Tweedehands auto 2 weken na aanschaf defect

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 11.968 views

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Garantie heb je (waarschijnlijk) niet.

Dan kun je het gooien op non-conformiteit.
Dat is echter een lastig ding, je hebt inderdaad een product van 15 jaar oud gekocht met al aardig wat kilometers op de teller.

Heb je rechtsbijstand?

Heb je de auto bij een autozaak gekocht? Bovag? Of een handelaar / particulier?

[ Voor 14% gewijzigd door ImNotnoa op 16-04-2020 09:41 ]

Try SCE to Aux

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:56
Wel even handig om te weten wat er in het koopcontract staat. Als hierin staat dat je afstand doet van garantie en de auto meeneemt zoals gezien denk ik dat je weinig kans gaat maken..

• ZveenT
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09-11 20:16
Je koopt een GTI -> altijd oppassen.

M.b.t. je motorlampje. Misschien was er wel niks aan de hand en is het euvel echt niet bekend bij de garagehouder.

Verder denk ik (maar dat is een mening) dat je met een GTI en deze KM-stand en deze prijs, zonder garantie op papier, en zonder BOVAG inschrijving een risico hebt genomen wat nu net even verkeerd gaat.

Je kan de reparatiekosten proberen te verhalen, maar gezien de reactie van de garagehouder denk ik niet dat hij coulant is.

Succes.

• BlckChta
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 15-08 10:34
ImNotnoa schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:39:
Garantie heb je (waarschijnlijk) niet.

Dan kun je het gooien op non-conformiteit.
Dat is echter een lastig ding, je hebt inderdaad een product van 15 jaar oud gekocht met al aardig wat kilometers op de teller.

Heb je rechtsbijstand?
Ik heb rechtsbijstand, alleen dit geld niet voor bedrijven die niet bij de Bovag zijn ingeschreven werd mij verteld.

• BlckChta
raze88 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:41:
Wel even handig om te weten wat er in het koopcontract staat. Als hierin staat dat je afstand doet van garantie en de auto meeneemt zoals gezien denk ik dat je weinig kans gaat maken..
Tijdens het bellen met meneer van de garage heb ik om het koopcontract gevraagd. Meneer reageerde met "Mijn boekhouding is super druk dit kan een maandje duren voordat je hier een kopie van krijgt!"

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17:46

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dus jij legt een paar duizend euro op tafel en je hebt zelf geen kopie van de overeenkomst? :?

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-09 18:20
Lijkt me duidelijk dat je gewoon rechtsbijstand hierop moet zetten of dit zinvol is en zo ja uit handen geven.
Want deze garage gaat duidelijk niet meewerken..
Ik heb rechtsbijstand, alleen dit geld niet voor bedrijven die niet bij de Bovag zijn ingeschreven werd mij verteld.
Zou wel even goed de voorwaarden van je rechtsbijstand doorspitten. Of heb je die ook niet?

[ Voor 42% gewijzigd door arbraxas op 16-04-2020 09:47 ]

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:43:
[...]

Tijdens het bellen met meneer van de garage heb ik om het koopcontract gevraagd. Meneer reageerde met "Mijn boekhouding is super druk dit kan een maandje duren voordat je hier een kopie van krijgt!"
Nog eens bellen, aangeven dat je binnen een week een kopie koopcontract wilt voor je administratie en de rechtsbijstand.

Try SCE to Aux

• Wokschotel
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:22

Wokschotel

Op 6 wielen

Ik vrees dat dit een gevalletje duur leergeld is, ondanks dat je in theorie wellicht het recht aan je zijde hebt.

De islam kan uw vrijheid schaden

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:42:
[...]

Door wie werd dat verteld? Door je rechtsbijstandsverzekering? Door de garage? Door de buurman?

Alleen de eerste bron zou ik in dit geval waarde aan hechten. ;)

Het kan natuurlijk goed dat jouw verzekering deze voorwaarde hanteert, dit zou dan in de polisvoorwaarden moeten staan.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BlckChta
Xander schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:45:
[...]

Door wie werd dat verteld? Door je rechtsbijstandsverzekering? Door de garage? Door de buurman?

Alleen de eerste bron zou ik in dit geval waarde aan hechten. ;)

Het kan natuurlijk goed dat jouw verzekering deze voorwaarde hanteert, dit zou dan in de polisvoorwaarden moeten staan.
Rechtsbijstand heeft mij dit telefonisch verteld. Meneer van rechtsbijstand gaf wel aan dat dit mogelijk onder de non-conformiteit valt.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:36:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wat zijn je vervolgstappen hierin nu? Ik weet ook weinig van auto's af maar het lijkt me wel nuttig om de schade vast te (laten) stellen. Is het alleen een lekke kleppendekselpakking of is je motor nu volledig in de vernieling gedraaid?

De schade lijkt me ook voor jou interessant, stel dat het met een paar honderd euro is opgelost hoeveel energie wil je er dan nog insteken?

(Ik gok dat het duurder wordt, maar: geen verstand van. Kortom zorg dat iemand die er wel verstand van heeft een diagnose stelt?)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Maar goed, advocaat van de duivel principe...

Je koopt een auto van 15 jaar oud, 230d op de teller en een GTI blok erin, want snel...
Jij gaat 2 weken lang rijden met die auto, stoplicht sprintjes, even doortrekken, even op de Duitse Autobahn 230 rijden, want het is zo lekker snel en natuurlijk nieuw voor je.
Na 2 weken trek je weer lekker vlot die snelweg op, oliedruk lampje gaat branden en er wordt daarna olie geconstateerd bij de bougie.

Lag het dan aan de verkoper, of aan je eigen rij gedrag?

Hoe ga jij bewijzen dat het bij de verkoper ligt? En hoe gaat de verkoper dus bewijzen dat het aan jou ligt?

• BlckChta
DrivinUCrazy schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:44:
Dus jij legt een paar duizend euro op tafel en je hebt zelf geen kopie van de overeenkomst? :?
Ik was hier niet bekend mee, er werd mij verteld zet hier even een handtekening en dan schrijven we de auto voor je over. Dit is mijn eerste aanschaf van een auto. Maar klopt, dit is een duur lesje geweest waar ik in de toekomst zeker rekening mee ga houden.

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:56
Heb je al een idee van de hoogte van de reparatiekosten? Is er een andere garage die er naar gekeken heeft? Het maakt natuurlijk nog al uit of dit een financieel total-loss is of dat er met een uurtje sleutelen en een paar ringetjes (bij wijze van spreken) niks meer aan de hand is.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06-11 10:13

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@BlckChta Heb je al een offerte gevraagd voor de reparatie van dit mankement bij een garage?

En ja dit word leergeld.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• BlckChta
Falcon schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:53:
@BlckChta Heb je al een offerte gevraagd voor de reparatie van dit mankement bij een garage?

En ja dit word leergeld.
Mijn vriend zei tegen mij dat ik rekening moest houden tussen de 1000 en 2000 euro reparatie kosten.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
Er zijn een aantal dingen niet handig:

- Oude GTI kopen (petjesbak)
- Hoge km stand
- Dubieus garagebedrijf (had je bij koop al kunnen weten)
- Veel te weinig geld voor zo'n auto indien in goede staat (kun je ook gewoon researchen)
- Geen duidelijk contract
- etc
- etc

Meeste verzekeraars hebben inderdaad een clausule over dat verkoper BOVAG aangesloten moet zijn. Dit zal ongetwijfeld in je polis voorwaarden staan. Ook dit had je dus kunnen weten.

Dit is dus gewoon duur leergeld en jammer de bammer, niets aan te doen.

Ter illustratie:

Mijn broertje heeft een Fabia TSI RS gekocht met 130.000 km op de teller uit 2010. Dan betaal je rond de 9000 maar wel bij een vertrouwd bedrijf. 2 weken later spoot de koelvloeistof alle kanten op. Maar omdat hij voor 300 euro extra garantie gekocht had, is in samenspraak met verkoper keurig op hun kosten door een lokale!!! garage een nieuwe radiateur geplaatst.

Zo kan het dus ook. Je moet goed opletten wat je doet.

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:51:
[...]

Ik was hier niet bekend mee, er werd mij verteld zet hier even een handtekening en dan schrijven we de auto voor je over. Dit is mijn eerste aanschaf van een auto. Maar klopt, dit is een duur lesje geweest waar ik in de toekomst zeker rekening mee ga houden.
We kunnen de TS wel blijven stalken over het gemis van een overeenkomst, maar in het geval van een 15 jaar oude Golf met 230k km op de teller en een koopsom van 3800 euro gaat daar hoogstwaarschijnlijk in staan dat er geen enkele garantie kan worden gegeven. Ik zou reparatiekosten laten bepalen en kijken of dat het nog waard is.

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:20

vectormatic

Warlock of the doorlock

desmond schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:06:
[...]

We kunnen de TS wel blijven stalken over het gemis van een overeenkomst, maar in het geval van een 15 jaar oude Golf met 230k km op de teller en een koopsom van 3800 euro gaat daar hoogstwaarschijnlijk in staan dat er geen enkele garantie kan worden gegeven. Ik zou reparatiekosten laten bepalen en kijken of dat het nog waard is.
Klopt, Bovag garantie is AFAIk vanaf 4500 euro, en gezien de rest van het gedrag van de verkoper zal ie ook wel in enige overeenkomst zetten dat er geen garantie is, dus ik denk dat daar verder niks te halen valt.

Wat je dan nu verder kan doen is de les leren zodat dat leergeld niet verspild is (3800 voor een GTI uit 2005 klinkt mij inderdaad vrij goedkoop, gekoppeld met louche gedrag van verkoper..) en kijken wat er nu te redden valt. Heeft die vriend van je nog meer details wbt de schade? Bij olie aan de bougies denk ik aan 2 mogelijke euvels, namelijk een kleppendekselpakking (goedkoop), of een zodanig catastrofale olie-douche door je hele motorruimte dat het ook bij de bougies belandt.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• BlckChta
vectormatic schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:10:
[...]

Klopt, Bovag garantie is AFAIk vanaf 4500 euro, en gezien de rest van het gedrag van de verkoper zal ie ook wel in enige overeenkomst zetten dat er geen garantie is, dus ik denk dat daar verder niks te halen valt.

Wat je dan nu verder kan doen is de les leren zodat dat leergeld niet verspild is (3800 voor een GTI uit 2005 klinkt mij inderdaad vrij goedkoop, gekoppeld met louche gedrag van verkoper..) en kijken wat er nu te redden valt. Heeft die vriend van je nog meer details wbt de schade? Bij olie aan de bougies denk ik aan 2 mogelijke euvels, namelijk een kleppendekselpakking (goedkoop), of een zodanig catastrofale olie-douche door je hele motorruimte dat het ook bij de bougies belandt.
De auto heeft kort bij een garage gestaan om te kijken wat er mis was en er is alleen gecontroleerd of deze nog compressie had, dit bleek wel het geval te zijn. Bij het starten maakt de auto een zoemend geluid.

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09-11 21:54
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:13:
[...]

