Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 25-03 21:17
Beste medetweakers,

Het is een tijd geleden dat ik weer een topic heb gemaakt maar ik heb een vraag. Heb je recht op garantie zonder een aankoopbewijs?

Het zit zo:
Ik heb anderhalf jaar geleden via marktplaats een gloednieuwe koptelefoon gekocht, Sony WH-1000XM3. Dit was toen een promotieartikel voor de Sony Xperia 1. Er werden er veel op marktplaats aangeboden. De verkoper heeft mij netjes alle papieren toegestuurd (bewijs van promotie, bon etc).

Sinds een aantal weken heb ik problemen met de koptelefoon. De hoofdband kraakt, Opgezocht op internet en contact gehad met Sony, is een bekend probleem valt onder garantie. Dan moet je contact leggen met een externe reparateur maar die vereisen een aankoopbon. Het vervelende is dat ik de aankoopbon kwijt ben en niet meer in Marktplaats terug kan vinden wat de verkopende partij heeft gestuurd (berichten na half jaar verwijlderd)

Ook heb ik contact gehad met Sony en zij zeggen Niks te kunnen doen zonder een aankoopbewijs. Zij zeggen zo niet te kunnen achterhalen of ik de eigenaar ben. En dat ze geen aankoopdatum kunnen zien. Maar bij een kassabon kan je ook niet zien wie de aankoop heeft gedaan. Dat van de aankoopdatum is in mijn ogen valide argument. Het punt is dat de headset pas iets meer dan anderhalf jaar bestaat daarvoor was hij nog niet te koop.

Zou je dan niet redelijkerwijs kunnen zeggen dat er wel garantie zou moeten worden verleend? Om deze redenen:
1. Het is een bekend probleem waarvan de reparateur zegt dat ze het vaak zien
2. De headset kan niet ouder zijn dan anderhalf jaar
3. Op internationale fora erkent sony zelf ook dat dit een probleem is wat zich bij sommige headsets voordoet.

Ik voel me hier heel naar over omdat ik ontzettend van deze headset hou en ik niet de financiele middelen hebben om even een nieuwe te kopen. Repareren is geen optie omdat de headset met dit defect nonreparable is. Onder garantie zouden ze hem verwisselen voor een nieuw/werkend model.

Ik hoor graag jullie input.

p.s. en ja... ik weet dat ik beter op mijn bon had moeten letten, en deze niet kwijt had moeten raken. We zijn net mensen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:27
Wie zegt dat je die koptelefoon niet hebt gestolen ergens?

Als ze garantie bieden zonder bon dan is het onder coulance. Je hebt dan nergens meer officieel recht op omdat zie mijn eerste zin. Je zet het zelf ook zo heel mooi in de titel "aankoopbewijs".

[ Voor 13% gewijzigd door DutchKel op 14-04-2020 13:50 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
DutchKel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:49:
Wie zegt dat je die koptelefoon niet hebt gestolen ergens?

Als ze garantie bieden zonder bon dan is het onder coulance. Je hebt dan nergens meer officieel recht op omdat zie mijn eerste zin. Je zet het zelf ook zo heel mooi in de titel "aankoopbewijs".
Dat kan ik niet bewijzen. Maar dat argument gaat toch niet op bij een reguliere kassabon? Daar staat toch ook geen naam op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-06 15:41
pimmetjepom schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:54:
[...]

Dat kan ik niet bewijzen. Maar dat argument gaat toch niet op bij een reguliere kassabon? Daar staat toch ook geen naam op?
Als jij in een winkel iets steelt, krijg je daar doorgaans geen kassabon van. En als je iets bij iemand uit huis steelt ligt daar meestal de bon ook niet toevallig bij.

