Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Workstation/Trading/Gaming Systeem 1750-2250 excl. Monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

het moet er dan toch maar van komen. Een nieuw systeem, want mijn oude laptop met gammele dual monitor setup werkt echt niet meer soepel. Hieronder mijn ideeën en builds. Alvast bedankt voor feedback!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een systeem opzetten voor 2 hoofddoelen: Trading en Gaming. Ik wil hier een aantal (4-5) jaar mee vooruit kunnen. Hiervoor kunnen in de toekomst componenten vervangen/toegevoegd worden. Het idee is om multiple OS te doen voor de 2 varianten.

Trading, voornamelijk veel webbrowsers, met vele tabs. Andere software is momenteel nog onduidelijk. Daarom mag er overkill zitten op Mobo, CPU en RAM, om hier niet vast op te lopen in de nabije toekomst, zodra meer software wordt toegevoegd. Dit op meerder monitoren, om te beginnen 3 monitoren, QHD op 60/75 Hz. Uitbreidbaar naar meer monitoren.

Gaming, voornamelijk Sim Racing (iRacing, rFactor 2, Project Cars 2, F1 2019, Asseto Corsa) en RDR2. Om te beginnen op 1 Monitor, QHD, met voldoende FPS op high/ultra instellingen. Wens is wel om uiteindelijk te spelen op 3 monitoren en/of VR.

Toekomstige nieuwe onderdelen, wat sowieso al in de planning staat. GPU, zodra de nieuwe nVidia 3xxx serie betaalbaar is (1-2 jaar?) en een CPU upgrade als de Ryzen 4xxx qua prijs daalt (3-4 jaar?). Andere onderdelen (RAM en SSD) mocht het nodig zijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zit te denken aan 1750-2250 voor de PC en ik schat dat de monitoren nog eens 750 tot 1250 in beslag gaan nemen. Ik heb geen harde grens gesteld, maar ik wil niet onnodig geld uitgeven natuurlijk. Ingecalculeerd is 800-1200 voor nieuwe GPU over 1-2 jaar en 300-500 voor CPU over 3-4 jaar. Monitoren, SSD en RAM wanneer het nodig blijkt.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Samsung SyncMaster 245B (eventueel als 3de/4de monitor)
- Muis
- Toetsenbord

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb 2 opties opgezet (zie onder)

- CPU | AMD 3700 / 3900
Ik ben me bewust dat voor gaming de Intel beter is, maar ik ben meer bezig met trading / workstation, dus vandaar AMD. Keuze 3700 / 3900 is nog open. 3700 zal eerder moeten worden vervangen denk ik. 3900 wellicht helemaal niet.
- GPU | 1660 Super
Dit is nog het grootste vraagteken. Ik wil 3 monitoren kunnen draaien als workstation op QHD bij 60 of 75Hz. Volgens mij is dat met een 1660 mogelijk. Daarnaast kan ik op 1 monitore QHD voldoende frames halen voor de meeste racing games. RDR2 dan maar op wachten of op 1080. Ik sta op punt van GPU nog geheel open voor andere ideeën. Ik kies bewust nvidia, aangezien uitbreiding zeer waarschijnlijk nvidia wordt. Ik weet niet ik nvidia en AMD door elkaar kan gebruiken?
- MoBO | Gigabyte X570 Master / Gigabyte X570 Ultra / ???
Ik kies bewust voor X570 vanwege hogere RAM snelheid (gaat goed samen met AMD en voordeel voor rekensoftware?). Ik wil hier op kunnen uitbreiden,naar 2 GPU's (PCIe 4?), dus Minimaal (3) PCIe 16x slots (3de audio, raid, thunderbolt?). Ook verwacht ik van volgende generatie Ryzen dat ik dit MoBo kan behouden. Master is vette overkill, ik ben me bewust. Kan nog niet zo goed inschatten wat ik echt nodig heb en wat niet. Vandaar de Ultra of andere optie
- RAM | 2x16GB 3200 CL 14 / 2x16GB 3600 CL 16
2 x 16 staat vast voor eventuele rekensoftware etc. 3200 CL14 of 3600 CL16 bekijk ik nog.
- SSD | NVMe 1 TB / 2TB SATA
Genoeg informatie over te vinden. Pas deze aan hoeveel ruimte ik denk nodig te hebben. Kan altijd makkelijk uitgebreid worden.
- Kast + Voeding
Nu maar wat gekozen, maar zal in die richting gaan. Als build vaststaat zoek ik geschikte kast.
- Monitoren
Nog niet bepaald, volgen uit GPU.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee geen voorkeur, maar ik betaal liever iets extra voor betere kwaliteit en mogelijkheid tot uitbreiding in de toekomst.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het meeste heb ik hierboven al omschreven. Momenteel denk ik aan een simpele kast. Wellicht dat ik me nog een keer ga uitleven op iets moois. Geluidsnivo houdt ik natuurlijk wel graag laag.