De auto heeft kort bij een garage gestaan om te kijken wat er mis was en er is alleen gecontroleerd of deze nog compressie had, dit bleek wel het geval te zijn.
Als de compressie gewoon goed is, de kop eraf en laten reviseren. Dat hoeft geen 2k te kosten, zeker als je een vriend hebt die dat in de avonduren wilt doen.
Bij 230k km geen gekke reparatie, en valt te verwachten eigenlijk. Het zijn geen auto’s die door oude oma’s gereden worden natuurlijk.

• phYzar
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:58:
[...]

Mijn vriend zei tegen mij dat ik rekening moest houden tussen de 1000 en 2000 euro reparatie kosten.
Samen met de 200 euro die je er vanaf gepraat hebt kom je dan uiteindelijk uit op de prijs die de auto eigenlijk had moeten kosten en de staat die hij eigenlijk had moeten hebben. Dat valt dus ook niet geheel tegen. Je hebt ook weinig keus, want bij kapot verkopen lever je onevenredig veel in.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:45

-tom-562

Oliesjeik

Je koopt een Golf V GTI die zelfs met zo'n KM-stand dik aan de onderkant van de markt zit qua prijs, en na een paar weken krijg je autopech...
Ik denk dat je even door de zure appel heen moet bijten...

Vaak bu'j te bang!

• vectormatic
  • Laatst online: 18:20

vectormatic

Warlock of the doorlock

BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:13:
[...]

De auto heeft kort bij een garage gestaan om te kijken wat er mis was en er is alleen gecontroleerd of deze nog compressie had, dit bleek wel het geval te zijn.
Dat sluit in ieder geval een paar dure problemen (koppakking, zuigers, zuigerringen) uit.

Gezien de kosten van de auto en recente geschiedenis zou ik vooral kijken of je em nu enigszins economisch weer lopend kan krijgen (dingen zelf doen, of door een vriend/kennis die er verstand van heeft), en dan het ding eens goed bekijken wat er verder allemaal aandacht nodig heeft.

Dit soort autos kunnen erg leuk zijn, maar als je niet zelf een beetje handig bent kan het ook goed in de papieren lopen. Ik heb zelf een Alfa GT uit 2005 en als ik niet probeerde de meeste klussen zelf te doen had ie in twee jaar tijd ook makkelijk de aanschafprijs nog een keer gekost aan werk.

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-11 18:07

Barrycade

Through the...

Zolang je niet weet wat de schade is weet je dus nog niets. Waarom kan die vriend van je niet een goede inschatting maken wat er stuk is en wat het gaat kosten?

Of hecht ik te veel waarde aan een APK Keurmeester-status?

Zolang je geen kopie hebt van je "contract" heb je eigenlijk een mondelinge overeenkomst. Dus wat is er besproken tijdens het sluiten van de deal?

• BlckChta
Barrycade schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:19:
Zolang je niet weet wat de schade is weet je dus nog niets. Waarom kan die vriend van je niet een goede inschatting maken wat er stuk is en wat het gaat kosten?

Of hecht ik te veel waarde aan een APK Keurmeester-status?

Zolang je geen kopie hebt van je "contract" heb je eigenlijk een mondelinge overeenkomst. Dus wat is er besproken tijdens het sluiten van de deal?
Eigenlijk is er niks besproken. Er is mij ook niet verteld dat de auto zonder garantie werd verkocht. Ik moest een handtekening zetten en vervolgens werd de auto overgeschreven op mijn naam.

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:45

-tom-562

Oliesjeik

Overigens is het wijs om een eerst een goede diagnose te stellen.
Dat je compressie hebt zegt niet zo veel, juist door wat olie in de cilinder te laten lopen krijg je meer compressie :+
Dus lees de boel uit met VAG specifieke hard/software, meet de oliedruk, doe een inspectie met een stethoscoop etc

Vaak bu'j te bang!

• KnoxNL
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:21:
[...]

Eigenlijk is er niks besproken. Er is mij ook niet verteld dat de auto zonder garantie werd verkocht. Ik moest een handtekening zetten en vervolgens werd de auto overgeschreven op mijn naam.
En als ik jou vertel in een sloot te springen doe je dat ook? Man man man....

• BlckChta
KnoxNL schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:22:
[...]

En als ik jou vertel in een sloot te springen doe je dat ook? Man man man....
Klopt, het is erg dom geweest dit niet te bespreken. Maar ik ben nog redelijk jong en had me hier beter in moeten verdiepen. Ik kan de reparatiekosten wel betalen het is alleen zonde dat ik niks heb besproken met de autogarage waar ik het gekocht heb.
Helaas, mijn fout dus.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Wat voor reparatierekening hebben we het over?

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 05-11 10:08
Ik zou hem gewoon laten diagnostiseren bij een goede garage (geen beunhaas zoals waarbij je hem gekocht hebt). Als je precies weet wat het is is het makkelijker een keuze te maken. Zoals gezegd, misschien valt het mee en is het een kleppendekselpakking. Misschien valt het niet mee en is het de koppakking.

Het is een dure les, maar een auto van dit type koop je bijna nooit probleemvrij voor die prijs.

• Dejagan
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:12
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:24:
[...]

Klopt, het is erg dom geweest dit niet te bespreken. Maar ik ben nog redelijk jong en had me hier beter in moeten verdiepen. Ik kan de reparatiekosten wel betalen het is alleen zonde dat ik niks heb besproken met de autogarage waar ik het gekocht heb.
Helaas, mijn fout dus.
Het is inderdaad zeer belangrijk je goed te verdiepen en te informeren, dat heb je nu geleerd. Ook is niet elke garage even betrouwbaar, zoek uit wat er precies mis is en ga verder met je mooie auto. Alsnog een prima all-in prijs als hij verder goed is en deze reparatie niet extreem duur wordt. :+

• BlckChta
sebastius schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:27:
Wat voor reparatierekening hebben we het over?
Als ik mijn vriend moet geloven kan dit tussen de 1000 en 2000 euro kosten. Maar zoals ik andere mensen hier zie zeggen is dat het mogelijk nog kan meevallen.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:29

Agent47

I always close my contracts.

Heb je ook iets te horen gekregen over de distributie riem / ketting, wanneer deze vervangen is? Moet ook om de zoveel km btw.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• BlckChta
Agent47 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:32:
Heb je ook iets te horen gekregen over de distributie riem / ketting, wanneer deze vervangen is? Moet ook om de zoveel km btw.
De complete onderhoudshistorie zat bij de auto inbegrepen (een behoorlijk boek :P ). Zo uit me hoofd weet ik niet wanneer deze vervangen is. De riem zat er nog op nadat we deze storing kregen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Az >>> VV

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Tsja, wat had je verwacht van een 15-jaar-oude GTI met 230.000 km op de teller die je zonder garantie en koopovereenkomst bij een dubieus bedrijf koopt?

You get what you pay for.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

BFmango schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:38:
Tsja, wat had je verwacht van een 15-jaar-oude GTI met 230.000 km op de teller die je zonder garantie en koopovereenkomst bij een dubieus bedrijf koopt?

You get what you pay for.
Ik denk dat de TS dit nu ook al wel weet n.a.v dit topic ;)

Elect a clown, expect a circus.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-11 10:57
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:37:
[...]

De complete onderhoudshistorie zat bij de auto inbegrepen (een behoorlijk boek :P ). Zo uit me hoofd weet ik niet wanneer deze vervangen is. De riem zat er nog op nadat we deze storing kregen.
kleine tip: check zsm wanneer die riem/ketting vervangen is! want als die breekt kan je de auto weg gooien.

• raze88
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12:56
Ooit een zelfde euvel gehad met kopen van een auto. Auto gekocht en geen lange proefrit mogen maken ivm "er is nog een proefrit en daar zitten de groene platen op". Hier hadden de alarmbellen al af moeten gaan. Uiteindelijk de auto gekocht, wat van de prijs af weten te praten en er garantie bij gekocht via een 3e partij(werd aangeboden door de verkoper). Binnen een week diverse problemen. Verkoper gaf in eerste instantie niet thuis want auto goedkoop meegekregen naar zijn idee en garantie via een derde partij. Van garantie was bij de derde partij geen sprake omdat de problemen te dicht bij het moment van aanschaf zaten en dus aannemelijk was dat het probleem bij de koop al aanwezig was. Uiteindelijk na veel gezeur heeft de verkoper toch nog een deel van de arbeidsuren betaald.

Onder aan de streep na 2 jaar een nieuwe versnellingsbak + koppeling (vriendje van de garagehouder die een revisie bedrijf had, had de diagnose gesteld, achteraf bleek het slechts een kapotte druklager te zijn geweest....), nieuwe turbo en een nieuwe nokkenas verder + een dikke 8k aan reparatie kosten verder(Audi 1.9tdi bj 2005).

Na veel zure appels wel veel plezier van de auto gehad en veel geleerd over aansprakelijkheid en hoe de auto op technisch vlak werkt. Daarnaast dat je de contracten goed door moet lezen, een aankoopkeuring aan te raden valt en uit een bepaalde regio/soort bedrijven weg moet blijven. Ook een bovag bedrijf is aan te raden weet ik uit recente ervaring van de opvolger waar alle mankementjes keurig opgelost zijn door de verkopende partij.

Mijn advies, laat een duidelijke diagnose stellen door een erkend bedrijf en ga met de verkoper om tafel. Hoe moeilijk dit ook is en hopen op het beste.

[ Voor 3% gewijzigd door raze88 op 16-04-2020 10:53 ]

• BlckChta
raze88 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:51:
Ooit een zelfde euvel gehad met kopen van een auto. Auto gekocht en geen lange proefrit mogen maken ivm "er is nog een proefrit en daar zitten de groene platen op". Hier hadden de alarmbellen al af moeten gaan. Uiteindelijk de auto gekocht, wat van de prijs af weten te praten en er garantie bij gekocht via een 3e partij(werd aangeboden door de verkoper). Binnen een week diverse problemen. Verkoper gaf in eerste instantie niet thuis want auto goedkoop meegekregen naar zijn idee en garantie via een derde partij. Van garantie was bij de derde partij geen sprake omdat de problemen te dicht bij het moment van aanschaf zaten en dus aannemelijk was dat het probleem bij de koop al aanwezig was. Uiteindelijk na veel gezeur heeft de verkoper toch nog een deel van de arbeidsuren betaald.

Onder aan de streep na 2 jaar een nieuwe versnellingsbak + koppeling (vriendje van de garagehouder die een revisie bedrijf had, had de diagnose gesteld, achteraf bleek het slechts een kapotte druklager te zijn geweest....), nieuwe turbo en een nieuwe nokkenas verder + een dikke 8k aan reparatie kosten verder(Audi 1.9tdi bj 2005).

Na veel zure appels wel veel plezier van de auto gehad en veel geleerd over aansprakelijkheid en hoe de auto op technisch vlak werkt. Daarnaast dat je de contracten goed door moet lezen, een aankoopkeuring aan te raden valt en uit een bepaalde regio/soort bedrijven weg moet blijven. Ook een bovag bedrijf is aan te raden weet ik uit recente ervaring van de opvolger waar alle mankementjes keurig opgelost zijn door de verkopende partij.

Mijn advies, laat een duidelijke diagnose stellen door een erkend bedrijf en ga met de verkoper om tafel. Hoe moeilijk dit ook is en hopen op het beste.
Bedankt voor je advies, dit lijkt mij het verstandigste om in mijn situatie te doen. De auto bij een garage neer te zetten en kijken wat de kosten van de reparatie zullen zijn.

