Marktplaats verficatie link legitiem?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:15

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Ik heb iets te koop aangeboden. Verkoper vraagt of hij mij mag verifieren met ondertaande link.

Ik twijfel of dit legitiem is. Ik kon zo snel niets gevonden krijgen wat de link ontkrachtigd of bevestigd.

Gedeelte van de link is:
code:
1
http://www.marktplaats.nl/gateway.html?url=http%3a%2f%2fmarktplaats-verificatiie.nl

Gezien de typefout (zie ik nu pas) lijkt het er alleen maar meer op dat het niet klopt.

Iemand die mij zekerheid kan geven?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

of hij mij mag verifieren
Wat houdt dat in dan?

Maar dit is gewoon één dikke scam. Andere gebruikers kunnen jou niet verifiëren. En als je naar die site gaat, die inderdaad verdacht veel op Marktplaats lijkt, en vervolgens een bank kiest, kom je in een phishing-omgeving waar je wordt gelokt om je bankgegevens in te vullen.

Wens die kerel je favoriete ziekte toe en besteed er verder geen aandacht meer aan.

[ Voor 84% gewijzigd door CodeCaster op 13-04-2020 15:36 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:26
marktplaats-verificatiie.nl ziet er niet heel gek uit, maar die URL is natuurlijk wel verdacht AF.

Vraag het bij Marktplaats zelf na of dit echt is, want het riekt voor 99.9% naar phishing.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
CodeCaster schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:32:
[...]

Wat houdt dat in dan?

Maar dit is gewoon één dikke scam.
Waarschijnlijk wat voor gebruiker ik op marktplaats ben?
Wat nee?

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Niemand hier gaat je zekerheid kunnen geven, vraag het bij Marktplaats zelf na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:16

Wish

ingwell

Mystikal schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:31:
Ik heb iets te koop aangeboden. Verkoper vraagt of hij mij mag verifieren met ondertaande link.

Ik twijfel of dit legitiem is. Ik kon zo snel niets gevonden krijgen wat de link ontkrachtigd of bevestigd.

Gedeelte van de link is:
http://www.marktplaats.nl...rktplaats-verificatiie.nl

Gezien de typefout (zie ik nu pas) lijkt het er alleen maar meer op dat het niet klopt.

Kan je de link - totdat je zeker weet of het al dan geen scam is, even in [code] tags gooien? Anders klikt er iemand nog eens per ongeluk op.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mystikal schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:35:
[...]

Maar wat houdt dat, volgens jou en volgens de aanvrager, in dan? Anyhow, zie mijn bijgewerkte bericht hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:09
https://www.sidn.nl/whois/?q=marktplaats-verificatiie.nl

Registratiedatum 2020-04-02

Scam

[ Voor 26% gewijzigd door President op 13-04-2020 15:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:57
Bewuste spelfout in de URL, “u gaat de marktplaats website verlaten”, hoeveel signalen zijn er nog meer nodig? :?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Bij het klikken op dergelijke links krijg je deze melding van Marktplaats:
Sta je op het punt om een betaling uit te voeren? Weet dat Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats NOOIT via externe links verlopen. Marktplaats stuurt je automatisch door naar internetbankieren. Weet je zeker dat je de Marktplaats-omgeving wilt verlaten? De link verwijst naar de volgende externe website:
Hoeveel duidelijker wil je de melding hebben ;)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
Ik heb in ieder geval naar @Marktplaats getweet om ze ervan op de hoogte te brengen. Hopelijk kunnen ze het offline halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
CodeCaster schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:32:
[...]

Wat houdt dat in dan?

Maar dit is gewoon één dikke scam. Andere gebruikers kunnen jou niet verifiëren. En als je naar die site gaat, die inderdaad verdacht veel op Marktplaats lijkt, en vervolgens een bank kiest, kom je in een phishing-omgeving waar je wordt gelokt om je bankgegevens in te vullen.

Wens die kerel je favoriete ziekte toe en besteed er verder geen aandacht meer aan.
Krijg jij dan een nep-betaalomgeving te zien?
Ik alleen een Error - The requested URL could not be retrieved

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Cheesy schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:43:
[...]

