Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Keuzehulp CAD/Video Editing/Gaming PC +-1700

Pagina: 1
Acties:

• AEngineer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-10 14:14
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Het systeem zal overdag voornamelijk worden gebruikt om te ontwerpen in CATIA/Fusion360, video editing in Vegas/Aftereffects en 's avonds gamen op minimaal 1440p(ultra). De bedoeling is dan ook dat er gaming footage kan worden gemaakt om die weer de volgende dag te editen.

Wat mag het systeem gaan kosten?]

Het systeem mag inc verzendkosten in totaal rond de €1700 kosten. €100-200 meer is geen ramp. Assemblage kan ik zelf.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model

Ja, voorlopig gaat er een Crucial MX500 1TB mee als extra opslag. Dit zal later worden uitgebreid met een aantal TB HDD's. Ik neem ook het toetsenbord, muis en monitor van mijn oude 'systeem' mee naar het nieuwe.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?

Ik wil in de toekomst upgraden naar bijv. een 3900X/3950X + 2080ti. (of vergelijkbaar indien er een nieuwe betere generatie komt). Het systeem moet dan ook goed upgradebaar zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Wil het liefst een CPU van AMD. Ik sta echter open voor alles

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Een stiller systeem heeft zeker mijn voorkeur, maar het belangrijkste zijn de prestaties en upgradebaarheid.

Ga je overklokken?

Overklokken wil ik in de toekomst nog wel eens doen, maar ik begin met stock settings.

Wat verwacht je van ons?[i]

Vooral hulp bij mijn keuzes. Prestaties en toekomstige upgradebaarheid staan op 1. Ik ben ook niet vies van een beetje RGB maar het is geen vereiste. Ik heb zelf ook flink wat onderzoek verricht maar zie nu door de bomen het bos niet meer.
Ik hoor bijvoorbeeld van Gamers Nexus dat MSI het meest consistent is in de kwaliteit van hun moederborden maar even later lees ik weer dat MSI een hoop problemen heeft met de X570 borden :?
Door zulke tegenstrijdigheden ben ik eigenlijk hier beland.

Mijn grootste dilemma's tot nu toe:

Moederbord: X470 of X570? Welke versie zonder daarbij €300+ te moeten uitgeven? Met of zonder WIFI? (De verbinding zal in mijn appartement via WIFI 5ghz moeten gaan). Momenteel neig ik naar de X570 o.a. omdat ze allemaal 3600mhz geheugen supporten.

Videokaart: Ik neig naar de RTX 2070 Super omdat die veel koeler blijven dan de 5700XT's, stabielere drivers hebben en de betere 5700XT's(Red Devil) qua prijs wel erg in de buurt komen van de 2070s.

Capturecard: Wel of geen nodig om fatsoenlijk gameplay te kunnen recorden op 1440p ultra?

Case: Juiste keuze? Bedoeling is dat het een beetje geluidsdemptend is met zijraam, cablemanagement en ruimte voor meerdere Casefans voor een goede airflow.

Voeding: Is 650watt voldoende? Voorkeur gaat naar volledig modulair en futureproof zodat ik geen nieuwe voeding hoef te kopen mocht ik later gaan upgraden naar een 2080TI / Next gen AMD gpu/cpu.

Dit is het systeem dat ik voorlopig in gedachte heb:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 218,01€ 218,01
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Super 8G€ 629,-€ 629,-
1BehuizingenFractal Design Define S - Window€ 79,90€ 79,90
2VentilatorenNoctua NF-A12x25 PWM, 120mm€ 26,-€ 52,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 213,90€ 213,90
1Voedingenbe quiet! Power Zone 650W€ 98,77€ 98,77
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 117,08€ 117,08
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.707,66

Bedankt voor het lezen en ik kijk uit naar jullie adviezen!