Verder iedereen ook bedankt voor jullie advies! Dit forum kan op slot.

• phYzar
Alvast succes, en een slotje hoeft niet want we horen hier natuurlijk graag over een tijdje hoe het is afgelopen :)

• BlckChta
phYzar schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:09:
Alvast succes, en een slotje hoeft niet want we horen hier natuurlijk graag over een tijdje hoe het is afgelopen :)
Bedankt! Ik houd jullie op de hoogte ;)

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:14:
[...]

Bedankt! Ik houd jullie op de hoogte ;)
Wees ook niet kritisch op jezelf. Als je dit gefixt krijgt voor 1000-2000 euro, dan heb je onder de streep alsnog een Golf GTI voor een niet al te hoog bedrag. Hopelijk blijft dan verder leed je een beetje bespaard.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:10
desmond schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:23:
[...]

Wees ook niet kritisch op jezelf. Als je dit gefixt krijgt voor 1000-2000 euro, dan heb je onder de streep alsnog een Golf GTI voor een niet al te hoog bedrag. Hopelijk blijft dan verder leed je een beetje bespaard.
TS zou juist wel kritisch op zichzelf moeten zijn. Een aankoop als deze heeft toch wel een aantal rode vlaggetjes bij mij.

In plaats van een betrouwbare auto te kopen heeft TS in mijn ogen gewoon gegokt en hoogstwaarschijnlijk impulsief gehandeld, want een GTI als eerste (snelle) auto is natuurlijk ontzettend leuk en spannend.

Verwijderd

BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:28:
[...]

Als ik mijn vriend moet geloven kan dit tussen de 1000 en 2000 euro kosten. Maar zoals ik andere mensen hier zie zeggen is dat het mogelijk nog kan meevallen.
Zonder een goed idee wat er mis is is elke gok over de kosten van een reparatie zonder enig nut. Ik zou het niet al te somber inzien. Dit zijn zeer gangbare motoren, niet bijster ingewikkeld en onderdelen zijn makkelijk te vinden en goedkoop.

En laat je niet depri praten door de commentaren hier. Het was allemaal niet erg handig maar komt best wel goed.

• Martijn.C.V
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17:10
Los van dit alles wat wel/niet nodig is aan onderhoud:

Ik ben geen fan van mensen zwart maken via Social Media etc, maar dit soort verkopers is wel het soort wat ik graag vermijdt. Ik weet niet of er plekken zijn waar je een recensie achter kunt laten, maar een stukje objectieve constateren i.c.m. dat meneer opschept dat ie al een paar rechtszaken heeft gewonnen is naar mijn mening wel terug. Let wel op dat je het feitelijk houd, ga niet de zwartmaken kant op :)

Ik zou dat als de grootste rode vlag lezen. Wie weet bespaart jouw leerervaring iemand anders wel kosten, al is het maar 1 iemand :)

Complimentje?

• KatirZan
  • Laatst online: 30-10 16:55

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Auto kopen bij een niet BOVAG garage is altijd tricky, daar moet je uitgaan van het goede van de verkoper (er zijn genoeg rotte appels).

Verder heb je dus geen poot om op te staan, rechtszaak zal je verliezen aangezien meneer voldoet aan zijn bedrijfsvoorwaarden, waar jij dus ook voor getekend hebt.
Het koopcontract had je moeten eisen, de verkoper is zelfs verplicht deze uit te reiken, dus daar zou je nog wat mee kunnen...laat het niet dat dit achteraf is en waarschijnlijk de verkoper je geen informatie meer zal verschaffen.

In dit geval is het raadzaam je verlies te nemen en bij een erkende garage de auto te laten controleren om een offerte voor reparatie te krijgen.

Mijn ervaring bij GTI'tjes met olie bij de bougies = dat dit prijskaartje tot ruim boven de 1.000 euro uit kan stijgen. Indien het "slechts" een lekke koppakking betreft dan zal het nog mee vallen. Dit betekend kop van de motor af, laten afvlakken, nieuwe pakking er tussen en gaan...
Mocht het een gescheurd blok zijn, ook een veel voorkomend probleem, dan ben je verder van huis -> motor vervangen (duur geintje).

Mocht je in de buurt wonen dan heb ik een adres voor je waar je er naar kan laten kijken zonder dat dit direct geld kost. Weet je ook meteen waar je aan toe bent...

Wabbawabbawabbawabba

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:16
Ik wil de TS toch nog even een hart onder de riem steken. Iedereen kan in de val van louche autoverkopers vallen. Ook mij is het jaren geleden overkomen. Achteraf gezien waren er wel 15 rode vlaggen te noemen maar schijnbaar heeft hij het zo gespeeld dat ik ze niet registreerde/ in ieder geval er niet op acteerde.

In 2 jaar en 9 maanden zoveel aan onderhoud uitgegeven (150% van aanschafwaarde) dat ik er helemaal klaar mee was. Ben naar de merkdealer gereden en heb een auto nieuw uit doos gekocht.

Van mijn investering in de oude auto kreeg ik ongeveer 15% terug bij verkoop.

Vanaf dat moment luidt mijn motto: ik ga wel afschrijven i.p.v. onderhouden, dat is beter voor mijn hart en mijn bloeddruk.

Veel sterkte TS!

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 16-04-2020 14:00 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:57
Overigens is olie bij de bougies niet heel spannend. Dat is daarna niet fatsoenlijk wil starten ook niet.
Golf V GTI is voorzien van penbobines die vrij diep in de kop zitten. Na 15 jaar zal de klepdekselpakking en bijbehorende ringen om de bougiegaten inmiddels wel gaar zijn geworden en lekt er olie in de bougieschachten.
Ik heb het met mijn LPG auto ook gehad, had toen alleen niet heel erg veel impact op de ontsteking omdat PSA/BMW hebben gekozen voor bobines die met rubber de hals van de bougie afsluiten. VAG heeft dat niet, dus de olie kan in de bobine kruipen en kortsluiting veroorzaken, waardoor je geen ontsteking meer hebt.

Klepdekselpakking hoeft niet de wereld te kosten, 2-3 tientjes heb je dat wel gehad. Beetje kundige monteur moet dat in 1-2 uurtjes wel kunnen fixen.

Verwijderd

Vorig jaar ook aan den lijve ondervonden hoe onverstandig het (achteraf) is om bij een niet BOVAG bedrijf een auto te kopen. En dat ging dan niet om een afgetrapt Golfje met bijna 2,5 ton op de teller maar een degelijk ogende Kia van 7 jaar met 80k op de teller. Ook allerlei geziek mee gehad. Rechtsbijstand kan vrijwel niets voor je doen zolang je er niet mee naar de BOVAG kunt. En ik had wel netjes een koopovereenkomst, onderhoudshistorie en alles wat er bij hoort. Bedrijf was overigens wel RDW erkend. Dus, al kun je nog zo'n mooie deal maken, niet doen!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2020 14:08 ]

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 17:04
Wat ik een beetje mis is de status van "vriend, de keurmeester". Is ie alleen keurmeester RDW voor de APK of is ie ook monteur? Daar zit nogal verschil in. Daarnaast vreemd dat je vriend je blijkbaar niet gewaarschuwd heeft voor de mogelijke mankementen van dit type auto en het feit dat de prijs wel erg laag is.

Ik vermoed dat het " prijs alleen vandaag" en " je moet snel zijn" was. Tip: Volgende keer: Bovag garage. Technische keuring (echt iets anders dan RDW keuring) door bijvoorbeeld ANWB. Op termijn wordt we van een paar centen extra uitgeven een stuk gelukkiger. Of koop meteen iets goeds ;-) Mijn tweedehandsje gaat al meer dan 300.000km mee en staat nu over de 450.000. En ja, hoewel ik het nu niet meer doe heeft ook ook 200+ kmh's gedaan (2.0TDI). Heeft 1e turbo nog.....

• Knul
  • Laatst online: 11:56
Ik vind dat je rechtsbijstand de zaak ook wel erg makkelijk laat liggen, maar ze zullen het niet voor niets in de polisvoorwaarden opgenomen hebben. Gaat vaak om betrekkelijk lage bedragen maar om hoge kosten als het daadwerkelijk tot een procedure komt.

@BlckChta Het is nu even zuur, laat hem repareren en daarna gewoon niet meer aan denken :) Eerste auto is altijd tricky, probeer ervan te genieten zodra hij het weer doet!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
ach ik kocht mijn autootje ook, alleen tja na 1000km vond die dat er een beurt moest.. oh en tja dan de distri en waterpomp ook.. 2 weken later de thermostaat..

nu alleen nog eens een mooi moment vinden om de kofferdeksel te vervangen.. oude braakschade.. en een vervangende klep bij de sloop was maar 50 euro.. maar toch weer 50 euri!

404 Signature not found

• SinergyX
  • Laatst online: 16:32

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:57:
[...]

Bedankt voor je advies, dit lijkt mij het verstandigste om in mijn situatie te doen. De auto bij een garage neer te zetten en kijken wat de kosten van de reparatie zullen zijn.

Verder iedereen ook bedankt voor jullie advies! Dit forum kan op slot.
Laat je nu ook niet opnaaien door de andere garage, mijn 306 ging van een kapotte handrem kabel naar complete ophanging, draadboom en versnellingsbak wat 'moest worden vervangen'.

Je kan duizenden euro's verspijkeren aan die auto om hem weer prima 100% toppie te krijgen, maar je kan er ook een paar honderd tegenaan gooien en 'hij rijd'.

Er is geen handboek van goed of slecht handelen, ik heb prima zaken gedaan met zulke 'dozenschuivers', risico zit in de prijs en met de juiste kennis en garages rij je nog jaren in een goedkoop leuke auto.

(ik heb in afgelopen jaar alleen bijna 2,5k 'bespaard' tussen 'een garage' en 'een garage', en nog steeds 100% apk gekeurd)

[ Voor 6% gewijzigd door SinergyX op 16-04-2020 14:31 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• _Anvil_
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:48
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:04:
Vorig jaar ook aan den lijve ondervonden hoe onverstandig het (achteraf) is om bij een niet BOVAG bedrijf een auto te kopen. En dat ging dan niet om een afgetrapt Golfje met bijna 2,5 ton op de teller maar een degelijk ogende Kia van 7 jaar met 80k op de teller. Ook allerlei geziek mee gehad. Rechtsbijstand kan vrijwel niets voor je doen zolang je er niet mee naar de BOVAG kunt. En ik had wel netjes een koopovereenkomst, onderhoudshistorie en alles wat er bij hoort. Bedrijf was overigens wel RDW erkend. Dus, al kun je nog zo'n mooie deal maken, niet doen!
Tja, ik heb zowel auto's met als zonder Bovag garantie gekocht. In de praktijk betaal je altijd een fors bedrag bij voor Bovag, zeker bij een merkdealer. Overigens betekent 4500 euro niet automatisch garantie, ze zetten gewoon "zonder garantie"op het contract zodra je gaat afdingen meestal :)

"RDW erkend"is natuurlijk lachwekkend, dat betekent dat ze zelf auto's kunnen overschrijven, meer niet. Dat hangen handelaars graag aan de muur op een bordje om de indruk van vertrouwen te wekken.

