nieuwbouwhuis aanleggen netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22-09 16:10
Beste tweakers, binnenkort is de oplevering van ons nieuwbouwhuis en ik ben op zoek naar tips en adviezen over de aanleg van een bekabeld en Wifi netwerk.
Nu wonen we in een ouder huis met houtenvloeren en dat is ideaal voor het doortrekken van kabels en ontvangst van het wifi signaal. In ons nieuwe huis zijn de vloeren van beton.

Natuurlijk heb ik al veel gelezen op het forum en zeker ook in het topic over nette afwerking, maar ik kom er niet helemaal uit.

Huidige situatie:
  • Alles ligt achter het tvmeubel
  • Tv en internet aanbieder is Ziggo, met hun modem en nextbox (2x, woonkamer + slaapkamer)
  • Eigen hardware Linksys router ac6900 + Linksys switch (6poort)
  • coax splitter (woonkamer + slaapkamer)
Nieuwe situatie:
  • Nieuwbouwhuis bestaande uit 3 verdiepingen van gemiddelde grote met een ruime meterkast.
  • Iedere ruimte heeft een loze leiding (vermoed zon dunnere flexibele leiding)
  • Op de begaande grond de woonkamer, waar ik veel aansluitingen nodig heb voor tv, receiver, maar ook mn consoles en mediapc.
  • De woonkamer grenst aan het terras buiten waar ik graag Wifi ontvangst zou willen.
  • Op de 1e etage 3 slaapkamer, waarvan 1 de werkkamer (2pcs, printer, laptops op wifi)
  • Zolder is een open ruimte met de technische ruimte ( zoals CV en Zonnepanelen)
Het liefst zou ik alles zo netjes mogelijk weg willen werken en dus mijn Ziggo modem,coax splitter, router, switch en NAS plaatsen in de meterkast.

Welke Cat6a kabel adviseren jullie?
Gaat het me lukken om 2x Cat6 door de loze leiding te trekken?
Wat kan ik het beste qua wandafwerking nemen? (wanddozen?)
Zijn er wanddozen met Utp en Coax?

Ik wil dus werken met een eigen router achter de modem van Ziggo.
Mijn huidige router werkt nog prima. Linksys EA6900. Toch vervangen en in de werkkamer inzetten als switch? Graag jullie advies.

Alle loze leidingen in de meterkast moeten natuurlijk ergens ingeprikt worden. Ik dacht zelf aan een switch.
Echter kom ik op 10 kabels als er inderdaad 2 kabels per LL kunnen. Of is het dan een patchpaneel?

In de woonkamer en werkkamer moet er nog een switch komen om alles aan te kunnen sluiten.
Maar kan dat wel een switch op een switch?

Voor Wifi zag ik dit : Ubiquity ac lite
Ik zit er aan te denken om daar een van de te plaatsen in de woonkamer, zodat ik ook wifi signaal heb op t terras en een in de werkkamer en dan met hopelijk bereik op zolder.

In ons nieuwe huis wil ik ook wat meer gebruik gaan maken van smart devices, zoals de verlichting, thermostaat etc. Kan ik deze devices het beste een eigen netwerk geven?

Als laatste denk ik erover om aan de voor- en achterzijde van het huis een camera te plaatsen en deze wil aansluiten op mn NAS. Gezien er geen kabel in de tuin ligt zat ik te denken om hier te werken met ethernet over het stopcontact.

Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken en jullie adviezen! _/-\o_

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:15
2x CAT6 door 16mm PVC moet nog wel lukken, beetje afhankelijk van shielding. 2x CAT6A of hoger is eigenlijk onmogelijk tenzij je misschien voor AWG26(dikte koper ader) of hoger gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Oh ik bedoelde Cat6a eigenlijk ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:44
Lisabella schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:59:
Alle loze leidingen in de meterkast moeten natuurlijk ergens ingeprikt worden. Ik dacht zelf aan een switch.
Echter kom ik op 10 kabels als er inderdaad 2 kabels per LL kunnen. Of is het dan een patchpaneel?
Het mooiste is het om de netwerkkabels die je trekt af te monteren in een patchpaneel, maar noodzakelijk is het niet. Als je de netwerkkabels direct van een UTP connector voorziet kan je ze ook direct in een switch prikken. Een switch zal je sowieso nodig hebben. Je kan er hierbij ook voor kiezen om een switch te kopen waarvan alle/enkele poorten voorzien zijn van PoE optie om evt Access Points in je huis te direct te voorzien van stroom
In de woonkamer en werkkamer moet er nog een switch komen om alles aan te kunnen sluiten.
Kan prima!
Ik zit er aan te denken om daar een van de te plaatsen in de woonkamer, zodat ik ook wifi signaal heb op t terras en een in de werkkamer en dan met hopelijk bereik op zolder.
Kies liever voor een Access Point op elke verdieping waarvan je het signaal iets terugschroeft. Daar ga je echt veel meer lol aan beleven. Zeker als je met Ubiquiti aan de slag gaat, werkt dat prima!

majime-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-10 18:51
Gophlin schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:37:
[...]