Dus als je zowel het product als de kassabon in bezit hebt, is er een vrij grote kans dat je er rechtmatig aangekomen bent.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
RMA aanmaken aan de hand van het serienummer, dan heb je meestal geen aankoopbon nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
Trommelrem schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:02:
RMA aanmaken aan de hand van het serienummer, dan heb je meestal geen aankoopbon nodig.
Helaas werkt het dus zo niet bij sony. Het kan niet op serienummer helaas. Anders had ik dat gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Laatst online: 09-11-2021
pimmetjepom schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:05:
[...]

Helaas werkt het dus zo niet bij sony. Het kan niet op serienummer helaas. Anders had ik dat gedaan.
Blijven doorzeuren. Ik heb in de afgelopen 5 jaar niet meer gehoord dat er nog bedrijven zijn die met een kassabon werken voor een RMA. Bovendien zou Sony de kassabon moeten hebben als je het serienunmmer overlegt. Misschien moet je het daarop gooien: Laat Sony jou de kassabon toesturen aan de hand van het serienummer dat jij aan hun geeft. Dan stuur jij diezelfde kassabon terug bij de RMA aanvraag.

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 14-04-2020 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Trommelrem schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:09:
[...]
Blijven doorzeuren. Ik heb in de afgelopen 5 jaar niet meer gehoord dat er nog bedrijven zijn die met een kassabon werken voor een RMA. Bovendien zou Sony de kassabon moeten hebben als je het serienunmmer overlegt. Misschien moet je het daarop gooien: Laat Sony jou de kassabon toesturen aan de hand van het serienummer dat jij aan hun geeft. Dan stuur jij diezelfde kassabon terug bij de RMA aanvraag.
Dit was toen een promotieartikel voor bij de Sony Xperia 1. dus heb je daar de bon van nodig. of er een serienummerregistratie is bij gift weet ik niet.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
In principe staat je recht op nakoming van de overeenkomst ('garantie van de winkel') los van het wel-of-niet hebben van een bon. Dat recht vloeit namelijk voort uit de overeenkomst zelf.

Bij het garantieaanbod dat een fabrikant/importeur (andere niet-verkoper) geeft, bestaat meer vrijheid, daarbij zou bijvoorbeeld een bon een voorwaarde kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-06 16:44

EnnaN

Toys in the attic

begintmeta schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:15:
In principe staat je recht op nakoming van de overeenkomst ('garantie van de winkel') los van het wel-of-niet hebben van een bon. Dat recht vloeit namelijk voort uit de overeenkomst zelf.
is die garantie uberhaubt overdraagbaar na een marktplaats aankoop?

* Sony-de-fabrikant hoeft alleen maar coulance garantie te leveren
* Sony-de-verkoper wil een bon zien, want wie zegt dat je hem niet bij de mediamarkt gekocht hebt? Sterkernog, die promodingen die komen veelal bij een telefoon, dus de kans dat de orginele koper hem bij een telefoonwinkel gehaald heeft is vrij groot. Dus dan is sony niet eens een speler
* De verkopende winkel heeft een overeenkomst met de orginele koper, niet met jou. Als je toevallig de bon hebt zou je mazzel kunnen hebben, maar recht? dat betwijfel ik. unsure though hoe en of dat over te dragen is.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:27

Bij het garantieaanbod dat een fabrikant/importeur (andere niet-verkoper) geeft, bestaat meer vrijheid, daarbij zou bijvoorbeeld een bon een voorwaarde kunnen zijn.
Maar de kassabon is toch de overeenkomst? Zonder kassabon kun je niet meer bewijzen dat er een overeenkomst is/was. Dus ook bij de winkel zal het moeilijk worden zonder enig bewijs.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Is de koopovereenkomst ook met Sony geweest? Dat kan ik niet uit de TS halen. Dat maakt namelijk nogal wat verschil in waar je recht op hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
Icephase schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:23:
Is de koopovereenkomst ook met Sony geweest? Dat kan ik niet uit de TS halen. Dat maakt namelijk nogal wat verschil in waar je recht op hebt.
Ik denk dat dit wel het geval is. Het is namelijk een promotie van sony. Je krijgt hem bij die xperia 1. En in principe verloopt die volledig via sony. Alsin de marktplaatsverkoper heeft bij sony die koptelefoon moeten aanvragen etc. Daar heeft hij mij alle bewijzen van gestuurd. Inclusief een bon. Maar die hele berichtenset ben ik dus kwijt... want marktplaats verwijderd berichten na een half jaar.

