First of all, praat met een hypotheekadviseur. Dat heb ik ook gedaan over dit onderwerp.
In mijn situatie omdat mijn vriendin nog studeert, en we dat mogelijk over een tijdje alsnog de grond zouden bijkopen wanneer haar tweede inkomen er is. In jouw situatie zou ik het risicovoller vinden, maar dat is een eigen risicoinschatting.
Ik adviseer je om met een hypotheekadviseur te praten, omdat het per situatie verschilt of je ook echt zo duokoop mag inzetten.
Ik weet niet precies wat je bruto inkomen is, maar dat is hetgene waar een hypotheekverstrekker naar kijkt. Ik gok dat je zo'n 3000 bruto verdient op basis van je netto inkomen; dan mag je ongeveer 170.000 (gok ik?) euro lenen. Echter: als jij een duokoop constructie aangaat, dan ga jij ook een maandelijkse vaste last aan van (in dit geval) 177 euro per maand. Dat heeft impact op hoeveel hypotheek je aan mag gaan; dat scheelt tienduizenden euro's.
Je hebt een hele smak spaargeld, wellicht past het daarmee allemaal net. Al zie je geloof ik de kosten koper over het hoofd, maar daarover later meer.
Als je dit op basis van eigen berekeningen hebt gedaan vrees ik dat de woning te duur is.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
En dan ga ik er trouwens vanuit dat je geen studieschuld of andere leningen of private lease auto hebt oid, want die tikken net zo hard aan.En dat is dus net iets genuanceerder
Je mag de grond terugkopen van Duokoop. Dat klopt.
Al weet ik niet of er exceptionele uitzonderingssituaties in de kleine lettertjes staan.
Echter:
tegen de dan geldende marktwaarde. Stel, je huis wordt 10% meer waard, dan moet je tegen die tijd 109.000 + 10% = 119.900 betalen om de grond te kunnen kopen.
Daar bovenop komen nog taxatiekosten en wat andere kosten. Die kosten zijn relatief bekeken te overzien, maar het is toch serieus geld wat je, als je het in 1x zou doen, had bespaard.
Stel; de woningwaarde daalt. Dan blijft jouw hypotheekbedrag hetzelfde en je maandelijkse grondhuur (erfpacht) ook. Wil je dan de grond er bij kopen, dan is die grond ook goedkoper.
Echter kan je als je een stukje meer bent gaan verdienen, niet zomaar je hypotheek verhogen / 2e hypotheekdeel nemen om de grond van te kopen. Want je hebt dan ook een stukje restschuld op je woning zitten. En dat is nog los van, zoals hier eerder genoemd, dat het lastiger is om een hypotheekaanpassing te doen op een woning waarvan de grond niet van jou is. Dat, samen met de extra kosten om de grond er alsnog bij te kopen, heeft ons van deze constructie af laten zien.
Maargoed, ik begrijp dat je niet van plan bent eigenaar van de grond te worden.
Mocht je minder dan 51 jaar leven en nooit meer verhuizen, dan heb je inderdaad een betere deal
Stel, je wil je woning verkopen, dan kan de koper altijd jouw woning met grond kopen van Duokoop en van jou. Een eventuele overwaarde is dan slechts gedeeltelijk van jou (in het begin worden beide getaxeerd; huis vaak op 60% en grond op 40%. In die situatie is 40% van de overwaarde voor Duokoop). Echter dit geldt bij een eventuele restschuld ook. Dat is net afhankelijk van hoe je het zelf voor je ziet.
De 'hefboom' van je investering wordt een stuk kleiner.
Los van alles:
- de kosten koper. Je hebt zo'n 15k eigen geld nodig voor de aankoop van een woning, dus dan is er 45k eigen geld om in de aflossing te stoppen.
- meestal krijg je geen meubels bij je huis
afhankelijk van hoeveel je hebt, ben je daar ook al snel 5k lichter mee. - mocht je nog dingen willen verbouwen, dan is die volledige 60k aan bovenstaande best snel op
- daarnaast is je buffer dus wel eventjes onder de grens; wat doe je als je auto stuk gaat?
- van 1000 - 464 = 536 euro per maand gas/water/licht, internet/tv, verzekeringen, gemeentelijke belastingen en bovenal het onderhoud aan een 130m2 woning betalen is, zij het afhankelijk van de staat van de woning, niet ideaal. Je zal moeten besparen op die 1200 euro die je nu elke maand uitgeeft

Ik kan als ik nog even door blijf werken max 100.000 euro lenen. Als ik dan zelf 60.000 kan inleggen en mijn ouders 30-40.000 euro van mijn ouders kom ik op 190.000 yoy 200.000 euro. Daar kan je met deze markt echt niks (leuks) kopen.
Heel veel twintigers en dertigers kunnen daar over meepraten

Ik zeg zelf wel eens, de beste investering op dit moment is Tinder Gold, want alleen een huis kopen anno 2020 is amper nog te doen.
Niemand weet wat huizenprijzen doen, maar er gebeurd nu wel het een en ander in de wereld. In Nederland hebben we een goed vangnet, maar de wereldeconomie krijgt wel degelijk een opdonder, en dat kan best impact gaan hebben. Dit is een interessant topic om eens door te spitten voor je de grootste lening / investering van je leven aangaat:
Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5
Mijn persoonlijke mening: zelfs al krijg je dit voor elkaar, dan ga je écht tot het gaatje, en dat op een behoorlijk risicovol punt. Doe het niet.
[
Voor 13% gewijzigd door
Richh op 10-04-2020 01:19
]