Welke prefab glasvezelkabel met welke connectoren?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
Bestaande situatie:
+-10 meter grijze plastieken buis van 20mm (gamma-type) met meerdere bochten van 90° (90° op pakweg 15cm buis) met 2x utp6 solid doorheen, uiteindes afgemonteerd in keystones. Er zit een of andere storing op beide kabels waardoor snelheid regelmatig inzakt naar 100Mbps. (er is 1 kabel effectief in gebruik)

Gegeven:
_nu_ zitten we midden in een verbouwing waarin ik nog wat kabels kan trekken, later wordt het breekwerk om kabels te vervangen.

Gewenst: 1x glasvezelkabel + 1x utp6 kabel

Bedachte oplossing:
- 1x utp uit de buis verwijderen
- 1x glasvezel kabel+connector in de plaats steken/trekken (zodat het 1x utp + 1x glasvezel is)
Of:
- 2x utp uit de buis verwijderen
- 1x glasvezel kabel+connector steken/trekken
- 1x utp opnieuw steken/trekken + afmonteren in keystones

Concrete vraag:
welke (prefab!) glasvezelkabel met welke connectors? rekening houdend met:
- ik heb ongeveer 12 meter nodig
- kabel+connector MOET door een 20mm buis passen - er is geen ruimte voor een 2e of grotere buis.
- kostprijs is minder van belang aangezien het enkel om de kabel gaat, toekomstbestendigheid des te meer (liever nu 50€ extra dan over 10 ipv 20 jaar mijn plafond etc demonteren)

Bijkomende vragen:
- ik meende gelezen te hebben dat trekken aan glasvezelkabel eigenlijk niet mag -> klopt dat? hoe vlot gaat zoiets met genoemde standaard bochten? (90° op +- 15cm buis)
- kabel+connector moet zeker 10GBit aankunnen (zit daar eigenlijk een limiet op?)
- het effectieve gebruik van de kabel is voor later, als de prijzen van de bijhorende apparatuur wat consument-vriendelijker zijn :)

Beste antwoord (via roeleboel op 17-04-2020 09:03)

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Ik denk dat je gewenste oplossing weinig verbetering gaat brengen? Heb je niet per ongeluk CCA CAT6 getrokken?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:04
Ik zou voor een OM3 of OM4 (maakt op deze lengte weinig uit) kabel gaan met LC/LC connectoren. In het slechtste geval zou je beiden vezels apart kunnen trekken mochten de connectoren samen niet in een keer door de bochten passen.

Volgens mij mag je die inderdaad niet op deze manier trekken maar met een beetje beleid moet dat wel lukken denk ik. Overigens is het inderdaad twijfelachtig wat het effectieve gebruik van dergelijke kabel moet gaan worden.

Ik denk dat het eerder zinvol is om goede Cat6A bekabeling aan te leggen om zo op termijn 10Gbit aan te kunnen. Mocht je toch voor Glasvezel gaan dan zou dit wel een geschikte kabel zijn:

https://www.startech.com/nl/Kabels/Netwerkkabels/Glasvezel/15-m-om4-glasvezelnetwerkkabel~450FBLCLC15

In het verleden veel gewerkt met Startech Glasvezel kabels, degelijke mantel en nog nooit problemen mee gehad.

[ Voor 29% gewijzigd door Sjefke32 op 16-04-2020 18:07 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Ik denk dat je gewenste oplossing weinig verbetering gaat brengen? Heb je niet per ongeluk CCA CAT6 getrokken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
@CurlyMo mijn voorgestelde oplossing gaat op korte termijn idd weinig verbetering brengen, het idee is echter om op lange termijn (15+ jaren) solide te zitten qua bekabeling, want mijn vrouw doet mij iets als ik het nieuwe plafond ga openbreken :)
CCA-kabel: geen idee, de huidige kabels steken zit al meer dan 11 jaar in die buis, en zonder de buis/kabel te demonteren kan ik niet lezen wat er aan de buitenkant op staat, dus daarop moet ik het antwoord schuldig blijven.
Kabeltester geeft alvast aan dat alle aders goed zitten, maar goed, dat is zo een ding van ne halve eurocent uit china, dus dat zegt niets over kwaliteit van connectie voor de betreffende ader.
Als ik optie 2 neem kan ik evenzeer één (of 2) nieuwe cat6a kabel trekken uiteraard, een shielded kabel zou evt ook nog een verbetering kunnen geven.
Ik wil de cat6a optie zeker overwegen, hoe kan ik herkennen of kabel per meter al dan niet cca is? (of heb je een suggestie van welke waar te kopen?)

