Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mainstream PC voor Gamen en streamen

Pagina: 1
Acties:

• LostboyArno
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 28-05 09:29
Voor mijn zoon wil ik graag een game PC samenstellen. PC's heb ik vaker gebouwd maar ben momenteel niet meer echt op de hoogte van het hoe en wat. De laatste dagen al weer veel zitten lezen en samenstellen maar er toch nog niet helemaal van overtuigd.

Belangrijkste eisen:
  • Een goede video kaart waarmee hij alle games goed kan spelen. Monitor is nu full hd maar zal einde jaar een 1440p monitor worden of misschien 4K als die betaalbaar zijn
  • RGB Addressable. Dus een kast met verlichting en een moederbord die dit aan kan sturen. Liefst ook memory en cooler met verlichting om het af te maken
  • Optioneel wifi. Thuis kan hij bedraad connecten aan een Orbi maar als hij op kamers gaat zal het waarschijnlijk wifi worden
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Met dit nieuwe game systeem wil mijn zoon games spelen zoals Half Life Alyx. Daarnaast wil hij in de nabije toekomst ook gaat VR gamen. Daarnaast willen we er ook 2 harddisks inzetten voor het streamen en downloaden. Deze zitten nu in een andere PC.

Wat mag het systeem gaan kosten?
1300 is echt wel de max. Het is de bedoeling een goed mainstream systeem te hebben waarmee hij een flink aantal jaren vooruit kan.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Momenteel heb ik nog een i2500k staan met SSD en meerdere harddisks. Enige wat we hiervan mee willen nemen zijn de twee harddisks te weten
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het belangrijkste

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
nee, totaal niet

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Verlicht moederbord met addressable RGB
  • Verlichte kast
  • Optioneel Wifi
  • Optioneel verlicht geheugen
  • Optioneel verlichte CPU cooler
Ga je overklokken?
nee, kans daarop acht ik klein.

Wat verwacht je van ons?[i]
Zaken waarover ik twijfel:
  • Welke addressable RGB moederbord heb ik nodig? Is B450 dan afdoende of is een X570 een betere optie?
  • Kan in de kast ook een mATX goed gebruikt worden of kom je dan in de knoei met kabels?
  • Is het beter een losse wifi adapter te nemen of moederbord inclusief wifi
  • Geluid is niet echt een ding, maar hij staat wel op de slaapkamer en moet dus ook geen Boeing zijn ;)
  • De Powercolor is redelijk aan de prijs ( maar wel RGB). bv XFX is een stuk goedkoper al zie ik daar wel een hoop slechte berichten over
Voor nu heb ik het volgende samengesteld:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenMSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 148,-€ 148,-
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 483,04€ 483,04
1BehuizingenSharkoon TG6 RGB€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K8G36C16U4BL€ 109,94€ 109,94
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 83,90€ 83,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 142,97€ 142,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.278,49

Kan dit nog beter/goedkoper? Zitten er nog foute keuzes in?

• PsKid
  • Registratie: augustus 2013
  • Laatst online: 00:11
Misschien nog een 150€ er bij sparen en gaan voor de 3700x ipv 3600, voor streaming en vr gaat het meer handig zijn. Ik stream zelf met een 3600 maar speel ook alleen maar csgo, bij zwaardere games gaat de 3700x veel beter werken.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:43
Moederbord zou naar de pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX kunnen gaan. Dan heb je geen bios update nodig

• Doopy-X-
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 28-05 09:46
D-dark schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:30:
Moederbord zou naar de pricewatch: MSI B450 Tomahawk MAX kunnen gaan. Dan heb je geen bios update nodig
Das voor zover ik weet geen RGB-bord?

*burp*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:43
@Doopy-X-

Volgens de handleiding wel iets maar niet echt groots.
Sowieso 2 x 5050 RGB LED strip 12V connectors

Kan daar helaas niet echt lekker op filteren in de pricewatch

• LostboyArno
Doopy-X- schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:32:
[...]

Das voor zover ik weet geen RGB-bord?
Ik zie wel dat bij de specificaties staan dat er verlichting op zit in multicolor. Dan is het toch addressable RGB?
D-dark schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:45:
@Doopy-X-

Volgens de handleiding wel iets maar niet echt groots.
Sowieso 2 x 5050 RGB LED strip 12V connectors

Kan daar helaas niet echt lekker op filteren in de pricewatch
Dat vind ik ook erg lastig om te zien vandaar mijn twijfel

• Doopy-X-
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 28-05 09:46
LostboyArno schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:04:
[...]

Ik zie wel dat bij de specificaties staan dat er verlichting op zit in multicolor. Dan is het toch addressable RGB?
Ik heb het net ook zien staan in de specs van MSI, volgens mij zit het dan wel goed ja.

*burp*

Acties:
  • +1Henk 'm!

• NikayK
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 28-05 01:41
Op de B450 Tomahawk Max zit geen aRGB (3 pin 5V) aansluiting,alleen 2 keer de 4 pin 12V RGB.
Met deze 4 pin 12V aansluiting kan je ledstrips en fans bedienen, maar de individuele ledjes op deze strip/ in deze fan kunnen niet bediend worden (alleen het geheel).
Overigens is een 3 pins 5v aRGB niet aan te sluiten op een 4 pins 12V RGB header. Let hierbij op, aangezien je case 3 pins 5v aRGB fans heeft.

De MSI B450 Gaming Pro Carbon AC heeft echter wel deze 3 pins 12V aRGB aansluiting. En met dit moederbord is het dus mogelijk om je leds individueel aan te sturen.

Edit: Beetje ingewikkeld verhaal misschien, maar weet het ook niet beter uit te leggen. Ben gisteren aardig wat uurtjes bezig geweest om het hele RGB gebeuren te begrijpen. ;)

[Voor 13% gewijzigd door NikayK op 07-04-2020 16:32]

• LostboyArno
NikayK schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:29:
Op de B450 Tomahawk Max zit geen aRGB (3 pin 5V) aansluiting,alleen 2 keer de 4 pin 12V RGB.
Met deze 4 pin 12V aansluiting kan je ledstrips en fans bedienen, maar de individuele ledjes op deze strip/ in deze fan kunnen niet bediend worden (alleen het geheel).
Overigens is een 3 pins 5v aRGB niet aan te sluiten op een 4 pins 12V RGB header. Let hierbij op, aangezien je case 3 pins 5v aRGB fans heeft.

De MSI B450 Gaming Pro Carbon AC heeft echter wel deze 3 pins 12V aRGB aansluiting. En met dit moederbord is het dus mogelijk om je leds individueel aan te sturen.

Edit: Beetje ingewikkeld verhaal misschien, maar weet het ook niet beter uit te leggen. Ben gisteren aardig wat uurtjes bezig geweest om het hele RGB gebeuren te begrijpen. ;)
Ah top. Bedankt voor de uitgebreide info. Bij de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC hoef ik me geen zorgen te maken of de 3600 daar op past? Of moet ik navragen of de laatste bios geflashed is?

• NikayK
LostboyArno schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 16:38:
[...]

Ah top. Bedankt voor de uitgebreide info. Bij de MSI B450 Gaming Pro Carbon AC hoef ik me geen zorgen te maken of de 3600 daar op past? Of moet ik navragen of de laatste bios geflashed is?
Daar durf ik geen uitspraak over te doen, zo veel weet ik ook niet (moet mijn eigen, soortgelijke systeem ook nog in elkaar zetten)
Alle moederborden waar MAX achter staat is in ieder geval compitabel met de de ryzen 3000 serie.

Overigens zou ik persoonlijk voor een cpu koeler kijken naar een nog niet gebruikte nieuwe wraith prism koeler. Dit is de koeler die meegeleverd word met de Ryzen 7 3700x en heeft RGB. zoals bijvoorbeeld deze https://tweakers.net/aanb...m-koeler-met-rgb-led.html . Scheelt weer 30 euro en is prima.

Voor de rest ziet de build er zeer netjes uit. Maar zou ik zeker de opmerking van PsKid in overweging nemen voor het streamen.(Heb je gelijk de koeler erbij)

• LostboyArno
Dan is het misschien wel een optie om de 3700x te nemen. Deze kost 115 euro meer maar dan kan ik de mugen weg laten

• maxkranendijk
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 23:45
PsKid schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:24:
Misschien nog een 150€ er bij sparen en gaan voor de 3700x ipv 3600, voor streaming en vr gaat het meer handig zijn. Ik stream zelf met een 3600 maar speel ook alleen maar csgo, bij zwaardere games gaat de 3700x veel beter werken.
Toevallig nog een tip hoe ik CS GO het beste kan streamen? Ik wil dit ook met mijn nieuwe (te bouwen) pc gaan doen --> [Nieuwe Game pc 1440p - 1e keer zelfbouwen]

• NikayK
Voor je RGB zou je ook nog kunnen kiezen voor een Corsair Case. Bijvoorbeeld de https://tweakers.net/pric...0t-rgb-airflow-zwart.html Deze heeft een corsair RGB controller bij de case zitten die via USB 2.0 naar je moederbord gaat en de verlichting van deze fans zijn dan via de Corsair ICUE software te controlleren. Dan heb je dus geen moederbord nodig met 3 pins aansluiting
Ik weet dat case uiterlijk heel persoonlijk is, maar het is handig om te weten.
Mocht je nog vragen hebben dan stel je ze maar, zal mn best doen ze te beantwoorden.
Als je deze niet meer hebt wens ik je veel succes met je build en je zoontje (en jij stiekem af en toe ook) veel plezier met gamen!
Ik zou het leuk vinden als je een foto post als hij helemaal in elkaar zit.

• LostboyArno
Een foto zal ik zeker posten. Die Corsair kast vind ik alleen niet zo mooi. De sharkoon heeft ook een hub zo te zien (YouTube: The $85 SECRET CASE TIP? -- Sharkoon TG6 RGB) daarmee kun je nog 4 extra zaken aansluiten alleen dient het moederbord wel te beschikken over een addressable rgb anders moet je de knop op de behuizing gebruiken.

Ik ben wel beperkt qua keuzes: Of een X570 moederbord die erg duur en overkill zijn of een B450 maar daar heb je maar beperkte opties als je ARGB wilt. Voor nu is de samenstelling als volgt:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1MoederbordenASRock B450 Steel Legend€ 99,90€ 99,90
1VideokaartenPowercolor Red Devil RX 5700 XT€ 484,05€ 484,05
1BehuizingenSharkoon TG6 RGB€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 50,74€ 50,74
1Geheugen internCrucial Ballistix RGB BL2K8G36C16U4BL€ 109,94€ 109,94
1VoedingenSeasonic Focus GX-550€ 83,90€ 83,90
1Solid state drivesWD Blue SN550 1TB (WDS100T2B0C)€ 143,97€ 143,97
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.232,40

Ik ben nog aan het kijken naar een ARGB cooler die ook nog redelijk koelt maar die zijn er niet zo te zien. Welke ik al bekeken heb:
  • Cryorig h7 quad lumi rgb
  • Cooler Master MasterAir MA410M
  • Scythe Mugen 5 ARGB Plus
  • AMD Prism Wraith
Maar geen van allen komt boven de middelmaat uit en aangezien ik overklokken niet uit kan sluiten voldoen deze helaas niet en andere opties lijken er niet te zijn.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True