Pioneer CLD-160-K mechanisch probleem

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-06 17:21
Goedemorgen,

Van een relatie van het werk hebben we een complete horecainstallatie gekregen. Naast beeld, geluid, versterking en projector zat daar ook een laserdisc of eigenlijk laserkaraoke speler bij.

Te zien is dat de machine is opgebeunt geweest met een mes of schroevendraaier. De unit gaat alleen niet meer open en laat het laser mechanisme niet meer zakken/stijgen. De machine is ongeveer in 1995 gemaakt.

Op internet kwam ik wel een service manual tegen van een CLD-1850 (de voorloper) maar kon geen omschrijving vinden van hoe de mechaniek is opgebouwd. Gezien de leeftijd van het apparaat is Pioneer bellen denk ik zinloos.

Is er een mede-tweaker die ervaring heeft met een soort gelijk apparaat en weet hoe het mechanisme hersteld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 02-06 17:56

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou voor €25 gewoon een tweede op MP halen en deze desnoods als donor gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik zou hem sowieso open schroeven en kijken waar die mis gaat. Maybe dingen gaan smeren, zeker na 25 jaar kan er veel uitgedroogd zijn wat wel gesmeerd moet blijven.

Als je ziet waar die mis gaat. Want hij gaat nog wel aan. Kap eraf en kijken.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik tag @LoCuTuS2000 even, die weet vrij veel van laserdisc spelers :)

Je zegt de unit gaat niet meer open...ik mag aannemen dat je er de kap nog wel af kunt krijgen? :)

Zo'n ding is in essentie niet heel anders dan een gewone cd-speler, hij snapt alleen ook andere discs met meer informatie. Open/ sluit mechanisme zal een drukknopje zijn dat een schakelaartje onder het front indrukt. Front er af en kijken of dat knopje nog wel werkt of iig iets in beweging probeert te zetten is stap 1. Dikke kans dat er iets mechanisch vast zit.

En verder moet iedere audioreparateur die een cd spelerkan fixen, dit ook kunnen fixen. Er zijn genoeg vintage audio fixers her en der. Weet niet welke regio je zoekt?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
We zitten in Gelderland (Ede/Arnhem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zit zat in de regio, en anders is er altijd Audioservice in Elst nog. Die fixen echt alles, ook voor winkels en importeurs. Maar dan moet je het ding echt willen houden want goedkoop zijn ze niet.

Google op vintage audio reparatie :)

En wellicht kun je ze in Gebruik je nog vintage audio apparatuur? Deel 2 ook even op je fraag attenderen, daar zit meer vintage audio kennis.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 16:45

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Er zijn legio problemen met laserdisc spelers na een tijdje geen gebruik. Mijn CLD-2950 heb ik bijvoorbeeld op zijn kant moeten zetten om de eject te laten werken. Maar de mechanismes zijn nogal gevoelig ook. Veel problemen komen voort uit het moeten vervangen van de aandrijf riem (belt replacement). Deze kun je wel vinden via ebay. Kan inderdaad ook zijn dat het loopwerk wat gesmeerd moet worden.

Op internet is er heel erg veel te vinden, en je kan daar ook vragen kwijt:

https://forum.lddb.com/
https://www.facebook.com/groups/2399039197/

In de laatste facebook groep zit een schat aan informatie en veel mensen die hulp kunnen bieden. Maak een filmpje van het probleem (met de kap er af en film wat er aan de binnenkant gebeurt.

https://www.manualscenter...d160k-service-manual.html

$5 voor een service manual, helaas niet gratis maar wel erg belangrijk om de part numbers uit te halen voor als je reserve onderdelen nodig hebt. Een drive belt is bijvoorbeeld voor tientallen modellen geschikt.

[ Voor 16% gewijzigd door LoCuTuS2000 op 10-04-2020 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wsn1979
Ik zal die facebook pagina eens proberen. In het verleden heb ik wel eens Betacam SP recorders voorzien van nieuwe transport snares en modeswitches. Dus ik denk dat met een beetje kunst en vliegwerk (en de juiste tips) het wel moet gaan lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoCuTuS2000
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-06 16:45

LoCuTuS2000

Resistance is futile

Een drive belt vervangen is als een ketting vervangen maar dan met een elastiekje, 5 minuten werk.
Pagina: 1