Het was dus een pre-order bonus. Vergelijkbaar bij wat samsung bijvoorbeeld doet mijn zijn Buds of een aantal jaar geleden de Gear VR.

[ Voor 9% gewijzigd door pimmetjepom op 14-04-2020 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
EnnaN schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:18:
...
...
Er zijn een paar topics waar daarover al het een en ander is gepost, o.a. Problemen afhandeling garantie-aanvragen bij Megekko .
DutchKel schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:19:
[...]

Maar de kassabon is toch de overeenkomst? Zonder kassabon kun je niet meer bewijzen dat er een overeenkomst is/was. Dus ook bij de winkel zal het moeilijk worden zonder enig bewijs.
Bewijsproblemen staan in principe lost van het recht op garantie, dat recht heb je ook als je het niet kan bewijzen of anderszins aannemelijk kan maken dat je iets hebt gekoccht. (maar dan heb je natuurklijk wel een probleem)

Als ik het bovenstaande van @pimmetjepom lees, kan er wat dat betreft wel een hobbel bestaan. Kan je de marktplaatsverkoper nog benaderen?

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2020 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

begintmeta schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:29:
Bewijsproblemen staan in principe lost van het recht op garantie, dat recht heb je ook als je het niet kan bewijzen of anderszins aannemelijk kan maken dat je iets hebt gekoccht. (maar dan heb je natuurklijk wel een probleem)
Zal allemaal best, ik zeg alleen dat het me niet duidelijk _of_ je garantie hebt, en mocht dat al zo zijn, of dat dan wel bij Sony is.

Dat megekko topic kan ik gaan doorpluizen of daar iets over garantie in staat, je had ook ff kunnen tikken of die garantie uberhabut overdraagbaar is :')

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

pimmetjepom schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:26:
[...]

Ik denk dat dit wel het geval is. Het is namelijk een promotie van sony. Je krijgt hem bij die xperia 1. En in principe verloopt die volledig via sony. Alsin de marktplaatsverkoper heeft bij sony die koptelefoon moeten aanvragen etc. Daar heeft hij mij alle bewijzen van gestuurd. Inclusief een bon. Maar die hele berichtenset ben ik dus kwijt... want marktplaats verwijderd berichten na een half jaar.

Het was dus een pre-order bonus. Vergelijkbaar bij wat samsung bijvoorbeeld doet mijn zijn Buds of een aantal jaar geleden de Gear VR.
Dan denk ik toch dat je zonder aankoopbewijs bot gaat vangen. Sony mag dan namelijk zelf de voorwaarden bepalen, en daar is mee ingestemd bij het aanvragen waarschijnlijk (alleen niet door jou, maar dat doet er niet toe). Er is geen sprake van een consumentenaankoop imho, maar IANAL.

Ik zou er niet teveel moeite in stoppen, hoe vervelend het ook is. Dit is het risico van het overkopen van een promotieartikel zoals ik het zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
@begintmeta Daar ligt precies het probleem. Ik kan de verkoper niet meer achterhalen omdat de correspondentie verdwenen is uit de marktplaats berichteninbox. Die verwijderd blijkbaar automatisch alle berichten. Ik had die berichten allemaal geprint. Maar dat ben ik dus kwijt. Ik weet ongeveer nog waar de verkoper woont. Relatief in de buurt. Maar ik ga natuurlijk niet zomaar wild bij huizen aanbellen.

Het was een hele vriendelijke man die zelfs into dezelfde hobby's was etc. Dus ik weet zeker dat als ik hem had kunnen contacten dit allemaal geen probleem was geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
EnnaN schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:33:
...