Overigens heb ik in "eigen garantie"ook weinig vertrouwen, vaak alleen op de aandrijflijn met allerlei voorwaarden. Geef hem dan maar zo mee voor een scherpe prijs zonder "garantie". MEt Bovag sta je veel sterker, je kunt zelfs voor het verlopen ervan een "einde garantie"keuring laten doen en dan langs de verkopende partij.

Je kunt best een auto zonder garantie kopen, maar dan draait het om huiswerk, huiswerk en nog eens huiswerk:

- check de verkopende partij
- neem iemand mee meer weet dan jij en check vooraf naar de bekende gebreken voor deze auto
- zorg voor marge, geef niet je hele budget uit.
- achterhaal zoveel mogelijk historie, ik bel zelfs garage's op uit het boekje of andere papieren en wordt altijd beleefd voorzien van details
- check de standaard dingen: laatste grote beurt, wanneer riem/ketting vervangen, banden profiel etc.

Zelf mijn huidige auto (toen 8 jaar oud) gekocht bij een grote handelaar, zonder garantie. We konden niet alle historie achterhalen, maar de prijs was scherp.

Naast al het achterstallige onderhoud (remmen, distributie, bougies etc.) toch wat dikke tegenvallers (olie lekkage bij de keerringen etc.) en na wat goede gesprekken heeft de verkopende partij mij een cash bedrag terug gestort en een kleinere reparatie bij de merk dealer in mijn regio vergoed.

Dit bedrijf heeft ook een goede reputatie op dit vlak, wist ik al van te voren (Flevomobiel, aanrader!).
Panzer_V schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:48:
In 2 jaar en 9 maanden zoveel aan onderhoud uitgegeven (150% van aanschafwaarde) dat ik er helemaal klaar mee was. Ben naar de merkdealer gereden en heb een auto nieuw uit doos gekocht.

Van mijn investering in de oude auto kreeg ik ongeveer 15% terug bij verkoop.

Vanaf dat moment luidt mijn motto: ik ga wel afschrijven i.p.v. onderhouden, dat is beter voor mijn hart en mijn bloeddruk.
Iedereen zn eigen keuzes, maar *juist* als je fors in een auto hebt geïnvesteerd moet je er nog een tijd mee doorrijden adviseer ik mensen altijd. Vaak is het "emotie"om er na een dikke garage rekening vanaf te willen...

[ Voor 12% gewijzigd door _Anvil_ op 16-04-2020 14:52 ]

• Panzer_V
SinergyX schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:30:
[...]

Je kan duizenden euro's verspijkeren aan die auto om hem weer prima 100% toppie te krijgen, maar je kan er ook een paar honderd tegenaan gooien en 'hij rijd'.
Daar raak je wel een goede snaar.

Ik denk dat ieder voor zich moet bepalen waarin hij/ zij zich prettig voelt. Is veiligheid niet je top prioriteit, irriteer je je niet aan het moeten uitvoeren van een kunstje iedere keer als je (vul hier maar in) bij je auto wilt doen, dan kan je idd prima dit soort auto's aanschaffen. Ga er dan ook geen winterbanden etc. op gooien en verwacht ook niet dat ie alle dagen altijd zal starten.

Aan de andere kant. Geef je wel erg om veiligheid, wil je dat alles gewoon werkt waarvoor het bedoeld is, geen zin in kunstjes etc. Dan kan je in mijn optiek het beste gewoon nieuw uit doos rijden. Alleen dan weet je dat alles het doet zoals het moet doen.

Naar mijzelf kijkende had ik veel sneller door moeten hebben dat ik onder de tweede categorie val. Heb in mijn occasion jaren nogal wat onderhoud gedaan dat eigenlijk niet zo nodig was geweest als je puur naar APK normen kijkt. Gelukkig ben ik daar al jaren vanaf ;)

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-11 21:06
Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat beter op had moeten letten, maar conformiteit gaat best ver. Ik heb even gezocht op auto+conformiteit, en er waren nog veel meer uitspraken.

een voertuig van 25 jaar oud
auto van 10 jaar oud

OP lijkt mij niet helemaal kansloos.

• Panzer_V
_Anvil_ schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:47:

Iedereen zn eigen keuzes, maar *juist* als je fors in een auto hebt geïnvesteerd moet je er nog een tijd mee doorrijden adviseer ik mensen altijd. Vaak is het "emotie"om er na een dikke garage rekening vanaf te willen...
Vaak wel ja. In mijn geval niet. Na >€1000 aan onderzoekskosten was de auto nog steeds lek. Na iedere regenbui stond het onder de pedalen vol met water. In die winter moest ik bij het instappen uitkijken voor ijs...niet buiten op straat, maar onder de pedalen. Best een bijzondere rijervaring, een dik ijsplakkaat onder je pedalen.

En dan heb ik het nog niet over de andere euro's en zaken gehad. >150K van de teller afgedraaid (mogelijk zelfs >200K), electronica compleet rewired door een beun etc. etc. etc.

Ik krijg nog de kriebels als ik er aan terug denk.

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
DjoeC schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:18:
Wat ik een beetje mis is de status van "vriend, de keurmeester". Is ie alleen keurmeester RDW voor de APK of is ie ook monteur? Daar zit nogal verschil in. Daarnaast vreemd dat je vriend je blijkbaar niet gewaarschuwd heeft voor de mogelijke mankementen van dit type auto en het feit dat de prijs wel erg laag is.

Ik vermoed dat het " prijs alleen vandaag" en " je moet snel zijn" was. Tip: Volgende keer: Bovag garage. Technische keuring (echt iets anders dan RDW keuring) door bijvoorbeeld ANWB. Op termijn wordt we van een paar centen extra uitgeven een stuk gelukkiger. Of koop meteen iets goeds ;-) Mijn tweedehandsje gaat al meer dan 300.000km mee en staat nu over de 450.000. En ja, hoewel ik het nu niet meer doe heeft ook ook 200+ kmh's gedaan (2.0TDI). Heeft 1e turbo nog.....
Noot: De ANWB doet geen keuringen meer.

Verwijderd

als je het geld en de kans hebt, koop eens een auto bij een merkdealer.
Zal je zien dat dit soort zaken heeeeel anders gaan. Dan ga je ontdekken wat voor papierwerk en overeenkomsten er nodig zijn. Dat is geen 5 minuten koffiepraat. Dat is gewoon 2 uur aan tafel zitten.
Sterkte met je ellende bak. Een golf voor dit geld is wachten op ellende. Een knappe golf begint bij 10K en dan heb je nog steeds een golf 6. Sowieso, Koop een VAG (vw, seat audi) alleen met garantie! het zijn hele dure auto's in onderhoud!

Verwijderd

mugenmarco schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:47:
[...]

kleine tip: check zsm wanneer die riem/ketting vervangen is! want als die breekt kan je de auto weg gooien.
Dan hang je er voor 500 een nieuw gebruikt blok in. Niet zo stellig zijn dat iets meteen Toto is.

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-11 10:57
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:26:
[...]

Dan hang je er voor 500 een nieuw gebruikt blok in. Niet zo stellig zijn dat iets meteen Toto is.
500?? in je dromen zeker? wat denk je wat alle manuren gaan kosten als ze zo'n blok moeten vervangen? je moet echt van geluk spreken als je iemand kent die ff zo'n blok gaat vervangen.

Verwijderd

Knul schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:22:
Ik vind dat je rechtsbijstand de zaak ook wel erg makkelijk laat liggen, maar ze zullen het niet voor niets in de polisvoorwaarden opgenomen hebben. Gaat vaak om betrekkelijk lage bedragen maar om hoge kosten als het daadwerkelijk tot een procedure komt.

@BlckChta Het is nu even zuur, laat hem repareren en daarna gewoon niet meer aan denken :) Eerste auto is altijd tricky, probeer ervan te genieten zodra hij het weer doet!
verzekeraars zijn er niet om jou te helpen, die zijn er om geld te verdienen en zo weinig mogelijk uit te keren. Dat is het verdienmodel van verzekeraars!

Verwijderd

mugenmarco schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:28:
[...]

500?? in je dromen zeker? wat denk je wat alle manuren gaan kosten als ze zo'n blok moeten vervangen? je moet echt van geluk spreken als je iemand kent die ff zo'n blok gaat vervangen.
je moet ook niet naar volkswagen gaan nee, dan betaal je de prijs van een nieuwe UP/Polo voor je reparatie.
Je moet naar een VAG expert. Daar zijn er genoeg van.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:57
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:21:
Zal je zien dat dit soort zaken heeeeel anders gaan. Dan ga je ontdekken wat voor papierwerk en overeenkomsten er nodig zijn. Dat is geen 5 minuten koffiepraat. Dat is gewoon 2 uur aan tafel zitten.
Sterkte met je ellende bak. Een golf voor dit geld is wachten op ellende. Een knappe golf begint bij 10K en dan heb je nog steeds een golf 6. Sowieso, Koop een VAG (vw, seat audi) alleen met garantie! het zijn hele dure auto's in onderhoud!
Hangt van de auto af die je koopt. Een auto die kant en klaar op kenteken te koop staat kan je zo meenemen bij een dealer. Wil je een nieuwe met eigen wensen qua opties, kleur, motor, versnellingsbak op bestelling ben je zo 2 uur verder idd.

Auto kopen op zich is letterlijk geld overmaken, overschrijving aanmelden bij RDW, verzekering inlichten voor tijdelijke dekking en rijden.

Voor alle mensen die bovag en dealer de hemel inprijzen: ook daar vind je genoeg rotzooi tussen. Vriend van me kocht destijds voor een fors bedrag een 8 jaar oude dealeronderhouden Mazda MX5 bij een dealer, met Bovag garantie. Al heel snel kwam ie erachter dat er elke 500km een halve liter olie bijgevuld mocht worden, en als je je hand achter de uitlaat hield en het gas intrapte zat je hand daarna onder de zwarte spatten. Hele welles-nietes discussie geworden en uiteindelijk heeft de rechtsbijstand genoegen met het rapport van Bovag genomen: "van een 8 jaar oude auto met die kilometerstand kan je verwachten dat ie olie verbruikt".

Wel of niet bovag, wel of niet dealer maakt op zich niet uit, je moet gewoon bij een handelaar kopen die achter z'n waar staat en daar ook garanties op durft geven (in plaats van extra lappen voor een afleverpakket en "garantie" wat bijna niemand doet). Een Golf 5 GTI kopen voor een laag bedrag bij een handelaar die alles handje contantje wil doen is wel even het andere uiterste.