Ga je overklokken?
Ik overweeg CPU en RAM wat te tweaken, maar nog geen ervaring mee. Dus is geen must.

Wat verwacht je van ons?
Ik worstel voornamelijk met de GPU/Monitor combo voor zowel Trading en Gaming. Ik wil hier 2 kanten op en wil dit graag met één GPU oplossen. Toevoegen van extra monitoren kan door extra GPU. Ook zijn er mogelijkheden met Daisy Chain etc. Ik ben dit momenteel aan het uitzoeken, maar alle hulp is zeer welkom.

Ik weet nog niet zo goed hoe ik zeker kan stellen dat de kast + voeding juist zal zijn voor de build en uitbreiding. Ik denk hier dan aan koeling (zeker bij toevoegen GPU). Daarnaast ook dat de voeding voldoende extra heeft voor meer componenten.

Als laatste hoor ik natuurlijk graag als er andere zaken zijn die echt niet nodig zijn of gewoon goede tips. Is mijn gedachtegang voor upgraden realistisch of mis ik wat? Waar zou ik geld kunnen besparen en waar ik dat geld beter in zou kunnen steken. Aangezien het mijn eerste eigen build is graag info over compatibiliteit en fysieke ruimte. Dus schiet maar raak.

Hieronder mijn builds tot zover:

Trading/Gaming Systeem
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X Boxed€ 448,-€ 448,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 MASTER€ 394,05€ 394,05
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Ventus XS OC€ 261,97€ 261,97
1Behuizingenbe quiet! Silent Base 801 Window Oranje/Zwart€ 145,-€ 145,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZR€ 330,10€ 330,10
1VoedingenCorsair RM750i€ 149,95€ 149,95
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 222,90€ 222,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.951,97

Trading/Gaming Systeem Slim
1ProcessorsAMD Ryzen 7 3700X Boxed€ 299,-€ 299,-
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ULTRA€ 313,-€ 313,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 268,54€ 268,54
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Matzwart€ 134,-€ 134,-
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESB€ 183,92€ 183,92
1VoedingenCorsair RM750i€ 149,95€ 149,95
1Solid state drivesIntel 660p 2TB€ 264,22€ 264,22
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.612,63

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

ik heb een build opgezet op het desbetreffende forum, ik wil hier echter nog een specifieke vraag stellen over het bepalen van de te gebruiken GPU. Ik kan hier namelijk erg weinig informatie over vinden. Graag wil ik 3 x 4K monitoren draaien op 60Hz (of 75 Hz) als workstation. Is er iets zinnigs te zeggen over de specificatie van een GPU die dit kan draaien?

Met google is er genoeg te vinden over FPS bij games in bepaalde resoluties. Hoe kan dit vertaald worden naar een workstation situatie, waar natuurlijk een groot gedeelte van de pixels niet veranderd etc. Is er misschien een soort formule om zoiets te bepalen?