Dat megekko topic kan ik gaan doorpluizen of daar iets over garantie in staat, je had ook ff kunnen tikken of die garantie uberhabut overdraagbaar is :')
Die is overdraagbaar, maar voor wat meer verdieping (ik dacht dat die gewenst zou zijn) zijn andere topics zoals het gelinkte dan wellicht interessant.

(overigens zoveel uitpluiswerk is in dat topic niet nodig, het antwoord staat gewoon onder de OP)
pimmetjepom schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:35:
@begintmeta Daar ligt precies het probleem. Ik kan de verkoper niet meer achterhalen omdat de correspondentie verdwenen is uit de marktplaats berichteninbox. Die verwijderd blijkbaar automatisch alle berichten. Ik had die berichten allemaal geprint. Maar dat ben ik dus kwijt. Ik weet ongeveer nog waar de verkoper woont. Relatief in de buurt. Maar ik ga natuurlijk niet zomaar wild bij huizen aanbellen.
...
Dat is dan jammer inderdaad, heb je toevallig nog wat mails bewaard (ik doe niet veel met marktplaats, maar ik heb wel een mailfilter ingesteld dat alle marktplaats-mails automatisch archiveert)

[ Voor 58% gewijzigd door begintmeta op 14-04-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
begintmeta schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:36:
[...]
Dat is dan jammer inderdaad, heb je toevallig nog wat mails bewaard (ik doe niet veel met marktplaats, maar ik heb wel een mailfilter ingesteld dat alle marktplaats-mails automatisch archiveert)
Ik doe dus meer met marktplaats. Maar ik had de e-mail notificaties uitgezet.... erg onhandig dus achteraf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:05
pimmetjepom schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:46:
[...]

Ik doe dus meer met marktplaats. Maar ik had de e-mail notificaties uitgezet.... erg onhandig dus achteraf.
Als je het bedrag/omschrijving nog weet kan je via je bank zoeken. En 1 cent naar hem overmaken en vragen of hij contact wil opnemen via bv mail.

Grote kans dat hij nog iets laat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
loki504 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:01:
[...]

Als je het bedrag/omschrijving nog weet kan je via je bank zoeken. En 1 cent naar hem overmaken en vragen of hij contact wil opnemen via bv mail.

Grote kans dat hij nog iets laat horen.
had ik ook aan gedacht. Maar heb het cash betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
pimmetjepom schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:09:
[...]

had ik ook aan gedacht. Maar heb het cash betaald.
Ja dan wordt het wel erg lastig om te achterhalen wie of wat het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je Sony niet kan overtuigen en de verkoper niet kan contacteren is er helaas erg weinig dat je kan doen. Sony is weliswaar verplicht de garantie af te handelen maar kan daarbij wel eisen dat je bewijst dat zij de leverancier van het product zijn en dat kan je op dit moment helaas niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44

talin

ES-MA

even een zijweg inslaan.

stel dat TS hem als verjaardagscadeau had gekregen of in zn kerstpakket?
dan heeft TS ook geen bon, is het dan ook jammer en helaas?

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-06 16:19

Yor

Yor1313#2571

Tim ff mailen, of 'ie samen met jou en Marije even BOOS wil gaan doen in Badhoevedorp?

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Laatst online: 14:46
talin schreef op woensdag 15 april 2020 @ 05:38:
even een zijweg inslaan.

Ja. Daarom is het ook gebruikelijk / handig om bij grotere cadeaus de bon later te geven / mee te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:58

Hoe kom je daarbij?

Garantie is in beginsel niet overdraagbaar

Dat is in eerste aanleg het uitgangspunt .

Dus zo zit het.. tenzij..

Nu doen de meeste fabrikanten er niet zo moeilijk over.

Bij Philips zouden ze hem zo omruilen maar Sony gaat daar dus kennelijk anders mee om.

[ Voor 10% gewijzigd door boyette op 15-04-2020 08:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:24

Honesty

kattenneus!

even een zijweg inslaan.

