WOW!
Zelden zoveel onzin bij mekaar gezien, waar alles wel een beetje, heel klein beetje waar is in de verte, maar ook weer volledig de plank mis slaat.
1: Olie bij de bougies. Mooi, Leuk, NERGENS lees ik waar die olie zat. Aan de buitenzijde van de bougie ( onder de dop van de pen-bobine waardoor de hoogspanning over de olie kruipt? Dat kost geen drol!
Dan vervang je als je wijs bent ( ook ) je klepdeksel-pakking samen met de ringen voor de bougie-gaten.
2: Of olie bij de bougies IN de verbrandingsruimte? Dat is echt een heel ander verhaal! Dan zal je toch een serieuze diagnose moeten stellen en praten we over ander prijzen dan bij *1
In beide gevallen hoeft er nog helemaal geen sprake te zijn van de cilinderkop lichten. Schijnbaar weten hier allerlei lieden al wel wat er precies aan de hand is

.
Ook al teken je voor 'geen garantie', 'akkoord zoals gezien en bereden' en weet ik wat meer, de zogenaamde 'non-conformiteit' geldt wel degelijk. Die gaat voor alle onzin op contracten.
Die non-conformiteit kan ook wat minder goed uitpakken trouwens. Dat betekent niet altijd zomaar volledige garantie zoals velen onterecht denken. Maar het geeft wel mogelijkheden........
> Naar een andere garage gaan, die de boel even op laten lossen en de rekening naar de verkoper? Nou, je zal de verkoper eerst 'in de gelegenheid moeten stellen het zelf op te lossen. Pas als je letterlijk kan aantonen dat hij dat niet wil en die kans afwijst, dan waarschuw je hem dat je elders laat diagnose stellen en laat repareren.
O ja, ik roep dit niet uit wijsheid gehoord op verjaardagen en andere borrelpraat. Ik stel diagnoses aan auto's, met regelmaat in dit kader, bij geschillen meestal tussen garagehouder en klant.
Maar ook garages onder mekaar ( ook voor de genoemde Flevomobiel

).
De werkelijke volgorde:
1: Verkoper nog eens melden dat je auto 'stuk' is.
Als hij meldt dat je kocht zonder garantie, dan meldt je dat dat zou kunnen zijn, maar dat hij vanwege de 'non-conformiteit' wel moet oplossen dat jjj gewoon kan rijden.
Vraag hem nogmaals hoe hij dit oplost.
2: Als hij volhoudt niets voor je te doen, geef je aan op een wijze die je later aan kunt tonen, dat je dan elders diagnose laat stellen en hem laat weten wat er defect is. Je meldt ook dat je die kosten, van diagnose op hem zal verhalen omdat hij niets wilde doen.
3: Als de kosten een beetje duidelijk zijn en wat het probleem is, dan vraag je hem nogmaals de auto te maken, of de reparatie te betalen. Ook weer goed vastleggen.
Iedere stap die je overslaat maken je kansen nihiel.
Trouwens, als hij en niet wil repareren, en je reparatie elders niet wil betalen kan je ook nog 'de koop laten ontbinden'. Eerst stel je dat zelf voor bij hem, 'neem mijn auto dan aar terug', en bij afwijzing kan je dat laten uitspreken door de daartoe bevoegde rechter.
Bij bedrijven van hele louche handelaren wordt het wel een kwestie van lange adem trouwens.
O ja, bij deze prettige man: zorg als de koop ontbonden wordt dat je je vrijwaring krijgt! Direct bij inleveren auto en niet later! Want dat kan ook nog heel duur aflopen namelijk.
Als je dan toe bent aan een volgende auto: Laat de auto eens serieus keuren ( aankoop-keuring ). Verdiep je daar ook in, door wie je die uit laat voeren ( daar is genoeg rommel inmiddels in te vinden ).
Nog een laatste; ga niet in op een 'garantie-verzekering' van een externe partij! Lees dan eerst maar eens de voorwaarden. Er is nagenoeg niets gedekt en de voorwaarden zijn dusdanig dat je meestal 'naast de pot pist' als het om claimen gaat.
[
Voor 10% gewijzigd door
robbvdb op 17-04-2020 02:28
]