Dakisolatie: balken vrij laten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Ik heb een stuk knieschot op zolder van ca. 2 meter lang verwijderd om wat meer bergruimte te creëeren achter de wasmachine en de droger. De oorspronkelijke gipsen bekleding dat tegen het knieschot en stukje dakbeschot zat heb ik verwijderd. De boel was al geïsoleerd met glaswol met damplaag/zilverfolielaag en daar overheen nog eens plastic folie. Een draagbalk (17 x 6 cm) zat halverwege uit het zicht onder de gipsenlaag.

Mijn vragen:

- kan ik (om paar cm ruimte te winnen en makkelijker af te werken) de balk open en ongeisoleerd laten?
- Zo ja, plak ik (met ducktape?) de dampfolielaag vd isolatie dan tegen de zijkant vd balk aan om het dakbeschot hermetisch af te sluiten van evt vochtigheid? Of is het voldoende om de isolatie alleen tegen het dakbeschot aan te nieten zodat er nog kieren zijn waar het glaswol onbeschermd “open” ligt bij de balk? Hoe ‘panisch’ moet je hier in zijn?
- is het nodig dat er nog eens plasticfolie over de dampremmende laag vd isolatie ligt?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Een gording bedoel je? Die alulaag aan de wol is natuurlijk niet aangesloten en dient ook voor reflectie van warmte terug naar binnen. De folie is de dampwerende laag en die moet je absoluut niet onderbreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvr
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-06 18:11

pvr

Isolatie van binnen uit, moet je altijd zorgen, dat je los blijft zitten van je dakbeschot.
Daarna een dampremmende laag aanbrengen, en dan de afwerking(gipsplaten).

https://www.klusidee.nl/F...n-binnen-uit-t110308.html

[ Voor 36% gewijzigd door pvr op 12-04-2020 07:32 ]

Lenovo Legion 5 17IMH05H | Intel Core i7-10750H| 16 GB DDR4 | Toshiba Solid State Disk (M.2) 512GB+ Samsung 870 EVO 2,5 inch 4TB| 1080p | GeForce GTX 1650 Ti| backlit keyboard @ 04-09-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
@pvr hoeveel ruimte moet er dan zitten tussen het dakbeschot en de isolatie? Lijkt mij dat als er teveel ruimte tussen zit, de isolerende werking flink daalt. (In dit geval vind ik dat niet zo’n punt voor zo’n klein stukje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-EitZMMR0R9VESIcS1gLMrEBHUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TWuQK1fKFI9jS5AcgFdH5CQs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uT2QYC3YnV_tonG2drKy-B2BnGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UjWRCRNJWX3MrDXzcLAGr2H4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:22
Je moet juist géén ruimte/lucht tussen je dakbeschot laten.
https://www.goedkoopisola...ouw-nodig-bij-dakisolatie

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online
Gefeliciteerd, je het het grootste discussie punt uit het (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? te pakken ;)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renzzie
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:22
@CurlyMo haha, ik weet het :D
Schrijf me hier maar bij kamp 'geen lucht'! Mijn boerenverstand vind dat veel logischer klinken. De argumenten om het wél te doen vind ik vele malen zwakker.
Oftewel, @zuidhuis kan het beste zelf even googlen na de voorstanders en tegenstanders + argumenten. Dan kan hij zelf hierin zijn keuze maken. Wilde hem in ieder geval er even op attenderen dat de geschetste situatie niet perse de enige goede is (m.i. zelfs de minst goede).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hajee999
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-06 17:24
WooT.. Me= stofzuiger om aan het bouwen om achter mijn dakbeschot te vacumeren :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:18
zuidhuis schreef op zondag 12 april 2020 @ 00:24:
Ik heb een stuk knieschot op zolder van ca. 2 meter lang verwijderd om wat meer bergruimte te creëeren achter de wasmachine en de droger.
Eerst even een vraag, dat knieschot had geen constructieve functie?
Vanuit de bouw worden knieschotten alleen toegepast als deze onderdeel zijn van de dakconstructie. Zomaar weghalen kan dan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23-06 19:33
MeTooPV schreef op zondag 12 april 2020 @ 11:52:
[...]

