Jaren 30 woning dak isoleren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 21:04
We staan op het punt om over niet al te lange tijd een vrijstaande jaren 30 woning op een riant perceel aan te kopen. De woning heeft geen vloer- spouw en dakisolatie en alleen nog enkel glas. De vloer en de spouwmuur isoleren kunnen we zelf niet en ook het dubbele glas laten plaatsen besteden we allemaal uit. Dit is voor ons niet zelf te doen. Nu zijn er twee mogelijkheden met het dak. Of helemaal vervangen met met nieuwe pannen en isolatieplaten (kosten circa 50.000 euro). Of zelf van binnenuit isoleren. Dat scheelt natuurlijk flink in de kosten en ik denk als je het met beleid doet het prima zou moeten kunnen. Echter vraag ik me af of je daardoor de isolatiewaarde wel flink omhoog kan krijgen. Daarnaast ben ik benieuwd met welk materiaal we het dan het beste kunnen doen. We willen groot de houten balken (deels) in het zicht laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Van buitenaf is natuurlijk het mooiste. Wat is de staat van de dakpannen en het dakbeschot? Als die beiden toch al gaar zijn zou ik zeggen; alles eraf en renovatieplaten en nieuwe dakpannen er op. Dan kun je binnen de balken volledig in het zicht houden, zit je balkenconstructie binnen de schil en kun je zonder koudebruggen een enorme isolatiewaarde halen.

Doe je het van binnenuit en wil je de balken in het zicht houden dan kom je vanzelf bij PIR uit om nog een fatsoenlijke R waarde te halen.

Qua ramen; kijk ook naar 3-laags glas. Er zit momenteel een flinke subsidie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s138
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-02 19:07
Een nieuw dak voor 50.000 euro. Is het een langgevelboederij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Puntje van aandacht is vaak dat het bestaande dakbeschot niet waterdicht is.
Bij een jaren 30 woning bestaat het dakbeschot vaak uit planken die stomp tegen elkaar liggen. Door werking en leeftijd ontstaat er dan kieren.
Bij stuifsneeuw of regen met vlakke wind kan het dakbeschot nat worden en de onderliggende isolatie dan mogelijk ook...

Zoals hierboven aangegeven maakt de staat van de pannen en de dakconstructie ook uit voor de keuze.

Alternatieve oplossing kan zijn: pannen eraf, huidige dakbeschot afdekken met dampdichte folie, isolatie erop en dan de pannen weer terug. Daarmee komt het dak en de dakgoot wel iets hoger te liggen, maar dit is een klus die je wel zelf kan doen.

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:42

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

As we speak ligt het dak van mijn bouwjaar 1931 eraf. Ik heb dezelfde overweging gehad en kwam tot de conclusie dat nieuwe dakplaten en nieuwe pannen/hergebruiken echt slimmer was qua isatie, werk en kosten. Kost mij voor een vrijstaande woning van 14x7 ongeveer 25k...Das wel zelf de pannen eraf halen en t dakbeschot slopen (weekendje werk met 4 man)

De kale prijs van dakplaten (Kingspan unidek Aero) kun je gewoon online opzoeken dus dan zie je snel genoeg wat het materiaaldeel is.

[ Voor 29% gewijzigd door deWit op 15-04-2020 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
deWit schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:20:
As we speak ligt het dak van mijn bouwjaar 1931 eraf. Ik heb dezelfde overweging gehad en kwam tot de conclusie dat nieuwe dakplaten en nieuwe pannen/hergebruiken echt slimmer was qua isatie, werk en kosten. Kost mij voor een vrijstaande woning van 14x7 ongeveer 25k...Das wel zelf de pannen eraf halen en t dakbeschot slopen (weekendje werk met 4 man)

De kale prijs van dakplaten (Kingspan unidek Aero) kun je gewoon online opzoeken dus dan zie je snel genoeg wat het materiaaldeel is.
En wat voor type dak heb je dan? Simpel zadeldak met twee dakvlakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:42

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Correct, relatief simpel dak bestaande uit twee dakvlakken, geen ingewikkelde zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
s138 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:15:
Een nieuw dak voor 50.000 euro. Is het een langgevelboederij?
Nee. Het is een woning met een schilddak. Het huis is qua buitenmaat ongeveer 10 x 9 meter. Oude dak moet er af. Nieuwe dakplaten erop. Goten en overstek moet opnieuw. En er zouden dan ook nieuwe pannen op moeten komen.

Het is zo'n type woning met zo'n type dak. Het dak van de woning die wij aan gaan kopen lijkt net wat stijler en daardoor groter te zijn dan de woning op deze foto:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4Al7JL6NFUKMNnMfW4GAclfpF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UqJ9e7TKLwrVlhTnuTl5cinN.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Sunri5e op 15-04-2020 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:28
Het hangt er dan vanaf in welke staat alles is van je dak. Hier laatst wel dakpannen + regels en folie vernieuwd, maar ben nu vanaf binnen aan het isoleren. Zelf isoleren kost je maar een fractie waarschijnlijk, maar je moet er maar net de ruimte ook voor hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
hammy87 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:17:
Het hangt er dan vanaf in welke staat alles is van je dak. Hier laatst wel dakpannen + regels en folie vernieuwd, maar ben nu vanaf binnen aan het isoleren. Zelf isoleren kost je maar een fractie waarschijnlijk, maar je moet er maar net de ruimte ook voor hebben.
Kun je met van binnen uit dezelfde isolatiewaarde krijgen als nieuwe dakplaten laten leggen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:15
@Sunri5e

Hier ook een jaren 30 woning (2 onder een kap)
Maar dan met een kruizing van jouw dak en een mansardekap.

Wij hebben het dak van binnenuit moeten isoleren omdat we met buren zitten en niet een verspringing in het dakvlak wilden.
Wel zijn onze pannen vervangen , en daarmee ook de panlatten en dampopen doek op het dakbeschot toegepast.
Er is bij ons van binnenuit geisoleerd tussen de balken met isover comfortpanel 140 platen.
Daarover folie rachelwerk en gipsplaten.

Achteraf gezien heeft dit als nadeel dat je nooit 100% dicht bent.
Ik had het misschien nog beter kunnen laten spuiten met pur, dan heb je harde isolatie die alle kieren gaten en dergelijke vult/afdicht om zo een luchtdichte schil te krijgen.

Mooiste blijft van buitenaf isoleren voor het dak, dan blijven je balken ook in zicht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2JktzgQ5bdjNV7Dff40zzv-24Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFvKZHtUdjw4bYE73OxkDANu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gBApvzoQ-X40d_bCtXXWBS6wZgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vnhfECpyOZM0LzPGW9TqKsF.jpg?f=fotoalbum_large

Buitenmuren wel van binnenuit doen, een nieuwe gevel haalt het jaren 30 sfeertje meteen weg.
Wij hebben de balklagen onderstempeld en de binnenmuur volledig gesloopt (in delen) geïsoleerd met 2 lagen overlappend pir spouwplaten en daarvoor de nieuwe binnenmuur weer opgemetseld waar de vloerbalken ook weer op liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5BIxLspJAuWhUPkMQTKs2i1yclo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bMLset0xivZyCMW9LJe03NbO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HO6LtBKGf8yeR6aubvAi4_4Q3cE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yg8VcH50RSuUZ9uVQqMiU7Oq.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens, wij moesten wel flink verbouwen na de aankoop van dit huis :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJ8WgkGbnGqYVNmb4UTbVxfeTuo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TtyJ0FSo3RCxrdzdlF4b5WtF.jpg?f=fotoalbum_large

EDIT:

Mijn buurman verbruikt (nog steeds) zo'n 2500m3 gas per jaar.
Ik verbruik met deze (Rc3,5/Rc4) isolatie zo'n 1100m3 per jaar.
Wij zijn nog vaker thuis ook, en hebbn de thermostaat meestal op 21 staan, omdat ik een koukleum ben.

[ Voor 50% gewijzigd door FRANQ op 16-04-2020 10:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-08 10:41
Bij dit soort dingen moet je niet alleen kijken naar de kosten, maar ook naar de baten die het heeft op lange termijn. Ongetwijfeld zal 50k investeren in een mooi nieuw dak de beste oplossing zijn, maar als je vervolgens je CV kosten met 2k weet te verlagen, ben je 25 jaar bezig met terugverdienen. Wellicht kan een goedkopere oplossing (van 5k) de CV kosten verlagen met 1500 euro, maar in dat geval heb je je kosten er al uit na iets meer dan drie jaar. Bij dit simpele voorbeeld moet je je afvragen of 45k extra investeren zin heeft om 500 euro per jaar te besparen.

Ik heb een jaar of vijf geleden het dak van mijn jaren 20 woning geisoleerd. Ik denk dat ik 500 euro kwijt was voor een aantal rollen glaswol, hout en gipsplaten. En dat heb ik er in een weekendje ingeklust met een vriend. Het zal vast niet de beste isolatie ter wereld zijn, maar m'n gasrekening is ongeveer 1/3e van vergelijkbare huizen in de straat.