Krijg jij dan een nep-betaalomgeving te zien?
Ik alleen een Error - The requested URL could not be retrieved
Dan hebben ze die bank misschien niet geïmplementeerd? Ik kreeg een bijzonder slechte imitatie van SNS te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Martinusz schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:38:
Bewuste spelfout in de URL, “u gaat de marktplaats website verlaten”, hoeveel signalen zijn er nog meer nodig? :?
Klopt, maar ik heb niet op de link durven klikken, dus dan weet je dat nog niet.

Inmiddels ook zelf gemeld bij Marktplaats.

[ Voor 6% gewijzigd door Mystikal op 13-04-2020 15:55 ]

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unfor
Mystikal schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:35:
[...]

[...]

Wat nee?
Ik beantwoord de vraag die je stelt met nee.
Dit soort links zijn zo doorzichtig dat een langer antwoord niet nodig moet zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door unfor op 13-04-2020 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
unfor schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:59:
[...]

Ik beantwoord de vraag die je stelt met nee.
Wel het verkeerde antwoord, want er kon mij iemand wel zekerheid geven.

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
1. Oplichtersplaats zit vol met oplichters.
2. "Verificatie" gaat via je ID, bankrekening en als je dit wilt, kun je ook gewoon een goede naam kopen. Dit kan geloof ik ergens in je account.

Hoe duidelijk wil je het nog hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
Mystikal schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:01:
[...]

Sorry ik had iets meer inzicht verwacht van iemand die al 19 jaar op tweakers mee kijkt.
Je vroeg of de link legitiem is, ik geef je het antwoord.

[ Voor 9% gewijzigd door unfor op 13-04-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Met deze scamsite is een aardige poging gedaan om echt te lijken. Er is zelfs een certificaat aan toegevoegd... Verder is deze site zo nep als het maar kan. Je gaat voor de betaalomgeving namelijk niet naar de site van de bank maar je blijft bij hun...

Daarnaast is er inconsistent taalgebruik wat bij een bank echt niet voor zou komen.
Mystikal schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:01:
[...]
De zekerheid die je hebt wanneer je daar je betaalgegevens invoert is dat je rekening geplunderd gaat worden met de gegevens die jij invoert.

[ Voor 33% gewijzigd door sypie op 13-04-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 18:50
Voordat criminelen je bankrekening kunnen plunderen moet je wel iets meer doen dan op een linkje klikken hoor... Bijvoorbeeld je bankgegevens en authenticatie codes invullen op de nep site achter die link.

Anyway, zoals anderen ook al aanstippen is een klein beetje gezond verstand en het simpelweg weten van het bestaan van marktplaats oplichting voldoende om hier niet in te trappen.

Maar veel mensen zijn helaas naief en denken dat dat iedere koper/verkoper goudeerlijk is. En als ze dan ook nog een too-good-to-be-true aanbod krijgen of een super deal denken te kunnen scoren, dan maken spelfouten op een nep banksite of andere merkwaardigheden echt niet meer uit.

Het is jammer, maar wel de reden waarom criminelen de tijd en geld in stoppen in dit soort oplichting. Er trappen blijkbaar nog voldoende mensen in.

[ Voor 36% gewijzigd door Undertaker2 op 13-04-2020 16:09 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Dit is meer een onderwerp voor P&B, daarom ook een schopje die kant op.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn

Aangezien ik niet degene was die dit linkje toegestuurd kreeg, is het misschien handig als @Mystikal dit doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Hahn schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:33:
[Twitter]
Aangezien ik niet degene was die dit linkje toegestuurd kreeg, is het misschien handig als @Mystikal dit doet ;)
Reeds gedaan! Tnx!

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Als ik bijvoorbeeld die link namaak, krijg ik toch echt een pagina met de melding dat ik marktlpaats verlaat, of ik echt wel die link wil volgen.

code:
1
http://www.marktplaats.nl/gateway.html?url=https://tweakers.net/
Je gaat de Marktplaats-omgeving verlaten

Sta je op het punt om een betaling uit te voeren? Weet dat Betaalverzoeken met iDEAL via Marktplaats NOOIT via externe links verlopen. Marktplaats stuurt je automatisch door naar internetbankieren. Weet je zeker dat je de Marktplaats-omgeving wilt verlaten? De link verwijst naar de volgende externe website: https://tweakers.net/
Dan weet je toch genoeg ?

[ Voor 4% gewijzigd door RaZ op 13-04-2020 17:37 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RaZ schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:34:
Als ik bijvoorbeeld die link namaak, krijg ik toch echt een pagina met de melding dat ik marktlpaats verlaat, of ik echt wel die link wil volgen.

code:
1
http://www.marktplaats.nl/gateway.html?url=https://tweakers.net/

[...]

Dan weet je toch genoeg ?
krijg je sowieso al dat je naar buiten Marktplaats beland.. en als ik de link van de TS open en er heen wil grijpt ESET al in..
Potentiële poging tot phishing
Deze webpagina probeert bezoekers ertoe te verleiden gevoelige persoonlijke informatie prijs te geven, zoals aanmeldingsgegevens of creditcardnummers.
Terug naar de vorige pagina?

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:25
'Jammer' als je geen ING of SNS hebt, dan kom je niet verder op die pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:28
In TOR geopend. Je krijgt een look-alike login van de bank terwijl je nog op dat fake domein zit.

En even aangemeld bij abuse@namecheap.com

[ Voor 19% gewijzigd door PROnline op 13-04-2020 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mystikal

Mystikal

It never hurts to help!

Topicstarter
Hiermee is de zaak beklonken. Bedankt allemaal voor jullie feedback en assistentie!
Beste Mystikal,

Onlangs heb je een reactie of bod ontvangen van ece op jouw advertentie: ABC. Op basis van andere meldingen vermoeden wij dat er sprake is van een frauduleuze bieder of een ongewenst bericht.

Frauduleuze bieder
Indien er sprake is geweest van een frauduleuze bieder betekent dit dat wij hierover meerdere meldingen van gebruikers hebben gehad. Wij hebben het account geblokkeerd en het bod op jouw advertentie verwijderd.

Ongewenste berichten
Marktplaats heeft van meerdere meldingen ontvangen over de berichten van deze specifieke gebruiker. Het betreft hier meldingen van ongewenste berichten (spam). Al deze berichten, dus ook de berichten gericht aan jou, zijn automatisch verwijderd uit de 'Berichten' van alle ontvangers. Ook hebben wij het account van de gebruiker, die de berichten heeft verstuurd, geblokkeerd.

Wij raden je aan zeer voorzichtig te zijn in je verdere contact met deze gebruiker.

Voor de toekomst geven wij je graag de volgende tips mee:

Laat je gezonde verstand spreken: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo
Controleer eventueel de persoonsgegevens zoals het rekeningnummer op Google.
Stuur niet zomaar producten naar het buitenland
Voor meer verkooptips bekijk onze Veilig Handelen pagina.
Wij wensen je veel succes op Marktplaats

Met vriendelijke groet,
Het Marktplaats team

Basement Bios ---- Exo-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-09 15:54
Ik heb soortgelijke scam, behalve dat ik niets te koop had staan Mijn account is ook echt geblocked en die mail is exact op datzelfde tijd. Daarnaast ook e-mails over andere verdachten ivm biedingen (lees dat als veel users geraakt).

Op MP staat dat ze problemen ondervinden met accounts, maar is is mij teveel toeval? Net daarvoor ontvang ik phising. Ook de chatbot was gisteravond overloaded,

Sowieso ontzettend vervelend dat je niet even gewoon contact kan opnemen.

[ Voor 5% gewijzigd door Carel op 15-04-2020 08:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-04 16:14
Bij mij zijn er al diverse accounts geblokkeerd omdat ik een VPN verbinding gebruik.
Volgens marktplaats vonden er via die accounts vreemde transacties plaats wat absoluut niet het geval is. Meerdere malen gevraagd om bewijzen, maar nooit gekregen.

Ik gebruik standaard een VPN verbinding omdat ik ruim een jaar geleden een poging mij op te lichten wist te voorkomen en omdat ik via de berichtenservice van marktplaats en telefonisch met de dood ben bedreigd door diezelfde criminelen. Marktplaats heeft daar niets tegen gedaan.