Eerst even een vraag, dat knieschot had geen constructieve functie?
Vanuit de bouw worden knieschotten alleen toegepast als deze onderdeel zijn van de dakconstructie. Zomaar weghalen kan dan niet.
Dat was wat mij ook her eerste opviel bij de vraag, een knieschot staat er meestal niet voor Jan met de korte achternaam.
De isolatievraag waag ik mij niet aan want het zou wel eens een eindeloos topic kunnen worden.

[ Voor 9% gewijzigd door D.deJong op 12-04-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

tattooboy1985

Isoleren = Ventileren prop allemaal maar flink vol en lekker strak aftimmeren zonder ventilatie ben je zo weer aan de beurt...

Hoe is je dak opgebouwd ? welke folie , dak systeem etc

[ Voor 19% gewijzigd door tattooboy1985 op 12-04-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Knieschot heeft volgens mij geen functie gehad. Betrof stuk van 2 meter met aan beide kanten een muur (1x buitenzijde dakkapel en 1x binnenmuur) met daar tussen 5 dunne rechtopstaande latjes van ca. 50 cm. die bevestigd waren aan dunne dwarsliggende lat die rechtstreeks tegen het dakbeschot aan getimmerd was. Als het een constructieve functie zou hebben gehad lijkt mij dat er wel wat steviger materiaal gebruikt zou zijn. Jaren ‘60 woning overigens waarvan eind jaren ‘90 een dakkapel op is gezet over de volledige achterzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQ0rFk6Owrk_e7OH9NNXmwdAx3c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEP512X9EacLP2ff1LV6myzV.jpg?f=fotoalbum_large

Niet goed op schaal maar hoop dat dit wat meer inzicht geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
@tattooboy1985 : maar als je de boel afsluit met plastic folie dan valt er toch überhaupt weinig te ventileren, ook als je wel ruimte laat tussen dakbeschot en isolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

tattooboy1985

Ik zou persoonlijk 4 cm vrij houden maar heb je dakpannen of bitumen dakbanen? Dakpannen zijn damp open en die ventileerd elke balk die je niet isoleerd is een koude brug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
@tattooboy1985 Zie tekening: dakpannen dus. Dus 17 cm dik hout kan nog steeds een koudebrug zijn? Gaat mij er trouwens vooral om om vochtproblemen te voorkomen.

[ Voor 5% gewijzigd door zuidhuis op 12-04-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:47

H-W

Je kan dit prima met glaswol isoleren, strak tegen het dakbeschot aan. De enige vraag is hoe je het dan wil vastzetten, persoonlijk zou ik het helemaal volstoppen met glaswol, je kan dan de aluminium folie gebruiken als dampremmende laag. Overlappen hierin afplakken met dubbelzijdige tape. Niet met ducttape want dit is hier niet voor geschikt. Dat is namelijk dampdoorlatend.
De koudebruggen ga je alleen overbruggen door de isolatie op de gordingen aan te brengen maar dat is niet zo makkelijk met glaswol.
Glaswol is dampopen, die dampdichte laag zorgt er alleen voor dat er weinig of geen vocht in de isolatie kan trekken. Doordat de isolatie weer dampopen is staat de isolatie het vocht weer af aan de buitenlucht.
Dakpannen zijn trouwens niet dampopen, want gemaakt van cement of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Mijn oorspronkelijke vragen zijn eigenlijk nog steeds onbeantwoord gebleven. Vraag mij nog steeds af of ik de gording open kan laten of toch ook met folie moet overdekken.

Ik denk dat ik em gewoon open laat en het glaswol vastniet aan de zijkant vd gording, laag plasticfolie er overheen en aftape met aluminiumfolie. Afwerken met gipsplaat.

[ Voor 35% gewijzigd door zuidhuis op 13-04-2020 09:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-06 18:18

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/D9m0pt5/IMG-20200331-135451.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Csx9DN6/IMG-20200411-155603.jpg

Zo heb ik het gedaan.

