Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:57

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Topicstarter
Voor mijn verbouwproject ben ik toe aan een fase waarin we zowaar gaan opbouwen. De komende tijd staat het huis in de steigers en dat is een ideaal moment om zonnepanelen neer te leggen.

Wat wensen en eisen;
Er is plek voor 40 panelen op Zuid-West op een nagenoeg leeg dakvlak. Geen schoorstenen of dakkapellen, maar wel wat schaduw van een boom bij de buren aan het einde van de middag. De boom staat op 't plaatje met de ster aangegeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lUAiO5HSTLxQmPMcIz_PZRu07c=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7CYdGPZfaFr2oLKXjmoZJkb.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Tsca8dx6IZyEkoW3eSzifAmOjg=/f/image/GpU1QLm65kpjAmhk9VdnVQCJ.png

Op dit moment willen we graag alleen de bovenste twee rijen neerleggen. Dit maakt een totaal van 28 panelen. Simpelweg een budget-kwestie, op termijn komt de onderste strook er bij of er komen extra panelen op de schuur te liggen. Er is nu een plug-in hybride, koken elektrisch, verwarming zal met warmtepomp zijn dus er is geen enkel probleem om e.e.a. op te maken.

Overige wensen;
  • Het liefste all-black panelen;
  • Monitoring op omvormer niveau is prima, wel bedraad/LAN, zonder vage web portals.
  • 3-fase omvormer heeft de voorkeur
Via een random aanbieder kom ik uit op de volgende combinatie, maar de vraag is of dit de beste is of dat er betere, slimmere keuzes te maken zijn:
28x Jinko Solar all black 310 Wp (á € 125.55 per stuk, 0.40 €/Wp) icm een Growatt 8000 TL3-S icm LAN monitoring, inc haken en rails voor een totaal van 5802 euro. An sich best een net bedrag volgens mij..?

[ Voor 0% gewijzigd door deWit op 07-04-2020 21:20 . Reden: Inderdaad Zuid-West ipv Zuid-Oost.. ]

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Bedoel je niet zuid-west?
En de dakramen komen er dan niet in? Anders kom je op 26 uit.

Dezelfde panelen bij bestellen over een tijd je zal lastig zijn.
Omdat het al een wat ouder paneel is, en er altijd wel vooruitgang is in de nieuwere panelen qua Wp.
Over een jaar kun je dezelfde niet meer krijgen verwacht ik.

Maar op zich kan het, als ik de datasheet vd growatt omvormer bekijk.
Ik vraag me dan wel af, hoe je de omvormer "zelf" wil gaan uitlezen? Heb je daar al iets over gevonden?
Hoe goed gaat Growatt met schaduw om?

SMA heeft modbus tcp en kan ook uitgelezen worden met sbfspot. Buiten de eigen webportal.
En heeft shade-fix.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8yNo_8lEmbT_MKBArFOLZyIYhW0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E0ogCJxzlVcfnv5JsDGYHJFV.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DNlyxyzCtt5fFk36ExDVNMRtFI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/73zqIEgxXkFJRE6tOE8xG8Ev.jpg?f=fotoalbum_tile

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:57

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Topicstarter
Correct, Zuid-west, nu aangepast. En tellen lijk ik ook al niet meer te kunnen, want het zijn er inderdaad 26 want de dakramen gaan er nog af.

Dezelfde op termijn bijbestellen zie ik eigenlijk niet gebeuren, ik denk dat ik als er nog meer panelen bij komen deze eerder op de schuur in een andere orientatie zou doen dan de onderste rij ook neerleggen.

Wbt uitlezen, de growatt omvormers lijken een RS232/485 interface te hebben waar dmv een RPi én wat python direct de data uit te halen is, wat een prima oplossing zou zijn voor mij.

Wbt schaduw en growatt, geen idee, ik vermoed net oz goed als elke andere string omvormer?

Voor zover met de huidige stand van de zon te zien is lijkt het met de schaduw nog wel mee te vallen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zo een bovengenoemde SMA kan 20A aan op de 1e ingang, daar kun je er nog 26 19 naderhand parallel aan vast hangen op een ander dakvlak ;-)
(edit: maar neem dan de 10.0 en ook dezelfde panelen helaas)

Pin me er niet op vast maar:
Lardman in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 9"

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 10-04-2020 12:12 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek