Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16-09 15:21
Goedemorgen Tweakers,

Sinds kort heb ik, na de beslissing van bunq om haar productlijn te 'vereenvoudigen', kennis gemaakt met Tomorrow, Bitwala en Trade Republic. Dit zijn jonge Duitse fintechs, die gebruik maken van BaaS (Banking as a Service) van solarisBank. Ook solarisBank is een betrekkelijk jonge partij, die blijkbaar aantrekkelijke voorwaarden kan bieden.

Tomorrow:
"The credit balance of each Tomorrow customer is managed by solarisBank in Berlin. SolarisBank holds a German banking license and is therefore part of the deposit insurance fund of the Federal Association of German Banks. Each account is therefore protected up to the sum of €100,000. This corresponds to the standard for all European credit institutions. No matter whether they're old or young, small or large."
Bitwala:
"Your bank account is held under our trusted bank partner solarisBank, which holds a full German banking license and is under the supervision of the BaFin. All Euro fund deposits on your account up to €100,000 are protected by the German Deposit Guarantee Scheme (DGS)."
Trade Republic:
"Wir sind eine deutsche Wertpapierhandelsbank. Wir werden von der Bundesbank und der BaFin (Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht) beaufsichtigt und bieten Dir die gewohnte Zuverlässigkeit und Sicherheit einer deutschen Bank."

Tomorrow:
  • alleen app
  • gratis bankrekening (DE IBAN)
  • gratis VISA debit kaart
  • gratis wereldwijde betalingen met kaart
  • gratis 3 ATM opnames/maand (daarna € 2,00 per opname)
  • 1,5 % wisselkoersopslag bij betalingen/opnames in buitenlandse valuta
  • gratis SEPA overschrijvingen versturen en ontvangen
Bitwala:
  • web en app
  • gratis bankrekening (DE IBAN)
  • gratis MasterCard debit kaart
  • gratis wereldwijde betalingen met kaart
  • gratis wereldwijde ATM opnames
  • 0 % wisselkoersopslag bij betalingen/opnames in buitenlandse valuta
  • gratis SEPA overschrijvingen versturen en ontvangen
  • Bitcoin en Ethereum handel en omwisseling
Trade Republic:
nog niet beschikbaar in Nederland
  • alleen app
  • gratis beleggingsrekening (DE IBAN)
  • gratis ETF spaarplannen
  • gratis ruim 300, in spaarplannen op te nemen, ETF's
Bronnen: Bitwala, Tomorrow en Trade Republic

Een Maestro kaart, Instant Payments, iDeal en Apple Pay ontbreken nog.
Als achterliggende kaarten in m'n Curve Black Legacy MasterCard kan ik voorlopig Apple Pay gebruiken met beide kaarten. Voor Instant Payments en iDeal zou ik een gratis knab Basis rekening aan kunnen houden, maar dan heb ik geen Maestro kaart. Voor een Maestro kaart, ook te gebruiken met Apple Pay, kan ik nog een Openbank rekening met gratis Travel card plan toevoegen. Tenslotte nog een bunq Travel Card om, zonodig, over een 'credit' card te kunnen beschikken.

De combinatie knab Basis, Openbank, Bitwala, Trade Republic, Tomorrow, bunq Travel Card en Curve lijkt me, zeker op de langere termijn, een waardige combinatie om al mijn bankwensen te vervullen:
  • 2 x NL, 1 x ES en 3 x DE IBAN
  • 2 x NL, 1 x ES en 3(?) x DE € 100.000 garantie
  • 2 x MasterCard debit, 1 x MasterCard 'credit', 1 x VISA debit, 1 x Maestro
  • MasterCards en VISA (via Curve) en Maestro in Apple Pay
  • Met alle kaarten onbeperkt gratis én met 0 % wisselkoersopslag betalingen in buitenlandse valuta (afgezien van limieten)
  • Met Openbank (met gratis Travel card plan) Maestro en Bitwala MasterCard onbeperkt gratis én met 0 % wisselkoersopslag ATM opnames in buitenlandse valuta (afgezien van limieten)

Wat is jullie indruk?