Het mooiste is het om de netwerkkabels die je trekt af te monteren in een patchpaneel, maar noodzakelijk is het niet.
[...]
Een goede reden om dat toch wel te doen is het feit dat je voor vaste bekabeling kabels met vaste kern gebruikt (dat is immers beter geschikt voor montage in LSA stroken). Die zijn minder geschikt voor vaker in/uitprikken (wat in een switch soms nog wel eens gebeurd). Je wil dan niet hebben dat de draad intern breekt, waardoor je storingen krijgt. Dat is mijn inziens de pre van een patchpaneel, niet zozeer enkel omdat het mooier is. Je hoeft dan immers in principe nooit meer aan de vaste bekabeling te komen als je aanpassingen aan je configuratie wilt doorvoeren. Voor de niet vaste bedrading kan je dan kabels met soepele kern gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:21

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Lisabella schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 11:24:
Oh ik bedoelde Cat6a eigenlijk ...
Cat6 is voldoende voor thuisgebruik. Kun je ook 10gbit mee halen. Cat6a gaat daarin geen voordeel opleveren.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Als je voor Ubiquiti gaat kun je ook kijken naar de AC-IW / AC-IW-HD modellen, daar zitten direct extra poorten in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gophlin
shoombak schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 13:03:
Als je voor Ubiquiti gaat kun je ook kijken naar de AC-IW / AC-IW-HD modellen, daar zitten direct extra poorten in.
Ja, die zijn zeker mooi! Ik maak er ook dankbaar gebruik van een In Wall model in de slaapkamer, maar vind wel dat ze alleen mooi te monteren zijn als er verder niks anders uit de muur komt. Dus niet op een meervoudig raam met schakelaars, wcd's etc

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LugcQ2SxgA-76b2ufV9VhDSOkAc=/f/image/xski90MLmFKSQFC12sZ15jqG.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Gophlin op 07-04-2020 13:13 ]

majime-it.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 08-10 11:10
Verstandig om na te denken over vaste netwerkkabels in huis! Een paar jaar geleden dacht ik dat ik met wifi wel overal in huis zou kunnen komen, maar inmiddels weet ik wel beter, en heb ik diverse kabels door m'n huis getrokken.
Naast kabels voor wifi AP's op de verdiepingen heb ik er geen spijt van dat ik op een paar plekken nog een vaste UTP aansluiting heb gemaakt. Bijvoorbeeld naar mijn TV meubel (met daarachter een aparte switch) en een kabel voor een vaste PC.
De kabels heb ik in de meterkast afgewerkt op dit patchpanel. Voor mij eenvoudig te installeren en ik ben in de toekomst flexibel als ik bijvoorbeeld nog eens ergens een IP camera op wil hangen. Het is voor dit werk wel handig om een UTP dogger en kabeltester te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
Lisabella schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 10:59:
Beste tweakers, binnenkort is de oplevering van ons nieuwbouwhuis en ik ben op zoek naar tips en adviezen over de aanleg van een bekabeld en Wifi netwerk.
Nu wonen we in een ouder huis met houtenvloeren en dat is ideaal voor het doortrekken van kabels en ontvangst van het wifi signaal. In ons nieuwe huis zijn de vloeren van beton.

Natuurlijk heb ik al veel gelezen op het forum en zeker ook in het topic over nette afwerking, maar ik kom er niet helemaal uit.

Huidige situatie:
  • Alles ligt achter het tvmeubel
  • Tv en internet aanbieder is Ziggo, met hun modem en nextbox (2x, woonkamer + slaapkamer)
  • Eigen hardware Linksys router ac6900 + Linksys switch (6poort)
  • coax splitter (woonkamer + slaapkamer)
Nieuwe situatie:
  • Nieuwbouwhuis bestaande uit 3 verdiepingen van gemiddelde grote met een ruime meterkast.
  • Iedere ruimte heeft een loze leiding (vermoed zon dunnere flexibele leiding)
  • Op de begaande grond de woonkamer, waar ik veel aansluitingen nodig heb voor tv, receiver, maar ook mn consoles en mediapc.
  • De woonkamer grenst aan het terras buiten waar ik graag Wifi ontvangst zou willen.
  • Op de 1e etage 3 slaapkamer, waarvan 1 de werkkamer (2pcs, printer, laptops op wifi)
  • Zolder is een open ruimte met de technische ruimte ( zoals CV en Zonnepanelen)
Het liefst zou ik alles zo netjes mogelijk weg willen werken en dus mijn Ziggo modem,coax splitter, router, switch en NAS plaatsen in de meterkast.