• Vorkie
  • Niet online
Carfanatic schreef op donderdag 16 april 2020 @ 14:50:
Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat beter op had moeten letten, maar conformiteit gaat best ver. Ik heb even gezocht op auto+conformiteit, en er waren nog veel meer uitspraken.

een voertuig van 25 jaar oud
auto van 10 jaar oud

OP lijkt mij niet helemaal kansloos.
De ene gaat over een snackkar die in elkaar gelast is van 24/25 jaar oud.
a. [Y.] heeft via marktplaats.nl op 5 juli 2007 van [X.] gekocht een zogenaamde snack/grillauto van het merk Renault, type Master 35 D (hierna: de auto) met het kenteken [kentekennummer]. De koopprijs bedroeg € 14.000,--.

b. De auto was toen 24 of 25 jaar oud en had volgens de kilometerteller 160.000 km gelopen.

c. Het chassis van de auto bleek totaal verrot en bestond uit een aan elkaar gelaste constructie, die niet deugdelijk was en wettelijk niet toegestaan was. De gelaste constructie bleek als het ware om het oude chassis heen gebouwd, maar omdat het oude chassis ernstig onderhevig was aan corrosie had de gelaste constructie geen hechting aan het oorspronkelijke chassis. De auto was verkeersonveilig en heeft de APK niet gehaald.

d. [Y.] heeft [X.] voor het eerst aansprakelijk gesteld bij brief van 29 augustus 2007 en daarna nog een aantal malen. Bij brief van 9 oktober 2007 (prod. 10 inl. dagv.) heeft de raadsman van [Y.] aan [X.] meegedeeld dat hij in verzuim was en heeft hij namens [Y.] de overeenkomst ontbonden.
De andere om een Pontiac die na 1! dag al met bak en motorschade staat...terwijl verteld is dat ie gereviseerd is....
2.2 [Eiser] voert hiertoe aan als volgt. [Eiser] heeft op 13 februari 2007 voor een bedrag van € 5.950,00 van [Gedaagde] een auto, merk Pontiac, bouwjaar 1997, gekocht. Voor de aankoop heeft [Eiser] specifiek bij [Gedaagde] geïnformeerd naar de staat van de motor en de versnellingsbak. [Gedaagde] heeft hem medegedeeld dat de staat hiervan uitstekend was aangezien er een geheel nieuwe (gereviseerde) motor in was geplaatst. Ook was de versnellingsbak prima in orde. Op de dag na de koop,
Dus lees eerst de inhoud alvorens de uitspraken voordat je deze in een topic neerzet, deze zaken lijken totaal niet.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:36:
Beste mede tweakers,

Ik ben even benieuwd naar jullie mening / advies over deze situatie.

***members only***

Mijn vraag is hoe denken jullie over deze situatie, valt mijn aankoop onder de non-conformiteit of sta ik ergens in mijn recht om de reparatiekosten bij zijn bedrijf te verhalen? Zijn bedrijf staat niet bij de Bovag ingeschreven.
Mijn vraag is; Waarom heb je geen koopovereenkomst meegekregen ?
Je vriend is 'deskundige', en weet ook dat jij als koper een deel behoord te krijgen. hoe kun je anders bewijzen wat je bent overeengekomen, en met wie ?

Is het een garagehouder, autohandelaar of particulier. bij aankoop van 2e hands goederen gaat men ook uit van conformiteit (van wat jij mag verwachten van het gekochte goed, adhv wat je bent overeengekomen)
Dat staat geheel buiten eoa Bovag garantiebepaling. bij particulier moet de verkoper je een goed leveren wat hij heeft beloofd(aangeboden in verkooppraatje).
- conform overeenkomst conformiteit claimen. bij geen gehoor of medewerking de overeenkomst ontbinden.
(kan via gerechtsdeurwaarder)

edit: kijk eens wat afleveringen terug van Meester Visser doet uitspraak of Rijdende rechter

[ Voor 17% gewijzigd door Hackus op 16-04-2020 17:25 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:46
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:24:
[...]

Helaas, mijn fout dus.
Tsja, je kan jezelf voor je kop slaan en denken dat je dom bezig bent geweest. Maar als je een nettere dealer en wel garantie had willen hebben, had je zo'n auto nooit voor dit bedrag kunnen kopen. De aanpak "volgens het boekje" kost meestal gewoon meer geld en vaak ook meer tijd.

Natuurlijk was het fijner geweest als je dit risico van tevoren bewust was aangegaan i.p.v. er na afloop mee geconfronteerd te worden. Maar als hij inderdaad voor een redelijk bedrag weer netjes aan de praat te krijgen is, dan is het helemaal nog niet zo'n slechte koop geweest.

Het kan natuurlijk ook dat dit het eerste in een lange reeks van problemen is en de auto een bodemloze geldput wordt. Maar dat risico heb je altijd bij een tweedehandsje en zeker bij dit soort modellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Lapa op 16-04-2020 17:29 ]

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:49
Panzer_V schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:48:

Ben naar de merkdealer gereden en heb een auto nieuw uit doos gekocht.
Nieuw uit doos gekocht? Dan heb je zeker een 1:15 schaalmodel Ferrari gekocht? :+

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:20:
[...]

Mijn vraag is; Waarom heb je geen koopovereenkomst meegekregen ?
Je vriend is 'deskundige', en weet ook dat jij als koper een deel behoord te krijgen. hoe kun je anders bewijzen wat je bent overeengekomen, en met wie ?
Een APK-keurmeester heeft niet noodzakelijkerwijs verstand van koopovereenkomsten.
Is het een garagehouder, autohandelaar of particulier. bij aankoop van 2e hands goederen gaat men ook uit van conformiteit (van wat jij mag verwachten van het gekochte goed, adhv wat je bent overeengekomen)
Dat staat geheel buiten eoa Bovag garantiebepaling. bij particulier moet de verkoper je een goed leveren wat hij heeft beloofd(aangeboden in verkooppraatje).
- conform overeenkomst conformiteit claimen. bij geen gehoor of medewerking de overeenkomst ontbinden.
(kan via gerechtsdeurwaarder)
In de TS staat garage. In de TS staat ook non-conformiteit al genoemd. Gelet op de aard van de zaak (15 jaar oud, hoge kilometerstand, auto met reputatie aangaande gebruik) moeten er door de verkoper wel hele specifieke mededelingen zijn gedaan wil je hier non-conformiteit uit slepen. Het is lang niet zo eenvoudig als je schetst.
edit: kijk eens wat afleveringen terug van Meester Visser doet uitspraak of Rijdende rechter
Of dat nu zo veel zin heeft bij een weigerachtige garagehouder die drie overwinningen in de rechtbank claimt.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• WEBGAMING
  • Laatst online: 11:06
Als die monteur het bedrag kan inschatten, kan hij toch ook gewoon zeggen wat er mis mee is?

Ik gok op een lekke klepdekselpakking, best simpel te vervangen. En waarschijnlijk zijn die bobines kapot door de olie. Of gewoon de bougies, daar zou ik mee beginnen. Nou ja, ik zou hem als eerste uitlezen.
Dat moet geen 2000 euro kosten. (als dat het is natuurlijk, wie weet. Maar dat hij nog compressie heeft wijst ook wel in die richting)

@KatirZan Hoe krijg je precies olie bij de bougies (bovenin in de kop) door een lekke koppakking? Ik denk dat je klepdekselpakking bedoelt, maar dan heb je het weer over vlakken, dat hoeft niet bij een kleppendeksel.

@Verwijderd Voor 500 euro een blok, en gemonteerd bij een VAG specialist? Dream on. De meeste specialisten zijn bijna net zo duur als de dealer. Vaak iets goedkoper, maar heel veel scheelt het niet.
Bovendien kost zo'n blok waarschijnlijk al (veel) meer dan 500 euro.

[ Voor 9% gewijzigd door WEBGAMING op 16-04-2020 21:43 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FirePuma142 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 17:55:
[...]

Een APK-keurmeester heeft niet noodzakelijkerwijs verstand van koopovereenkomsten.

[...]

In de TS staat garage. In de TS staat ook non-conformiteit al genoemd. Gelet op de aard van de zaak (15 jaar oud, hoge kilometerstand, auto met reputatie aangaande gebruik) moeten er door de verkoper wel hele specifieke mededelingen zijn gedaan wil je hier non-conformiteit uit slepen. Het is lang niet zo eenvoudig als je schetst.

[...]

Of dat nu zo veel zin heeft bij een weigerachtige garagehouder die drie overwinningen in de rechtbank claimt.
Je hoeft daar geen verstand van te hebben in de zin jij bedoelt. Iedereen die in de autobranche actief is weet hoe het werkt. verder weet je geen info wat er is overeengekomen, dus is je bericht nietszeggend. adhv kan TS er zelf achter komen wat zijn rechten wel of niet zijn. ik en jij weten minder dan TS zelf wat er is besproken. verder hangt een prijs aan een auto die daarmee kan duiden op wat je zoal mag verwachten.
Bijv. als er naar eigen onderzoek elders de prijs veel hoger ligt voor een gelijk goed. Maar je snapt zelf wel dat een gekocht voertuig niet binnen 2 weken met normaal gebruik defect mag gaan. Wat er ook defect is, zal gedeeltelijk of geheel aan verkoper te wijten zijn. lampje rood is vaak eerst geel geweest. of knipperen.(versleten oliepomp, verstopte zeef oliepomp of versleten draaiende delen) in korte tijd ineens defect zonder eerdere 'waarschuwing' komt niet vaak voor. Dat moet er wel eerder wat zijn geweest, en dat duid op weten van verkoper.

* gekocht zonder enige vorm van garantie moet de verkoper ook duidelijk hebben verteld.
dan moet er bij koper en 'deskundige' ook wel een lampje gaan branden.. :P

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:13:
[...]

Je hoeft daar geen verstand van te hebben in de zin jij bedoelt. Iedereen die in de autobranche actief is weet hoe het werkt.
Blijkbaar niet. In casu de vriend van TS.
verder weet je geen info wat er is overeengekomen, dus is je bericht nietszeggend.
De mededelingen ontbreken. Precies wat ik zeg. Geen idee waarom je dat me dan verwijt. Ik geef aan dat gezien de aard, de mededelingen de doorslag moeten geven. Dat is hele nuttig informatie en verre van nietszeggend.

Jij claimt direct nakoming en ontbinding bij weigering. Simpelweg een brug te ver.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

FirePuma142 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:21:
[...]

Blijkbaar niet. In casu de vriend van TS.

[...]

De mededelingen ontbreken. Precies wat ik zeg. Geen idee waarom je dat me dan verwijt. Ik geef aan dat gezien de aard, de mededelingen de doorslag moeten geven. Dat is hele nuttig informatie en verre van nietszeggend.

Jij claimt direct nakoming en ontbinding bij weigering. Simpelweg een brug te ver.
Als er met betrekking tot een auto (of een ander goed) een koopovereenkomst wordt gesloten, dan moet het geleverde aan de overeenkomst beantwoorden. Dat wil zeggen, dat het verkochte goed de eigenschappen moet bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. In elk geval moet het gekochte goed de eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en van welke eigenschappen de koper de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. Is dat niet het geval, dan is er sprake van non-conformiteit. Omdat sprake is van een consumentenkoop mag op grond van de wet – als binnen twee weken na aankoop blijkt dat de auto niet (meer) aan de overeenkomst beantwoordt – ervan uitgegaan worden dat al op het moment van aankoop sprake was van non-conformiteit.