[ Voor 19% gewijzigd door ditto4076 op 14-04-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:31
Zo, dit is nog eens een uitgebreide openingspost.

Ik heb meteen een vraag, wat heb je aan je visa tomorrow kaart, als je hem bos curve, mastercard wil lopen?

Zelf heb ik al een maand of 6 een Bitwala pas, storten en openen lukt prima.

Zelf gebruik ik de rekening vooral voor referrals, je krijgt beide via een ref €15 gratis geld.

Zelf ben ik dus tevree met Bitwala, net zoals met n26, monese, openbank.

Waar ik wel altijd een beetje huiverig voor ben is dat je soms afhankelijk ben van de grille ben het bedrijf, zo is mijn broertjes Bitwala account geblokkeerd 2 dagen na succesvol verificatie proces. Contact gezocht met helpdesk, toen was z'n account weer beschikbaar, dag later weer geblokkeerd. Toen was m'n broertje het zat.
Op Google vind je wel meer verhalen van dit soort. Maargoed, tegenover zeer veel positieve verhalen staan altijd een paar negatieve, dat hou je altijd.

Maar ondertussen werkt het voor mij dus gewoon goed, zonder enig probleem. Maar ik zal niet zomaar een groot bedrag bij Bitwala / n26 / monese ofzo stallen, dat zou ik zelf blijven doen bij een Nederlandse toko met nl helpdesk.

[ Voor 4% gewijzigd door Dacuuu op 08-04-2020 07:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
2 x NL, 1 x ES en 3 x DE € 100.000 garantie
Zitten die Duitsers dan niet allemaal op de solarisBank licentie, en dus maar 1x die garantie?

Los daarvan, dan heb je 6! bankrekeningen nodig dus om aan je eisen te voldoen? Ieder zijn ding natuurlijk, maar daar bedank ik voor, dan betaal ik wel een paar euro per maand. Ook komt het mij nogal hoopvol over dat je die dingen onbeperkt gratis kan blijven gebruiken, we kennen al de ervaring met een partij hier die ineens toch heel veel hogere tarieven moest gaan rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Dacuuu schreef op woensdag 8 april 2020 @ 07:58:
Ik heb meteen een vraag, wat heb je aan je visa tomorrow kaart, als je hem bos curve, mastercard wil lopen?
Om de Tomorrow VISA met Apple Pay te kunnen gebruiken, gebruik ik hem via Curve. Als backup voor als het MasterCard netwerk eruit ligt, gebruik ik hem rechtstreeks.
Zelf gebruik ik de rekening vooral voor referrals, je krijgt beide via een ref €15 gratis geld.
Slim. Jammer dat ik daar geen gebruik van heb kunnen maken. Mochten anderen nog een invite willen, stuur me dan een Direct Message (DM).
Waar ik wel altijd een beetje huiverig voor ben is dat je soms afhankelijk ben van de grille ben het bedrijf, zo is mijn broertjes Bitwala account geblokkeerd 2 dagen na succesvol verificatie proces. Contact gezocht met helpdesk, toen was z'n account weer beschikbaar, dag later weer geblokkeerd. Toen was m'n broertje het zat.
Op Google vind je wel meer verhalen van dit soort. Maargoed, tegenover zeer veel positieve verhalen staan altijd een paar negatieve, dat hou je altijd.
Zoiets is mij niet eerder overkomen, gelukkig. En ik hoop dat iets dergelijks mij ook bespaard zal blijven.
Maar ondertussen werkt het voor mij dus gewoon goed, zonder enig probleem. Maar ik zal niet zomaar een groot bedrag bij Bitwala / n26 / monese ofzo stallen, dat zou ik zelf blijven doen bij een Nederlandse toko met nl helpdesk.
Ik gebruik daar, met uitzondering van comdirect, inderdaad voorlopig ook alleen Nederlandse banken voor.

[ Voor 12% gewijzigd door ditto4076 op 08-04-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Sissors schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:08:
Zitten die Duitsers dan niet allemaal op de solarisBank licentie, en dus maar 1x die garantie?
Dat zou best kunnen. Zo werkt dat in Nederland bijvoorbeeld met MoneYou en ABN AMRO. Wellicht werkt het in het geval van solarisBank anders, omdat het hier een BaaS betreft. Weet iemand of dat anders geregeld is?

UPDATE 9 april 2020:
Ik heb Bitwala support gemaild en specifiek gevraagd hoe dit zit:

Vraag:
"Since Bitwala, Trade Republic and Tomorrow all use solarisBank, if I use all 3 apps side by side, will I be guaranteed €100.000 at each of them? 3 x €100.000? Or will the sum of deposits at all three be guaranteed to a total of €100.000?"
Antwoord:
"It's the former scenario. Your deposits on each bank account (Bitwala, Tomorrow and Trade Republic) are guaranteed up to €100,000 by the Compensation Scheme of German Banks."

Los daarvan, dan heb je 6! bankrekeningen nodig dus om aan je eisen te voldoen? Ieder zijn ding natuurlijk, maar daar bedank ik voor, dan betaal ik wel een paar euro per maand. Ook komt het mij nogal hoopvol over dat je die dingen onbeperkt gratis kan blijven gebruiken, we kennen al de ervaring met een partij hier die ineens toch heel veel hogere tarieven moest gaan rekenen.
Ik schreef bankwensen, niet eisen. Tot voor kort had ik bunq Free met 10 x NL IBAN. Dat leek oorspronkelijk ook onnodig veel, maar ik ben eraan gewend geraakt om streng te budgetteren en scheiden. Belastingen, verzekeringen, huur/hypotheek, nutsvoorzieningen, etc elk van een eigen IBAN. Wellicht kan ik met deze combinatie van verschillende IBAN's iets dergelijks nabootsen. Al zal ik notificaties en beoordeling van automatische incasso's vooraf, zoals ik bij bunq gewend ben, bij geen van deze partijen terugvinden en erg missen.

Het liefst hou ik mijn bankrekeningen, nu nog op ING na, gratis. Maar na afloop van de 3 gratis maanden bunq Premium zou ik er ook voor kunnen kiezen om dat aan te houden. Dan zijn de andere rekeningen strikt gezien niet nodig. Al zou ik wel degelijk alsnog Bitwala en Trade Republic een kans willen geven. Investeringen in crypto-currencies en ETF spaarplannen, etc zijn volgens mij toch niet gedekt door een Einlagensicherung...

[ Voor 14% gewijzigd door ditto4076 op 13-04-2020 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
@ditto4076
Interessante banken deze 3, dank voor de info!

Is het een idee om dit draadje samen te voegen met Het grote gratis bankentopic?
Dan voegen we ze toe aan de tabel en detail overzicht en kunnen meer mensen kennis met ze maken.
Wat denken jullie?

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ik heb dat nog even nagekeken en ze zeggen dit:

Tomorrow:
Das Guthaben jedes Tomorrow-Kunden wird von der solarisBank in Berlin geführt. Die solarisBank verfügt über eine deutsche Banklizenz und ist daher Teil des Einlagensicherungsfonds des Bundesverbands deutscher Banken. Jedes Konto ist daher bis zu 100.000€ abgesichert. Dies entspricht dem Standard für alle europäischen Kreditinstitute. Egal ob alt oder jung, klein oder groß
Bitwala:
Bitwala wurde in Berlin gegründet und ist in ganz Europa verfügbar. Euro-Einlagen bis 100.000 € sind über unsere Partnerbank durch die gesetzliche Einlagensicherung (DGS) abgesichert.
Trade Republic:
Dein Geld wird bei der solarisBank AG aus Berlin verwahrt. Die solarisBank untersteht der Aufsicht durch die Deutsche Bundesbank sowie der BaFin (Bundesanstalt für Finanzdienstleistungsaufsicht). Selbstverständlich werden alle Kundengelder getrennt vom Vermögen der Trade Republic aufbewahrt. Die gesetzliche Einlagensicherung beträgt bis zu 100.000 Euro pro Anleger.
Ik kom tot géén andere conclusie dan dat ze alle drie meeliften op de banklicentie van solarisBank, en daarmee dus ook de € 100.000 voor alle bij solarisBank aangehouden rekeningen geldt, niet per white-label aanbieder € 100.000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• birdibird
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-09 18:01
Wat een gedoe met de IDnow, moet je een video call doen met iemand?

Renault Zoe R135 52kWh & Q210 22kWh, 6885 Wp off grid, 7.2kWh LFP Pylontech huisaccu, 140L zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
birdibird schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:57:
Wat een gedoe met de IDnow, moet je een video call doen met iemand?
Klopt. Het ziet ernaar uit, dat IDNow de KYC-partner is van solarisBank. Aan het eind van de video call moet je een per sms ontvangen bevestigingscode invoeren om het proces af te ronden. Deze sms komt rechtstreeks van solarisBank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
birdibird schreef op zondag 12 april 2020 @ 16:21:
@ditto4076
Interessante banken deze 3, dank voor de info!

Is het een idee om dit draadje samen te voegen met Het grote gratis bankentopic?
Dan voegen we ze toe aan de tabel en detail overzicht en kunnen meer mensen kennis met ze maken.
Wat denken jullie?
Ik zou het niet samenvoegen, want het is echt een categorie fintechs op zich. Maar het lijkt me een goed idee om ze toe te voegen aan de tabel en het detailoverzicht met een verwijzing naar dit draadje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:31:
Ik heb dat nog even nagekeken en ze zeggen dit:
Klopt. Dat zijn dezelfde quotes, die ik al eerder vermeldde. Alleen heb jij de oorspronkelijke Duitstalige versies en ik de Engelstalige versies gebruikt waar de website ook in het Engels beschikbaar is.
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2020 @ 17:31:
Ik kom tot géén andere conclusie dan dat ze alle drie meeliften op de banklicentie van solarisBank, en daarmee dus ook de € 100.000 voor alle bij solarisBank aangehouden rekeningen geldt, niet per white-label aanbieder € 100.000.
Ter verduidelijking heb ik ook contact gezocht met de support van Tomorrow:

vraag:
"If I have an accout at Tomorrow ánd Bitwala, which both work with solarisBank, willmy deposits be guaranteed €100.000 at each of them (€200.000 in total) or will the sum of the deposits on both accounts be guaranteed to €100.000?"
antwoord:
"Hi, the funds will be guaranteed for both accounts individually as these are two different accounts."
Dat lijkt overeen te komen met het antwoord van Bitwala support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het nog even nagezocht. Hier staan alle deelnemers van het Duitse equivalent van het DGS.

De drie diensten Bitwala, Tomorrow en Trade Republic zie ik er niet bijstaan, maar wel de solarisBank. Ongetwijfeld loopt de vergoeding im Fall des Falles dan dus via die weg.

De meest recente fiche van solarisBank hierover vond ik hier. Daar staat:
Sicherungsobergrenze 100 000 EUR pro Einleger pro Kreditinstitut
Oftewel: maximaal verzekerd bedrag € 100.000 per klant ('bewaargever') per kredietinstituut

en
Falls Sie mehrere Einlagen bei demselben Kreditinstitut haben Alle Ihre Einlagen bei demselben Kreditinstitut werden „aufaddiert“, und die Gesamtsumme unterliegt der Obergrenze von 100 000 EUR
Indien u vaker dan eenmaal heeft ingelegd bij hetzelfde kredietinstituut worden al uw tegoeden bij elkaar opgeteld en geldt voor de totale som de bovengrens van € 100.000.