Alvast bedankt voor de antwoorden

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Wat ga je met dat workstation doen? 3x 4k met alleen maar browsers of Word-documenten zal niet zo spannend zijn.

The devil is in the details.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16:39
Heb je een link naar het topic van je systeem?

GTX 1650 (Super) kan prima 3x 4K weergeven.

• AEngineer
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 23-10 14:14
Het lijkt er idd op dat we een soortgelijke systeem zoeken:)

Ik zou voor 1440p gamen wel een andere videokaart nemen. Wat vind je van de 5700 of 5700XT?

Voor de PSU heeft mitsumark in mijn topic uitgelegd dat een 2080ti + 3900x net gaat met een 550 watt. Maar dat 650 watt ruim voldoende is. Dat geldt dan ook voor jouw systeem.

De comparison link die ik van m kreeg voor een aantal betere 650watt PSU 's

https://tweakers.net/pric.../1130235;1182859;1442128/

Verder denk ik dat de 8-core 3700X icm 32gb met gemak je tabbladen aan kan sturen en dat de Master behoorlijke(zelfs overbodige) overkill is voor je doeleinden. (Ben nu even druk maar kan straks eventueel een lijstje voor je maken)

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 15 april 2020 @ 20:32:
Wat ga je met dat workstation doen? 3x 4k met alleen maar browsers of Word-documenten zal niet zo spannend zijn.
Het zal inderdaad veel browsers zijn en de nodige excel documenten. Het is gedacht voor een trading systeem, dus veel cijfertjes en grafieken die constant veranderen. Maar inderdaad niet zo spannend qua GPU.

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:04:
Heb je een link naar het topic van je systeem?

GTX 1650 (Super) kan prima 3x 4K weergeven.
Workstation/Trading/Gaming Systeem 1750-2250 excl. Monitor

Dan zit ik met mijn keuze voor een 1660 super dus goed. Maar dit moet zonder problemen 3 x 4K 60Hz kunnen draaien? Ik kan zelf wel inschatten of ik er ook goed genoeg mee kan gamen (op lagere resolutie), daar is genoeg over te vinden.

• Hahn
  • Nu online
1660 Super lijkt me zelfs flink overkill voor 3x 4k huis-, tuin- en keukengebruik :) Dus daarmee zit je goed.

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:46:
1660 Super lijkt me zelfs flink overkill voor 3x 4k huis-, tuin- en keukengebruik :) Dus daarmee zit je goed.
Thx voor de snelle reactie

Top, dan hou ik dat maar even vast voor nu. Wil er ook mee gamen, dus een beetje overkill mag. Als de nieuwe nvidia's er zijn gaat er toch een naast draaien, voor puur gamen (en evt. extra monitoren)

Dan ga ik eens zoeken naar 4K monitoren op 75Hz.

Ik ben wel benieuwd hoe je kan inschatten dat 3 x 4K op 60 (of 75Hz) makkelijk kan. Gewoon ervaring of is er er iets aan te rekenen?

• Hahn
  • Nu online
Je kan het grof extrapoleren. Stel dat je nu een veel oudere videokaart hebt waarmee je 1920x1080 draait. Hoogstwaarschijnlijk doet je videokaart dat met 2 vingers in z'n neus, dus laten we voor de lol zeggen dat het 1% GPU load veroorzaakt.

4k is 4x zoveel pixels. Dus dat maakt 4% GPU load. 3 schermen = 12% GPU load. En dan hebben we het nog over een veel oudere videokaart, dus jouw nieuwere videokaart gaat er nog veel minder problemen mee hebben.