[ Voor 11% gewijzigd door AEngineer op 09-04-2020 18:27 . Reden: Capturecard vraagje + betere zinnen ]

• AEngineer
Inmiddels heb ik de onderdelenlijst iets aangepast naar:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ULTRA€ 313,-€ 313,-
1VideokaartenGigabyte Aorus GeForce RTX 2070 Super 8G€ 629,-€ 629,-
1BehuizingenFractal Design Define S - Window€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internG.Skill Trident Z Neo F4-3600C16D-32GTZNC€ 213,90€ 213,90
1Voedingenbe quiet! Power Zone 650W€ 98,77€ 98,77
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 139,95€ 139,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.773,52

Lijkt dit jullie wat? Of zie ik iets over het hoofd?

[ Voor 99% gewijzigd door AEngineer op 12-04-2020 16:58 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Vanwaar je wijzigingen? De eerste lijkt me beter.

Wijzigingen die ik zou doen:
Moederbord: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1439552;1436312/
B450 is zat, en deze twee bordjes zijn de betere (of je moet specifieke features willen hebben).
Geheugen kan je gewoon op 3600 of hoger draaien.

Geheugen: categorie: Geheugen intern
Deze hebben Micron E-die chips, "gegarandeerd" compatible met Ryzen systemen.

Videokaart: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1453978;1476606/
Wat goedkoper en imo niet veel slechter.

Voeding: https://tweakers.net/pric.../1442126;1182867;1130239/
De genoemde BQ is antiek, deze zijn recent en veel beter.

En eventueel die SSD weer terug naar de P1.

[ Voor 21% gewijzigd door mitsumark op 12-04-2020 17:24 . Reden: moet ik er zelf natuurlijk ook onderbouwing bij zetten ]

• AEngineer
mitsumark schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:15:
Vanwaar je wijzigingen? De eerste lijkt me beter.

Wijzigingen die ik zou doen:
Moederbord: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1439552;1436312/
B450 is zat, en deze twee bordjes zijn de betere (of je moet specifieke features willen hebben).
Geheugen kan je gewoon op 3600 of hoger draaien.

Geheugen: categorie: Geheugen intern
Deze hebben Micron E-die chips, "gegarandeerd" compatible met Ryzen systemen.

Videokaart: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1453978;1476606/
Wat goedkoper en imo niet veel slechter.

Voeding: https://tweakers.net/pric.../1442126;1182867;1130239/
De genoemde BQ is antiek, deze zijn recent en veel beter.

En eventueel die SSD weer terug naar de P1.
Allereerst bedankt voor je reactie.

Moederbord: Het is welliswaar by far de beste prijs/kwaliteit mobo maar er zijn een aantal redenen dat ik mijn twijfels heb bij de Tomahawk MAX;

De VRM's draaien under load rond de 100C°, heeft maar 1x M2 slot (zonder koeling) die tevens 2 sata's uitschakeld als je m gebruikt, geen WiFi, geen bluetooth, HDMI 1.4 ipv 2.0 en support max 64gb geheugen.

Als ik WiFi en bluetooth apart aanschaf zit ik ook alweer rond de 200€. Bovendien zie ik de cpu/gpu markt ook wel sneller richting de PCI X 4.0 gaan nu AMD weer een serieuze concurrent is van intel en nvidia.

Het liefst zou ik voor de Aorus x570 PRO WIFI (atx) gaan voor +-240€ omdat die vrijwel identiek is aan de Aorus Ultra, maar die schijnt van de aardbodem te zijn verdwenen..

Geheugen ahhh ik zag ergens dat de Neo's zeer goed overweg konden met AMD's maar het komt dus door die Micron E chips. Zijn er behalve de prijs ook andere verschillen tussen de ballistics en de trident NEO's?

Videokaart: Kaart is qua performance idd bijna identiek maar volgens velen hebben die last van coil whine.

Voeding Top tip, is 550watt echter wel voldoende als ik later upgrade naar een 2080ti + 3950 oid?

