Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 111246

Topicstarter
Ik ben opzoek naar een handig systeem voor het automatisch laten besproeien van mijn tuin.
Voorwaarde is dat het via een android app (of domoticz) kan vanaf mijn smartphone.
Domoticz heb ik thuis al draaien voor wat andere zaken. Dus daar zou dit prima bij kunnen.

Vrij simpel, gewoon een 'computer' op de kraan, wat slangen door de voor en achtertuin en klaar.
Mag allemaal tegelijk gaan sproeien.

Nu heb ik Gardena gevonden, is ook wel de marktleider. Maar het issue wat ik hiermee heb is dat ze je verplichten om hun oplossing te voorzien van een internet verbinding en het e.a. bediend wordt via hun cloud.
Ik houdt liever alles binnen mijn eigen netwerk, als ik van huis ben zet ik wel een VPN op om het e.a. te bedienen indien nodig.

Kent iemand een alternatieve oplossing die hetzelfde kan maar geen cloud vereist?
Eventueel een kraan die je middels Domoticz kunt aansturen (aan/uit), zou al ruim voldoende zijn.
Schema's kan ik in Domoticz ook inprogrammeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr0kie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-05 20:12
Ik zou puur kijken voor het aanstuur systeem.
De slangen + koppelingen en sproeiers zou ik van een ander merk nemen.
Een tijdje geleden heb ik hier alles gekocht: https://www.raintechshop.nl/
Die verkochten het zelfde spul als een winkel hier iets verder (Waren dicht ivm Corona)
De slang en koppelingen zijn een stuk goedkoper dan Gardena en van betere kwaliteit.
Zo was ik voor 50m slang, koppelingen, waterstopcontact, sproeier en tuinkraan nog geen 100euro kwijt.

Voor controle heb je bvb de Eve Water control. Geen idee of die meet Domoticz werkt.
Er zullen nog wel alternatieven zijn. Ik zou evt wel kijken naar iets wat meerdere zones aankan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:34

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb alles van hunter genomen van dezelfde webshop. Voordeel is dat ik 7 sproeiers tegelijk aan kan hebben. Omdat ze relatief weinig water geven tegelijk. Dan moeten ze dus langer aan, maar hoef je geen twee kleppen te hebben. Bovendien hebben ze een heel precies sproeibeeld waardoor enkel het gras en niet mijn terassen worden besproeid. Zonder wind is dat echt op 5cm nauwkeurig.

Op de waterleiding moet je er vanuit gaan dat je 2 of 3 klassieke (rainbird) sproeiers max kan aansluiten voordat je waterleiding te weinig water gaat leveren.

Aansturing doe ik met een magneetventiel op 230v van magneetventielshop.nl die schakel ik met een schakelaar via domoticz.

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 03-05 11:17
Slangen e.d. is niet zo moeilijk, daar zijn genoeg leveranciers voor. Voor de aansturing heb ik het volgende gedaan: een 230v gesloten magneetventiel in een montagebox buiten opgehangen. Vervolgens een xmvk kabel van de meterkast naar buiten en via de hemelwaterafvoer weer omhoog. Bovenkant van het ventiel aangesloten op de tuinslang (die hing er naast) en de onderkant de beregeningsinstallatie. Xmvk kabel aangesloten op een Osram zigbee plug. Zodra je de plug aanzet, gaat het ventiel open en stroomt het water er doorheen. Het een en ander is wel afhankelijk in hoeverre je de infra daarvoor hebt liggen, maar dit werkt bij mij al zo'n 3 jaar vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:26
Hier heb ik sinds vorige week 2x Eve Aqua hangen op een gardena 4 punts verdeler. HomeKit ondersteuning was voor mij persoonlijk een vereiste. Dan blijft er enkel deze of de gardena smart water control over. Maar die is wel erg duur. Daarbij was/is de eve aqua in de aanbieding. Werkt prima. Programma’s maken is eenvoudig via de app.

Enkel het BT bereik is slecht. Dat ze mijn Apple TV in de woonkamer niet bereiken is logisch, ivm afstand en enkele muren ertussen. Echter de Apple TV onder de overkapping bereikt BT blijkbaar ook niet.

Ik heb nu de Eve Extend BT-WiFi besteld, willeswaar weer een kostenpost. Maar hoop dat het daarmee wel werkt. Is wel nog steeds meer als de helft goedkoper dan de gardena smart control.