• _Anvil_
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:21:
Bovenstaande borrelpraat doet mij een beetje denken aan van die ooms op verjaardagen, die "auto advies" geven maar er de ballen verstand van hebben.. Alles van het hele VAG concern is dus een soort ouwe Maserati qua onderhoud begrijp ik? :P

De rest van je verhaal is gelukkig al wat zinniger ;) Goedkoop is inderdaad al snel duurkoop, kwestie van de gangbare prijzen er ff bijpakken. Verdacht goedkoop? Dan snel het Jetcars terrein verlaten. Verdacht duur en dure "garantiepakketten" die je worden aangesmeerd? Rare truuk zoals eerst tekenen en dan pas proefrijden? Dan ben je bij Vaartland.nl, ook wegwezen ;)

Ik heb genoeg nieuwe auto's opgehaald bij merkdealers in mn leven, maar 2 uur is wel erg gortig. tenzij je de onderhandelingen vooraf meerekent en heel veel uitleg krijgt? Bij een merkdealer betaal je gewoon meer, waarbij je maar hoopt dat je dat die meerprijs zich terugbetaald in garantie, service en een stuk vertrouwen.

Ik heb zo'n beetje alles gereden, nieuw, gebruikt, van handelaren en dealers.. auto's van 1800 euro, alle merken inclusief de 4 van VAG, Japanners, Ford, Renault, BMW, Audi etc.

Waar ik zelf goede ervaringen mee heb zijn de bekende merkfora, de auto's die daar te koop staan staan hebben vaak de complete geschiedenis online staan, waar je kunt zien hoe ze vertroeteld zijn. De eigenaren zijn liefhebbers en willen graag dat de auto "goed" terecht komt etc. Geweldige ervaringen mee. Nu scheelt het dat ik meestal aparte uitvoeringen van auto's kies, sowieso liefst de snelste ;)

[ Voor 3% gewijzigd door _Anvil_ op 17-04-2020 07:27 ]

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

Heeft geen zin voor dit soort aankopen zonder keurmerken of expliciete garantie. Risico te groot, dus 99 van de 100 keer geen dekking.
raze88 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:41:
De wet denkt daar anders over. Je kunt geen afstand doen van dwingende zaken.
ZveenT schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:41:
Je koopt een GTI -> altijd oppassen.

M.b.t. je motorlampje. Misschien was er wel niks aan de hand en is het euvel echt niet bekend bij de garagehouder.

Verder denk ik (maar dat is een mening) dat je met een GTI en deze KM-stand en deze prijs, zonder garantie op papier, en zonder BOVAG inschrijving een risico hebt genomen wat nu net even verkeerd gaat.

Je kan de reparatiekosten proberen te verhalen, maar gezien de reactie van de garagehouder denk ik niet dat hij coulant is.

Succes.
Coulance? Verkoper moet dit in beginsel gewoon oplossen.
BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:42:
[...]

Nee, teveel risico.
Vorkie schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:51:
Maar goed, advocaat van de duivel principe...

Je koopt een auto van 15 jaar oud, 230d op de teller en een GTI blok erin, want snel...
Jij gaat 2 weken lang rijden met die auto, stoplicht sprintjes, even doortrekken, even op de Duitse Autobahn 230 rijden, want het is zo lekker snel en natuurlijk nieuw voor je.
Na 2 weken trek je weer lekker vlot die snelweg op, oliedruk lampje gaat branden en er wordt daarna olie geconstateerd bij de bougie.

Lag het dan aan de verkoper, of aan je eigen rij gedrag?

Hoe ga jij bewijzen dat het bij de verkoper ligt? En hoe gaat de verkoper dus bewijzen dat het aan jou ligt?
TS heeft niets te bewijzen. De bewijslast ligt de eerste 6 maanden na aankoop immers bij de verkoper en dat is dwingend recht. Jouw verhaal sluit precies aan bij hoe verkopers dit proberen af te schuiven. Waarmee ze in feite hun eigen onkunde als ondernemer bloot leggen.
KatirZan schreef op donderdag 16 april 2020 @ 11:47:
Auto kopen bij een niet BOVAG garage is altijd tricky, daar moet je uitgaan van het goede van de verkoper (er zijn genoeg rotte appels).

Verder heb je dus geen poot om op te staan, rechtszaak zal je verliezen aangezien meneer voldoet aan zijn bedrijfsvoorwaarden, waar jij dus ook voor getekend hebt.
Het koopcontract had je moeten eisen, de verkoper is zelfs verplicht deze uit te reiken, dus daar zou je nog wat mee kunnen...laat het niet dat dit achteraf is en waarschijnlijk de verkoper je geen informatie meer zal verschaffen.

In dit geval is het raadzaam je verlies te nemen en bij een erkende garage de auto te laten controleren om een offerte voor reparatie te krijgen.

Mijn ervaring bij GTI'tjes met olie bij de bougies = dat dit prijskaartje tot ruim boven de 1.000 euro uit kan stijgen. Indien het "slechts" een lekke koppakking betreft dan zal het nog mee vallen. Dit betekend kop van de motor af, laten afvlakken, nieuwe pakking er tussen en gaan...
Mocht het een gescheurd blok zijn, ook een veel voorkomend probleem, dan ben je verder van huis -> motor vervangen (duur geintje).

Mocht je in de buurt wonen dan heb ik een adres voor je waar je er naar kan laten kijken zonder dat dit direct geld kost. Weet je ook meteen waar je aan toe bent...
Wat een onzin allemaal joh!

Uitgangspunt van de wet is dat een auto die je koopt geacht wordt voor rijden geschikt te zijn. Ik weet zo even de letterlijke tekst niet meer, maar die zie je in vele zaken over auto's in ieder geval steeds weer terug komen.
Fijn dat veel mensen hier wel de klok menen te hebben horen luiden....
Het groter probleem met 2e hands auto's is in veel gevallen dat papiertje, waar vaak ook nog voorgedrukt dingen opstaan als "zoals gezien en bereden", "geen garantie" etc., niet zo veel zegt. Het conformiteitsbeginsel is immers dwingend recht. De opsomming van mogelijke nuances (prijs, uitspraken, advertentie, leeftijd, kmstand) is echter wel enorm, waardoor je niet altijd zwart/wit er iets zinnigs over kunt zeggen.

Maar even praktisch: wat zei de verkoper toen je hem aansprak op dit probleem? Want dáár moet je hoe dan ook mee beginnen.

Iemand die opschept over gewonnen rechtszaken is ronduit een eikel naar mijn mening. Dat is geen manier van zakendoen. Ik heb ook ooit zo'n hondsbrutale verkoper van krap 20 aan de lijn gehad. Man man wat een arrogantie. Hij heeft geluk dat ik niet aan dossieropbouw heb gedaan, anders was ie aan de beurt geweest. Verkopers die menen dat zodra de deal is gesloten ze overal van af zijn, begrijpen het gewoon niet. Die kunnen niet hard genoeg worden aangepakt. Helaas ontbreekt het daar gigantisch aan in NL.

• FirePuma142
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hackus schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:30:
[...]

Als er met betrekking tot een auto (of een ander goed) een koopovereenkomst wordt gesloten, dan moet het geleverde aan de overeenkomst beantwoorden. Dat wil zeggen, dat het verkochte goed de eigenschappen moet bezitten die de koper op grond van de overeenkomst mocht verwachten. In elk geval moet het gekochte goed de eigenschappen bezitten die voor een normaal gebruik daarvan nodig zijn en van welke eigenschappen de koper de aanwezigheid niet behoefde te betwijfelen. Is dat niet het geval, dan is er sprake van non-conformiteit. Omdat sprake is van een consumentenkoop mag op grond van de wet – als binnen twee weken na aankoop blijkt dat de auto niet (meer) aan de overeenkomst beantwoordt – ervan uitgegaan worden dat al op het moment van aankoop sprake was van non-conformiteit.
Ik weet wat non-conformiteit is. Dat heb ik je op dit forum namelijk al een paar keer uitgelegd.

Nogmaals, zo zwart-wit als je het hier stelt is het niet. Buiten de mededelingen die zwaar wegen (die je gevoeglijk negeert als onderdeel van conformiteit) heeft verkoper heeft altijd nog de mogelijkheid om aan te tonen dat dit gebrek ten tijde van aankoop niet bestond.

Het zou kunnen dat dat slaagt gezien het gedegen onderzoek door een APK-keurmeester. Wellicht ook bijvoorbeeld door na aankoop gepleegd onderhoud om maar iets te noemen. Je bent extreem stellig in je beweringen maar daar is geen enkele aanleiding toe.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:14
Bovag garage zegt ook niet zoveel.

Ik heb bij Vaartland een auto gekocht, grote bovag stickers op de etalage, maar als je daar geen garantie bij koopt dan heb je dus pech!, heb ik zelf ondervonden (dikke verkoper sprong nog even op de stoel voor een tankbeurt en daardoor scheurde het stoelframe.... nou lekker dan zonder garantie, ik kwam er niet uit met ze).

Dat stond overigens wel in het koopcontract en ik wist ervan, achteraf spijt van en ik geef de volgende keer waarschijnlijk die 300 euro extra uit.

En verder, GTI's worden altijd afgeragd, ze zijn gemaakt voor de ragboys, dus worden niet goed warm gereden etc.
Die over de 2 ton kopen is echt een slecht idee.

[ Voor 16% gewijzigd door Gman op 16-04-2020 19:52 ]

• _Anvil_
Gman schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:49:

Ik heb bij Vaartland een auto gekocht, grote bovag stickers op de etalage, maar als je daar geen garantie bij koopt dan heb je dus pech!, heb ik zelf ondervonden (dikke verkoper sprong nog even op de stoel voor een tankbeurt en daardoor scheurde het stoelframe.... nou lekker dan zonder garantie, ik kwam er niet uit met ze).

Dat stond overigens wel in het koopcontract en ik wist ervan, achteraf spijt van en ik geef de volgende keer waarschijnlijk die 300 euro extra uit.

En verder, GTI's worden altijd afgeragd, ze zijn gemaakt voor de ragboys, dus worden niet goed warm gereden etc.
Ik noemde voor de grap Vaartland.nl, maar jij hebt dus ook ervaring. Zelf ben ik na een proefrit en een korte onderhandeling weggelopen en heb alleen nog een paar keer gebeld met ze.

Uiteindelijk zakten ze slechts 500 euro in prijs (op 15k!!) en probeerden ze me weer 1 van hun "pakketten"aan te smeren, voor de 5e keer.. net Jehova's.. Het is een vreemde tent, met hele gladde, jonge verkopertjes in C&A pak die allemaal dezelfde training/hersenspoeling hebben gehad, lachwekkend bijna.

Verder veel horror verhalen vooraf gelezen, bijvoorbeeld de bluf tactieken van eerste een voorlopig koopcontract tekenen en dan pas proefrijden "als er toch iets mis is ontbinden we het weer" 8)7 _/-\o_

Minder grappig voor de Henk en Ingrids die er in trappen. Overigens verkopen ze best goed spul, alleen dik overpriced en verplicht met de "pakketten" waar ze extra mee verdienen...

Volgende keer dus geen 300 extra , maar gewoon weglopen ;)

(overigens was de full garantie die jouw stoel had gedekt iets van 1500 dacht ik, inclusief vloeistof check LOL)

[ Voor 4% gewijzigd door _Anvil_ op 16-04-2020 20:55 ]

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

WEBGAMING schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:09:
Als die monteur het bedrag kan inschatten, kan hij toch ook gewoon zeggen wat er mis mee is?