SSD Is het niet zo dat de P1 QLC geheugen heeft en die niet optimaal zijn voor veel schrijfacties? Die WD blue heeft als het goed is TLC

[ Voor 2% gewijzigd door AEngineer op 13-04-2020 17:38 . Reden: Kleine wijzigingen in tekst ]

• AEngineer
Het doel van deze topic is om meer te leren zodat ik de juiste keuzes kan maken. Mocht ik het mis hebben hoor ik het uiteraard dan ook graag

Verwijderd

AEngineer schreef op maandag 13 april 2020 @ 16:21:
[...]

Moederbord: Het liefst zou ik voor de Aorus x570 PRO WIFI (atx) gaan voor +-240€ omdat die vrijwel identiek is aan de Aorus Ultra, maar die schijnt van de aardbodem te zijn verdwenen..
Hey ik ben momeneel ook bezig mijn systeem samen te stellen. Zodra ik een beetje op een rij heb zal er van mij ook een post volgen voor advies. Maar ik kan natuurlijk alvast andere bijstaan, terwijl ik het forum voor ideeën en tips afspeur. De Aorus X570 Pro WiFi is in Duitsland goed verkrijgbaar, wellicht kun je hem daar bestellen?

p.s. het warm lopen van de VRM hoorde ik ook al. Kijk eens naar deze video YouTube: MSI X570 Unify + $250~ VRM Thermal Test Het is volgens mij wel een lompe use case

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-04-2020 19:41 ]

• AEngineer
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:28:
[...]

Hey ik ben momeneel ook bezig mijn systeem samen te stellen. Zodra ik een beetje op een rij heb zal er van mij ook een post volgen voor advies. Maar ik kan natuurlijk alvast andere bijstaan, terwijl ik het forum voor ideeën en tips afspeur. De Aorus X570 Pro WiFi is in Duitsland goed verkrijgbaar, wellicht kun je hem daar bestellen?

p.s. het warm lopen van de VRM hoorde ik ook al. Kijk eens naar deze video YouTube: MSI X570 Unify + $250~ VRM Thermal Test Het is volgens mij wel een lompe use case
Goed bezig, ik probeer ook zover ik kan, mijn steentje bij te dragen.

Ik heb de x570 Aorus Pro Wifi ook in duitsland opgezocht maar die is helaas daar ook niet verkrijgbaar. Net als in NL zijn het allemaal de kleinere ITX versies. Ik zoek de ATX

Heb dat filmpje ook gezien en het schijnt dat MSI de kwaliteit drastisch heeft verlaagd deze generatie maar wel hetzelfde blijft vragen. Heel jammer want ze waren een van de betere in de vorige generaties..

[ Voor 9% gewijzigd door AEngineer op 14-04-2020 21:00 . Reden: Vergeten stukje over yt ]

Verwijderd

AEngineer schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:57:
[...]

Ik heb de x570 Aorus Pro Wifi ook in duitsland opgezocht maar die is helaas daar ook niet verkrijgbaar. Net als in NL zijn het allemaal de kleinere ITX versies. Ik zoek de ATX

Heb dat filmpje ook gezien en het schijnt dat MSI de kwaliteit drastisch heeft verlaagd deze generatie maar wel hetzelfde blijft vragen. Heel jammer want ze waren een van de betere in de vorige generaties..
Verrek je hebt gelijk. Heb ik niet goed gekeken, daar gaat mijn build idee haha. Naja dan maar overkill met de X570 Master :?

Ja MSI schijnt er goed naast te hebben gezeten in het begin. Ze hebben dit "opgelost" door de MEG X570 Unify op de markt te brengen. Daar schijnt de VRM wel goed te zijn. Bord is bijna gelijk aan MEG X570 Ace, maar heeft wat minder features. Kosten nagenoeg hetzelfde echter.
AEngineer schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:57:
[...]

Verrek je hebt gelijk, niet doorgeklikt op het prijs link in idealo en met niet op gevallen dat het de I versie is. Je kan wel de Pro, zonder WiFi krijgen https://www.mindfactory.d...R-ATX-Retail_1317440.html

Dat wordt dan wellicht bij mij ook de keuze of gewoon enorme overkill met de X570 Master :X

Het verhaal schijnt te zijn dat ze er bij MSI met de VRM naast hebben gezeten, daarom is er nieuw bord gekomen. De MEG Unify, waarbij het probleem opgelost is.

Trouwens als je de voor AMD geschikte moederborden wil vergelijken, kijk ook eens hier naar

https://docs.google.com/s...yzd1o/edit#gid=2112472504

Succes!

• mitsumark
  • Nu online
In principe kun je VRM kwaliteit ook hiervandaan halen: https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=611478281
Hoef je niet uren aan youtube videos te kijken, wat zonde van je tijd!
(zie je ook gelijk dat sommige X570 bordjes slechter zijn dan sommige B450 bordjes)

Bedenk je wel dat jij er slechts een 3700X op gaat zetten, je hoeft dus geen bord die een groen vinkje heeft bij 3950X met overklok...
Groen in de 100A kolom is in principe al meer dan zat.

De Tomahawk, Mortar en vele andere B450 bordjes zijn daarom meer dan prima.
Indien incl wifi en bluetooth de MSI B450 carbon pro ac overwegen.

[ Voor 4% gewijzigd door mitsumark op 14-04-2020 21:36 ]

Verwijderd

mitsumark schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 21:35:
In principe kun je VRM kwaliteit ook hiervandaan halen: https://docs.google.com/s...ydkpFA/edit#gid=611478281
Hoef je niet uren aan youtube videos te kijken, wat zonde van je tijd!
(zie je ook gelijk dat sommige X570 bordjes slechter zijn dan sommige B450 bordjes)

Bedenk je wel dat jij er slechts een 3700X op gaat zetten, je hoeft dus geen bord die een groen vinkje heeft bij 3950X met overklok...
Groen in de 100A kolom is in principe al meer dan zat.

De Tomahawk, Mortar en vele andere B450 bordjes zijn daarom meer dan prima.
Indien incl wifi en bluetooth de MSI B450 carbon pro ac overwegen.
Oh super informatie! Ik zit namelijk in zelfde richting te denken als topic maker. Ik heb sowieso nu al een 3900X in het hoofd en denk aan wellicht aan OC, dus dan vallen veel B450/X470 borden af. Ok het kan met veel airflow, maar liever wat overhead op dit punt. Het belangrijkste wat ik echter in mijn achterhoofd heb is een CPU upgrade over +/- 3 jaar naar een dan hopelijk "goedkope" Ryzen 4XXX. Kun je iets zinnigs zeggen over te verwachten Core Current en dus future proof zijn van de wat duurdere/zwaardere X570's? Thx!

• mitsumark
  • Nu online
Overstappen van een 3900X naar een 4000 serie lijkt me behoorlijk nutteloos, weinig winst.
Dat is anders als je een 3000 serie 6/8 core koopt en dan overstapt naar een 4000 serie 12-16 core.
De winst zit grotendeels in de core count, in mindere mate in de serie verbeteringen.

Een stock 3900X/3950X zit op pakweg 140-150W, dat is rond de 100A. Nieuwe CPU's zullen niet opeens veel meer verbruiken.

@AEngineer ik begrijp je redenering en heel vreemd is die niet.

Wat betreft videokaart coil whine kun je denk ik altijd pech hebben, met elke kaart... Lijkt me ook altijd een reden om hem te retourneren, al kost je dat dan wel wat tijd/moeite.

550W kan nog net met 3950X en 2080ti, maar dan niet overklokken.
Je hebt van de genoemde series ook een 650-660W variant.
https://tweakers.net/pric.../1130235;1182859;1442128/
De BQ lijkt me dan de beste bang for buck.