Dan kan je vragen aan je familielid om de bon, gewoon opletten dat als je iets koopt of verkoopt waar nog garantie opzit dat je afspraken maakt(of gewoon de bon kopieerd) bij deze actie die op de telefoon ging en moest je beide registreren op je naam. Vermoed dus dat de garantie via de eigenaar van de telefoon gaat.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
boyette schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:16:
[...]

Hoe kom je daarbij?

Dat is in eerste aanleg het uitgangspunt .

Dus zo zit het.. tenzij..

Nu doen de meeste fabrikanten er niet zo moeilijk over.

Bij Philips zouden ze hem zo omruilen maar Sony gaat daar dus kennelijk anders mee om.
Het is eerder wel overdraagbaar tenzij dan niet overdraagbaar tenzij zou ik zeggen gezien BW6:251. Bij de garantieovereenkomst die bijvoorbeeld fabrikanten en importeurs aanbieden kan het zoals ik aangaf genuanceerder liggen dan bij rechten voortvloeiend uit de (koop)overeenkomst. In het gelinkte topic wordt het een en ander verder uitgewerkt.

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 15-04-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
even een zijweg inslaan.

Als ik de redenatie van de meeste mensen volg dan: Ja. Ook jammer en helaas. Ik kan immers verjaardagscadeau's verzinnen, en gewoon de koptelefoon gestolen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
Het blijft gewoon vervelend voelen dat sony aangeeft dat het defect een bekend probleem is en onder garantie zou vallen. Dat maakt het allemaal extra zuur. De externe reparateur ziet het ook regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

boyette schreef op woensdag 15 april 2020 @ 08:16:
[...]

Hoe kom je daarbij?

[...]
In garantievoorwaarden kan een clausule staan die overdraging uitsluit. Dat kan een probleem zijn als je niet in Nederland woont en je du alleen kunt terugvallen op de garantie die de leverancier geeft.

Maar in Nederland gaan we uit van het conformiteitsbeginsel en dus is zo'n clausule niet van belang (tenzij je je echt op de garantie wil beroepen natuurlijk; daar heb je ook recht op, maar is in de meeste gevallen minder gunstig dan je beroepen op de wet).

Het probleem van TS is nu dat je een verkoper wel mag houden aan een koopovereenkomst, maar dan moet je wel a) zeker weten dat de koopovereenkomst met die verkoper is gesloten en dat je niet tegen de verkeerde boom staat te plassen en b) kunnen aantonen dat die koopovereenkomst bestaat. Je kunt de wederpartij niet verplichten om de kassabon op te diepen (al zou je zeker weten dat de koopovereenkomst met die partij is gesloten); zij hoeven geen administratie voor jou te voeren.

Ik heb er zo helaas geen pasklare oplossing voor anders dan Sony vragen om het serienummer in hun administratie te controleren en als ze doorvragen eerlijk te zeggen dat je het product tweedehands hebt gekocht. Daarbij ook aangeven dat je gebruik wil maken van je recht op een conform product en niet van hun (eventueel niet overdraagbare) garantieregeling.

Geven ze niet thuis, of vinden ze het serienummer niet terug, dan zie ik geen opties meer.
.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Laatst online: 13-06 16:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Maar wat zouden ze met het serienummer kunnen, als deze bij aankoop nooit als 'verkocht' is gemeld? Deze kwamen gratis bij een telefoon, ik weet niet of ze zo'n combo ook volledig bijhouden in de administratie. Bij mijn Xperia zat zo'n leaflet om zo zo snel mogelijk je aankoop te registreren zodat je garantie hebt zonder de aankoop bon later (die moet je bij registeren insturen)

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimmetjepom
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:50:
[...]