Ik gok op een lekke klepdekselpakking, best simpel te vervangen. En waarschijnlijk zijn die bobines kapot door de olie. Of gewoon de bougies, daar zou ik mee beginnen. Nou ja, ik zou hem als eerste uitlezen.
Dat moet geen 2000 euro kosten. (als dat het is natuurlijk, wie weet. Maar dat hij nog compressie heeft wijst ook wel in die richting)

@KatirZan Hoe krijg je precies olie bij de bougies (in de kop) door een lekke koppakking? Ik denk dat je klepdekselpakking bedoelt, maar dan heb je het weer over vlakken, dat hoeft niet bij een kleppendeksel.

@Verwijderd Voor 500 euro een blok, en gemonteerd bij een VAG specialist? Dream on. De meeste specialisten zijn bijna net zo duur als de dealer. Vaak iets goedkoper, maar heel veel scheelt het niet.
Bovendien kost zo'n blok waarschijnlijk al (veel) meer dan 500 euro.
Correct, geen idee waarom ik die fout maakte...

Wat betreft mijn andere opmerking over een onbegonnen zaak. De auto was degelijk bij aanschaf, het mankement is later naar voren gekomen, het zou goed mogelijk kunnen zijn dat bij de verkoper het mankement noet kenbaar was. Eventjes uirgaande van het goede, dat dan weer wel.

Als een auto zonder garantie word verkocht dan heb je nu eenmaal geen poot om op te staan, tenzij het een overduidelijk mankement is en de verkoper er van op de hoogte was. Volgens de wet zou dit wel het geval moeten zijn. Als we dan praten over eerlijk handelen, wat de wet dus wel voorschrijft, dan zou de verkoper TS tegemoet moeten komen met de reparatie van het mankement. TS koopt immers naar zijn weten een deugdelijke auto.

Helaas gaat dit in de realiteit niet altijd op.

Noodzaak is dat TS de auto laat nakijken en met een reparatiefactuur aanklopt bij de verkoper. Als de verkoper dit weigert dan bestaat de mogelijkheid tot juridische weg. Sit brengt wat kosten met zich mee, voornamelijk griffierecht en advocaat kosten, wat in principe vertaalbaar zou moeten zijn bij verkoper.

Mijn ervaring met vergelijkbare zaken is dat je toch vaak naar de centen kan fluiten, maar TS zou zomaar eens geluk kunnen hebben

Wabbawabbawabbawabba

• Zebby
  • Laatst online: 16:46
Wat heeft het voor zin om constant maar erin te slaan dat hij niet zo handig is bezig geweest met de aankoop, dat is ondertussen wel duidelijk...

Mogelijk heb je een sterkere zaak als er uitgelezen kan worden dat de fout eerder is voorgekomen uit een log (voor aankoop), dan zou je kunnen stellen dat hij er van wist en willende en wetende de auto heeft verkocht met fout zonder dit te vermelden.
Is dit niet zo dan lijkt me dat je gezien de leeftijd, prijs en kilometers simpelweg een gok hebt genomen en pech hebt gehad helaas.

• Toerq
  • Laatst online: 09-11 16:58
mugenmarco schreef op donderdag 16 april 2020 @ 16:28:
[...]

Ik doe het graag voor 500 een motorswap hoor.

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-10 23:06

Paulus0013

pom pom

KatirZan schreef op donderdag 16 april 2020 @ 21:09:
[...]

Correct, geen idee waarom ik die fout maakte...

Wat betreft mijn andere opmerking over een onbegonnen zaak. De auto was degelijk bij aanschaf, het mankement is later naar voren gekomen, het zou goed mogelijk kunnen zijn dat bij de verkoper het mankement noet kenbaar was. Eventjes uirgaande van het goede, dat dan weer wel.

Als een auto zonder garantie word verkocht dan heb je nu eenmaal geen poot om op te staan, tenzij het een overduidelijk mankement is en de verkoper er van op de hoogte was. Volgens de wet zou dit wel het geval moeten zijn. Als we dan praten over eerlijk handelen, wat de wet dus wel voorschrijft, dan zou de verkoper TS tegemoet moeten komen met de reparatie van het mankement. TS koopt immers naar zijn weten een deugdelijke auto.

Helaas gaat dit in de realiteit niet altijd op.

Noodzaak is dat TS de auto laat nakijken en met een reparatiefactuur aanklopt bij de verkoper. Als de verkoper dit weigert dan bestaat de mogelijkheid tot juridische weg. Sit brengt wat kosten met zich mee, voornamelijk griffierecht en advocaat kosten, wat in principe vertaalbaar zou moeten zijn bij verkoper.

Mijn ervaring met vergelijkbare zaken is dat je toch vaak naar de centen kan fluiten, maar TS zou zomaar eens geluk kunnen hebben
Wat een onzin dat je zonder garantie geen poot hebt om op te staan.
Als het een overduidelijk mankement betreft dat is verzwegen, heeft het ook weer weinig met garantie te maken, maar eerder met dwaling.

Noodzaak is NIET!! de auto na laat kijken en met een factuur op de proppen komen. Noodzaak is WEL dat hij de verkoper zsm in de gelegenheid stelt dit op te lossen. Slaat ie namelijk deze laatste stap over, dan valt er in het geheel niets meer te halen.

Daarnaast brengt een procedure niet per definitie advocaatkosten met zich mee, ook daar zit je er dus naast. En dat verhaalbaar werkt met een puntensysteem. Van zijn levensdagen dekt dat de werkelijke kosten niet (enkel in uitzonderlijke gevallen worden de daadwerkelijke kosten toegewezen).

Kunnen mensen eens ophouden met totale lariekoek te posten! Wie heeft hier wat aan?

• Paulus3-3
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
zwerfkater schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:09:
[...]

Ik doe het graag voor 500 een motorswap hoor.
Met garantie dat alles 100% zonder storingen fatsoenlijk werkt en lekvrij is? :z

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:51
Gman schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:49:

offtopic:
Een dikke verkoper springt op een stoel voor een tankbeurt? Zit de opening in het dak ofzo? Had je de auto toen al gekocht? Had je er nog verzekeringswerk van kunnen maken en die man persoonlijk aansprakelijk stellen voor schade aan je auto.

Roomba E5 te koop

• robbvdb
  • Registratie: Juni 2008
WOW! _/-\o_

Zelden zoveel onzin bij mekaar gezien, waar alles wel een beetje, heel klein beetje waar is in de verte, maar ook weer volledig de plank mis slaat.

1: Olie bij de bougies. Mooi, Leuk, NERGENS lees ik waar die olie zat. Aan de buitenzijde van de bougie ( onder de dop van de pen-bobine waardoor de hoogspanning over de olie kruipt? Dat kost geen drol!

Dan vervang je als je wijs bent ( ook ) je klepdeksel-pakking samen met de ringen voor de bougie-gaten.

2: Of olie bij de bougies IN de verbrandingsruimte? Dat is echt een heel ander verhaal! Dan zal je toch een serieuze diagnose moeten stellen en praten we over ander prijzen dan bij *1

In beide gevallen hoeft er nog helemaal geen sprake te zijn van de cilinderkop lichten. Schijnbaar weten hier allerlei lieden al wel wat er precies aan de hand is :+ .

Ook al teken je voor 'geen garantie', 'akkoord zoals gezien en bereden' en weet ik wat meer, de zogenaamde 'non-conformiteit' geldt wel degelijk. Die gaat voor alle onzin op contracten.

Die non-conformiteit kan ook wat minder goed uitpakken trouwens. Dat betekent niet altijd zomaar volledige garantie zoals velen onterecht denken. Maar het geeft wel mogelijkheden........

> Naar een andere garage gaan, die de boel even op laten lossen en de rekening naar de verkoper? Nou, je zal de verkoper eerst 'in de gelegenheid moeten stellen het zelf op te lossen. Pas als je letterlijk kan aantonen dat hij dat niet wil en die kans afwijst, dan waarschuw je hem dat je elders laat diagnose stellen en laat repareren.

O ja, ik roep dit niet uit wijsheid gehoord op verjaardagen en andere borrelpraat. Ik stel diagnoses aan auto's, met regelmaat in dit kader, bij geschillen meestal tussen garagehouder en klant.
Maar ook garages onder mekaar ( ook voor de genoemde Flevomobiel :P ).

De werkelijke volgorde:

1: Verkoper nog eens melden dat je auto 'stuk' is.

Als hij meldt dat je kocht zonder garantie, dan meldt je dat dat zou kunnen zijn, maar dat hij vanwege de 'non-conformiteit' wel moet oplossen dat jjj gewoon kan rijden.

Vraag hem nogmaals hoe hij dit oplost.

2: Als hij volhoudt niets voor je te doen, geef je aan op een wijze die je later aan kunt tonen, dat je dan elders diagnose laat stellen en hem laat weten wat er defect is. Je meldt ook dat je die kosten, van diagnose op hem zal verhalen omdat hij niets wilde doen.

3: Als de kosten een beetje duidelijk zijn en wat het probleem is, dan vraag je hem nogmaals de auto te maken, of de reparatie te betalen. Ook weer goed vastleggen.

Iedere stap die je overslaat maken je kansen nihiel.

Trouwens, als hij en niet wil repareren, en je reparatie elders niet wil betalen kan je ook nog 'de koop laten ontbinden'. Eerst stel je dat zelf voor bij hem, 'neem mijn auto dan aar terug', en bij afwijzing kan je dat laten uitspreken door de daartoe bevoegde rechter.

Bij bedrijven van hele louche handelaren wordt het wel een kwestie van lange adem trouwens.

O ja, bij deze prettige man: zorg als de koop ontbonden wordt dat je je vrijwaring krijgt! Direct bij inleveren auto en niet later! Want dat kan ook nog heel duur aflopen namelijk. 8)

Als je dan toe bent aan een volgende auto: Laat de auto eens serieus keuren ( aankoop-keuring ). Verdiep je daar ook in, door wie je die uit laat voeren ( daar is genoeg rommel inmiddels in te vinden ).

Nog een laatste; ga niet in op een 'garantie-verzekering' van een externe partij! Lees dan eerst maar eens de voorwaarden. Er is nagenoeg niets gedekt en de voorwaarden zijn dusdanig dat je meestal 'naast de pot pist' als het om claimen gaat.

[ Voor 10% gewijzigd door robbvdb op 17-04-2020 02:28 ]

• _Anvil_
robbvdb schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 02:15:
WOW! _/-\o_

Zelden zoveel onzin bij mekaar gezien, waar alles wel een beetje, heel klein beetje waar is in de verte, maar ook weer volledig de plank mis slaat.
..

Nog een laatste; ga niet in op een 'garantie-verzekering' van een externe partij! Lees dan eerst maar eens de voorwaarden. Er is nagenoeg niets gedekt en de voorwaarden zijn dusdanig dat je meestal 'naast de pot pist' als het om claimen gaat.
Fijn dat iemand met verstand van zaken een bijdrage doet, wat mij betreft kan je lijstje ergens met een sticky bovenaan voor elke Tweaker die een 2e hands auto koopt.

