Welke server kopen?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.114 views

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DylanDD
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 01-12-2024
Mijn vraag
Ik ben op zoek naar een leuke server voor een leuke prijs. Aangezien ik deze enkel ga gebruiken om op de beunen mag dit prima een tweedehandsje zijn.

Waar ik nu wel bij vastloop is het stroomverbruik. Ik wil geen euro's kwijt zijn aan stroom voor deze beunserver

Wat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt
Dylan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:41

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Als je een leuke hobbyserver zoekt, raad ik je aan eerst eens een Raspberry Pi te kopen, kun je inzetten als een NAS en voor Pi-Hole.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-08 20:15

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Als je het om ervaring met een echte server doet, dan staan er meestal best leuke tweede hansjes op V&A. Stroomverbruik is wel aan de hogere kant bij deze bakken ja..

Als je meer wilt beunen met een OS of virtualiseren dan kan je altijd op V&A gebruikt consumentenspul overnemen van iemand en daar zelf een 'servertje' van maken. Is nog muisstil ook. :)

[ Voor 0% gewijzigd door Knorretje- op 13-04-2020 02:17 . Reden: Woordvolgorde ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Knorretje- schreef op maandag 13 april 2020 @ 02:14:
[...]
Als je meer wilt beunen met een OS of virtualiseren dan kan je altijd op V&A gebruikt consumentenspul overnemen van iemand en daar zelf een 'servertje' van maken. Is nog muisstil ook. :)
Dan zou ik eerst beginnen met een VM (met VirtualBox bijvoorbeeld), kan helemaal gratis en geeft voldoende goede oefening.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knorretje-
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 27-08 20:15

Knorretje-

How do you spell love – Piglet

Freee!! schreef op maandag 13 april 2020 @ 02:18:
[...]

Dan zou ik eerst beginnen met een VM (met VirtualBox bijvoorbeeld), kan helemaal gratis en geeft voldoende goede oefening.
Eens. @DylanDD zou je ons misschien iets meer info kunnen geven? Hoe zie je het voor je, leerdoelen etc. Dan kunnen we je beter helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanDD
Bedankt voor de hulp beiden!

Aangezien ik veel bezig ben met webdevelopment wil ik meerdere OS uitproberen en daarop dingetjes uittesten. Natuurlijk wil ik hier ook mijn ervaring wat mee bijschroeven. Wil de server eventueel later ook nog gebruiken als NAS om mijn projecten en images op op te slaan (zeker 0,5-1tb).

Ik ben tevens wel bereid om eventueel zelf wat in elkaar te knutselen. Heb geen ervaring maar bijleren is altijd fijn

Helaas wil ik de kosten wel zo laag mogelijk houden, en de benodigdheden ook (aangezien de lockdown in België). Ben namelijk een student en kan niet gaan werken door corona, dus geen inkomen.

Hartelijk bedankt voor jullie hulp! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Graag gedaan.
Aangezien ik veel bezig ben met webdevelopment wil ik meerdere OS uitproberen en daarop dingetjes uittesten.
Virtual Machines, scheelt je een hoop gepruts met hardware.
Natuurlijk wil ik hier ook mijn ervaring wat mee bijschroeven. Wil de server eventueel later ook nog gebruiken als NAS om mijn projecten en images op op te slaan (zeker 0,5-1tb).
Raspberry Pi 4 (2GB) met een SD-kaartje, voeding en een 1TB externe harde schijf kost je bij elkaar minder dan EUR 150.
Ik ben tevens wel bereid om eventueel zelf wat in elkaar te knutselen. Heb geen ervaring maar bijleren is altijd fijn

Helaas wil ik de kosten wel zo laag mogelijk houden, en de benodigdheden ook (aangezien de lockdown in België). Ben namelijk een student en kan niet gaan werken door corona, dus geen inkomen.

Hartelijk bedankt voor jullie hulp! :)
Veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

Vaak kan je wat oudere HP en Dell tower servers voor een prikkie krijgen.
Denk aan een T410 of ML350 G6. Doet met 1 CPU en 4 disken pakweg 100W idle, is voor een server heel redelijk. Kan je ook nog 6c/12t procs in hangen voor 2-3 tientjes.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:44

Blokker_1999

Full steam ahead

Zorgen dat je eigen PC voldoende geheugen heeft en dan Virtualbox of Hyper-V gebruiken. Dat gaat de eenvoudigste en snelste oplossing zijn. Als je naar een echte server kijkt, dan heb je een stroomvreter van je welste. Je kan later alsnog naar bijv. een NAS kijken met een Intel CPU en daar alsnog wat lichte VMs op draaien bijvoorbeeld. Of je kan dan zelf een kleine, low power PC in elkaar zetten die als server dienst kan doen. Heb jarenlang zelf een systeem gebouwd rondom een Atom gebruikt als server.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 00:19
nelizmastr schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:19:
Doet met 1 CPU en 4 disken pakweg 100W idle
Dan zou ik toch snel in het Het grote zuinige server topic - deel 2 kijken. Mijn server doet ~ 12 watt gemiddeld met 2 SSD's en 2 USB HDD's op basis van een 2de hands Intel NUC. Hypervisor is Proxmox met 9 VM's. Dat scheelt je toch al gauw € 175,- op jaarbasis.

[ Voor 23% gewijzigd door CurlyMo op 13-04-2020 08:49 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 23:14

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Wat zijn je eisen?

Imho is een server gewoon een PC, elke PC kun je gebruiken als server.

Het enige punt is dat een server soms ingebouwde remote desktop of dubbele voeding heeft. Vaak rackmounted is (met lawaaierige fans) en iets meer energie verbruikt.

Vaak in de combinatie met keiveel RAM en virtuele machines, wat allemaal super inefficiënt is.

Draai zoiets als Debian/Ubuntu met docker of installeer het native. Dan heb je aan een simpele tweedehands QNAP of pc'tje met 4gb ram en i3 al zat. En bespaar je de nadelen van een server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

CurlyMo schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:45:
[...]

Dan zou ik toch snel in het Het grote zuinige server topic - deel 2 kijken. Mijn server doet ~ 12 watt gemiddeld met 2 SSD's en 2 USB HDD's op basis van een 2de hands Intel NUC. Hypervisor is Proxmox met 9 VM's. Dat scheelt je toch al gauw € 175,- op jaarbasis.
Uiteindelijk ligt het aan het budget. Als je nu niet meteen een paar honderd kan uitgeven voor een zuinige server, dan kan je uiteraard eerst met een barrel beginnen.

Maar het lijkt me niet dat je een dergelijke server nog 24/7 gaat gebruiken, maar alleen als je erop aan het werk gaat ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
nelizmastr schreef op maandag 13 april 2020 @ 08:56:
[...]
Uiteindelijk ligt het aan het budget. Als je nu niet meteen een paar honderd kan uitgeven voor een zuinige server, dan kan je uiteraard eerst met een barrel beginnen.
Terwijl stroomverbruik expliciet in de TS wordt genoemd. Daarom noem ik ook de 2de hands NUC. Die zijn er genoeg te vinden en vrij zuinig.

Bijv, nu op V&A:
V&A aangeboden: Intel NUC Kit D34010WYK

[ Voor 13% gewijzigd door CurlyMo op 13-04-2020 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:24

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Misschien eerst eens uitvinden wat je ermee wil, voordat je echt in hardware investeert? Een tijdje terug heb ik voor een paar tientjes een laptop overgenomen van een Tweaker. Scherm was defect, maar voor een headless server maakt dat niet uit. Heb er een zuinig netwerkservertje aan overgehouden, en weet nu wat ik bij een volgende stap zou willen. Ik denk dat je uiteindelijk meer geld bespaart door je wensen in kaart te brengen dan op dag 1 de zuinigste optie te willen hebben.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Ik heb mijn Dell server vervangen door een NUC, core i7 quad-core, 32GB, 2x1TB SSD, Gbit NIC.
ESXi er op, 7 vm’s draaien er op.
Prima ding, maar als hij het drukt heeft dan gaat de fan goed hoorbaar tekeer.
Hij gaat binnenkort dus naar de garage ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
ASS-Ware schreef op maandag 13 april 2020 @ 19:39:
Ik heb mijn Dell server vervangen door een NUC, core i7 quad-core, 32GB, 2x1TB SSD, Gbit NIC.
ESXi er op, 7 vm’s draaien er op.
Prima ding, maar als hij het drukt heeft dan gaat de fan goed hoorbaar tekeer.
Hij gaat binnenkort dus naar de garage ;-)
Je mag mijn NUC overnemen (zie V&A) ;) Die zit in een passief gekoelde behuizing. Werkt meer dan prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-09 20:15

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Waarom stop je niet gewoon een beetje geheugen in je PC en installeer je VirtualBox?
Zolang je geen spul hebt dat 24/7 aan hoeft te staan, is dat een van de meest eenvoudige manieren om een beetje rond te klooien.

