Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kabeltjekabel schreef op dinsdag 2 juni 2020 @ 16:49:
[...]

Nee, dat is helemaal niet gek.

Overdag lever jij overschot PV. Steeds vaker is er dan een totaal overschot en is de spotprijs gewoon 0 of zelfs negatief. Zodra de zon niet schijnt doe jij een beroep op conventionele centrales, ergo; belasting betalen. Die centrales die vervolgens alleen maar draaien als de zon niet schijnt / wind niet waait moeten zichzelf dus in steeds minder draaiuren terugverdienen, en dat moet ook gewoon allemaal betaald worden.

Of wil je gewoon alles direct per spotprijs afrekenen? Dat kan ook; dan kun je overdag betalen om de overtollige PV stroom van je zuid-gerichte installatie in het net te lozen en 's avonds wederom betalen om van de gascentrale te kopen :+
Als dat zo is, waarom betaald een greenchoice nu dan 11 cent voor je overschot kWh? Wat is het verdienmodel daar in? Stroom kost immers 0-6 cent? En nooit 11.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rol-Co schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:33:
[...]

Als dat zo is, waarom betaald een greenchoice nu dan 11 cent voor je overschot kWh? Wat is het verdienmodel daar in? Stroom kost immers 0-6 cent? En nooit 11.
I dunno. Zal wel iets zijn met dat afnemers meer betalen voor gegarandeerd groen ofzo.

Vraag me af wat ze gaan doen als je een aggregaat gaat gebruiken om in te voeden... betalen ze daar ook 11 ct voor? Kostentechnisch niet interessant

[ Voor 17% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-06-2020 20:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

kabeltjekabel schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 20:37:
[...]

I dunno. Zal wel iets zijn met dat afnemers meer betalen voor gegarandeerd groen ofzo.

Vraag me af wat ze gaan doen als je een aggregaat gaat gebruiken om in te voeden... betalen ze daar ook 11 ct voor? Kostentechnisch niet interessant
Nog eentje speciaal voor jou :)

Mijn overdag terug geleverde kWh gaat hier de wijk in, ik vang in 2032 6-11 cent en mijn buurman betaald daar 0-6 cent plus belasting en accijns 20 cent voor, er heeft geen windmolen of energie centrale voor hoeven draaien, geen transport niets maar de overheid vangt wel btw en accijns over mijn gemaakte kWh.

Klinkt bijna als diefstal. :)

Je maakt een paar overuren en de baas zegt je hebt er te lang over gedaan, je krijgt maar 3,- per uur, maar je baas rekent wel volle mep voor de klant.

Edit: in duitsland hebben ze aggregaten laten draaien inderdaad toen de infeed prijs op hoogtij was.
Dat kon uit.

[ Voor 6% gewijzigd door Rol-Co op 05-06-2020 21:21 ]

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Rol-Co schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:20:
[...]

Nog eentje speciaal voor jou :)

Mijn overdag terug geleverde kWh gaat hier de wijk in, ik vang in 2032 6-11 cent en mijn buurman betaald daar 0-6 cent plus belasting en accijns 20 cent voor, er heeft geen windmolen of energie centrale voor hoeven draaien, geen transport niets maar de overheid vangt wel btw en accijns over mijn gemaakte kWh.

Klinkt bijna als diefstal. :)

Je maakt een paar overuren en de baas zegt je hebt er te lang over gedaan, je krijgt maar 3,- per uur, maar je baas rekent wel volle mep voor de klant.

Edit: in duitsland hebben ze aggregaten laten draaien inderdaad toen de infeed prijs op hoogtij was.
Dat kon uit.
Ik had collega's die helemaal geen overuren meer wilde werken. "Jij overwerken dan dubbel belasting betalen... geen geld aan overhouden."

Nu snapten die vaak niet wat "marginaal tarief" was, maar bepaalde collega's zaten wel degelijk in de zone waar elke extra euro resulteerde in 5 cent minder netto...

En dan waren er nog de collega's die wel overuren maakten die ze allemaal op tijd-voor-tijd lieten zetten en van de overwerktoeslag kochten ze extra vrije dagen. Dat extra verlof was dan vaak weer de reden dat de volgende periode er weer overwerk beschikbaar was :+

Ja; als het uitkan om aggregaten te laten draaien en te profiteren van iets wat bedoeld is om groene energie aan te moedigen dan zit er dus een overduidelijk lek in je regeltje. Eigenlijk net zoals met de aflossingsvrije hypotheek en HRA... dat duurde maarliefst iets van 20 jaar om te patchen.

[ Voor 20% gewijzigd door kabeltjekabel op 05-06-2020 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
il-Principe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Als je je direct verbruik verhoogt bij gelijk totaal verbruik, bespaar je op de belastingen (ca. 14 cent), stroom kost jou nog steeds ca. 6 cent. Pas als je 1kWh niet verbruikt in niet zonuren, bespaar je 20 cent (in wel zonuren levert dat 6 cent op). Dan ga ik ervanuit dat de aanschaf/installatie gratis is (Bij aanschaf van een opstelling @ 0.50€/Wp komt de afschrijving uit op minimaal 3 cent per kWh, over 20 jaar met 1x omvormer vervangen, rendement is dan ca 4,8%/jaar TVT 15 jaar).

Dus nee, zonnepanelen zullen nooit 20 cent opleveren, alhoewel veel mensen zich er (graag?) mee rijk rekenen.
Da’s wel een erg ingewikkelde manier om te zeggen dat doordat je de stroom ook niet kunt terugleveren a 11 cent je voordeel dus maar 20-11=9 cent is :-)
Maar da’s alleen als de saldering volledig is afgeschaft, nu maakt eigen gebruik wel of niet, helemaal niks uit.
Extra opwek wel, als je in 1 jaar minder opwekt als verbruikt is elke kWh extra opwek, 20 cent verdiend. Als je meer opwekt als verbruikt is elke kWh extra opwek 11 cent verdiend.
Als je je auto thuis oplaadt kost dat nu 20 cent per kWh als je minder opwekt als verbruikt, als je meer opwekt als verbruikt kost dat nu maar 11 cent per kWh.
Straks, als de saldering afgeschaft is, kost je auto opladen van directe eigen opwek voor iedereen maar 11 cent per kWh.

Alles bij leveringstarief van 20 cent en teruglevering van 11 cent en geen rekening houdend met grensgevallen qua opwek/verbruik.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Pagina: 1 2 Laatste