Off topic: ik was echt verbaasd in hoeverre Flevo mobiel me tegemoet kwam zonder garantie: 500 euro cash gehad, stoel reparatie betaald en wat losse onderdelen (krik, navi DVD) opgestuurd. En dat terwijl ik niet eens langs wilde komen (2,5u rijden, met een auto die amper 1 op 9 haalt ;) )

Off topic 2: hier wat prachtige Vaartland verhalen ;) : https://nl.trustpilot.com...d.nl?languages=nl&stars=1

[ Voor 6% gewijzigd door _Anvil_ op 17-04-2020 08:34 ]

• Toerq
  • Laatst online: 09-11 16:58
Paulus3-3 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 01:37:
[...]

Met garantie dat alles 100% zonder storingen fatsoenlijk werkt en lekvrij is? :z
dat is het risico als je ergens een motor vandaan haalt natuurlijk, gaat hier om het in en uitbouwen waar ik op reageerde.

• KnoxNL
Volgens mij snappen mensen hier niet wat non-conformiteit inhoudt, al strooien ze er wel continue mee in de rondte. Maar veel succes met een domme aankoop recht lullen :O

• BlckChta
Gistermiddag ben ik gebeld door de garagehouder. Er werd excuses aan geboden van het vorige gesprek en ik werd nog duidelijk op de punten gewezen dat er het een risico auto is en dat mij dit ook verteld is? (ik kan me hier helaas niks van herinneren ik was alleen maar bezig met de auto). Ook zei meneer dat hij duidelijk had aangegeven hier Geen garantie bij te verkopen.
Omdat ik een beetje in zijn verhaal begon mee te praten heb ik afgesproken de zaak verder te laten vallen en mijn advocaat stop te zetten.

Hierna mijn advocaat gebeld die vond het jammer dat ik hier verder niks mee ging doen. Maar dit heeft een beste impact gehad op mij qua stress en niet wetend wat wel en wat niet te doen.

Wat ik nu ga doen is de auto bij een garage laten repareren en de kosten op mijzelf nemen.

Iedereen bedankt voor het advies! Mogelijk help dit jullie bij de volgende aankoop van een tweedehands auto.

EDIT: De reden dat ik ook niet door heb gezet is dat ik het te riskant vond aangezien het een auto is die al erg goedkoop werd verkocht vergeleken met de prijs die je op marktplaats vind. Het is een doorgetrapte bak met 230.000km stand. Het is dus mijn eigen risico geweest bij de aankoop van de auto.

De reden dat ik gebeld was is dat ik meneer de volgende brief heb verstuurd: https://www.das.nl/kennis...beeldbrief-repareren-auto

[ Voor 19% gewijzigd door BlckChta op 17-04-2020 10:13 ]

Verwijderd

_Anvil_ schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:25:
[...]

Bovenstaande borrelpraat doet mij een beetje denken aan van die ooms op verjaardagen, die "auto advies" geven maar er de ballen verstand van hebben.. Alles van het hele VAG concern is dus een soort ouwe Maserati qua onderhoud begrijp ik? :P

De rest van je verhaal is gelukkig al wat zinniger ;) Goedkoop is inderdaad al snel duurkoop, kwestie van de gangbare prijzen er ff bijpakken. Verdacht goedkoop? Dan snel het Jetcars terrein verlaten. Verdacht duur en dure "garantiepakketten" die je worden aangesmeerd? Rare truuk zoals eerst tekenen en dan pas proefrijden? Dan ben je bij Vaartland.nl, ook wegwezen ;)

Ik heb genoeg nieuwe auto's opgehaald bij merkdealers in mn leven, maar 2 uur is wel erg gortig. tenzij je de onderhandelingen vooraf meerekent en heel veel uitleg krijgt? Bij een merkdealer betaal je gewoon meer, waarbij je maar hoopt dat je dat die meerprijs zich terugbetaald in garantie, service en een stuk vertrouwen.

Ik heb zo'n beetje alles gereden, nieuw, gebruikt, van handelaren en dealers.. auto's van 1800 euro, alle merken inclusief de 4 van VAG, Japanners, Ford, Renault, BMW, Audi etc.

Waar ik zelf goede ervaringen mee heb zijn de bekende merkfora, de auto's die daar te koop staan staan hebben vaak de complete geschiedenis online staan, waar je kunt zien hoe ze vertroeteld zijn. De eigenaren zijn liefhebbers en willen graag dat de auto "goed" terecht komt etc. Geweldige ervaringen mee. Nu scheelt het dat ik meestal aparte uitvoeringen van auto's kies, sowieso liefst de snelste ;)
Jetcars!!! The one and only! Ik was de naam alweer vergeten.Maar dat is me toch een partij gajes daar! Als je 100% genaaid wilt worden, ga je naar Jetcars 8)7 8)7

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Wat ik even niet snap is : Waar is de hele keurmeester in dit verhaal naartoe gegaan?

Want ik snap dat jij jong en onervaren bent, maar daarvoor had je toch die keurmeester meegenomen? Die had je toch hiervoor kunnen behoeden?

Ik verwacht in ieder geval van een keurmeester dat die mij wel kan vertellen of het handig is om zo'n auto bij zo'n garage (/niet-bovag) voor zo'n bedrag te gaan halen...

Maar het lijkt alsof de keurmeester een testritje gemaakt heeft en dan verdwenen is en daarna pas weer opduikt bij het nakijken...

• BlckChta
Gomez12 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 11:55:
Wat ik even niet snap is : Waar is de hele keurmeester in dit verhaal naartoe gegaan?

Want ik snap dat jij jong en onervaren bent, maar daarvoor had je toch die keurmeester meegenomen? Die had je toch hiervoor kunnen behoeden?

Ik verwacht in ieder geval van een keurmeester dat die mij wel kan vertellen of het handig is om zo'n auto bij zo'n garage (/niet-bovag) voor zo'n bedrag te gaan halen...

Maar het lijkt alsof de keurmeester een testritje gemaakt heeft en dan verdwenen is en daarna pas weer opduikt bij het nakijken...
De keurmeester is een goede vriend van mij, ik belde hem op om mee te gaan en naar de auto te kijken. Verder dan dat is het ook niet gegaan. We hebben samen puur alleen naar de auto gekeken of deze in orde was.

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:54

DataGhost

iPL dev

BlckChta schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:51:
[...]

Niet om je nog verder af te branden maar een oprechte tip: zorg dat je alles hebt gelezen voordat je ergens zomaar je handtekening neerzet. Ook als dat een half uur duurt om te lezen. Zeker als je daarna duizenden euro's neer moet leggen, maar wie weet wat er verder nog meer in dat contract staat. Bij geen enkel fatsoenlijk bedrijf of persoon heeft me dit ooit scheve gezichten opgeleverd.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Paulus0013 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 23:13:
[...]

Wat een onzin dat je zonder garantie geen poot hebt om op te staan.
Als het een overduidelijk mankement betreft dat is verzwegen, heeft het ook weer weinig met garantie te maken, maar eerder met dwaling.
Kopen "as is" is kopen zonder garantie, wat betekend dat verborgen gebreken waar beide partijen niet van op de hoogte zijn, voor risico van de koper is.
Noodzaak is NIET!! de auto na laat kijken en met een factuur op de proppen komen. Noodzaak is WEL dat hij de verkoper zsm in de gelegenheid stelt dit op te lossen. Slaat ie namelijk deze laatste stap over, dan valt er in het geheel niets meer te halen.
Je kan pas aanspraak op iets maken als je weet wat dat "iets" is, dus : na laten kijken!
Daarnaast brengt een procedure niet per definitie advocaatkosten met zich mee, ook daar zit je er dus naast. En dat verhaalbaar werkt met een puntensysteem. Van zijn levensdagen dekt dat de werkelijke kosten niet (enkel in uitzonderlijke gevallen worden de daadwerkelijke kosten toegewezen).
Rechtsgang brengt altijd kosten met zich mee. En de rest lees je al in mijn reactie.
Kunnen mensen eens ophouden met totale lariekoek te posten! Wie heeft hier wat aan?
Dat je vind dat iets larie is, wil niet zeggen dat het ook daadwerkelijk larie is. Leg de feiten eens op een rij en sla vervolgens wat boeken open om je verhaal te onderbouwen.

Je toont aardig wat frustratie in je reacties, dit is niet nodig en juist daar heeft TS helemaal niets aan.

Laten we deze discussie stoppen, want ook de TS heeft hier niets aan.

Wabbawabbawabbawabba

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

BlckChta schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:44:
Iedereen bedankt voor het advies! Mogelijk help dit jullie bij de volgende aankoop van een tweedehands auto.
En dit is enige wat belangrijk is, ken de markt, ken de principes en weet hoe alles werkt. Regeltjes, rechten, garantie, kleine lettertjes, begin bij de basis van het hele autohandelen en weet hoe elke 'manier' werkt.

Je kan 100x je auto laten keuren, 1000x alles op papier vastleggen, als jij de basismethode weet van de garage of handelaar waar je naar binnenloopt, ben je al 10x verder. Zulke handelaren hebben nog steeds aardig bestaansrecht, alleen het verkeerde soort klanten lopen daar binnen. Soms lijkt het dan elke vorm van logisch denken het raam uitvliegt als er een goedkope auto te koop staat.

Je koopt een auto ~1500 euro goedkoper dan normaal? Reken 1000 euro minimaal aan kosten. Ik heb twee auto's via zulke dozenschuivers gekocht, altijd met 100% wetende dat het een risico auto is, maar altijd met een backup plan (genoeg vriendjes in de autowereld) mochten en zaken misgaan. Gaat het soms mis? Absoluut, maar kon met beperkt geld nog aardig wat jaartjes happy rondrijden in mijn auto.
Paulus3-3 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 01:37:

Weer zo'n zwart/wit scenario, erkende BMW dealer of een hobbyclub enthousiasteling, geen van beide kan 100% garantie geven, al twijfel ik uberhaubt of een dealer wel een gebruikt blok er voor je in wil zetten (die doen al moeilijk met een ruitersproeier pomp.. true story). Ik laat altijd mijn koppeling door een hobbyclub doen, scheelt me ~700 euro per keer, geven zij mij 100% garantie? Nope, gelukkig een dealer doet dit ook niet, want het is en blijft een gebruikt blok waarvan niemand de precieze staat weet.

Verschil in kosten echter maakt het mogelijk risico aanzienlijk stuk dragelijker, ik kan inmiddels 2x extra mijn volledige koppeling laten vervangen puur uit het bespaarde deel wat een dealer mij in rekening wil brengen (1216 euro vs 650 euro). Dealers en merk garages zijn er al jaren niet meer voor 'die oude zut', die werken 99% op vervangen door nieuw, fabrikant voorgeschreven materialen met behoorlijke kostprijs.

[ Voor 31% gewijzigd door SinergyX op 17-04-2020 14:37 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
Illustrerende afbeelding voor een GTI met die kilometerstand en pauper garage.

Afbeeldingslocatie: https://www.westerhaardigitaal.nl/wp-content/uploads/2018/02/b0c58993eecf78c851fa00bf16285d57-columns.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door NotSoSteady op 17-04-2020 14:33 ]

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:51
Gezien de reactie van TS en de hoeveelheid offtopic posts is het wellicht beter deze te sluiten. @BlckChta Stuur mij een DM als je nog het resultaat van de reparatie wil plaatsen. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.