Volgende stap is een server die je 24/7 aan hebt staan en daar kun je echt alle kanten mee op. Wil je iets dat "productie" draait, is een NUC een leuke optie. Wil je iets zwaarders, kun je gaan voor een PC. Is herrie en stroomverbruik geen probleem, tik een 2e hands bedrijfsserver op de kop.

Alles is mogelijk. Belangrijkste is dat je eerst bepaald wat je er precies mee wil doen. :)

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:17
Accountje aanmaken bij DigitalOcean? Binnen een minuut heb je een VPS met elk OS dat je maar zou willen, $5 per maand afgerekend per uur voor de laagste tier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanDD
Ik wil hem ook graag voor productie gebruiken. Ik heb al meerdere VPS'en gebruikt maar wil met een self hosted iets op lange termijn de kosten van een VPS terug winnen.

Ook om die reden wil ik geen virtual machines runnen op mijn eigen pc

[ Voor 17% gewijzigd door DylanDD op 13-04-2020 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je voor weinig geld een dikke server zoekt zou je eens op troostwijk auctions moeten kijken (geen band mee). Daar sluit morgen een veiling met o.a. servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanDD
Hey @Verwijderd , verzenden deze mensen ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra

unezra

DylanDD schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:03:
Ik wil hem ook graag voor productie gebruiken. Ik heb al meerdere VPS'en gebruikt maar wil met een self hosted iets op lange termijn de kosten van een VPS terug winnen.

Ook om die reden wil ik geen virtual machines runnen op mijn eigen pc
Thuis verbruikt zo'n ding ook stroom en afschrijving, plus dat je wat zaken moet regelen op je modem/router/firewall. In de regel gebruik je poort 80 en 443 niet, maar je moet daar wel rekening mee houden.

Lang verhaal kort: Als je webdingen wil draaien is een vaste VPS buiten de deur vaak een goede optie. Maar dan moet je niet regelmatig van OS willen wisselen. Als je wat wil experimenteren met diverse OSsen, installeer dan VirtualBox op je PC en experimenteer daar mee.

Self-hosted is niet altijd goedkoper. Wel flexilbeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

DylanDD schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:03:
Dat lukt je niet....

Een fatsoenlijke VPS heb je voor €5-15 per maand. Daar kun je de stroomkosten van een eigen server nauwelijks van betalen. Ik betaal, bijvoorbeeld, 8 euro per maand voor mijn managed VPS waar 8 websites op draaien.

Als je dingen wilt uit proberen zijn VMs (of liever: containers) een prachtige optie; als je productie wilt draaien is hosting nagenoeg altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanDD
@Croga Waar heb je deze website's staan? Ik heb namelijk uitsluitend Laravel projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43

Croga

The Unreasonable Man

DylanDD schreef op maandag 13 april 2020 @ 20:40:
@Croga Waar heb je deze website's staan? Ik heb namelijk uitsluitend Laravel projecten
Ik draai het zelf bij Gandi.net inclusief MySQL en PHP ondersteuning (Drupal/Wordpress).
Laravel gaat dus geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Ik heb zelf mijn VPS bij contabo (in .de) draaien. Zij zijn echt spot goedkoop. Vanaf 4 Euro per maand heb je al een VPS met zeer degelijke specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DylanDD
@michielRB Had/heeft contabo niet een raar gebruik van het netwerk? Dacht dat je boven de 100mbit moest bijbetalen righr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
Ik draai zelf op vultr.com. Met name om de gunstige prijs / geheugen verhouding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:52
Ik raad het voor thuis niet aan (lawaai, groot enzo) maar ik heb een HP 1U server met 2x 8 core met best wat geheugen. Mocht je interesse hebben..

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

@DylanDD Whut? hoe kom je daar nu weer bij? Er is bij de goedkopere VPSen wel een lagere link snelheid, maar er is geen verkeer cap.
Ikzelf heb een mid SSD VPS met 16GB geheugen, 400GB SSD schjijfruimte, 6 E2620 cores en 400Mbit up/down link. GEEN datalimiet. Dee kost EUR9,- per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Het alternatief als geld een minder probleem is, maar herrie wél, is een eigen machine buiten de deur ophangen. Afschrijving heb je nog steeds, maar van de herrie heb je geen last.

Aan de andere kant, of dat nuttig is, hangt ook sterk af van wat je er werkelijk mee gaat doen. Zelf heb ik het wel, maar op die machine beun ik juist *niet*. Ik gebruik 'm voor backups. :) (Later dit jaar mogelijk ook nog voor een paar websites, maar da's bijzaak.)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.