Het dampscherm moet echt overal 100% pottoe zijn. Het dampscherm op de vloer en het houten gebinten heb ik geplakt met speciale silicone die speciaal voor dampschermen zijn gemaakt:

https://www.bouwkampioen....9WwipjZwNb6saAsNUEALw_wcB

De folies die overlappen met speciale tape:

https://www.afwerkingshop...3oae7mrlUxdIaAiZfEALw_wcB

Ivm de isolatie tegen je dakbeschot aan te drukken of niet, heb je een onderdak dat dampopen is? Zoja alle wol er tegen duwen. Is je onderdak dampdicht, 4cm spatie laten.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
@Jellabie volgens mij heb ik gewoon houten planken als dakbeschot en daar dakpannen op. Das dampopen neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
@MeTooPV @D.deJong : ff dubbelcheck, zie foto. Die lat waar de isolatie begint was oorspronkelijk het knieschot. Dat kan toch geen constructieve waarde hebben gehad?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IcmNheG_6Jaerv0fWwon_q5aUPg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25JCGMlbf8wyBfFAucYLXtKp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
Het is een gordingen kap. Het dak rust op de grote balken van bouwmuur naar bouwmuur. Een dragend knieschot zie je vaak bij sporen kappen en niet bij gordingen.
Enige voorbehoud dat ik nog heb is de onderlinge afstand van de andere balken. Hebben ze een gording uitgespaard door via knieschot op de vloer te gaan dragen? Maar daar is de afstand tot de gording nu eigenlijk weer te klein voor. Wat is de tussen afstand van de andere gordingen in je dak (wellicht aan de niet dakkapel zijde makeklijker te meten). Die afstand kan het dak overbruggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
@MeTooPV net gemeten en die is ca. 1.20 meter. Ik ga er dus vanuit dat dit knieschot geen constructieve functie had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zCihSvKCkfRgfNwzx9Vu-HmPYfk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGDLNOyJUcuiN4gUwufP7l1V.jpg?f=fotoalbum_large

Denk dat de constructie redelijk dampopen is, als ik zo deze kieren naar buiten zie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
CurlyMo schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:59:
[...]

Gefeliciteerd, je het het grootste discussie punt uit het (Woon)Zolder dak Isoleren, beste methodiek? te pakken ;)
Ruimte is niet nodig. Je kan isolatieplaten kopen, op breedte maken, en er tussen klemmen. Eventueel tijdelijk vastzetten met een spijker. Daarna de ruimtes links of rechts opvullen met pur (bv. een ruimte van 1cm). De plaat druk je dus aan 1 zijde strak tegen de balk, en hou je aan de andere kant iets ruimte over.

[ Voor 13% gewijzigd door Luxicon op 13-04-2020 17:12 ]

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
Ok, geen dragen de functie dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Luxicon schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:02:
[...]
De plaat druk je dus aan 1 zijde strak tegen de balk, en hou je aan de andere kant iets ruimte over.
Ik weet niet beter of je moet aan alle kanten ongeveer 1cm ruimte houden zodat je er goed kan purren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
CurlyMo schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:17:
[...]

Ik weet niet beter of je moet aan alle kanten ongeveer 1cm ruimte houden zodat je er goed kan purren.
Dat hoeft niet, als de isolatie totaal niet of maar aan 1 zijde gezaagd is. Want dan zou dat superstrak aansluiten met het dakbeschot / sporen (die balken).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Luxicon schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:19:
[...]

Dat hoeft niet, als de isolatie totaal niet of maar aan 1 zijde gezaagd is. Want dan zou dat superstrak aansluiten met het dakbeschot / sporen (die balken).
Dat kan je toch nooit garanderen met een stugge plaat? Een muur of balk heeft altijd wel iets van afwijking wat je met PUR goed opvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
CurlyMo schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:20:
[...]

Dat kan je toch nooit garanderen met een stugge plaat? Een muur of balk heeft altijd wel iets van afwijking wat je met PUR goed opvangt.
Ja, dat zou kunnen, maar als het niet nodig is kun je beter aan 1 kant purren. Dat scheelt iets pur en tijd met purren, beter geïsoleerd (minimaal, maar toch) en achteraf minder pur wegsnijden als dat nodig is. Pur heeft nagenoeg geen isolatiewaarde, dus dat kun je het best zo min mogelijk doen..

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Nu online
Luxicon schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:23:
[...]