Welke Cat6a kabel adviseren jullie?
Zou zoals hierboven me ook al genoemd gewoon voor Cat6 gaan en geen Cat6A, die afscherming etc. heeft weinig meerwaarde in thuis situatie's.
Als goedkope maar goede kwaliteit kabel zou ik deze Belden 7965E aanraden.
Bestel wel 2 doosjes zodat je uit 2 dozen tegelijk kunt trekken.
En werk evt. met een tube kabelglijmiddel om je kabels mee in te smeren (maakt het trekken iets makkelijker).

Kleine tip van flip, markeer 1 doos met b.v. een rode of zwarte (watervaste) stift, en markeer de kabel die uit die doos komt ook met diezelfde stift (aan begin en uiteinde), zodat je evt. makkelijk kan zien welke kabel welke aansluiting is.
Gaat het me lukken om 2x Cat6 door de loze leiding te trekken?
Ligt dus een beetje aan het feit of er gebruik is gemaakt van flexbuis of niet, en zo ja welke maat, en verder de tip hierboven om kabelglijmiddel te gebruiken.
Wat kan ik het beste qua wandafwerking nemen? (wanddozen?)
Zijn er wanddozen met Utp en Coax?
Jep gewone wanddozen (voor 2x UTP raad ik deze dozen van Rutenbeck aan), deze zijn gewoon af te werken met een afdekplaatje van het schakelmateriaal wat er nu ook in de woning gebruikt wordt.
(Als je daarvan toevallig een merk en serie hebt kan ik je gerichter advies geven daarin).

Daar waar je dozen met UTP & Coax wilt hebben zal je zelf enigszins moeten knutselen met een draagframe en keystone's, ook hierin de vraag welk schakelmateriaal jullie hebben/krijgen.
Kijk voor een ideetje even hier: https://www.netwerkproducten.com/keystone-jack-cat6.html
Daar staan enkele voorbeelden bij van merken schakelmateriaal welk draagraam je erbij moet hebben.
En daarbij kan je naast je UTP keystone dus een coax keystone gebruiken zoals 1 van deze 2:
https://www.netwerkproduc...x-f-type-female-coax.html
https://www.netwerkproduc...female-coax-83933960.html
Ik wil dus werken met een eigen router achter de modem van Ziggo.
Mijn huidige router werkt nog prima. Linksys EA6900. Toch vervangen en in de werkkamer inzetten als switch? Graag jullie advies.
Kan je vervangen maar dat is een keuze aan jezelf, er komen genoeg kosten op je af, en je kunt ook zeggen dat je er eerst even mee wacht en later verder kijkt voor een andere/eigen router.
Zoals hierboven ook al gezegd is het "officieel" de standaard om solid kabels (installatie kabels) af te werken met een "vast punt" zoals een patchpaneel, en dan ben je alsnog een switch nodig om je patchpaneel te kunnen "voeden", maar je kunt voor thuisgebruik ook prima gewone RJ45 connectoren gebruiken en die direct in een switch steken (let dan wel goed op dat je goede connectoren gebruikt voor solid Cat6 kabel, b.v. deze of deze, waarbij je bij de laatste een speciale tang moet aanschaffen die ook direct alles netjes afknipt.

Als ik je aansluitingen zo tel kom je op tenminste een 16 poorts switch uit.
16 poorten - 1 poort als uplink = 15 poorten over
15 poorten - 10 poorten voor je LL = 5 poorten over
5 poorten - 1 poort voor je NAS = 4 poorten over
Als je aan 4 bedrade camera's of andere dingen genoeg hebt, dan is dus een 16 poorts switch genoeg, als je denkt dat je meer nodig bent t.z.t. zou ik direct een 24 poorts switch aanschaffen, nu in aanschaf ietsje duurder, maar is goedkoper dan nu eerst een 16P switch kopen en met X maanden alsnog een 24P switch moeten aanschaffen.
Geen probleem
Prima eerste opzet, eerst 2 AP's plaatsen, 1 beneden, 1 boven, maar ga er niet vanuit dat je buiten ook nog Wifi bereik hebt vanuit huis, dit doordat de huidige isolatie normen/eisen je woning goed isoleren maar ook de "straling" van de Wifi, voor bereik buiten ben je dus een buiten AP nodig, om in de Ubiquiti lijn te blijven ben je dan de AP AC-M nodig.
In ons nieuwe huis wil ik ook wat meer gebruik gaan maken van smart devices, zoals de verlichting, thermostaat etc. Kan ik deze devices het beste een eigen netwerk geven?
Antwoord moet ik je schuldig blijven, niet echt heel veel sjoegel van ;)
Als laatste denk ik erover om aan de voor- en achterzijde van het huis een camera te plaatsen en deze wil aansluiten op mn NAS. Gezien er geen kabel in de tuin ligt zat ik te denken om hier te werken met ethernet over het stopcontact.

Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken en jullie adviezen! _/-\o_
Zou toch proberen op een creatieve manier een UTP kabel naar buiten te krijgen, ethernet over het stopcontact is nou niet bepaald een betrouwbaar iets, en tevens moet je ook zorgen dat je camera voeding krijgt, en afhankelijk van welke/wat voor camera je neemt kan dit mogelijk alleen maar over POE.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Oh bedankt voor de vele tips al!

Zo'n patchpaneel lijkt wel de ideale oplossing.
Deze heeft ook stroom nodig neem ik aan?
Standaard word de meterkast slechts met 1 stopcontact opgeleverd, dus daar moet ik al wat bij gaan maken.

Maar begrijp ik m zo goed?
Ziggomodem -> Router -> patchpaneel
Vanuit patchpaneel naar de verschillende ruimten.
De Nas prik ik in de router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:21

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Lisabella schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 19:02:

Standaard word de meterkast slechts met 1 stopcontact opgeleverd, dus daar moet ik al wat bij gaan maken.

Dat is inderdaad de opzet. Eventueel kun je in plaats van een patch panel ook gewoon connectors op je kabels monteren, dan kun je elke willekeurige switch gebruiken.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online

Een patchpaneel is geen actief iets, dit is alleen een verzamel outlet die je in de meterkast hebt (of technische ruimte o.i.d.).
Dus nee je bent geen stroom nodig voor het/een patchpaneel, je bent wel stroom nodig voor je ziggo-modem, je router en evt. je switch.

Aansluit schema is als volgt:
code:
1
2
3
4
5
Ziggo-modem -> Router ->  patchpaneel 

OF als je meer dan 4 bekabeld aangesloten apparaten hebt

Ziggo-modem -> Router -> switch  -> patchpaneel

Als je het "helemaal netjes" wilt doen zorg je voor iets als een patchbeugeltje of een patchkastje waarin je zowel een patchpaneel als ook een switch in hangt, en mogelijk met beetje ruimte over plaats je daarin ook je NAS en evt. zelfs ook je router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick

Nee, patch panel heeft geen stroom nodig. Een switch/modem/router/NAS/etc wel.
Ik heb 8 stopcontacten in mijn meterkast gemaakt, en ik kom eigenlijk nog een tekort...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Wow 8 stopcontacten, hoewel als ik erover na denk heb ik er al min 4 nodig voor de modem, router, nas en switch. Dus ik begrijp t wel.

Maar wat me nog niet helemaal duidelijk is toch het patchpaneel. Ik begrijp dat het een nette oplossing is voor de verzameling kabels vanuit de lozeleidingen. Zeker omdat ze vastgezet zijn in dit paneel en de kans op breukjes/schade minder is dan ze direct op rj45 in je router of switch aansluit. Maar als ik een patchpaneel van 16 poorten in de meterkast plaats, betekent dit dan dat het ene lan poortje in mn router het signaal via het patchpaneel verdeeld naar die 16 kabels? Dat kan niet waar zijn. En waarom zou ik er dan nog een switch tussen moeten zetten? Excuses als het wat basic netwerk vragen zijn, maar ieder zn expertise nietwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Lisabella schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:27:
Wow 8 stopcontacten, hoewel als ik erover na denk heb ik er al min 4 nodig voor de modem, router, nas en switch. Dus ik begrijp t wel.

Maar wat me nog niet helemaal duidelijk is toch het patchpaneel. Ik begrijp dat het een nette oplossing is voor de verzameling kabels vanuit de lozeleidingen. Zeker omdat ze vastgezet zijn in dit paneel en de kans op breukjes/schade minder is dan ze direct op rj45 in je router of switch aansluit. Maar als ik een patchpaneel van 16 poorten in de meterkast plaats, betekent dit dan dat het ene lan poortje in mn router het signaal via het patchpaneel verdeeld naar die 16 kabels? Dat kan niet waar zijn. En waarom zou ik er dan nog een switch tussen moeten zetten? Excuses als het wat basic netwerk vragen zijn, maar ieder zn expertise nietwaar.
Nee, een patchpaneel is niets meer dan een metalen plaatje waarin 12/16/24 etc. female RJ45 aansluitingen zitten, aan de achterkant monteer je de kabels af (meestal in zogenoemde LSA stroken) zodat deze een koppeling hebben met de connectorpinnen in de female aansluiting.

Een switch is heel grof gezegd een stekkerdoos voor UTP.
1 kabeltje IN (wat bij een stekkerdoos dus het kabeltje in je gewone stopcontact is),
en dan 15 of 23 kabeltjes "UIT" waarvan je er dus een X aantal in je patchpaneel koppelt en b.v. ook 1 rechtstreeks vanaf de switch naar je NAS.

Kijk evt. ook eens in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voor meer ideeën en mogelijk dat je daar a.d.h.v. foto's een beetje begrijpt wat het is :)

De enige vraag voor jezelf is meer van wil ik het netjes (en evt. makkelijk aanpasbaar) maken d.m.v. nu €50,- meer uit te geven voor een patchpaneel (en een flutje patchkabels), of ga ik overal connectoren op (laten) zetten en deze rechtstreeks in de switch drukken.

[ Voor 7% gewijzigd door Annuk op 07-04-2020 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Aha, okay dan heb ik het denk ik toch goed begrepen. Als ik een paneel heb voor 16 labels, dus 16 poorten, dan zal ik ook een switch moeten hebben van 16 poorten zodat alles een op een doorgeprikt is.
Als dat 5 tientjes meer is, dan heeft het zeker meerwaarde. Hoewel ik net even snel zat te zoeken en alleen vrij dure (150plus en dus geen 50) tegen kwam.

Als we het dan hebben over een switch, degene die ik nu heb is 6 poorten en unmanaged van Linksys. Zonder poe volgens mij. Voor AC is poe wel fijn. Dus hoe dan ook moet er een nieuwe switch komen. Wat ik ik zie qua betaalbaarheid zie ik een aantal exemplaren met een aantal poorten die over poe beschikken. Dat zou al prima zijn, iedere ruimte 1 voor een ac. Misschien nog een advies of voorbeelden van switches?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_rick
Een patch panel is een manier om een kabel af te werken. In plaats van een patch panel zou je ook allemaal stekkers aan de kabels in de meterkast kunnen knijpen maar dat is lastig labelen.

Van beneden naar boven: Patch panel, switch met 4x POE en mijn router
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOHEY0KZrDkeb-TwONcPX0YsQt0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nw1S4TfGiXOpZCtifvv6WAHS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door m_rick op 07-04-2020 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Lisabella schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 21:55:
Aha, okay dan heb ik het denk ik toch goed begrepen. Als ik een paneel heb voor 16 labels, dus 16 poorten, dan zal ik ook een switch moeten hebben van 16 poorten zodat alles een op een doorgeprikt is.
Als dat 5 tientjes meer is, dan heeft het zeker meerwaarde. Hoewel ik net even snel zat te zoeken en alleen vrij dure (150plus en dus geen 50) tegen kwam.
Hier een 16 poorts patchpaneel: https://www.netwerkproduc...fgeschermd-16-poorts.html
Hier een 24 poorts patchpaneel: https://www.netwerkproduc...orts-lsa-met-kabelor.html

Dan komt er nog 16x of 24x patchkabel overheen á €1,02 voor kabeltjes van 50cm lengte
https://www.sandervunderi...bel-cat-6-universeel.html
OF
Bij dezelfde shop als de patchpanelen zijn de kabeltjes €1,36 p.s. voor 50cm lengte (maar deze shop levert evt. wel in verschillende kleuren als je daarmee wilt werken).
https://www.netwerkproduc...-utp/#&filterValues=10434
Als we het dan hebben over een switch, degene die ik nu heb is 6 poorten en unmanaged van Linksys. Zonder poe volgens mij. Voor AC is poe wel fijn. Dus hoe dan ook moet er een nieuwe switch komen. Wat ik ik zie qua betaalbaarheid zie ik een aantal exemplaren met een aantal poorten die over poe beschikken. Dat zou al prima zijn, iedere ruimte 1 voor een ac. Misschien nog een advies of voorbeelden van switches?
categorie: Netwerk switches
Is geselecteerd op 16 t/m 24 poorten, en tenminste 4 POE poorten.

Daar even tussen zoeken wat je wenst, als je voor Ubiquiti gaat voor je AP's is het misschien wel leuk/interessant om ook uit de UniFi lijn een switch te pakken maar dit is geen verplichting.
Als je t.z.t. wensen hebt om met VLAN's etc. te gaan spelen om je netwerk op te delen etc. dan is het wel een stuk makkelijker als je alles van 1 merk/in 1 omgeving hebt, i.p.v. overal apart inloggen en wijzigingen maken, waarbij je mogelijk ook jezelf nog eens buitensluit :P

[ Voor 6% gewijzigd door Annuk op 07-04-2020 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Heb nog even naar de TO van het huis gekeken en de loze leidingen zijn de smallere flexibele buizen. Wat betekent dat als ik cat6a er door wil trekken ik 1 kabel per buis kwijt kan. Wat op zich prima is.
Dan kom ik op 6 kabels. Scheelt ook weer iets in de kosten.

