Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen advies met oog op regelgeving/matchen verbruik

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• GijsG
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-07 00:32
Graag zou ik nog dit jaar zonnepanelen laten, maar ik loop tegen een aantal vragen aan en ik krijg compleet verschillende voorstellen. Wat is wijsheid hier?

Huidige plan
- Legplan bijgevoegd als plaatje
- Totaal panelen 3465-3685 wp (Q-Cells, 315wp per paneel):
- West 8 of 9 panelen
- Zuid 3 panelen
- 1 fase aansluiting, SolarEdge 3000HD (ik heb 3 fasen meterkast)
- optimizers SolarEdge P300

Daarnaast zit ik vooral met het volgende: vanaf 2023 loopt de salderingsregeling er langzaam uit, waardoor je veel meer focus moet leggen op het matchen van energie opwekken en gebruik dan voorheen. Doordat ik maar 12 panelen kan/wil leggen begrijp ik dat ik alleen 1 fase omvormers kan gebruiken. Dat betekent dat als ik vanaf 2023 energie aan het opwekken ben op fase 1, terwijl mijn wasmachine aanstaat op fase 2, ik gewoon betaal voor mijn elektriciteit van de wasmachine, en belasting betaal over de opgewekte energie op fase 1, dus compleet het averechtse effect. Nu zal je zeggen sluit dan gewoon je omvormer op fase 2 aan, echter de droger/airco zit misschien wel op fase 3, of de koelkast/vriezer op fase 3. Hoe kun je hier het bete mee omgaan? Bijvoorbeeld micro-omvormers op de zuid panelen, en die aansluiten op fase 1, en de west panelen met een normale omvormer op fase 2? Het blijft dan nog steeds lastig omdat opwekken en gebruik niet altijd matchen 8)7

Erg benieuwd naar jullie inzichten waarvoor alvast dank _/-\o_ !

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiXKPEmA5O44A9cCMK3obmAjypc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VuKsiJqbepnLTi12FI2XpTaR.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via GijsG op 12-04-2020 09:24)

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:19
Vanaf 2023 heeft iedereen een slimmemeter als je terug levert. Die slimme meter trekt het verbruik van je wasmachine eerst af van je zonnepanelen opbrengst, en dan pas uit het net. Daar is al over nagedacht “salderen over fases”

Ik heb ook twaalf panelen en ik ben blij met de P404 optimizer die doet het beter bij kleine installaties met meerdere dakvlakken door de hogere spanning.

Ga niet met SE 3 fase omvormers aan de slag bij zo weinig panelen. Daar staan genoeg topics over op tweakers.

Alle reacties

• Thijs8472
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-10 12:51
Er wordt over de fasen heen gesaldeerd, dus opwekken op fase 1 en verbruiken op fase 2 tegelijkertijd zal verrekend worden. Zie dit topic voor meer informatie Hoe registreert een 3-fasen meter te salderen energie?

Acties:
  • Beste antwoord

• stormfly
Vanaf 2023 heeft iedereen een slimmemeter als je terug levert. Die slimme meter trekt het verbruik van je wasmachine eerst af van je zonnepanelen opbrengst, en dan pas uit het net. Daar is al over nagedacht “salderen over fases”

Ik heb ook twaalf panelen en ik ben blij met de P404 optimizer die doet het beter bij kleine installaties met meerdere dakvlakken door de hogere spanning.

Ga niet met SE 3 fase omvormers aan de slag bij zo weinig panelen. Daar staan genoeg topics over op tweakers.

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Waarom leg je ze niet oost - west? betere verdeling over de dag, een hoger eigen verbruik is het gevolg.
vanaf 2023 dus een voordeel wat steeds groter wordt

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 11-04-2020 18:39 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
Leg oost en west vol, met een stringomvormer. Waarom geen 355Wp Qcells? Kosten maar 165 euro per stuk.

• GijsG
stormfly schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 16:13:

Hi wopper,

Dank hiervoor, salderen over fases zou mooi zijn. Heb je daar ook een source van? Ik hoor namelijk andere verhalen van 3 zonnepaneelboeren en een elektricien.

Wat betreft de P404; waarom heb je die gekozen boven bijvoorbeeld P300 of P370? Ik heb de factsheet bekeken, en zie dat het MPPT bereik hoger is, echter zijn er nog andere redenen? De SolarEdge tool geeft namelijk aan dat ik met P300 optimizers het beste resultaat zou hebben, maargoed ik weet niet hoe geavanceerd die tool is.

Ik ben inderdaad bekend met geen 3 fasen omvormers bij <16 panelen. Zat meer te denken aan micro-omvormers per paneel en dan verdelen over de fasen.

• GijsG
twain4me schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 18:38:
Waarom leg je ze niet oost - west? betere verdeling over de dag, een hoger eigen verbruik is het gevolg.
vanaf 2023 dus een voordeel wat steeds groter wordt
Verschillende reden (op volgorde van importance :)):
- mijn vrouw wil de oost-kant vrij houden van panelen (voorkant jaren 30 huis)
- ik begrijp ook dat de zon in de ochtend (tot ~10 uur) niet zo gek veel doet, dus als wij om 7 uur opstaan en om 9 uur iedereen naar werk is, wordt er dus geen verbruik gematched
- oostkant ligt miniem noord-oost

• GijsG
Cpt.Chaos schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 21:08:
Leg oost en west vol, met een stringomvormer. Waarom geen 355Wp Qcells? Kosten maar 165 euro per stuk.
Goed punt thanks, ik ga die 355wp's even checken!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-11 09:50
GijsG schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:24:
[...]

Hi wopper,

Dank hiervoor, salderen over fases zou mooi zijn. Heb je daar ook een source van? Ik hoor namelijk andere verhalen van 3 zonnepaneelboeren en een elektricien.

Wat betreft de P404; waarom heb je die gekozen boven bijvoorbeeld P300 of P370? Ik heb de factsheet bekeken, en zie dat het MPPT bereik hoger is, echter zijn er nog andere redenen? De SolarEdge tool geeft namelijk aan dat ik met P300 optimizers het beste resultaat zou hebben, maargoed ik weet niet hoe geavanceerd die tool is.

Ik ben inderdaad bekend met geen 3 fasen omvormers bij <16 panelen. Zat meer te denken aan micro-omvormers per paneel en dan verdelen over de fasen.
Maak het jezelf niet te moeilijk. De slimme meter saldeert intern, er zitten maar 4 telwerken in, anders hadden het er 12 moeten zijn.
Microomvormers kosten alleen maar meer.
Solaredge is niet nodig zonder rare schaduwobjecten, en dan nog, tigo optimizer op een stringomvormer.
De zon doet in de ochtend net zo veel als in de avond, en ook in de ochtend verbruik je stroom.
Uit ervaring weet ik dat, zeker vrouwen, nooit omhoog kijken als ze in de tuin zitten, of voor het huis staan, dus die zullen echt nooit naar de panelen kijken, ergo vol leggen die handel.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

GijsG schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:28:
[...]

- ik begrijp ook dat de zon in de ochtend (tot ~10 uur) niet zo gek veel doet, dus als wij om 7 uur opstaan en om 9 uur iedereen naar werk is, wordt er dus geen verbruik gematched
- oostkant ligt miniem noord-oost
Er wordt prima verbruik gematched zolang dat verbruik niet te hoog is. Ik heb zelf 16 panelen op het oosten liggen en dit is het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qwQ5xfEgvHYqqsvKfp-L6p2PrL4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GLMtPkfqinIHgSFKaPVbTPea.png?f=fotoalbum_large
Vanaf 06:55 begin ik op te wekken en vanaf 07:11 wek ik genoeg op om het verbruik van ~230 watt al volledig te matchen. Ik was om 08:00 al 1840 watt aan het opwekken waarvan slechts 127 watt vanaf de panelen op het westen komt. Meer dan genoeg om de vaatwasser, magnetron, koffiezetapparaat of wasmachine van te draaien.

Daarnaast, als je nu het dak vol legt heb je dat al terug verdiend tegen de tijd dat salderen verdwijnt. Vanaf dat moment is elk paneel extra gewoon extra winst. Ik zou altijd aanraden het maximum aantal panelen neer te leggen, uiteindelijk zijn de meerkosten voor die laatste extra panelen en een stuk lager en zelfs met 11 cent per kWh als teruglevertarief verdien je ze gewoon terug.

[ Voor 3% gewijzigd door Tsurany op 12-04-2020 09:48 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• stormfly
GijsG schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:24:
[...]

Hi wopper,

De bron is mijn eigen 3 fase meter, die ik uitlees met DSMR. Wat ze je vertellen is allemaal marketing/verkoop push materiaal. Het zijn slimme software meters, er zijn allemaal spook verhalen dat energie tarieven op basis van tijd andere prijzen krijgen. Zoals met elke aanschaf, je kunt alleen voor dit moment beslissen. En niet in de toekomst, zeker niet in een markt waar de overheid ook een rol speelt met regulering.

Voor nu werkt het salderen over de fases prima hier, mijn EV auto laadt op over 3 fases en op de laagste stand ruim 4kW. Terwijl mijn zonnepanelen max 2800 geven (immers kleine installatie meerdere windrichtingen = lage piek) waardoor je keurig ziet dat er nog 1200watt uit het net komt. Ook bij een enkel fasige wasmachine zie je keurig een grafiek groen (retour) tot de wasmachine gaat opwarmen, dan pakt hij er nog wat bij uit het net (rood), maar alleen het stukje " extra" boven de max van de panelen.

De P404 kan een hogere spanning aan, dat heb je niet nodig als alles op 1 windrichting ligt. Maar het is enorm handig als je op andere windrichtingen ook kleine setjes panelen hebt liggen. Want dan kunnen ze namelijk in een hoger bereik "bijregelen". Zodat je uit de panelen welke wel zon hebben, het maximale kunt halen. Met een P300 is die spanning lager, en heb je topics hier waarbij ze gaan "clippen" en niet de maximale opbrengst leveren.

Met die microomvormers per fase spreek je alleen het afwezige vertrouwen in fase saldering uit, je maakt het onnodig complex. Hoe zie je het dan voor je als je om 8u in juni de panelen op de noordzijde licht hebben, en je pas om 11u je wasmachine start? Dat gaat toch mis, los van de technische uitdaging ga je ook nog een enorme timings/faseplan uitdaging tegemoet.

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-11 20:21
Wat is de afweging voor het aantal panelen dat je nu wil leggen?
Op het legplan dat je hebt toegevoegd, zie ik nu 1 paneel in landscape, dat kunnen er wellicht ook 2 of misschien 3 in portrait zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Moffin op 12-04-2020 13:37 ]

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-11 13:24

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
GijsG schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:28:
[...]

Ik stop wel gewoon met lezen ;)

• GijsG
stormfly schreef op zondag 12 april 2020 @ 10:46:
[...]

De bron is mijn eigen 3 fase meter, die ik uitlees met DSMR. Wat ze je vertellen is allemaal marketing/verkoop push materiaal. Het zijn slimme software meters, er zijn allemaal spook verhalen dat energie tarieven op basis van tijd andere prijzen krijgen. Zoals met elke aanschaf, je kunt alleen voor dit moment beslissen. En niet in de toekomst, zeker niet in een markt waar de overheid ook een rol speelt met regulering.

Voor nu werkt het salderen over de fases prima hier, mijn EV auto laadt op over 3 fases en op de laagste stand ruim 4kW. Terwijl mijn zonnepanelen max 2800 geven (immers kleine installatie meerdere windrichtingen = lage piek) waardoor je keurig ziet dat er nog 1200watt uit het net komt. Ook bij een enkel fasige wasmachine zie je keurig een grafiek groen (retour) tot de wasmachine gaat opwarmen, dan pakt hij er nog wat bij uit het net (rood), maar alleen het stukje " extra" boven de max van de panelen.

De P404 kan een hogere spanning aan, dat heb je niet nodig als alles op 1 windrichting ligt. Maar het is enorm handig als je op andere windrichtingen ook kleine setjes panelen hebt liggen. Want dan kunnen ze namelijk in een hoger bereik "bijregelen". Zodat je uit de panelen welke wel zon hebben, het maximale kunt halen. Met een P300 is die spanning lager, en heb je topics hier waarbij ze gaan "clippen" en niet de maximale opbrengst leveren.

Met die microomvormers per fase spreek je alleen het afwezige vertrouwen in fase saldering uit, je maakt het onnodig complex. Hoe zie je het dan voor je als je om 8u in juni de panelen op de noordzijde licht hebben, en je pas om 11u je wasmachine start? Dat gaat toch mis, los van de technische uitdaging ga je ook nog een enorme timings/faseplan uitdaging tegemoet.
Thanks, erg helpful! Maar waarom heb je het over windrichtingen?

• GijsG
Moffin schreef op zondag 12 april 2020 @ 13:36:
Wat is de afweging voor het aantal panelen dat je nu wil leggen?
Op het legplan dat je hebt toegevoegd, zie ik nu 1 paneel in landscape, dat kunnen er wellicht ook 2 of misschien 3 in portrait zijn?
Goede, ik zal eens checken of er nog eentje bij kan op de dakkapel! Lekker proppen daar op het dak

• stormfly
N,O,Z,W ofwel zon-richtingen :)

• GijsG
Tsurany schreef op zondag 12 april 2020 @ 09:47:
[...]

Er wordt prima verbruik gematched zolang dat verbruik niet te hoog is. Ik heb zelf 16 panelen op het oosten liggen en dit is het resultaat:
[Afbeelding]
Vanaf 06:55 begin ik op te wekken en vanaf 07:11 wek ik genoeg op om het verbruik van ~230 watt al volledig te matchen. Ik was om 08:00 al 1840 watt aan het opwekken waarvan slechts 127 watt vanaf de panelen op het westen komt. Meer dan genoeg om de vaatwasser, magnetron, koffiezetapparaat of wasmachine van te draaien.

Daarnaast, als je nu het dak vol legt heb je dat al terug verdiend tegen de tijd dat salderen verdwijnt. Vanaf dat moment is elk paneel extra gewoon extra winst. Ik zou altijd aanraden het maximum aantal panelen neer te leggen, uiteindelijk zijn de meerkosten voor die laatste extra panelen en een stuk lager en zelfs met 11 cent per kWh als teruglevertarief verdien je ze gewoon terug.
Klinkt goed inderdaad, maar hoeveel panelen heb je op welke richting liggen?
Pagina: 1