Je kan ook eens kijken naar het klustopic van @Jellabie die dit recentelijk heeft gedaan in zijn huis. Die heeft er een mooie fotoreeks van gemaakt dat je kan zien hoe en wat :)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
@FRANQ Mooi zeg! Wat was je ongeveer kwijt aan het isoleren en afwerken van het dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:15
@Sunri5e

Ik heb werkelijk waar geen idee.
Het is inmiddels 10 jaar terug, en ik weet niet of ik nog een gespecificeerde rekening heb.
Het geld vloog er toen zo hard uit dat ik het ook helemaal niet weten wilde :o
(mijn schoonvader heeft de administratie gedaan omdat wij daar zelf te druk bezig voor waren)

Weet dat de totale verbouwing 2 ton gekost heeft.

Maar dan heb je het wel over het bouwen van een heel nieuw huis waarvan alleen de fundering voorgevel zijgevel en kapconstructie zijn blijven staan.
Balklagen en vloeren leidingwerk elektra, noem het en het is nieuw en/of vervangen.

Dat is bij jou totaal niet aan de orde, en heb het idee dat het dak goedkoper kan.
mijn dak was in ieder geval geen kwart van het totale kostenplaatje.

Op deze site kom ik op 12K voor mijn huis, dat lijkt me dan weer weinig.
Schat zo'n 20K dan, ivm duurdere pannen en lastige hoekjes.
https://www.dakvervanging.nl/bereken-je-prijs/

[ Voor 11% gewijzigd door FRANQ op 16-04-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-09 22:27
hammy87 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:17:
Hoe groot is jouw dakoppervlak en wat kostte het? Mijn dakpannen hebben betere tijden gekend dus daar mogen vervangers voor komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biohazzard21
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-09 10:02
Ben momenteel met een soortgelijke klus bezig.. vrij standaard 2onder1 kap jaren 30 woning, met twee schuine daken en 1 mansarde kant.

De pannen zijn nog prima, en er komt aan de zijkant nog een dakkapel voor de trapopgang. Totale dakoppervlak zal rond de 40m2 zijn.

We zijn van binnenuit gaan isoleren, zat vrijwel niks. 2 lagen glaswol (totaal 16 cm) en daartegenaan dampdichte folie. Geeft in totaal ongeveer 4.5 r waarde. Hiertegen aan komt gips + stucwerk.

Ik denk dat ik er alles in totaal zo'n 3500 euro voor kwijt ben (inclusief stukadoren, elektra omleggen en wat uurtjes van een vriendje van me). Isolatiemateriaal + regelwerk en gips alleen heb je denk ik voor 1000 euro.

Overigens staat dit forum vol met dakisolatie posts.. een beetje zoeken kan geen kwaad ;-)

[ Voor 10% gewijzigd door Biohazzard21 op 18-04-2020 09:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
Biohazzard21 schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 09:15:
[...]
Overigens staat dit forum vol met dakisolatie posts.. een beetje zoeken kan geen kwaad ;-)
(Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? heel topic vol zelfs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hammy87
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:28
GodDamage schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 23:40:
[...]
Hoe groot is jouw dakoppervlak en wat kostte het? Mijn dakpannen hebben betere tijden gekend dus daar mogen vervangers voor komen.
Members only: title
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Sunri5e schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:08:
We staan op het punt om over niet al te lange tijd een vrijstaande jaren 30 woning op een riant perceel aan te kopen. De woning heeft geen vloer- spouw en dakisolatie en alleen nog enkel glas. De vloer en de spouwmuur isoleren kunnen we zelf niet en ook het dubbele glas laten plaatsen besteden we allemaal uit. Dit is voor ons niet zelf te doen. Nu zijn er twee mogelijkheden met het dak. Of helemaal vervangen met met nieuwe pannen en isolatieplaten (kosten circa 50.000 euro). Of zelf van binnenuit isoleren. Dat scheelt natuurlijk flink in de kosten en ik denk als je het met beleid doet het prima zou moeten kunnen. Echter vraag ik me af of je daardoor de isolatiewaarde wel flink omhoog kan krijgen. Daarnaast ben ik benieuwd met welk materiaal we het dan het beste kunnen doen. We willen groot de houten balken (deels) in het zicht laten.
Er is nog een derde optie, dat is isolatie laten aanbrengen tussen de dakpannen en het dakbeschot. Ze halen dan een paar rijen dakpannen weg en spuiten het isolatie materiaal onder de dakpannen. Je hebt dan geen ruimteverlies in huis en betere isolatie als dat je het van binnen uit isoleert. Dit Is iets dat qua kosten en qua isolatiewaarde het midden houd tussen het dak vervangen en van binnen uit isoleren.
Mijn vader laat dat nu uitvoeren in hun bed & breakfast (jaren 20) en daar bleek dit eigenlijk de beste optie.

[ Voor 3% gewijzigd door jmzeeman op 20-04-2020 09:41 ]

Pagina: 1