Dan heb ik dus nodig een patchpaneel voor min 6 poorten. En een switch voor min 6 poorten.
Alleen als ik gebruik wil maken van AC , die dus na de switch ook weer op een switch komen, hoe zit dat dan met poe. Dan moeten beide switches poe hebben toch of werkt dat niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Lisabella schreef op woensdag 8 april 2020 @ 08:45:
Heb nog even naar de TO van het huis gekeken en de loze leidingen zijn de smallere flexibele buizen. Wat betekent dat als ik cat6a er door wil trekken ik 1 kabel per buis kwijt kan. Wat op zich prima is.
Dan kom ik op 6 kabels. Scheelt ook weer iets in de kosten.
Is de woning nog in aanbouw? Zo ja kan je er mogelijk nog achteraan om dit proberen te veranderen.
Zo nee check het tzt eerst voor de zekerheid ;)

Ten 2e waarom houd je zo vast aan Cat6A? Dat heeft 0,0 toegevoegde waarde in een woonhuis, en als je het voor het 10Gbit netwerk doet (de toekomst dus) wordt Cat6 ook gewoon ondersteunt maar dan tot 55m, en die lengtes haal je normaal gesproken niet in een woning.
Dan heb ik dus nodig een patchpaneel voor min 6 poorten. En een switch voor min 6 poorten.
Alleen als ik gebruik wil maken van AC , die dus na de switch ook weer op een switch komen, hoe zit dat dan met poe. Dan moeten beide switches poe hebben toch of werkt dat niet zo?
Hoezo als je gebruik wilt maken van een AC?
Of bedoel je een AP?

Maar er zijn in ieder geval switches die POE passtrough doen, dus je voed op de ene poort de switch al met poe en dat geeft die op een andere poort ook door naar een ander device.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastr-dc
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:34
FYI, je hebt ook al voorbedrade buizen met single/dual cat6 kabel. Of met cat6 en coax kabel.
https://www.zelektro.be/f...al-utp-cat6-rol-100m.html

Zelf de vlamtest gedaan en deze waren van koper zover ik kon zien. Dus maak jezelf het eenvoudig en koop voorbedrade buizen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Buizen liggen er allang in en ondanks pogingen kon daar niets aan gewijzigd worden. Waar ik nog wel wa t aan kan doen is dus de inhoud. Cat6 zou betekenen dat ik nog wel twee kabels per buis kan leggen, cat6a gaat dat niet passen.

Waarom cat6a is omdat ik begrepen had dat cat6 geen 10gbit ondersteund maar als dat wel kan zou dat geen probleem zijn. Kon alleen of 75meter cat6a krijgen van iemand die dit over heeft met kopers kern.

Bedoelde inderdaad AP en niet AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJskonijn22
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 08-10 11:48
Gewoon de voorgestelde Belden kabel halen en 2x in iedere buis proberen te leggen.
Cat6 zal prima voldoen (ook later voor 10gbit) en die 2e kabel erbij is achteraf altijd handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Annuk schreef op dinsdag 7 april 2020 @ 15:27:
[...]

Zou zoals hierboven me ook al genoemd gewoon voor Cat6 gaan en geen Cat6A, die afscherming etc. heeft weinig meerwaarde in thuis situatie's.
Als goedkope maar goede kwaliteit kabel zou ik deze Belden 7965E aanraden.
Bestel wel 2 doosjes zodat je uit 2 dozen tegelijk kunt trekken.
En werk evt. met een tube kabelglijmiddel om je kabels mee in te smeren (maakt het trekken iets makkelijker).

Kleine tip van flip, markeer 1 doos met b.v. een rode of zwarte (watervaste) stift, en markeer de kabel die uit die doos komt ook met diezelfde stift (aan begin en uiteinde), zodat je evt. makkelijk kan zien welke kabel welke aansluiting is.

[...]

Ligt dus een beetje aan het feit of er gebruik is gemaakt van flexbuis of niet, en zo ja welke maat, en verder de tip hierboven om kabelglijmiddel te gebruiken.

[...]

Jep gewone wanddozen (voor 2x UTP raad ik deze dozen van Rutenbeck aan), deze zijn gewoon af te werken met een afdekplaatje van het schakelmateriaal wat er nu ook in de woning gebruikt wordt.
(Als je daarvan toevallig een merk en serie hebt kan ik je gerichter advies geven daarin).

Daar waar je dozen met UTP & Coax wilt hebben zal je zelf enigszins moeten knutselen met een draagframe en keystone's, ook hierin de vraag welk schakelmateriaal jullie hebben/krijgen.
Kijk voor een ideetje even hier: https://www.netwerkproducten.com/keystone-jack-cat6.html
Daar staan enkele voorbeelden bij van merken schakelmateriaal welk draagraam je erbij moet hebben.
En daarbij kan je naast je UTP keystone dus een coax keystone gebruiken zoals 1 van deze 2:
https://www.netwerkproduc...x-f-type-female-coax.html
https://www.netwerkproduc...female-coax-83933960.html

[...]

Kan je vervangen maar dat is een keuze aan jezelf, er komen genoeg kosten op je af, en je kunt ook zeggen dat je er eerst even mee wacht en later verder kijkt voor een andere/eigen router.