Geven ze niet thuis, of vinden ze het serienummer niet terug, dan zie ik geen opties meer.
.
In het laatste gesprek zeiden zie niet te willen/kunnen zoeken op serienummer. Terwijl logischerwijs ergens geregistreerd zou moeten dat het een promotieartikel betreft. Het lijkt me raar als promotieartikelen uit systemen zouden verdwijnen. Daarna had ik aangeboden het (bijna) adres te geven van waar ik de marktplaats aankoop heb gedaan. Dit was vrij zeker het woonadres van de gene die gebruik heeft gemaakt van die promotie. Ik weet de straat en vrij zeker het huisnummer, maar ik zou er iets naast kunnen zitten. XXXstraat boven een tandartsenpraktijk.

Het blijft heen en weer geduw, waar ik er met de gewone klantenservice slecht uitkwam ook omdat we elkaar niet altijd goed begrepen. Ik sprak herhaaldelijk met mensen bij wie Nederlands niet de eerste taal was. Opzich heb ik daar nooit een probleem mee (ik werk in een zeer internationale omgeving), maar het gooit barrières op om goed te kunnen communiceren. Veel verkeerde interpretaties, ik kreeg in e-mails terug dat ik even aan die vriend van me het bonnetje moest vragen. Terwijl ik herhaaldelijk telefonisch en via de mail zei dat het om marktplaats ging etc.

Uiteindelijk word ik vandaag waarschijnlijk door een manager gebeld, en hoop ik dat we er eventueel uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ook bij een cadeau, moet je bewijzen waar en wanneer het gekochte goed is aangeschaft wil je aanspraak maken op garantie van fabrikant.(dit natuurlijk ivm verlopen van die garantie) met aankoopbon kun je ook conformiteit claimen bij (oorspronkelijke)verkoper(indien die niet failliet is ondertussen)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus0013
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-03 16:16

Paulus0013

pom pom

EnnaN schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:18:
[...]

* Sony-de-fabrikant hoeft alleen maar coulance garantie te leveren
* Sony-de-verkoper wil een bon zien, want wie zegt dat je hem niet bij de mediamarkt gekocht hebt? Sterkernog, die promodingen die komen veelal bij een telefoon, dus de kans dat de orginele koper hem bij een telefoonwinkel gehaald heeft is vrij groot. Dus dan is sony niet eens een speler
* De verkopende winkel heeft een overeenkomst met de orginele koper, niet met jou. Als je toevallig de bon hebt zou je mazzel kunnen hebben, maar recht? dat betwijfel ik. unsure though hoe en of dat over te dragen is.
Wat is coulance garantie? Want iets kan niet beiden zijn.
EnnaN schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 14:33:
[...]

Zal allemaal best, ik zeg alleen dat het me niet duidelijk _of_ je garantie hebt, en mocht dat al zo zijn, of dat dan wel bij Sony is.

Garantie op een product zelf is middels cessie overdraagbaar op een nieuwe eigenaar.
Dus ik denk dat er over het feit óf er garantie op zit weinig twijfel bestaat. De vraag is alleen waar je dan zonder bon terecht kan voor die garantie.

Overigens is er ooit al eens eerder over gesproken op het forum.
De bon is op zich geen verplichting tot het geven van garantie. Als een verkoper immers zelf ook een systeem heeft waar ie jouw aankoop in kan terugvinden, dan zou dat ook moeten werken.
Dat gaat wel wat gecompliceerder worden als je niet de eerste eigenaar bent van het product.

[ Voor 34% gewijzigd door Paulus0013 op 16-04-2020 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

Paulus0013 schreef op donderdag 16 april 2020 @ 19:34:
[...]

Wat is coulance garantie? Want iets kan niet beiden zijn.
Tja, laten we er geen taalspelletje van maken, maar wat ook wel "fabrieksgarantie" wordt genoemd noemde ik hier 'coulance'. Wat ik bedoelde was dat fabrikanten vaak zonder overeenkomst wel 'garantie' bieden op een product. Dat is dus niet garantie die uit een verkoopoverenkomst volgt. En waarom ik daar over begin is omdat ik denk dat Sony hier alleen de fabrikant is. Niet de verkopende partij.