Disclaimer: alle nummers hierboven genoemd zijn totaal uit m'n duim gezogen en zijn enkel ter illustratie bedoeld om enigszins een idee te geven. Mocht iemand écht in detail kunnen/willen uitleggen hoe je dit zou kunnen berekenen, be my guest ;)

En qua geheugen kan je het eventueel berekenen door o.a. totaal pixels keer bit depth te berekenen. Maar als je een videokaart met 6GB of 8GB neemt, ga je sowieso wel (meer dan) genoeg hebben voor 3x 4k standaard desktopwerk.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
Een GT 1030 doet hier 2x 4K met 2 vingers in de neus. Als er een 3e HDMI of DP op had gezeten had 3x 4K ook nog wel gelukt met dat kaartje. Een GTX 1650 is een moderne kaart, en zeker als de versie met GDDR6 verkrijgbaar is, die 2x zo snel is als een GT 1030. Belangrijkste is dat er 3 videouitgangen op zitten die de resolutie aan kunnen dus 3x HDMI of DP en geen DVI-D.

[ Voor 17% gewijzigd door Uszka op 15-04-2020 22:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
AEngineer schreef op woensdag 15 april 2020 @ 21:21:
Het lijkt er idd op dat we een soortgelijke systeem zoeken:)

Ik zou voor 1440p gamen wel een andere videokaart nemen. Wat vind je van de 5700 of 5700XT?

Voor de PSU heeft mitsumark in mijn topic uitgelegd dat een 2080ti + 3900x net gaat met een 550 watt. Maar dat 650 watt ruim voldoende is. Dat geldt dan ook voor jouw systeem.

De comparison link die ik van m kreeg voor een aantal betere 650watt PSU 's

https://tweakers.net/pric.../1130235;1182859;1442128/

Verder denk ik dat de 8-core 3700X icm 32gb met gemak je tabbladen aan kan sturen en dat de Master behoorlijke(zelfs overbodige) overkill is voor je doeleinden. (Ben nu even druk maar kan straks eventueel een lijstje voor je maken)
Ja ik denk wat ik wil wel mogelijk is met wat ik hier neer zet en ik er ook een tijd mee vooruit kan. Overkill is gewoon voor dingen die ik denk dat er gaan komen. Reken software kan wel eens zwaar worden (en anders heb ik een lekker game systeem :P )

Ik heb inderdaad de 5700XT overwogen (veel GPU voor geld en 6!!! monitoren). Ik wil echter eind dit jaar de nieuwe nvidia 3000 series kopen voor het gamen. Ik weet niet of dat bijt met een AMD GPU. Ik denk het wel (hoewel ik snel google andere antwoorden vind, eens induiken)

Ik zet er dus ook een 750 W in vanwege 2 GPU's uiteindelijk. Hoewel ik het nog wel even doorreken of het echt nodig is. Of het dan Corsair of BeQuiet wordt maakt met niet zo veel uit.

MoBo ben ik vrij ver ingedoken. Vandaar ook die overkill keuzes, want hoe meer je weet hoe meer je wilt en beren op de weg zit. Ik kan hier nog eens naar kijken bij uiteindelijk keuze. Thx!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014

br00ky

Moderator Harde Waren

Verwijderd

Topicstarter
Uszka schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:01:
Een GT 1030 doet hier 2x 4K met 2 vingers in de neus. Als er een 3e HDMI of DP op had gezeten had 3x 4K ook nog wel gelukt met dat kaartje. Een GTX 1650 is een moderne kaart, en zeker als de versie met GDDR6 verkrijgbaar is, die 2x zo snel is als een GT 1030. Belangrijkste is dat er 3 videouitgangen op zitten die de resolutie aan kunnen dus 3x HDMI of DP en geen DVI-D.
Top, ja een van de dingen die ik wilde was minimaal 3xDP en dat heeft de 1660 super. Nu maar eens bijpassende monitoren gaan zoeken. Dat staat nog open. Bedankt voor je snelle reacties :)

Verwijderd

Topicstarter
Hahn schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:01:
Je kan het grof extrapoleren. Stel dat je nu een veel oudere videokaart hebt waarmee je 1920x1080 draait. Hoogstwaarschijnlijk doet je videokaart dat met 2 vingers in z'n neus, dus laten we voor de lol zeggen dat het 1% GPU load veroorzaakt.

4k is 4x zoveel pixels. Dus dat maakt 4% GPU load. 3 schermen = 12% GPU load. En dan hebben we het nog over een veel oudere videokaart, dus jouw nieuwere videokaart gaat er nog veel minder problemen mee hebben.

Disclaimer: alle nummers hierboven genoemd zijn totaal uit m'n duim gezogen en zijn enkel ter illustratie bedoeld om enigszins een idee te geven. Mocht iemand écht in detail kunnen/willen uitleggen hoe je dit zou kunnen berekenen, be my guest ;)

En qua geheugen kan je het eventueel berekenen door o.a. totaal pixels keer bit depth te berekenen. Maar als je een videokaart met 6GB of 8GB neemt, ga je sowieso wel (meer dan) genoeg hebben voor 3x 4k standaard desktopwerk.
Klinkt als een logisch verhaal en mijn onderbuik zei al hetzelfde. Als iemand de berekening weet dan is dat wel interessant. Ik zal uit interesse ook nog eens google induiken en als ik wat vind delen. Ik had al wat gelezen met Texel (niet het eiland) enz. maar kon niet goed vertalen naar mijn situatie.

Dan kies ik de kaart nu voor overbrugging tot de nieuwe nvidia's uitkomen en ik een beetje ok kan gamen. Dan gaan de GPU's daarna naast elkaar draaien.

• dewfuz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 10:19
Ik ben voor vergelijkbare redenen (simracen, met 3 monitoren + veel andere monitoren aansturen voor workstation gebruik) aan het kijken naar vergelijkbare setup.. Daarbij was mijn oog gevallen op:

1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 XT Taichi X 8G OC+ 8GB€ 495,-€ 495,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,-

Niet de goedkoopste 5700xt maar wel 4x DP + 2x hdmi uitgangen

Elke individuele DP kun je met een Club3d MST CSV-7300 nog weer uitbreiden naar 3 monitoren (ik zelf heb nog een CSV-6400. voor 4xDP 1.2 maar die csv-7300 doet 3x DP 1.4)

Daarmee een niche product maar juist voor dit doeleinde precies de juiste kaart

Daarnaast, waarom zulke dure moederborden, ga je de feature's nodig hebben?
ik zelf heb volgende setup in gedachten:

1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 199,-€ 199,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 43,95€ 43,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 869,95

daarmee kun je wat je bespaard op het moederbord inzetten voor een 5700xt die dus meer monitoren aan kan sturen waardoor je geen 2e gpu nodig hebt waardoor je geen duurder moederbord hoeft,

je kunt met die setup waarschijnlijk langer, of mischien is een 3000 serie nvidea niet eens nodig. kun je dat geld in monitoren steken.. Die iiyame 144hz 3440x1440's IPS die vandaag / gisteren op de frontpage stonden bijv :)

[ Voor 42% gewijzigd door dewfuz op 15-04-2020 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
Giordino schreef op woensdag 15 april 2020 @ 22:28:
Ik ben voor vergelijkbare redenen (simracen, met 3 monitoren + veel andere monitoren aansturen voor workstation gebruik) aan het kijken naar vergelijkbare setup.. Daarbij was mijn oog gevallen op:

1VideokaartenASRock Radeon RX 5700 XT Taichi X 8G OC+ 8GB€ 495,-€ 495,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 495,-

Niet de goedkoopste 5700xt maar wel 4x DP + 2x hdmi uitgangen

Elke individuele DP kun je met een Club3d MST CSV-7300 nog weer uitbreiden naar 3 monitoren (ik zelf heb nog een CSV-6400. voor 4xDP 1.2 maar die csv-7300 doet 3x DP 1.4)

Daarmee een niche product maar juist voor dit doeleinde precies de juiste kaart

Daarnaast, waarom zulke dure moederborden, ga je de feature's nodig hebben?
ik zelf heb volgende setup in gedachten:

1MoederbordenASRock X570 Steel Legend€ 199,-€ 199,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 Rev. B€ 43,95€ 43,95
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 179,-€ 179,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 869,95

daarmee kun je wat je bespaard op het moederbord inzetten voor een 5700xt die dus meer monitoren aan kan sturen waardoor je geen 2e gpu nodig hebt waardoor je geen duurder moederbord hoeft,

je kunt met die setup waarschijnlijk langer, of mischien is een 3000 serie nvidea niet eens nodig. kun je dat geld in monitoren steken.. Die iiyame 144hz 3440x1440's IPS die vandaag / gisteren op de frontpage stonden bijv :)
Ja dat klinkt erg gelijk aan mijn systeem. Heb je een link naar je complete build? Ik ben wel benieuwd

Ik heb de voorgestelde kaart even bekeken. Het gaat wel door mijn hoofd om mijn kaart iets te upgraden nu, zodat ik tenminste het komende jaar "goed" kan gamen. Ik neig echter nog steeds naar nvidia, omdat die high end toch net wat meer kunnen. Dan kan ik beter wachten op de nieuwe 3000 serie (hoewel AMG vast ook weer met wat komt :?) en er nu wat "basics" ingooien.

Volgens mij is nvidia voor de meeste nieuwere kaarten beperkt tot maximaal 4 monitoren en AMD beperkt tot 5 of 6 afhankelijk van de kaart. Dit helemaal los van hubs en zo. Hubs zijn alleen nodig mocht je niet genoeg uitgangen hebben op de GPU. Kan iemand dit bevestigen?

MoBo is inderdaad over de top en ik ben hier nog aan het bekijken wat ik wil om geld te besparen, maar ik heb met niet echt een budget gesteld, dus op een gegeven moment is minder tijd aan uitzoeken ook genoeg winst :X

Zal de monitoren eens bekijken. Heb ik me verder nog niet echt in verdiept.

• dewfuz
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:57:
Ja dat klinkt erg gelijk aan mijn systeem. Heb je een link naar je complete build? Ik ben wel benieuwd
Niet meer dan in originele bericht gepost, ik ga overige onderdelen hergebruiken, dus heb voor verschillende upgrade momenten verschillende wensenlijstjes gemaakt, vandaar dat de videokaart en systeembasis ook niet in 1 lijstje stonden. Maar je kunt beide lijstjes 'importeren' in een eigen wensenlijst, en zo aanvullen met de overige componenten
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2020 @ 10:57:

Volgens mij is nvidia voor de meeste nieuwere kaarten beperkt tot maximaal 4 monitoren en AMD beperkt tot 5 of 6 afhankelijk van de kaart. Dit helemaal los van hubs en zo. Hubs zijn alleen nodig mocht je niet genoeg uitgangen hebben op de GPU. Kan iemand dit bevestigen?
https://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort#1.4
DisplayPort 1.4 can support 8K UHD (7680 × 4320) at 60 Hz or 4K UHD (3840 × 2160) at 120 Hz with 30 bit/px RGB color and HDR. 4K at 60 Hz 30 bit/px RGB/HDR can be achieved without the need for DSC. On displays which do not support DSC, the maximum limits are unchanged from DisplayPort 1.3 (4K 120 Hz, 5K 60 Hz, 8K 30 Hz)
Dat is dus PER displayport, als je er een MST hub aanhangt, of daisychained, dan vermenigvuldigt dat niet, dus moet je delen. dus 1x 4k 120hz HDR OF 2x 4k60HZ HDR (zonder hdr meer ruimte nog). of 8+ Full HD monitoren.

Heel erg afhankelijk watvoor monitoren je eraanhangt dus. met1 aansluting = 1 monitor kun je tot 6 stuks 4k 120hz aansturen. (mogelijk 144hz non-HDR). wil je allout met fullhd monitoren dan kun je er in theorie 32 van kwijt op alleen de displayports.

Voor racerig ga ik iig voor 3x 1440p 144hz (elk op eigen 1:1 displayport)
Voor workstation setup, daarnaast 1 displayport naar mijn MST hub, naar 4 stuks 1280x1024, 1 hdmi naar dvi naar oude 1920x1200. nog 1 hdmi over voor. Mocht er later voor mijn workstation vervangende monitoren komen is de kans groot dat er wat monitoren naar racerig gaan, voor extra's (simhub, discord, whatnot)

volgens mij geld dat voor nvidea ook gewoon, en op zich moet je daarma met 3x DP + 1x hdmi ook een heel eind komen, ik zelf vind het dus NET ff te weinig voor bovenstaande setup

Verwijderd

Topicstarter
Zo beste tweakers, ik heb de build geupdate en zie hieronder de laatste stand. Er zijn nog wat open punten en dingen die nog niet geheel vast staan, die zal ik hieronder even apart behandelen :-) Graag jullie commentaren en alvast bedankt daarvoor!

1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 269,72€ 269,72
1BehuizingenFractal Design Define R6 USB-C Window Zwart€ 159,-€ 159,-
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZRC€ 216,65€ 216,65
1VoedingenCorsair RM650i€ 129,90€ 129,90
1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB€ 243,10€ 243,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.779,37

- CPU
staat vast

- GPU
Ik wil op dit moment een 1660 Super nemen, omdat dit de beste prijs/kwaliteit heeft. Ik ga het systeem voornamelijk als workstation gebruiken en af en toe gamen. Ik zet de settings wel wat lager. Eind dit jaar komt er tweede GPU naast, die puur gericht is op gamen. Keuze is denk ik de Gigabyte, maar ik heb nog wat andere opties:

1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super Gaming OC 6G€ 269,72€ 269,72
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1660 Super Gaming X€ 294,01€ 294,01
1VideokaartenZotac Gaming GeForce GTX 1660 Super AMP€ 300,81€ 300,81

Graag wat advies over welke 1660 super te nemen. Ik wil wel graag 3xDP vanwege 3 x 4K workstation setup. Als er nog vele betere opties zijn dan de 1660 Super voor dit moment dan hoor ik dat ook graag.

- MoBo
Yes I know, volgens velen een beetje overkill, maar ik verwacht de functies nodig te gaan hebben. Daarnaast wil ik de nieuwe (ga ik van uit) PCI 4.0 GPU er in kunnen hangen. en ook gebruik maken van een Ryzen 4000 series mocht het nodig zijn. Dus een beetje future proof, voor zover dat gaat. Andere opties zie onderstaand lijstje. Vereist 3x PCIe 16x slot, WiFi min. 2 NVMe slots en wat OC mogelijkheden. Tenzij iemand mij van iets anders overtuigd wat net zo goed en goedkoper is :X

1MoederbordenASRock X570 Taichi€ 308,01€ 308,01
1MoederbordenAsus ROG Strix X570-E Gaming€ 299,-€ 299,-

- RAM
Minimaal 2x16 om later te kunnen uitbreiden, naar 4x16. Kies voor 3600 + 16CL aangezien de x570 ryzen combi hier goed mee omgaat. Wil deze op XMP gaan draaien. Mogelijkheden die ik zo zie zijn deze. Ik ga hier bij het bestellen kijken op prijs en of ik de RGB wil of niet. Heeft hier iets voorkeur of is er iets niet compatibel?

1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K16G36C16U4B€ 209,72€ 209,72
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K16G36C16U4BL€ 209,72€ 209,72
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC€ 175,55€ 175,55
1Geheugen internG.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZRC€ 216,65€ 216,65

SSD:
Zeer waarschijnlijk pak ik hier de NVMe gen. 4 als ik dan toch al dat x570 bord heb. Prijs Evo Plus en Gigabyte zijn nagenoeg gelijk. Levensduur hopen we maar op het beste. Kort shortlistje voor eigen geheugensteuntje. Commentaar mag :P

1Solid state drivesGigabyte Aorus NVMe Gen4 SSD 1TB€ 243,10€ 243,10
1Solid state drivesSabrent Rocket PCI-e 4.0 zonder heatsink 1TB€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 1TB€ 210,90€ 210,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN750 1TB (zonder heatsink)€ 199,-€ 199,-

- PSU
Een van de onderstaande. Net zoals bij RAM wordt er bij bestellen gekeken. Volgens mij is dit allemaal goed spul. Ik denk wel dat ik naar 750 moet als ik een 1660 super + een nieuwe 3000 series nvidia naast elkaar draai of kom ik nog weg met 650?

