Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
Afgelopen week probeerde ik tijdens het spelen van een game te wisselen van mijn bedrade koptelefoon naar een bluetooth koptelefoon. Dit mislukte en zorgde voor BSOD. Na het opnieuw opstarten stond bluetooth uit en is ook de knop om deze weer aan te zetten verdwenen (in 'Bluetooth en andere apparaten instellingen').

In een poging om dit op te lossen heb ik verschillende stappen ondernomen:
  1. Stuurprogramma van de bluetooth driver bijwerken
  2. Stuurprogramma verwijderen en driver opnieuw instaleren middels de drivers van het moederbord
Na deze stappen zie ik echter 'Bluetooth' ook niet meer als apparaat terugkomen in Windows apparaatbeheer. Het (her)instaleren van de driver zoals aangegeven op de website van het moederbord helpt ook niet. Ik heb hierna gegoogled en kwam op deze website uit met suggesties om het op te lossen. Deze stappen heb ik (met uitzondering van Windows opnieuw instaleren) allemaal doorlopen. Voor het overzicht:
  1. Alle USB drivers bijwerken
  2. Bluetooth support service opnieuw starten en automatisch laten starten
  3. SFC AND DISM SCAN
  4. Windows probleemoplosser gebruiken (geeft als melding dat bluetooth niet beschikbaar is op dit apparaat)
  5. Terugzetten naar een eerder herstelpunt is niet mogelijk omdat er geen (geschikte) herstelpunten zijn
  6. Windows updaten
Als laatste oplossing wordt aangegeven dat ik Windows kan resetten/herinstalleren, dit vind ik echter niet ideaal en zou graag zeker weten ik niet nog ander oplossingsmogelijkheden ben vergeten. Heeft iemand nog suggesties voor oplossingen die ik kan proberen?

Relevante systeeminformatie:
  • Gigabyte B150N Phoenix-WIFI (rev. 1.0) (Intel Bluetooth)
  • Windows 10 Pro, v1909, build 18363.720

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjarlie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:25
is het een onboard bluetooth ? of een stick ?
Indien stick : uittrekken, device driver verwijderen via apparaatbeheer, opnieuw opstarten en in andere USB poort steken (USB3.0 bij mij beter dan USB3.1)
Indien onboard : bluetooth disablen in BIOS, opstarten drivers verwijderen. Afsluiten, bluetooth terug aan in BIOS en opnieuw opstarten.

heb je ook al eens andere generieke niet microsoft drivers geprobeerd (google) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
tsjarlie schreef op woensdag 15 april 2020 @ 14:42:
is het een onboard bluetooth ? of een stick ?
Indien stick : uittrekken, device driver verwijderen via apparaatbeheer, opnieuw opstarten en in andere USB poort steken (USB3.0 bij mij beter dan USB3.1)
Indien onboard : bluetooth disablen in BIOS, opstarten drivers verwijderen. Afsluiten, bluetooth terug aan in BIOS en opnieuw opstarten.
Bedankt voor je ideeën! :) Was al bang dat niemand suggesties had

Het betreft de onboard van de Gigabyte B150B Wifi Phoenix. Ik kan in de bios geen instellingen met betrekking tot bluetooth vinden (zie ook de screenshots), zie jij wellicht wel iets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mVphHdy4emHBzFE7RIX-rgxTXrg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sil8FooTEXHTjPtg5BKion30.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Udi9FqJBJ4aJP7l9Ldk-DAfTPqU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSgbGDCsy2cqEKN1vRPXvRuz.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lvdO21g-ONyfDFBAzl5XIXdETM8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ydhGRYq1zJ8I6GDQWHvZ2aVq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_I8ku1zXGFfgkkueNcI5WCe43s=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Wu4NvIm8N9tScxbNnzeMpHr.jpg?f=fotoalbum_tile

Googlen op 'disable onboard bluetooth in bios gigabyte' lijkt ook te suggereren dat dit bij Gigabyte moederborden vaker is (een specifiek bron voor mijn moederbord heb ik nog niet kunnen vinden)
heb je ook al eens andere generieke niet microsoft drivers geprobeerd (google) ?
Ik heb de drivers van de Gigabyte website gedownload en geïnstalleerd. Daarnaast heb ik zojuist ook deze driver van de Intel website geprobeerd. Apparaatbeheer geeft aan dat de wireless module de AC8260 is en deze is hier compatibel mee. Echter lijkt ook dit het niet op te lossen.