Uiteraard mag iedereen z'n eigen conclusies trekken, maar het illustreert voor mij hoe krakkemikkig dit soort diensten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:16:
Ik heb het nog even nagezocht. Hier staan alle deelnemers van het Duitse equivalent van het DGS.
De drie diensten Bitwala, Tomorrow en Trade Republic zie ik er niet bijstaan, maar wel de solarisBank. Ongetwijfeld loopt de vergoeding im Fall des Falles dan dus via die weg. De meest recente fiche van solarisBank hierover vond ik hier. Daar staat:
maximaal verzekerd bedrag € 100.000 per klant ('bewaargever') per kredietinstituut
en
Indien u vaker dan eenmaal heeft ingelegd bij hetzelfde kredietinstituut worden al uw tegoeden bij elkaar opgeteld en geldt voor de totale som de bovengrens van € 100.000.

Uiteraard mag iedereen z'n eigen conclusies trekken, maar het illustreert voor mij hoe krakkemikkig dit soort diensten werken.
@Verwijderd:
Bedankt voor je duidelijke bijdrage. Ik zal dit nogmaals aan de support van zowel Bitwala als Tomorrow voorleggen. Juist omdat ik aan de antwoorden van hun support twijfel, is het fijn om duidelijke reacties met verwijzingen te krijgen. Better safe than sorry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 16:01
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:16:

De drie diensten Bitwala, Tomorrow en Trade Republic zie ik er niet bijstaan, maar wel de solarisBank. Ongetwijfeld loopt de vergoeding im Fall des Falles dan dus via die weg.

De meest recente fiche van solarisBank hierover vond ik hier. Daar staat:

[...]

Oftewel: maximaal verzekerd bedrag € 100.000 per klant ('bewaargever') per kredietinstituut

en

[...]

Het zelfde als in NL dus, € 100.000 per banklicentie per persoon. https://www.dnb.nl/consum...garantiestelsel/index.jsp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Vragen om referals is niet toegestaan.

[ Voor 58% gewijzigd door Ardana op 23-08-2020 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ditto4076 schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 18:29:
[...]
Bedankt voor je duidelijke bijdrage. Ik zal dit nogmaals aan de support van zowel Bitwala als Tomorrow voorleggen. Juist omdat ik aan de antwoorden van hun support twijfel, is het fijn om duidelijke reacties met verwijzingen te krijgen.
Je kunt misschien beter solarisBank zelf een mailtje doen, daar verwacht ik competentere medewerkers. En je moet niet raar opkijken indien al die solarisBank-bedrijven hun klantenservice door hetzelfde externe bedrijf laat doen en er daarom dezelfde antwoorden uitkomen.
GrooV schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 19:43:
[...]
Het zelfde als in NL dus, € 100.000 per banklicentie per persoon.
Ja, dat is het minimum dat door de EU is vastgelegd. Bij sommige banken (in Duitsland) is het nog wat meer (tot onbeperkt), zie daarvoor ook deze tabel. Het komt weer op hetzelfde neer dat ik eerder al gemeld had voor de casus die we hier aan de hand hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ditto4076
Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:19:
Je kunt misschien beter solarisBank zelf een mailtje doen, daar verwacht ik competentere medewerkers. En je moet niet raar opkijken indien al die solarisBank-bedrijven hun klantenservice door hetzelfde externe bedrijf laat doen en er daarom dezelfde antwoorden uitkomen.
@Verwijderd:
Dat heb ik net gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ditto4076
groggy schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 20:17:
Kan iemand mij een bitwala referal link sturen
@groggy:
Ik heb je net een link gestuurd via DM...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Sissors schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:08:Zitten die Duitsers dan niet allemaal op de solarisBank licentie, en dus maar 1x die garantie?
Tomorrow en Bitwala zijn geen ‘bank met eigen vergunning’, zijn ook niet te vinden als zodanig.
SolarisBank wel: https://www.edb-banken.de/banks/solaris-bank-ag/
Pagina: 1