Ja, dat zou kunnen, maar als het niet nodig is kun je beter aan 1 kant purren. Dat scheelt iets pur en tijd met purren, beter geïsoleerd (minimaal, maar toch) en achteraf minder pur wegsnijden als dat nodig is. Pur heeft nagenoeg geen isolatiewaarde, dus dat kun je het best zo min mogelijk doen..
Laten we die discussie niet hier voeren, maar in het dakisolatie topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
CurlyMo schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:24:
[...]

Laten we die discussie niet hier voeren, maar in het dakisolatie topic.
Je begint er zelf over toch.. het is nergens voor nodig om twee kanten te purren zolang de isolatieplaat strak aansluit met de sporen. Dat scheelt tijd en is beter qua isolatie.

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuidhuis
Heren, dit gaat een beetje ontsporen geloof ik. Gaat om een peststukkie van 2 x 1 meter. Ik ga geen nieuw isolatie materiaal kopen, zeker geen platen en purren was ik ook niet echt van plan. Het spul zit er al zeker 20 jaar en hing achter het knieschot met denk zo’n 20 cm. ruimte. Zonder vochtproblemen. Ik houd nu ook wat ruimte maar dan 4 cm. Dat de isolatiewaarde beter zou kunnen zal vast, maar ach zo’n stukkie op zolder merk je toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Luxicon schreef op maandag 13 april 2020 @ 17:02:
[...]

Ruimte is niet nodig. Je kan isolatieplaten kopen, op breedte maken, en er tussen klemmen. Eventueel tijdelijk vastzetten met een spijker. Daarna de ruimtes links of rechts opvullen met pur (bv. een ruimte van 1cm). De plaat druk je dus aan 1 zijde strak tegen de balk, en hou je aan de andere kant iets ruimte over.
Waarom zou ik dat doen als ik het bestaande glaswol - dat al op maat is gemaakt - kan hergebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luxicon
zuidhuis schreef op maandag 13 april 2020 @ 23:23:
[...]

Waarom zou ik dat doen als ik het bestaande glaswol - dat al op maat is gemaakt - kan hergebruiken?
Precies, dan kun je dat ook gebruiken (ik heb niet eerst alles doorgelezen)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
@Jellabie Zou een stukkie aluminiumtape tegen de gording plakken ook niet voldoende zijn? Gaat om 2 meter, vind het dan beetje overdreven om dan dat spul te kopen. Is het echt zo funest als het niet helemaal luchtdicht is afgesloten maar 99,5 % ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

zuidhuis schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:17:
@Jellabie Zou een stukkie aluminiumtape tegen de gording plakken ook niet voldoende zijn? Gaat om 2 meter, vind het dan beetje overdreven om dan dat spul te kopen. Is het echt zo funest als het niet helemaal luchtdicht is afgesloten maar 99,5 % ?
Plak de tape dan op zijn minst in een laagje tek7 op het hout.

Mij hebben ze iig altijd geleerd dat het dampscherm 100% dicht moet zijn :)

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
@Jellabie En wat is de logica daarachter? Ik vraag mij af of dat ook broodnodig is voor een jaren ‘60 woning met een houten dakbeschot waar wat kiertjes en spleetjes in zitten. Zie ook vorige foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie

Jellabie

zuidhuis schreef op woensdag 15 april 2020 @ 15:38:
@Jellabie En wat is de logica daarachter? Ik vraag mij af of dat ook broodnodig is voor een jaren ‘60 woning met een houten dakbeschot waar wat kiertjes en spleetjes in zitten. Zie ook vorige foto.
Leefvocht, het zweten van u/jullie, koken, douchen etc.

Naar buiten toe moet het dampopen zijn, zodat de condensatie van warm binnen koud buiten terug weg kan.

Edit,

Voorbeeld van bij mij toen ik eraan bezig was.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/HTGXcY2/IMG-20200215-180520.jpg

Alles afgetaped en op de grond en muren bevestigd met die siliconen. Die gele toppen zijn ook luchtdicht.

In theory mag er zelfs geen enkele schroef het dampscherm doorboren.

[ Voor 36% gewijzigd door Jellabie op 15-04-2020 16:02 ]

De Nederbelg !

Pagina: 1