Moraal van het verhaal, houd rekening met het beperkte bereik van BT (zeker in een tuin met bij behorende afstanden)

[ Voor 7% gewijzigd door TheKerremenke op 15-04-2020 09:49 ]

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rgerr schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:08:
Slangen e.d. is niet zo moeilijk, daar zijn genoeg leveranciers voor. Voor de aansturing heb ik het volgende gedaan: een 230v gesloten magneetventiel in een montagebox buiten opgehangen. Vervolgens een xmvk kabel van de meterkast naar buiten en via de hemelwaterafvoer weer omhoog. Bovenkant van het ventiel aangesloten op de tuinslang (die hing er naast) en de onderkant de beregeningsinstallatie. Xmvk kabel aangesloten op een Osram zigbee plug. Zodra je de plug aanzet, gaat het ventiel open en stroomt het water er doorheen. Het een en ander is wel afhankelijk in hoeverre je de infra daarvoor hebt liggen, maar dit werkt bij mij al zo'n 3 jaar vlekkeloos.
Klinkt interessant en zou prima werken, heb Philips Hue al thuis (ook van die smart pluggen).
Dus wat dat betreft zou het nog met voice kunnen ook + Domoticz.

Heb je wat meer details betreft het magneetventiel en hoe je het e.a. hebt aangesloten?
Eventueel met foto's?
Want dit klinkt echt meer dan voldoende als wat ik wil. Tuin is niet zo groot verder.
Xmvk kabel is een 'grondkabel' mag ik aannemen?

Heb zelf 1 buitenkraan en deze wil ik splitten met een waterverdeler naar 2 units.
1 om de tap te buiten te behouden en 1 voor de irrigatie.

Ik zie overigens homekit voorbij komen, ik maak geen gebruik van Apple infra. Dus dat valt allemaal af.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 15-04-2020 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

https://magneetventielsho...ssing-0p0-16bar-epdm.html

Deze kun je direct met een kabel aan een stekker verbinden. Die stekker stop je in een osram plug welke je met hue kan bedienen. 1/2" kun je alle kanten mee op. Van een gardena koppeling aan zetten tot direct aansluiten op een waterleiding.

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
prein2 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 12:46:

Deze kun je direct met een kabel aan een stekker verbinden. Die stekker stop je in een osram plug welke je met hue kan bedienen. 1/2" kun je alle kanten mee op. Van een gardena koppeling aan zetten tot direct aansluiten op een waterleiding.
Werkt zoiets niet alleen maar direct op je waterleiding?
Ik heb alleen een buitenkraan die uit de muur komt, geen leiding o.i.d. daar.
Voel er ook weinig voor om mijn waterleiding te gaan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Aan twee kanten een garden koppeling op schroeven en het werkt gewoon hoor. Moet je wel je buitenkraan openzetten 😁

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
prein2 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:24:
Aan twee kanten een garden koppeling op schroeven en het werkt gewoon hoor. Moet je wel je buitenkraan openzetten 😁
Call me stupid, maar welke moet ik dan hebben? ik vind em niet echt terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 13:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Anoniem: 111246 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 13:32:
[...]

Call me stupid, maar welke moet ik dan hebben? ik vind em niet echt terug.
Dat probleem heb ik dus ook. Ik heb met een paar vrienden een stuk van 100m2 'volkstuin' gepacht, en wil daar ook een irrigatiesysteem aanleggen. 12V dompelpomp, loodaccu, zonnepaneeltje en dergelijke krijg ik wel bij elkaar, maar hoe ik van de 1/2" koppeling van de pomp naar iets als Gardena ga is mij onduidelijk.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://www.leidingshop.nl/slir/q80-w555-h555-c1:1/files/shopplus/gardena%20insteeknippel.jpg

of denk ik nou te simpel?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 08-05 13:45

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Dat is.. euh. Ja precies de bedoeling volgens mij haha _/-\o_ Dankjewel.
Best logisch ook eigenlijk, het kan gevonden worden op Google met 'Gardena kraanstuk 1/2 inch' voor een paar euro.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
al is die er misschien ook wel in messing oid

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben het echt kwijt nu hoor...

Wat ik wil is:

- vanaf de buitenkraan een waterverdeler:
https://www.gereedschapce...-2-weg-waterverdeler.html

- op 1e punt van die verdeler gewoon een tuinslag t.b.v. hogedruk kunnen aansluiten
- op 2e punt dan het magneet ventiel zoals hierboven genoemd.

Te weten:

Links op het magneetventiel zal dan iets moeten gaan passen tussen het ventiel en de verdeler. Maar wat?
Dit mis ik nog even...