Wellicht nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjarlie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:25
zal je inderdaad niet kunnen wijzigen in de BIOS.
Eens uitschakelen in apparaatbeheer, opnieuw opstarten (niet afsluiten en terug opstarten) en dan terug inschakelen. Anders vrees ik dat je bluetooth niet meer volledig werkt op het moederbord en dat je zult moeten kijken voor een bluetooth dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Itrme
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 18:51
Kijk even of bluetooth niet onder een ander kopje is beland bij apparaatbeheer. Heb hem bij een laptop wel eens onder "Software oplossingen" terug gevonden.
Als hij hier staat is het waarschijnlijk alleen een kwestie van de-installeren en de PC herstarten.

Vraag me niet waarom, maar toen dit het geval was hielp het handmatig installeren van de drivers ook niet. Pas toen we bluetooth terug hadden gevonden onder apparaatbeheer en gedeinstalleerd gevolgd met een reboot werkte het weer.

[ Voor 31% gewijzigd door Itrme op 16-04-2020 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik heb dit probleem ook op mijn desktop. Ik dacht dat mijn dongle stuk was en heb een nieuwe gekocht maar dat werkt ook niet. Vervolgens heb ik alle bluetooth devices verwijderd uit de (hidden) device manager lijst. Nog niks. Geen bluetooth. Ik zie ook geen drivers op de gigabyte site. Geen idee wat nu?

https://www.gigabyte.com/...support#support-dl-driver

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
koekeeghan schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:32:
Ik heb dit probleem ook op mijn desktop. Ik dacht dat mijn dongle stuk was en heb een nieuwe gekocht maar dat werkt ook niet. Vervolgens heb ik alle bluetooth devices verwijderd uit de (hidden) device manager lijst. Nog niks. Geen bluetooth. Ik zie ook geen drivers op de gigabyte site. Geen idee wat nu?

Bij mij heeft uiteindelijk een Windows update het opgelost... ik ben de bron dus helaas nooit gevonden.
Ik raad je dus aan om Windows volledig te updaten. Als dat niet werkt kan ik me voorstellen dat het misschien helpt om Windows te herinstalleren zoals ook ik een van de links wordt aangeraden. Ikzelf vond dat echter teveel werk en kan dus niet garanderen dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Ik heb gisteren een grote W10 H2 update gedraaid maar helaas nog geen BT.....Een clean install is echt veel werk want het is mijn muziek PC met heel software.

Nergens vind ik een driver.....en nu alles weg is uit device manager kan ik niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
koekeeghan schreef op maandag 23 november 2020 @ 21:32:

Je hebt het trouwens over een dongle. Doel je op een USB dongle? Heb je die al in andere poorten geprobeerd? Werken andere USB apparaten wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
siddler schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:33:
[...]

Je hebt het trouwens over een dongle. Doel je op een USB dongle? Heb je die al in andere poorten geprobeerd? Werken andere USB apparaten wel?
Ja het is een USB dongle. En ik heb zelfs een nieuwe gekocht want dacht dat ie stuk was. Maar nog geen BT. De andere poorten doen het wel met andere devices. Ik heb ze niet ALLEMAAL getest maar degenen die ik gebruik doen andere apparaten het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Toevallig aparte drivers en een andere bluetooth stack geïnstalleerd voor dat Bluetooth verhaal?
Wordt het USB apparaat wel herkend als een Bluetooth device?
Wat staat er in apparaatbeheer?

Post ook eens de output van powershell commando:

get-pnpdevice -class "Bluetooth","USB" | ft Status, Class, FriendlyName, InstanceID

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekeeghan
Nee het wordt niet normaal herkend. Zowel de nieuwe TP link als de oude Nintler dongle. Ik loop vast....

[ Voor 8% gewijzigd door koekeeghan op 06-12-2020 15:50 ]

Pagina: 1