Wat betreft SSD maakt het uit hoeveel je denkt te gaan schrijven en hoe lang je ermee wilt doen.
TBW (garantie) van 200 is wellicht niet heel hoog, maar alsnog 5,5 jaar 100GB per dag (en de kans is groot dat ie veel langer meegaat).
Wil je iets meer zekerheid (geen garantie dat het ook daadwerkelijk langer meegaat) dan inderdaad voor een ander model kijken, de genoemde WD blue lijkt me een goede keuze.

Verwijderd

Bedankt Mitsumark voor je uitleg. Ik kan je uitleg volgen en dit zet me wel aan het denken. Aan mij de keuze of ik nu al 12 Cores van de 3900 wil of dat ik uit de voeten kan met de 8 van de 3700 en later een 4000 serie. Lastige keuze, aangezien ik nog niet echt weet hoe zwaar ik mijn systeem ga belasten met software. Ook duidelijk met de vermogens, dit is zeker iets wat ik mee ga nemen. Ik heb ondertussen mijn build ook op het forum gezet, dus als je zin hebt om te kijken Workstation/Trading/Gaming Systeem 1750-2250 excl. Monitor

• AEngineer
mitsumark schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 22:11:
Overstappen van een 3900X naar een 4000 serie lijkt me behoorlijk nutteloos, weinig winst.
Dat is anders als je een 3000 serie 6/8 core koopt en dan overstapt naar een 4000 serie 12-16 core.
De winst zit grotendeels in de core count, in mindere mate in de serie verbeteringen.

Een stock 3900X/3950X zit op pakweg 140-150W, dat is rond de 100A. Nieuwe CPU's zullen niet opeens veel meer verbruiken.

@AEngineer ik begrijp je redenering en heel vreemd is die niet.

Wat betreft videokaart coil whine kun je denk ik altijd pech hebben, met elke kaart... Lijkt me ook altijd een reden om hem te retourneren, al kost je dat dan wel wat tijd/moeite.

550W kan nog net met 3950X en 2080ti, maar dan niet overklokken.
Je hebt van de genoemde series ook een 650-660W variant.
https://tweakers.net/pric.../1130235;1182859;1442128/
De BQ lijkt me dan de beste bang for buck.

Wat betreft SSD maakt het uit hoeveel je denkt te gaan schrijven en hoe lang je ermee wilt doen.
TBW (garantie) van 200 is wellicht niet heel hoog, maar alsnog 5,5 jaar 100GB per dag (en de kans is groot dat ie veel langer meegaat).
Wil je iets meer zekerheid (geen garantie dat het ook daadwerkelijk langer meegaat) dan inderdaad voor een ander model kijken, de genoemde WD blue lijkt me een goede keuze.
Afhankelijk van wanneer (ivm CV :X ?) de Zen 3's /Big Navi uitkomen is dat idd het plan. Ik begin met 3700x en upgrade dan volgend jaar naar de 12+ core versies van de next gen series.

Betreft de GPU: De kans op pech is er natuurlijk altijd, alleen blijkt uit de reviews hier op tweakers (en ook elders) dat deze behoorlijk berucht zijn. Mijn ervaring met retouren van fabrieksfouten is dan ook dat je een andere krijgt met hetzelfde probleem en je dan moet gaan strijden met de verkoper die dan vaak de 'omdat het weer gebeurd is moet het wel aan jou liggen' kaart trekt.. Denk dat ik mezelf wat hoofdpijn bespaar om direct voor de Aorus te gaan. Vind het wel jammer dat de 5700XT minder sterk is voor editing/rendering applicaties want blijkbaar zijn een hoop driverproblemen inmiddels opgelost en scheelt toch een dikke 150€.

PSU: Heb het aangepast naar de 650 watt versie :)

M2: Ik verwacht veel schrijfacties maar 5 jaar lang 100gb per dag moet idd meer dan voldoende zijn. Heb wel iets gelezen over drastische performanceverlies van QLC zodra die rond de 75% vol zitten. Weet jij of dat beter is met TLC?

Bedankt voor jullie topuitleg en onderbouwingen, ik ben er bijna uit!
Pagina: 1