Rechts op het ventiel zal (als ik het goed begrijp?) dit moeten komen?
https://www.leidingshop.nl/gardena-insteeknippel/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prein2

prein2

Stukje slang van 10cm en dan met gardena koppelingen aan elkaar.

Call me stupid, maar als dit je niet lukt ben je misschien beter af met een out of the box oplossing via de gardena cloud

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
prein2 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:23:
Stukje slang van 10cm en dan met gardena koppelingen aan elkaar.

Call me stupid, maar als dit je niet lukt ben je misschien beter af met een out of the box oplossing via de gardena cloud
Het lukt mij prima om dat aan elkaar te knopen. Ik moet alleen ff de juiste 'settings' weten qua spullen.
Zonde als ik straks dingen heb die niet op/bij elkaar passen.
Beetje ervaring op doen leer je van. Niet van zo'n kant en klare oplossing, die nog eens veel te duur is voor wat ik nodig heb. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2

prein2

Edit: met een beetje geluk schroef je de gardena aansluiting zo van de twee weg verdeling af, en dan schroef je daar zo (met wat teflon tape) dat magneetventiel op... Kan ik niet goed zien op de foto maar denk dat 't kan

Je kunt ook eerst die verdeler en ventiel kopen. Dan kun je daarna bekijken wat je nog nodig hebt om 't op elkaar te laten passen

[ Voor 23% gewijzigd door prein2 op 15-04-2020 15:29 ]

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
klinkt logisch. Ik ga het e.a. bestellen (snap nu je stukje slang ook), dus gaat goed komen. :-)
Dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 111246 op 15-04-2020 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rgerr
Anoniem: 111246 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:27:
klinkt logisch. Ik ga het e.a. bestellen (snap nu je stukje slang ook), dus gaat goed komen. :-)
Dank!
Mocht je nog foto’s nodig hebben, kan ik ze morgen wel maken. Maar zoals omschreven door andere Tweakers, is het vrij eenvoudig aan te lopen met de juiste koppelstukjes e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rgerr schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:15:
[...]

Mocht je nog foto’s nodig hebben, kan ik ze morgen wel maken. Maar zoals omschreven door andere Tweakers, is het vrij eenvoudig aan te lopen met de juiste koppelstukjes e.d.
Foto's zijn altijd welkom!
Goed voorbeeld doet volgen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Anoniem: 111246 schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:24:
[...]

Foto's zijn altijd welkom!
Goed voorbeeld doet volgen. :)
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/NpmM0r4/7-ADFEBA7-B714-4-AB6-892-C-DD155698-C612.jpg Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3Yhyk39/90-B88822-8392-42-D9-86-F5-5-BB2-B14-AF9-C6.jpg

Momenteel mist verdeler aan de buitenkraan, daar zitten de tuinslang en slang van de beregening aan. Maar dit geeft een aardig idee hoe het in de praktijk er uit kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:00
Rgerr schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:07:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]

Momenteel mist verdeler aan de buitenkraan, daar zitten de tuinslang en slang van de beregening aan. Maar dit geeft een aardig idee hoe het in de praktijk er uit kan zien.
Werkt dat goed met die anti-vries kraan? Heb hier zelf zo'n kraan, maar een sproeicomputer van de Gardena werkt niet, als hij dicht gaat, dan blijft de kraan lekken.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Ophidian schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:10:
[...]

Werkt dat goed met die anti-vries kraan? Heb hier zelf zo'n kraan, maar een sproeicomputer van de Gardena werkt niet, als hij dicht gaat, dan blijft de kraan lekken.
Ja hoor, tot op heden geen problemen mee gehad. De kraan lekt wel na bij het dichtdraaien, hij drukt dan het resterende water uit een deel van de leiding zodat dit niet kan bevriezen (dat maakt het een vorstvrije buitenkraan). Het magneetventiel was niet vorstbestendig, vandaar dat ik hem tegen het huis ( = warmer) en in een montagedoos heb gestopt. Vooralsnog werkt 'ie na 3 jaar nog steeds prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Rgerr schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:34:
[...]

Ja hoor, tot op heden geen problemen mee gehad. De kraan lekt wel na bij het dichtdraaien, hij drukt dan het resterende water uit een deel van de leiding zodat dit niet kan bevriezen (dat maakt het een vorstvrije buitenkraan). Het magneetventiel was niet vorstbestendig, vandaar dat ik hem tegen het huis ( = warmer) en in een montagedoos heb gestopt. Vooralsnog werkt 'ie na 3 jaar nog steeds prima.
Misschien toch nog maar eens proberen dan. Mogelijk niet lang genoeg gewacht en is het het standaard water wat er wat langzamer uitloopt inderdaad. :+

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik zie dat je de spullen al hebt besteld, maar ook hierbij mijn duit in het zakje. Zowel mijn voortuin als achtertuin worden automatisch van water voorzien. Achter met een klep van Rainbird, voor het systeem in de voortuin ben ik voor een magneetklep gegaan binnenshuis.