Again: ik vraag me dus af of Sony uberhaubt de orginele verkopende partij is want dat gebeurd behoorlijk weinig met telefoons. Ze sturen juist expres alle verkeer naar externe verkooppunten. Dus alle theoretische praat over wat sony wel-of-niet allemaal zou moeten als verkopende partij, ik denk niet dat ze dat zijn. En dan is het toch allemaal niet zo raar, die reactie?

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loki504
EnnaN schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 08:33:
[...]

Tja, laten we er geen taalspelletje van maken, maar wat ook wel "fabrieksgarantie" wordt genoemd noemde ik hier 'coulance'. Wat ik bedoelde was dat fabrikanten vaak zonder overeenkomst wel 'garantie' bieden op een product. Dat is dus niet garantie die uit een verkoopoverenkomst volgt. En waarom ik daar over begin is omdat ik denk dat Sony hier alleen de fabrikant is. Niet de verkopende partij.

Again: ik vraag me dus af of Sony uberhaubt de orginele verkopende partij is want dat gebeurd behoorlijk weinig met telefoons. Ze sturen juist expres alle verkeer naar externe verkooppunten. Dus alle theoretische praat over wat sony wel-of-niet allemaal zou moeten als verkopende partij, ik denk niet dat ze dat zijn. En dan is het toch allemaal niet zo raar, die reactie?
Als een fabrikant roept fabrieksgarantie te geven. Moet hij dit ook gewoon geven. Wel mogen daar andere voorwaarden aan zitten. Je noemt het coulance wanneer een fabrikant 1 malig buiten de eigen gestelde garantie voorwaarde je alsnog helpt.

Zo geeft Sony officieel 1 jaar fabrieksgarantie.
Maar is je ps4 naar 1.5 jaar kapot en verkoper failliet kan Sony uit coulance je alsnog helpen. Maar is dat niet verplicht. Gaat hij na 7 maanden en staat er dat er 1 jaar fabrieksgarantie op zit vanaf moment van verkoop dan moet Sony je gewoon helpen.
Wel mogen ze andere regels in hun garantie beleid opnemen. Zoals dat je alleen de onderdeel kosten betaalt. Of zelf de transport kosten betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnnaN

EnnaN

Toys in the attic

loki504 schreef op vrijdag 17 april 2020 @ 09:30:
[...]

Zo geeft Sony officieel 1 jaar fabrieksgarantie.
Ik weet niet hoe 'officieel' hier te interpreteren is. Maar alle verhalen van "ze moeten ook garantie geven zonder bon" zijn niet van toepassing, want ze mogen bij hun eigen garantie ook hun eigen voorwaarden stellen, en als dat is dat je een bon moet hebben, dan is dat zo. Dan zijn alle discussies hierboven over hoe en wat met die bon niet van toepassing, omdat het om volledig door sony gestelde voorwaarden zijn.

Maar goed, ik wou alleen een punt maken, laten we hier nou niet een enorme tweakersdiscussie van maken, ik had gewoon het idee dat iedereen sony hier als de verkopende partij ziet, niet als 'fabriekant'. mijn misbruik van bepaalde termen daargelaten.

sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gvw18380
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-05 11:19
Ik heb de kans een Apple Watch te kopen in tweedehands met kassaticket van de verkoper. AW gekocht in september 2022 bij Mediamarkt.

Toch eerst eens nagevraagd bij Mediamarkt:

Bij hen krijg ik het antwoord dat de garantie niet overdraagbaar is omdat het ticket op naam staat van de verkoper.

Een andere tweedehands AW gekocht bij Telenet:

Zij zeggen wanneer ik de factuur heb ik nog verder geniet van de garantie.

Volgens mij is Mediamarkt niet correct met de wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Een topic na 2,5 jaar kicken met een (vrij) ongerelateerde mededeling is niet de bedoeling. Gezien alles in de originele discussie wel is gezegd, doe ik dit topic op slot.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.