was => UniFi In-Wall modellen die een Switch van PoE voorzien ;)

Ik heb bijvoorbeeld het volgende :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) (mag ook een pricewatch: Ubiquiti Unifi Switch (8-poorts, 150W PoE+) zijn!)
die via 802.3at PoE+ de
- pricewatch: Ubiquiti UniFi AC In-Wall voedt.
En deze voedt weer via 802.3af PoE de
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

En daarmee heb je dan in elke kamer/verdieping zowel WiFi als een Switch met 7 vrije poorten :)

Verder zijn er ook In-Wall modellen die zelf 4 poorten (1x PoE Out en 3x normaal) onderaan hebben, maar ik had dus liever gewoon losse switches die ik desnoods ook via de meegeleverde adapter kan aansluiten.
De In-wall zou denk dan alleen van toepassing zijn bij de tv meubel en misschien in de garage. In de keuken en slaapkamers is de kabel naar de plafond getrokken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

vanStriean schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:19:
Dat is mooi, is het mogelijk om de controller in een later stadium over te zetten naar bijvoorbeeld een Rpi?
Je kan gewoon de boel Exporteren en ergens anders weer Importeren ;)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• vanStriean
nero355 schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:33:
[...]
Je kan gewoon de boel Exporteren en ergens anders weer Importeren ;)
Top, dan kan ik dat later uitbreiden.

Ik heb nog een vraag over de In-Wall en wellicht is het algemene vraag.
In de In-Wall heb je nog 2 uitgaande poorten, 1 PoE en 1 normale.
Kun je op de PoE ook apparaten hangen die geen PoE nodig hebben of is dit niet verstandig te doen?

• nero355

nero355

vanStriean schreef op maandag 20 april 2020 @ 22:39:
Ik heb nog een vraag over de In-Wall en wellicht is het algemene vraag.
In de In-Wall heb je nog 2 uitgaande poorten, 1 PoE en 1 normale.
Kun je op de PoE ook apparaten hangen die geen PoE nodig hebben of is dit niet verstandig te doen?
Dat zou in theorie moeten kunnen, maar hier en daar zijn er wat apparaten gespot die niet helemaal compatible zijn en je kans hebt dat de In-Wall zichzelf dan Reboot zodra je een non-PoE apparaat op de PoE poort aansluit!

Echter weet ik niet of de desbetreffende personen ook eens geprobeerd hebben om eerst de PoE op die poort uit te schakelen en het dan te testen... :-(

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee