Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19:14
dunklefaser schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:14:
@Drardollan Ik merk wel dat, als de wifi-module als client geen Internet-connectie heeft (de betreffende AP gaat bij mij 's nachts meestal uit), ik geen stabiele connectie via mijn rpi meer met de wifi-module in AP-modus krijg. Relatief vaak krijgt mijn Omnik-script dan namelijk een time-out.
Dat verbaasd mij niets, als AP's uit de lucht haalt dan verstoor je het hele proces. Ik heb geen idee waarom je een AP zou uitzetten, maar dat moet je zelf weten.

Hoewel het zou moeten werken, als de Omnik weer verbonden is met de wifi met hetzelfde IP adres dan moet alles gewoon weer gaan werken.

Persoonlijk zou ik zorgen dat de RPi in de tijden dat er geen AP is ook geen gegevens gaat ophalen. Al is het nog beter om gewoon van het AP af te blijven en de boel de laten lopen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
psycoxl schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:04:
Ik zit er vrij dicht op maar Omnik is wel degelijk failliet. Ik weet niet of het daadwerkelijk al uitgesproken is maar het moederbedrijf heeft de stekker eruit getrokken. Wij zijn nu bezig hoe we de garantieclaims etc. moeten gaan afhandelen. Het gehele service team is een paar maanden geleden al overgegaan naar Solis. Portal blijft waarschijnlijk gewoon via solarman werken.
Het is en blijft onduidelijk, omdat er geen officieel statement is. Het blijft dus een vreemde situatie, Omnik draait al jaren als een tierelier en staat goed bekend in de markt. Dat de stekker eruit is, daar ben ik ook echt wel van overtuigd. Maar of het een tijdelijke situatie is om de boel beter neer te zetten of gewoon voor altijd klaar is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Drardollan
Ik benader de Omnik dus eigenlijk zo als of hij net uit de doos is gekomen.
De Wifi-module in AP-modus is in principe altijd benaderbaar (10.10.100.254 port 8899).
Mijn rpi heeft dus een IP-adres 10.10.100.100 van de wifi-module gekregen.
Mijn gedachte was dat deze verbinding voldoende zou moeten zijn om de benodigde gegevens om de 5 minuten uit de omnik te trekken. Deze WLAN-verbinding is op zich ook stabiel, alleen de server op de omnik achter poort 8899 reageert zonder extra Internetverbinding niet betrouwbaar.
Trouwens - af en toe hangt de wifi-module ook compleet (zelf met internetverbinding) dan helpt alleen een PoR.
De rpi met script en seizoensafhankelijke crontab (en de AP via domotica) starten normaalgesproken ook pas als de zon al aan de hemel staat en stoppen kort voordat de zon ondergaat.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
dunklefaser schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:45:
@Drardollan
Ik benader de Omnik dus eigenlijk zo als of hij net uit de doos is gekomen.
De Wifi-module in AP-modus is in principe altijd benaderbaar (10.10.100.254 port 8899).
Mijn rpi heeft dus een IP-adres 10.10.100.100 van de wifi-module gekregen.
Mijn gedachte was dat deze verbinding voldoende zou moeten zijn om de benodigde gegevens om de 5 minuten uit de omnik te trekken. Deze WLAN-verbinding is op zich ook stabiel, alleen de server op de omnik achter poort 8899 reageert zonder extra Internetverbinding niet betrouwbaar.
Wat een rare constructie heb je gebouwd. Waarom je Omnik niet direct in je wifi netwerk opnemen?
Ik begrijp ook niet wat je bedoeld met dat de server achter poort 8899 niet reageert?

Normaal trek je de Omnik uit de doos en gebruik je het Omnik AP om het normale wifi netwerk te verbinden. Jammer genoeg kan je de AP functie van de Omnik niet uitschakelen.
Trouwens - af en toe hangt de wifi-module ook compleet (zelf met internetverbinding) dan helpt alleen een PoR.
Wellicht heeft dit met je oplossing te maken? Dat hij op een gegeven moment de weg kwijtraakt? Ik heb vanaf 2015 een Omnik hangen en nog nooit 1 keer gehad dat ik het apparaat moet resetten. Wifi doet het ook altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Drardollan Ik heb eigenlijk helemaal niets gebouwd - in tegendeel - het is de omnik wifimodule die een internetverbinding wil maken (die ik niet wil gebruiken omdat ik al jaren niet meer op de Omnik/Solarman website kom).
Of hij door voortdurend in AP-modus benadert te worden de weg kwijt kan raken? Lijkt me onwaarschijnlijk, soms heb ik de weigerende wifi-module ook na een nacht zonder elke wifi-connectiviteit - niet via de AP-modus en ook niet via intern netwerk. Is ook alles niet van levensbelang.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
dunklefaser schreef op maandag 29 juni 2020 @ 11:17:
@Drardollan Ik heb eigenlijk helemaal niets gebouwd - in tegendeel - het is de omnik wifimodule die een internetverbinding wil maken (die ik niet wil gebruiken omdat ik al jaren niet meer op de Omnik/Solarman website kom).
Of hij door voortdurend in AP-modus benadert te worden de weg kwijt kan raken? Lijkt me onwaarschijnlijk, soms heb ik de weigerende wifi-module ook na een nacht zonder elke wifi-connectiviteit - niet via de AP-modus en ook niet via intern netwerk. Is ook alles niet van levensbelang.
Ik blijf het bijzonder vinden, ook waarom je zou willen voorkomen dat de Solarman portal gevoed wordt. Ik zou dat sowieso anders oplossen als het een probleem is.

Ik denk dat de AP modus van de Omnik niet bedoeld is voor geregeld gebruik, mijn gevoel is dat het enkel bedoeld is voor installatie doeleinden.

Kan je niet ergens een nieuwe wifi module of LAN module (als die bestaan, geen idee) op de kop tikken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Als er een echt probleem met de WLAN-module zou zijn - misschien. Er bestaat ook een (extern) LAN/WLAN kastje maar deze is zeldzaam, voor zover ik weet.
Als de wifi-module het werkelijk begeeft zou ik misschien voor de RS-485 poort gaan waar de module op aangesloten zit (vermoedelijk modbus).

[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 29-06-2020 11:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfijma
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:32
Ben net terug van vakantie, waarin ik er een paar weken niet echt naar heb gekeken. Maar Omnik-app op iPhone crasht nu continue, en lijkt ook niet meer beschikbaar in de App Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 19:03

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Drardollan schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Het is en blijft onduidelijk, omdat er geen officieel statement is. Het blijft dus een vreemde situatie.
Misschien is dat officiële statement er in China wel is. Probleem is dat de Chinese handelsregisters (per provincie) alleen in het chinees zijn. Alleen Hong Kong heeft een Engelstalig register.
Omnik draait al jaren als een tierelier en staat goed bekend in de markt.
Eigenlijk alleen in Nederland. Daarbuiten stelt/stelde Omnik weinig voor. Als je een technisch goed product maakt (waarbij niet is bezuinigd op de kwaliteit van de componenten) maar dat verkoopt voor een lage prijs, dan heb je één groot probleem: een kleine marge. Dan moet je grote aantallen verkopen. Slaag je daar niet in, dan brandt je werkkapitaal op en kun je de poort sluiten.
Dat de stekker eruit is, daar ben ik ook echt wel van overtuigd. Maar of het een tijdelijke situatie is om de boel beter neer te zetten of gewoon voor altijd klaar is...
Omnik komt niet meer terug. De solar markt is in een fase gekomen waarin kleine partijen niet meer kunnen overleven in het low cost segment. De shake out is in volle gang en Omnik zal niet het laatste slachtoffer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meester_J
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 27-06 12:28
Drardollan schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:50:
[...]

Wat een rare constructie heb je gebouwd. Waarom je Omnik niet direct in je wifi netwerk opnemen?
Ik begrijp ook niet wat je bedoeld met dat de server achter poort 8899 niet reageert?

Normaal trek je de Omnik uit de doos en gebruik je het Omnik AP om het normale wifi netwerk te verbinden. Jammer genoeg kan je de AP functie van de Omnik niet uitschakelen.

[...]

Wellicht heeft dit met je oplossing te maken? Dat hij op een gegeven moment de weg kwijtraakt? Ik heb vanaf 2015 een Omnik hangen en nog nooit 1 keer gehad dat ik het apparaat moet resetten. Wifi doet het ook altijd.
Ik heb sinds 2016 een Omnik 4K T2, en een of twee keer per jaar moet ik inderdaad het ding van de stroom halen om hem weer data te laten versturen. Nu moet ik zeggen dat ik hem sinds dag 1 elke 10 seconden uitlees via het domoticz script. Werkt perfect. Heb dus ook niets gemerkt van de portal-problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08:32

GforceNL

Out of memory....

Inmiddels is de Omnik app verdwenen uit de Apple AppStore. Hij deed het al even niet meer helaas.

Toch maar eens kijken of ik de solarman app aan de praat kan krijgen.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221425

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-06 14:06
Ja de site werkt prima van omnikportal, maar de app is in de NL AppStore niet meer te downloaden. Gooide hem weg omdat ik steeds errors kreeg, maar daarna installeren was niet meer mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
CrocoDuck schreef op zondag 16 augustus 2020 @ 22:52:
Ja de site werkt prima van omnikportal, maar de app is in de NL AppStore niet meer te downloaden. Gooide hem weg omdat ik steeds errors kreeg, maar daarna installeren was niet meer mogelijk.
Hij deed het sowieso niet meer, omdat Omnik de portal niet meer zelf aanbiedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrocoDuck
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-06 14:06
Ik heb niks veranderd aan de endpoints op de omvormer; de Omnikportal site werkt prima, de app deed het sinds juni of zo niet meer, maar in dezelfde periode was de site nog steeds goed. Dacht dat er misschien iets mis was met de app/data corruptie ofzo, en ging daarom de app verwijderen, om er pas daarna achter te komen dat deze wel beschikbaar is, maar niet meer in onze regio (in de Apple Appstore). In welke regio de app nog wel beschikbaar is weet ik niet.

Mis dus ook geen data door Omnikportal, enkel doordat heel af en toe (1x in het jaar) de wifi-card in de omvormer vastloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 07-06 13:24
Hier werkt de wifi verbinding al 7 jaar prima. Nooit problemen gehad ondanks dat er 2 dikke muren en een vloer met aluminiumfolie laagje in de route liggen.
OmnikPortal ligt er wel soms een paar dagen uit. Maar mijn RasPi leest de standen ook uit.

[ Voor 22% gewijzigd door quazar op 29-08-2020 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
En daar komt de aap uit de mouw, daarom hebben ze die portal in leven gehouden.

Best fair bedrag, 6 per jaar. Maar liever zou ik hebben dat mijn Omnik stopt met data naar ze verzenden.

[ Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 30-03-2021 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Drardollan schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:09:
En daar komt de aap uit de mouw, daarom hebben ze die portal in leven gehouden.

Best fair bedrag, 6 euro per maand. Maar liever zou ik hebben dat mijn Omnik stopt met data naar ze verzenden.
72 euro zijn toch heel wat kilowattjes per jaar. Misschien dat ik de WiFi gewoon uit ga zetten
6 EUR/year
Dat is iets meer dan 2 kwh per maand, dat is wellicht acceptabel.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 30-03-2021 20:14 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
franssie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:11:
[...]

72 euro zijn toch heel wat kilowattjes per jaar. Misschien dat ik de WiFi gewoon uit ga zetten
Ik moest jaar typen, mijn fout. 6 euro per jaar is niet veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:13:
[...]

Ik moest jaar typen, mijn fout. 6 euro per jaar is niet veel.
Apart, je schrijft 6 jaar per maand.

@franssie leest 6 euro per maand

maar eigenlijk bedoel je

6 euro per jaar

:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Vorkie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:16:
[...]

maar eigenlijk bedoel je

6 euro per jaar

Edit flipte. Nu staat het goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vorkie schreef op dinsdag 30 maart 2021 @ 20:16:
[...]

maar eigenlijk bedoel je

6 euro per jaar

6 EUR/year

Dat is wat ik daarna postte?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Anoniem: 221425 schreef op woensdag 31 maart 2021 @ 16:02:
[...]

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat dat 'restricted' precies is.
Wat kan je nog wel zien, zonder te betalen? O-)
Eind mei weet je het ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jbouwh
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 18:41
Er zijn goede mogelijkheden om het zonder omnikportaal te doen. Kijk maar eens naar mijn oplossing, https://github.com/jbouwh/omnikdatalogger. Werkt via mqtt en is geoptimaliseerd voor homeassistant, maar kan ook zonder. Er is ook een connectie naar pvoutput mogelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door jbouwh op 31-03-2021 21:27 ]

Als het nèt werkt dan werkt het nèt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:01
Anoniem: 1369976 schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 12:11:
Beste mensen,

Ik heb 16 pv panelen op mijn dak samen met een Omniksol 4k TL2.
Sinds enkele dagen levert deze geen energie meer en geeft als melding: 'waiting 0'.

Ik het storingsmenu zie ik enkele meldingen als 'grid frequentie fault' en 'no utility' 'grid volt fault'.
De spanning van het net is, bij volle zon, 234 volt.

Ik las op internet dat een upgrade van de firmware kan helpen, maar kan nergens een upgrade vinden.

Wie kan mij helpen?

Groet,

JacoO
Is dit uiteindelijk vaker voorgekomen en zoja, hoe heb je dit opgelost?
Ik heb nu halverwege mijn vakantie gehad dat de omvormer uitviel. Die heeft dus dagen niets opgewekt terwijl ik er niets aan kon doen. Bij thuiskomst staat de omvormer op 'Waiting 0s'.
Google erbij gepakt en meerdere keren de omvormer gereset; met zowel de werkschakelaar als met de knop onderaan de Omnik 3k. Elke keer zonder resultaat.
Wat me opvalt is dat de omvormer na een reset zich opnieuw zou moeten instellen, althans volgens internet. Dan zou de Waiting moeten aftellen vanaf 60 seconden, maar dat doet hij niet. Hij springt gelijk weer op 0s.

De afgelopen maanden had de omvormer enkele keren dat hij een dag 0 opwek had, maar dan pakte hij de volgende dag gewoon weer de draad op. Nu al een week op 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• m181087
m181087 schreef op zondag 22 augustus 2021 @ 14:03:
[...]

Is dit uiteindelijk vaker voorgekomen en zoja, hoe heb je dit opgelost?
Even een quote op mijn eigen vraag. Misschien heeft iemand in de toekomst nog wat aan mijn ervaring.

Gisteren heb ik contact gezocht met de partij die de omvormer en zonnepanelen heeft gelegd. Volgens de man aan de telefoon is het een bekend probleem bij Omnik omvormers. Soms wil het herstarten van de omvormer nog wel eens helpen, maar vaak is er meer aan de hand. Met name als de omvormer wel Online is (volgens Solarman), maar op Waiting 0s staat.
Er is contact geweest met de leverancier (importeur?) van de omvormer en ik heb zojuist de bevestiging gekregen dat er een nieuwe omvormer wordt geleverd. Geen idee of dat wederom een Omnik is; ik weet niet of er nog Omniks ergens op een plank liggen.

Vaak is een Waiting 0s dus een issue in de omvormer zelf die niet door de eindgebruiker kan worden verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m181087
m181087 schreef op dinsdag 24 augustus 2021 @ 13:49:
[...]
Er is contact geweest met de leverancier (importeur?) van de omvormer en ik heb zojuist de bevestiging gekregen dat er een nieuwe omvormer wordt geleverd. Geen idee of dat wederom een Omnik is; ik weet niet of er nog Omniks ergens op een plank liggen.
De leverancier van de Omniks blijkt Libra Energy te zijn. Ik heb een nieuwe (identieke) Omnik gekregen, die het weer goed doet. Schijnbaar lagen daar nog een paar van op de plank.
Installatie was zo gepiept, behalve dat de omvormer niet kon pingen naar de servers van Omnik/Solarman en ik dus niets uit kon lezen. Dit bleek te liggen aan het feit dat ik de omvormer liet verbinden met een 5GHz Wifi-netwerk. Met 2.4 Ghz werkte deze wel. De website that is..

De app van Solarman krijg ik nog niet goed aan de praat. Ik kan met een barcode/handmatige invoer wel een omvormer toevoegen, althans dat zegt de app, maar ik krijg hem niet zichtbaar.
Voorlopig dus blijven proberen en anders maar via de website van Solarman uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adeo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-06 08:33
Ook hier afgelopen maandag beide omnik omvormers vervangen door de installateur.
Hadden exact dezelfde kwaal, alleen hier duurde het iets langer om mijn installateur te overtuigen dat de omvormers fout waren.

Heb ten einde raad een andere installateur gevraagd om mijn installatie te monitoren.
Die installateur heeft contact opgenomen met Libra en kwamen tot de slotsom dat mijn eerste installateur een RMA moest aanmaken.

Mijn eerste installateur heeft die RMA aangemaakt en er kwam vrij snel bericht voor een datum om tot vervanging over te gaan.

Vervanging is inderdaad een fluitje van een cent, al helemaal als je de wifimodules uit de oude haalt en opnieuw in de nieuwe omvormers plaatst.
Daarna kun je op Solarman zien dat er 4 omvormers zijn waarvan er 2 actief zijn ( de nieuwe dus) de totaal telling loopt gewoon door en de oude omvormers kun je daarna deleten op Solarman.

Eind goed al goed ....... (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenkleen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22-06 21:59
crossposten is niet de bedoeling.

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 26-09-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordnuts
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13-05 14:50
Mijn Omnik heeft hetzelfde probleem. Via Warmteservice in contact gekomen met het bedrijf dat de onderhoud heeft overgenomen. Hij melde dat deze issue alleen op te lossen is met een firmware update. Via Warmteservice kan ik hem omruilen met een unit waar de fw al aangepast is. Mijn probleem is hopelijk binnenkort opgelost.

Procedure: mail naar warmteservice waar je hem heb gekocht incl factuur en probleem omschrijving.
Werd binnen een paar uur gebeld en meteen een RMA geregeld.

Mijn Omnik had ik begin 2019 gekocht dus garantie is er nog. Ze gaven me ook een optie om een andere te kunnen kopen met 150 euro korting. Gekozen voor omruilen omdat dit gratis is en de reparatie route is nu bekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

.

[ Voor 99% gewijzigd door Anoniem: 221425 op 19-06-2024 19:06 ]

Pagina: 1 2 Laatste