@Sjefke32 ik zie inderdaad zeer veel vermeldingen van lc voor connectors, dat lijkt me bij glasvezel een vrij toekomstzekere optie? Zoals al tegen CurlyMo gezegd: ik zal de cat6a optie ook overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:04
roeleboel schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:39:
@CurlyMo mijn voorgestelde oplossing gaat op korte termijn idd weinig verbetering brengen, het idee is echter om op lange termijn (15+ jaren) solide te zitten qua bekabeling, want mijn vrouw doet mij iets als ik het nieuwe plafond ga openbreken :)
CCA-kabel: geen idee, de huidige kabels steken zit al meer dan 11 jaar in die buis, en zonder de buis/kabel te demonteren kan ik niet lezen wat er aan de buitenkant op staat, dus daarop moet ik het antwoord schuldig blijven.
Kabeltester geeft alvast aan dat alle aders goed zitten, maar goed, dat is zo een ding van ne halve eurocent uit china, dus dat zegt niets over kwaliteit van connectie voor de betreffende ader.
Als ik optie 2 neem kan ik evenzeer één (of 2) nieuwe cat6a kabel trekken uiteraard, een shielded kabel zou evt ook nog een verbetering kunnen geven.
Ik wil de cat6a optie zeker overwegen, hoe kan ik herkennen of kabel per meter al dan niet cca is? (of heb je een suggestie van welke waar te kopen?)

@Sjefke32 ik zie inderdaad zeer veel vermeldingen van lc voor connectors, dat lijkt me bij glasvezel een vrij toekomstzekere optie? Zoals al tegen CurlyMo gezegd: ik zal de cat6a optie ook overwegen.
LC connectoren zie je veel op SFP's voor switches en bij server hardware. Dus eigenlijk is LC inmiddels wel de standaard geworden. Maar nogmaals, ik zie het niet snel gebeuren dat we glasvezel als standaard gaan gebruiken op huis/tuin/keuken hardware en je zou inderdaad beter af zijn met goede nieuwe cat6a bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
Ok, ik ben er ondertussen achter dat ik cca-kabels heb: de afbeelding bij deze review is exact zoals ik me de doos van 11 jaar terug herinner (en uiteraard is het ook dat merk):
pricewatch: König UTP CAT6 solid netwerkkabel op 100m rol
Bijkomend de magneettest gedaan, en bij mijn patchkabels blijft de magneet hangen, bij deze helaas niet...

Is dit een kabel waarmee ik eventueel met gerust hart een vervanging kan doen?
https://www.allekabels.be...rkkabel-op-rol-blauw.html
is wel unshielded, maar omdat deze kabel slechts 5.8mm breed is zie ik die nog wel met enig gemak 2x door de 20mm buis heen te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
@roeleboel ik raad je aan je aan te sluiten in het Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 topic. Daar zal de consensus zijn om deze kabel aan te schaffen zoals 90% van de gebruikers van dat topic heeft gedaan, waaronder ik.
https://www.sandervunderi...7965e-doos-100-meter.html

Overigens kan dit de beste overkomen. Hier heb ik ook een stukje met CCA getrokken, maar kwam er gelukkig achter voordat ik de rest van mijn huis ben gaan doen :)

[ Voor 19% gewijzigd door CurlyMo op 17-04-2020 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zap_pa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:54
Ik begrijp de magneettest niet. Koper en aluminium hebben toch geen magnetische eigenschappen?
ccf/ccs dan weer wel.

[ Voor 10% gewijzigd door Zap_pa op 17-04-2020 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Topicstarter
@Zap_pa je hebt gelijk, ik heb iets te snel gelezen.
(ccs daarentegen kan je zo wel opsporen - ook tijd voor nieuwe patchkabels dus...)
Enfin, ik heb ondertussen de dozen van de netwerkkabels ook teruggevonden, en nergens een vermelding van puur koper (ook niets van cca, maar bon, ik ga er van uit dat ze daar niet in het groot mee gaan adverteren)

@CurlyMo & anderen: Is deze kabel ok?
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html
Die zou wel wat installatiewerk schelen, en wit vs grijs is ook wel een optisch voordeel :)

[ Voor 7% gewijzigd door roeleboel op 17-04-2020 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
roeleboel schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 19:42:
@Zap_pa je hebt gelijk, ik heb iets te snel gelezen.
(ccs daarentegen kan je zo wel opsporen - ook tijd voor nieuwe patchkabels dus...)
Enfin, ik heb ondertussen de dozen van de netwerkkabels ook teruggevonden, en nergens een vermelding van puur koper (ook niets van cca, maar bon, ik ga er van uit dat ze daar niet in het groot mee gaan adverteren)
CCA is heel makkelijk te herkennen. Gewoon goed naar de aders kijken. Zie je naast koperkleur ook zilver kleurige puntjes, dan is het CCA. Zie je louter de koperkleur dan is het geen CCA.
@CurlyMo & anderen: Is deze kabel ok?
https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html
Die zou wel wat installatiewerk schelen, en wit vs grijs is ook wel een optisch voordeel :)
Ik zou het in het andere topic vragen. Ik kan daar geen onderbouwd advies op geven. Ik heb elke keer paren enkele kabels gelegd.

Pagina: 1