Verder heb ik alles met ondergrondse druppelslangen uitgevoerd, dus je ziet bij mij niks in de tuin zelf. Bijkomend voordeel is dat het veel duurzamer en effectiever is, omdat het water direct in de grond zit en er dus veel minder verdampt.

Achtertuin:
Gizz in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"
Gizz in "Domoticz - open source domotica systeem - deel 3"

Later heb ik ook nog beregening van het kruidenrek toegevoegd:
Gizz in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"

Voortuin:
Gizz in "Het grote tuinen, balkons en plantentopic"
Gizz in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"
Gizz in "[DIY] Het klussende Tweaker Q, A & showcase topic - Deel 5"

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Ophidian schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:37:
[...]

Misschien toch nog maar eens proberen dan. Mogelijk niet lang genoeg gewacht en is het het standaard water wat er wat langzamer uitloopt inderdaad. :+
Draai de kraan maar eens helemaal open en dan weer dicht zonder koppelstukken, dan zie je dat de kraan nog even wat water ‘uitspuugt’ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
Rgerr schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:45:
[...]

Draai de kraan maar eens helemaal open en dan weer dicht zonder koppelstukken, dan zie je dat de kraan nog even wat water ‘uitspuugt’ :)
I know, vandaag weer geprobeerd maar hij blijft lekken. Zodra de sproeicomputer dicht slaat blijft er continu water uit stromen en dat houdt niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Waarschijnlijk zit er dan een defect in😕. Want dat is niet normaal. Zoals @Rgerr omschrijft namelijk wel. Beetje nalopen.

iPad 12.9 Pro 2021  iPhone 15 Pro Natural Titanium  Apple Watch Ultra 2 Black  Apple TV 4K HDR & 4K & HD  HomePods & HomePods Mini’s  AirPods Max & Pro  MagSafe  HomeKit  CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
hoort zover ik weet gewoon volledig te sluiten.. anders zou je met een normale tuinslang en handsproeier / spuit toch ook altijd een waterballet bij je kraan krijgen :?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
Ophidian schreef op donderdag 16 april 2020 @ 18:54:
[...]

I know, vandaag weer geprobeerd maar hij blijft lekken. Zodra de sproeicomputer dicht slaat blijft er continu water uit stromen en dat houdt niet op.
Excuus, ik was in de veronderstelling dat er enkele ogenblikken water uit kwam. Zoals hierboven aangegeven is er dan een defect of lek in de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

TheKerremenke schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:31:
Waarschijnlijk zit er dan een defect in😕. Want dat is niet normaal. Zoals @Rgerr omschrijft namelijk wel. Beetje nalopen.
Mijn antivrieskraan blijft dan ook gewoon oneindig doorlopen (soms wel, soms niet). Betwijfel of dit een defect is, of gewoon een mogelijk gevolg van deze manier van afsluiten.

Wel een vraag voor de mensen in dit topic. Hoe gaat jullie om met de veiligheidsnormen wat betreft wateraansluitingen? Voor zover ik weet is het niet toegestaan een open verbinding te hebben tussen 'vies' water (tuin) en de waterleiding. In ieder geval niet structureel in een vaste opstelling. Ik vraag me af hoe ik dit moet zien in de context van tuinberegening. Of wordt de tuin niet als een potentiële besmettingshaard gezien?

Dit is wat mij nog tegen houdt om e.e.a. aan te leggen. Als ik het KIWA mail krijgen ik heel algemene antwoorden met de strekking: Het water kan microbiologisch verontreinigd zijn door contact met uitwerpselen. Een keerklep beschermt hier niet tegen. Daarom moet een structurele aansluiting (vaste opstelling) met water-water contact vermeden worden, om besmetting van de waterleiding met ziekteverschijnselen tot gevolg, te voorkomen.

[ Voor 51% gewijzigd door de Peer op 16-04-2020 23:04 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheKerremenke
Mijn antivries kraan staat altijd open. Behalve in de winter. Loopt nooit water uit tenzij ik hem dichtdraai. De verdeler erachter met twee besproeiings computer open of dicht maakt ook niks uit. Lekt totaal niet. Maar dat is bij mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheKerremenke
@de Peer Dat is enkel op te lossen met een geboorde put en pomp. Dan weet je zeker dat het gescheiden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvrhrln
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 25-11-2023
Iemand misschien een hint voor een meer algemener iets zoals de gardena sprinkler wizard?'
Wil ff goed plan maken, voor leggen van leidingen etc.

Ben toevallig bezig met renovatie van de tuin, lees 100m2 cobblestones eruit (10x10x6), 60x60 tegels ervoor terug en veel gras met wat borders.

[ Voor 10% gewijzigd door mvrhrln op 19-04-2020 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crashtender
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15-04 14:18
https://www.evehome.com/e...multi-zone-lawn-made-easy

Ik zou alles opbouw houden. Rol je het weer op in oktober.

[ Voor 31% gewijzigd door crashtender op 29-04-2020 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:16
Is er nog geen centraal topic voor tuinberegening? Het lijkt erop of steeds meer mensen er interesse voor krijgen of heb ik dat mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Sunri5e Tuinberegening wordt meestal hier besproken: Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Mocht je van plan zijn een centraal topic te willen openen, dan wil ik best meedenken over de invulling. Het blijft een leuk onderwerp :)

Dit weekend ga ik zowel de voor- als achtertuin van mijn ouders voorzien van ondergrondse (althans, zoveel mogelijk) Rainbird XFD druppelslang. De voortuin wordt direct aan de waterleiding gekoppeld, de achtertuin zal voornamelijk beregend worden vanuit een regenwaterzak van een paar duizend liter die onder de nieuwe uitbouw wordt geplaatst. Je moet toch wat als je eigen voor- en achtertuin al helemaal aangelegd en geautomatiseerd zijn.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:16
Gizz schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 11:22:
@Sunri5e Tuinberegening wordt meestal hier besproken: Het grote tuinen, balkons en plantentopic

Mocht je van plan zijn een centraal topic te willen openen, dan wil ik best meedenken over de invulling. Het blijft een leuk onderwerp :)

Dit weekend ga ik zowel de voor- als achtertuin van mijn ouders voorzien van ondergrondse (althans, zoveel mogelijk) Rainbird XFD druppelslang. De voortuin wordt direct aan de waterleiding gekoppeld, de achtertuin zal voornamelijk beregend worden vanuit een regenwaterzak van een paar duizend liter die onder de nieuwe uitbouw wordt geplaatst. Je moet toch wat als je eigen voor- en achtertuin al helemaal aangelegd en geautomatiseerd zijn.
Ik zou best een centraal topic aan willen maken. Echter sta ik wat betreft kennis in beregeningsinstallaties nog in de kinderschoenen :)
Het heeft mij interesse gewerkt omdat wij over niet te lange tijd een woning aan willen gaan kopen met zo'n 5000m2 grond waarvan wij een mooi aangelegde tuin willen gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-05 23:19

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

Ik ben vooral op zoek naar een algoritme om te berekenen wanneer ik moet gaan sproeien want teveel sproeien is naar mijn mening ook slecht.

Ik heb al jaren een Rainbird sproei installatie die ik kan aansturen met Domoticz. ik wil dus ergens de verdamping uit de bodem vandaan halen zodat Domoticz kan berekenen met de eventuele neerslag van de laatste tijd en de beregening dat gesproeid moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Is een grondvochtigheidssensor niet handiger / nauwkeuriger?

Het berekenen lijkt me lastig. Je bent niet alleen afhankelijk van de temperatuur, maar ook luchtvochtigheid, soort grond, wind en variërende blootstelling aan direct zonlicht op verschillende locaties in je tuin. Daar komt nog eens de verschillende soorten beplanting bij, want de ene soort slurpt veel meer water op (om vervolgens te verdampen) dan een andere soort.

Met een sensor heb je in ieder geval een meting op dat specifieke punt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
niki_lauda schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:59:
Ik ben vooral op zoek naar een algoritme om te berekenen wanneer ik moet gaan sproeien want teveel sproeien is naar mijn mening ook slecht.

Ik heb al jaren een Rainbird sproei installatie die ik kan aansturen met Domoticz. ik wil dus ergens de verdamping uit de bodem vandaan halen zodat Domoticz kan berekenen met de eventuele neerslag van de laatste tijd en de beregening dat gesproeid moet worden.
Als max temp > 22C en neerslag vandaag < 0,3, dan 30 min sproeiers aan. Dat is mijn automatisering voor de beregening in de tuin. Dat zou je nog kunnen uitbreiden met neerslag gisteren/morgen.
Pagina: 1