3A zekering vervangen met 3,75A zekering in gitaarversterker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijs
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 24-01-2024
Hoi!

Ik hoop dat dit het goede forum is om dit te posten, en verwijder anders mijn post / verplaats hem. Ik heb thuis een Fender Suber Reverb met een doorgebrande zekering (3A, 250V). Zelf weet ik er niet zo veel van af, dus ik ben even naar de electronica winkel gegaan en heb een nieuwe gekocht. Nu kom ik weer thuis, en zie ik op de zekering 3,75A staan ipv 3A. Kan ik deze er gewoon in plaatsen zonder problemen? Of moet ik toch weer terug naar de winkel om hem te vervangen?

Bedankt!

P.S. Ik heb duidelijk aangegeven aan de medewerker dat het een 3A zekering was die ik nodig heb als dat van toepassing is

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:34
Je moet eigenlijk ook nog even kijken of het een snelle of trage zekering is, staat meestal F of T op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Sowieso altijd het juiste type plaatsen om schade aan dit soort (kwetsbare) apparatuur te voorkomen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:49

RvV

Heb je eigenlijk een idee waarom hij de eerste keer is doorgebrand?
Een te zware zekering kan er voor zorgen dat er schade ontstaat in je apparatuur ipv dat je zekering de geest geeft. Voor de mensen hier is lastig in te schatten wat er gaat gebeuren.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijs
Nielson schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:53:
Je moet eigenlijk ook nog even kijken of het een snelle of trage zekering is, staat meestal F of T op.
Op de oude, kapotte zekering staat '3AG3A / 250V (geen F of T), de nieuwe is een snelle.
RvV schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:54:
Heb je eigenlijk een idee waarom hij de eerste keer is doorgebrand?
Een te zware zekering kan er voor zorgen dat er schade ontstaat in je apparatuur ipv dat je zekering de geest geeft. Voor de mensen hier is lastig in te schatten wat er gaat gebeuren.
Het is een oude versterker die lang niet is gebruikt (tot kort geleden), mijn gok is slijtage. Het kan ook zijn dat ik een Masa Boogie verkeerd heb aangesloten aan de versterker, het leek alsof de verzekering is doorgebrand nadat ik die aansloot.

Verstandig om toch maar even terug te gaan naar de winkeL?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:54

pinda powerrr

Slow down...

Gezien je een Super Reverb hebt ----> Het Grote Gitaartopic - deel 8 O-)

Ik zou er zeker niet een grotere zekering in zetten, je hebt een hoop gevoelige buizen er in zitten, die houden daar niet zo van :X
Daarnaast klapt een zekering niet zomaar, dit soort versterkers zijn gebouwd op "abuse" en er is dus meer aan de hand. Ga dus na waarom de zekering klapt. Er is vast wel een muziekwinkel die je verder kan helpen hiermee.

Edit:
Denk dat je hier ook wel verder komt https://www.tonefactory.nl/buizen-amp-parts/zekeringen

[ Voor 10% gewijzigd door pinda powerrr op 16-04-2020 15:02 ]

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijs
pinda powerrr schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:59:
Gezien je een Super Reverb hebt ----> Het Grote Gitaartopic - deel 8 O-)

Ik zou er zeker niet een grotere zekering in zetten, je hebt een hoop gevoelige buizen er in zitten, die houden daar niet zo van :X
Daarnaast klapt een zekering niet zomaar, dit soort versterkers zijn gebouwd op "abuse" en er is dus meer aan de hand. Ga dus na waarom de zekering klapt. Er is vast wel een muziekwinkel die je verder kan helpen hiermee.
Thanks!
Ik ben naar een muziekwinkel geweest, die verkochten daar niet de goede grootte zekeringen, dus ben toen doorgegaan naar de electronica winkel. Als zekeringen niet zomaar kunnen doorbranden weet ik 99% zeker de reden: oude pedalen van Masa. Nadat ik die had aangesloten was de zekering doorgebrand, dus denk dat ik die niet meer moet aansluiten en even terug naar de electronica winkel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:54

pinda powerrr

Slow down...

Grijs schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:02:
[...]

Thanks!
Ik ben naar een muziekwinkel geweest, die verkochten daar niet de goede grootte zekeringen, dus ben toen doorgegaan naar de electronica winkel. Als zekeringen niet zomaar kunnen doorbranden weet ik 99% zeker de reden: oude pedalen van Masa. Nadat ik die had aangesloten was de zekering doorgebrand, dus denk dat ik die niet meer moet aansluiten en even terug naar de electronica winkel :+
Zie mijn edit ;)

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Versterkers zijn vaak slow blow.
Maar zoals anderen ook aangeven, goed nagaan wat er aan de hand is (of laten doen) en dan vervangen door het juiste type zekering.
Ouderdom van de zekering kan zeker een rol spelen, ik heb hetzelfde gezien met een oude Princeton die een paar jaar stil had gestaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:28
Ik zou gewoon zorgen dat ik de juiste zekering te pakken krijg. Het kan gevaarlijk zijn om een grotere zekering te plaatsen, die zekeringen zitten daar niet voor niks. Eventueel kun je wel een zwakkere zekering gebruiken. Dan heb je geen risico op defecten, maar dan heb je kans dat ie om de haverklap doorbrandt.

Koop een paar extra van die zekeringen als ze zo slecht leverbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijs
Bedankt iedereen.
Ik ben er vrij zeker van dat de oorzaak de pedalen zijn, hij was nog goed voordat ik hem aansloot, en nadat ik hem had aangesloten brandde hij door. Ik ga even terug naar de electronica winkel voor het goede amperage en dan plaats ik een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Grijs Glaszekering ?
Dat zal 3.15A zijn ipv 3.75.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijs
Hackus schreef op donderdag 16 april 2020 @ 15:08:
@Grijs Glaszekering ?
Dat zal 3.15A zijn ipv 3.75.
Zou goed 3,15 kunnen zijn, ik kan het niet zo goed lezen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijs
UPDATE: nieuwe Slow-Blow 3A zekering gekocht, alles werkt weer zoals het hoort. Thanks!

Pagina: 1