1Voedingenbe quiet! Straight Power 11 650W€ 107,81€ 107,81
1VoedingenCorsair RM650i€ 129,90€ 129,90
1VoedingenCorsair RM650x (2018) Zwart€ 114,90€ 114,90

- Case
Define R6 of BeQuiet 601 zal het waarschijnlijk worden. Dicht als workstation en hij mag luchten als er gegamed word.

Randapparatuur (toetsenbord, muis, keyboard, etc.) worden natuurlijk niet vergeten.

Qua monitoren komen er 3 x 4K's te staan. Staat nog niet vast welke, dus als iemand een mooie deal heeft gezien, dan hoor ik dat graag.

Eniewee schiet maar raak op deze build.....Thx!

[ Voor 113% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2020 22:33 ]

• dewfuz
Verwijderd schreef op zondag 19 april 2020 @ 22:28:
SSD:
Zeer waarschijnlijk pak ik hier de NVMe gen. 4 als ik dan toch al dat x570 bord heb. Prijs Evo Plus en Gigabyte zijn nagenoeg gelijk.
Met 33 eu tov 210 eu is dat toch ff 15% duurder, dat noem ik niet nagenoeg gelijk. Gen4 is wel een goeie reden (in theorie). Praktijk wijkt de SSD BBG hier op tweakers wel uit, waar je sweetspot ligt mag je zelf bepalen. Misschien relevant: vast deel van dat prijsverschil is die koperen heatsink. op zich mooi / toegevoegde waarde, maar als je hem in je moederbord toch onder je moedebord heatsink plakt dus overcompleet en dan sonde.

Verwijderd

Topicstarter
Giordino schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:03:
[...]

Met 33 eu tov 210 eu is dat toch ff 15% duurder, dat noem ik niet nagenoeg gelijk. Gen4 is wel een goeie reden (in theorie). Praktijk wijkt de SSD BBG hier op tweakers wel uit, waar je sweetspot ligt mag je zelf bepalen. Misschien relevant: vast deel van dat prijsverschil is die koperen heatsink. op zich mooi / toegevoegde waarde, maar als je hem in je moederbord toch onder je moedebord heatsink plakt dus overcompleet en dan sonde.
Mee eens wat je zegt over de koperen heatsink die ik niet ga gebruiken. Daarom heb ik ook de Sabrent Rocket vermeld, die ik voor 190 euro kan kopen (er zijn nog andere merken die er tussen in zitten). Deze is dan zonder heatsink. Ik twijfel bij de gen. 4 nog een beetje over de kwaliteit van de merken. Hoewel ik ook wel lees dat ze allemaal hetzelfde zijn, met alleen wat andere branding. Meningen?

Ik moet zeggen dat ik me over SSD, wat minder "zorgen" maak, die worden vanzelf goedkoper en dan prik je er wat bij of vervang je wat. Voornamelijk de combi CPU/MoBo/GPU/RAM is waar ik de "sweetspot" voor mijn build probeer te vangen en geen compatibiliteits problemen wil krijgen. RAM bijv. is zo'n ding 2x16 vs 4x8, 3600 vs 3200, 16-18-18-38 vs 16-19-19-39. Of gaat dit eigenlijk allemaal wel goed met de opties die ik hier heb staan en is het gewoon bouwen die hap.

Alvast bedankt voor de reacties...
Pagina: 1