De hysterie en marktplaats terreur zoals ik het noem, zorgt ervoor dat goedwillende marktplaats verkopers met enige regelmaat ten onrechte worden geblokkeerd. Zelfs mijn betaalmogelijkheid hebben ze laatst nog geblokkeerd en moest ik zelf opheffen bij online betaalplatform. Ook het gebruik van een VPN verbinding wordt bij voorbaat gekenmerkt als onrechtmatig. Ik ga niet meer zonder VPN verbinding het net op!
Ook de bereikbaarheid van marktplaats is een regelrechte ramp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
Mystikal schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:31:

Gedeelte van de link is:
code:
1
http://www.marktplaats.nl/gateway.html?url=http%3a%2f%2fmarktplaats-verificatiie.nl

Hoeveel meer zekerheid wil je hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-10 22:53
Hahn schreef op maandag 13 april 2020 @ 15:40:
Ik heb in ieder geval naar @Marktplaats getweet om ze ervan op de hoogte te brengen. Hopelijk kunnen ze het offline halen.
Ik heb zo'n zelfde gevalletje aan de hand gehad. Omdat het nogal vreemd verliep (vraag om via whatsapp contact te leggen direct de vraagprijs akkoord, dan bankrekening registreren....) even hier de vraag voor tweede opinie gesteld.
Toen heb ik wel vrij vlot contact gehad met Marktplaats:
- Ga naar Help en Info op Marktplaats, dan Veiligheid, oplichting, gebruikersbescherming op Marktplaats (link)
- Dan klikken op Stel een vraag (onderaan de pagina)
- Je krijgt een chatbot
- De chatbot voer je met een zin als "ik wil contact opnemen over oplichting"
De chatbot zal nog wat vragen stellen, maar volhard in "contact' en 'oplichting'
Uiteindelijk krijg je een echte medewerker die de gebruiker blokkeert en gaat proberen de vervelende links te weren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
Firstjazz schreef op woensdag 15 april 2020 @ 09:05:
Bij mij zijn er al diverse accounts geblokkeerd omdat ik een VPN verbinding gebruik.
Volgens marktplaats vonden er via die accounts vreemde transacties plaats wat absoluut niet het geval is. Meerdere malen gevraagd om bewijzen, maar nooit gekregen.

Ik gebruik standaard een VPN verbinding omdat ik ruim een jaar geleden een poging mij op te lichten wist te voorkomen en omdat ik via de berichtenservice van marktplaats en telefonisch met de dood ben bedreigd door diezelfde criminelen. Marktplaats heeft daar niets tegen gedaan.

De hysterie en marktplaats terreur zoals ik het noem, zorgt ervoor dat goedwillende marktplaats verkopers met enige regelmaat ten onrechte worden geblokkeerd. Zelfs mijn betaalmogelijkheid hebben ze laatst nog geblokkeerd en moest ik zelf opheffen bij online betaalplatform. Ook het gebruik van een VPN verbinding wordt bij voorbaat gekenmerkt als onrechtmatig. Ik ga niet meer zonder VPN verbinding het net op!
Ook de bereikbaarheid van marktplaats is een regelrechte ramp!
Wat denk je te verkomen met de VPN, die gedachte ontgaat mij even in je bericht?

Je nummer die hadden ze denk ik van je profiel? En berichten kunnen ze nu nog steeds sturen ook al heb je een vpn.

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

michael3 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:47:
Wat denk je te verkomen met de VPN, die gedachte ontgaat mij even in je bericht?

Je nummer die hadden ze denk ik van je profiel? En berichten kunnen ze nu nog steeds sturen ook al heb je een vpn.
offtopic:
Laten we Marktplaats bestraft het gebruik van een VPN-verbinding. niet gaan herhalen..

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michael3
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 30-12-2020
.

[ Voor 128% gewijzigd door michael3 op 30-10-2020 16:20 ]

Aan dit bericht kan men geen rechten ontlenen, sterker nog bij het lezen van de reactie en Signature stem je ermee in dat ik niet verandwoordelijk ben voor mijn eigen reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firstjazz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 14-04 16:14
In een aparte topic heb ik meer verteld en is er ook al uitgebreid op gereageerd. Het is overduidelijk dat een VPN in dit geval geen nut heeft.
Pagina: 1