[...]

Zoals hierboven ook al gezegd is het "officieel" de standaard om solid kabels (installatie kabels) af te werken met een "vast punt" zoals een patchpaneel, en dan ben je alsnog een switch nodig om je patchpaneel te kunnen "voeden", maar je kunt voor thuisgebruik ook prima gewone RJ45 connectoren gebruiken en die direct in een switch steken (let dan wel goed op dat je goede connectoren gebruikt voor solid Cat6 kabel, b.v. deze of deze, waarbij je bij de laatste een speciale tang moet aanschaffen die ook direct alles netjes afknipt.

Als ik je aansluitingen zo tel kom je op tenminste een 16 poorts switch uit.
16 poorten - 1 poort als uplink = 15 poorten over
15 poorten - 10 poorten voor je LL = 5 poorten over
5 poorten - 1 poort voor je NAS = 4 poorten over
Als je aan 4 bedrade camera's of andere dingen genoeg hebt, dan is dus een 16 poorts switch genoeg, als je denkt dat je meer nodig bent t.z.t. zou ik direct een 24 poorts switch aanschaffen, nu in aanschaf ietsje duurder, maar is goedkoper dan nu eerst een 16P switch kopen en met X maanden alsnog een 24P switch moeten aanschaffen.

[...]

Geen probleem

[...]

Prima eerste opzet, eerst 2 AP's plaatsen, 1 beneden, 1 boven, maar ga er niet vanuit dat je buiten ook nog Wifi bereik hebt vanuit huis, dit doordat de huidige isolatie normen/eisen je woning goed isoleren maar ook de "straling" van de Wifi, voor bereik buiten ben je dus een buiten AP nodig, om in de Ubiquiti lijn te blijven ben je dan de AP AC-M nodig.

[...]

Antwoord moet ik je schuldig blijven, niet echt heel veel sjoegel van ;)

[...]

Zou toch proberen op een creatieve manier een UTP kabel naar buiten te krijgen, ethernet over het stopcontact is nou niet bepaald een betrouwbaar iets, en tevens moet je ook zorgen dat je camera voeding krijgt, en afhankelijk van welke/wat voor camera je neemt kan dit mogelijk alleen maar over POE.
Zo we zijn nu twee dagen in het bezit van de sleutel en ik wilde even op een paar vragen van jou terug komen.
  • Het schakelmateriaal is van het merk Busch Jaeger en wit, serie weet ik niet.
  • De flexibele buizen lijken 19mm te zijn, maar ik zal het vanmiddag voor de zekerheid nog eens nameten.
  • Een kabel naar de garage trekken gaat niet lukken helaas. Dus de aanschaf van de camera zal nog even moeten wachten tot ik kan testen of ethernet via het stopcontact wel gaat lukken.
  • Ik wil twee dozen van de genoemde Belden cat6 bestellen, zodat ik de 2 kabels tegelijkertijd vanuit de doos kan trekken, met glijmiddel en dan hopen dat dat lukt
  • Ik moet ook nog twee coax kabels trekken, maar die hebben een eigen lozeleiding
Ik wil de kabels zowel in de meterkast netjes vastmaken in een patchpaneel en switch en in de ruimtes netjes afwerken met een wandcontactdoos. Ook voor wat betreft de coax.
Welke moet ik dan kopen? Moet ik werken met keystones of kan ik ze middels een lsa tool op zon wanddoos prikken?
Ik heb een loze leiding welke ik nog niet ga vullen. Zijn er ook nette afdekplaatjes te koop?

Als er twee kabels per leiding lukken dan heb ik min 10 poorten nodig op mn patchpaneel en switch.
De Nas kan ik op een van de vier poorten van mn router prikken.

In de meterkast heb ik voldoende ruimte om alles te plaatsen.
Ik heb daar twee stopcontacten, dus daar zal wel een losse stekkerdoos bij moeten om alles aan te kunnen sluiten.

Excuses als het wat basis vragen zijn, maar ook ik probeer te leren.
in iedergeval bedankt voor het meedenken, de adviezen en tips. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Lisabella schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:17:
[...]

Zo we zijn nu twee dagen in het bezit van de sleutel en ik wilde even op een paar vragen van jou terug komen.

[list]
• Het schakelmateriaal is van het merk Busch Jaeger en wit, serie weet ik niet.
Als je evt even een foto plaatst van het schakelmateriaal kan ik je daar vermoedelijk wel bij helpen.
• De flexibele buizen lijken 19mm te zijn, maar ik zal het vanmiddag voor de zekerheid nog eens nameten.
• Een kabel naar de garage trekken gaat niet lukken helaas. Dus de aanschaf van de camera zal nog even moeten wachten tot ik kan testen of ethernet via het stopcontact wel gaat lukken.
• Ik wil twee dozen van de genoemde Belden cat6 bestellen, zodat ik de 2 kabels tegelijkertijd vanuit de doos kan trekken, met glijmiddel en dan hopen dat dat lukt
• Ik moet ook nog twee coax kabels trekken, maar die hebben een eigen lozeleiding
[/list]

Ik wil de kabels zowel in de meterkast netjes vastmaken in een patchpaneel en switch en in de ruimtes netjes afwerken met een wandcontactdoos. Ook voor wat betreft de coax.
Welke moet ik dan kopen? Moet ik werken met keystones of kan ik ze middels een lsa tool op zon wanddoos prikken?
Als zowel coax als utp ieder hun eigen LL hebben zou ik de volgende kiezen als doosjes:
• coax: https://www.sandervunderink.nl/cai-einddoos.html
• dubbele utp: https://www.sandervunderi...el-cat-6-afgeschermd.html

Of als dat dus niet lukt.
• enkele utp: https://www.sandervunderi...selement-enkel-cat-6.html
Ik heb een loze leiding welke ik nog niet ga vullen. Zijn er ook nette afdekplaatjes te koop?
Ja hoor die noemen ze blindplaat, hierbij een voorbeeld: https://www.sandervunderi...it-hagelwit-2538-214.html
Als er twee kabels per leiding lukken dan heb ik min 10 poorten nodig op mn patchpaneel en switch.
Dan kom je al (zou ik tenminste doen) uit op een 16 poorts switch en evt ook (afhankelijk vaag de maat) en 16p patchpaneel
Ik heb daar twee stopcontacten, dus daar zal wel een losse stekkerdoos bij moeten om alles aan te kunnen sluiten.

Excuses als het wat basis vragen zijn, maar ook ik probeer te leren.
in iedergeval bedankt voor het meedenken, de adviezen en tips. _/-\o_
Ja kan indd met een stekkerdoos of je laat evt enkele opbouw wcd's bij plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
@Annuk , bedankt!
Weet jij toevallig ook iets over toolles keystones?
Bedoel als het makkelijker kan, heb ik daar zeker wat meer geld voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
Lisabella schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:17:
[...]

Je kan er ook over nadenken om direct een UPS (bijvoorbeeld deze) op een plank te plaatsen. Op die manier zijn je router, switches en je NAS beschermt tegen evt stroomuitval (ook de niet geplande als je ergens verkeert boort tijdens het klussen :X )

majime-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Haha, spreek je uit ervaring? @Gophlin
Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
Lisabella schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:25:
Haha, spreek je uit ervaring? @Gophlin
Bedankt voor de tip!
O-) Ja, helaas wel. Twee jaar geleden de sleutel gekregen van onze woning, en heb daar eenmaal door een leiding geboord en een keer kortsluiting veroorzaakt bij het inbouwen van een Shelly in een WCD.

majime-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
Zijn wel dingen die iedereen kan overkomen.
Zelfs de aannemer, die boorde gisteren dwars door de electra leiding in de keuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
Lisabella schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 08:26:
@Annuk , bedankt!
Weet jij toevallig ook iets over toolles keystones?
Bedoel als het makkelijker kan, heb ik daar zeker wat meer geld voor over.
Altijd toolless keystones gebruiken voor alles. Onderstaande bijvoorbeeld, dat zijn goede. Of eventueel bij fs.com halen, die hebben een ruim assortiment. Je kan deze dingen aan beide zijden gebruiken. Elk merk schakelmateriaal heeft hier ondersteuning voor, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken.

https://www.elektrototaal...dia-ks6a-keystone-4171084

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:52

psy

Ik heb ook zeer goede ervaringen met die Rutenbeck einddozen. Gewoon de CAT6 variant. Het afmonteren is even pielen ook omdat je op je hurken moet zitten, maar de verbinding is super. Ik heb er nu iets van 10 gemonteerd in mijn huis en bij allemaal was de verbinding in 1x goed. Wel een fatsoenlijke LSA punchtool gebruiken.

Als het even kan moet je een goede Wyfema trekveer regelen met de optionele opschroefbare trekkous. Deze zijn helaas wel duur, maar zo vreselijk handig. Je hoeft de kabels dan alleen paar in de trekkous te doen, en de kabels trekken zich dan vast aan de trekveer. Geen gekloot met vastmaken dan.
https://www.elektrototaalmarkt.nl/gereedschap/trekveer
https://www.elektrototaal...aal-kabeltrekkous-4161257

Nadeel van die losse keystones vind ik persoonlijk dat de UTP kabel dan recht in de doos gestoken moet worden waardoor de kabel dan dus "uit de muur" steekt. Op een kantoor is dat niet zo erg maar in een huis vind ik dat wat minder mooi. Dat probleem heb je met die Rutenbeck dozen niet, de kabel valt dan netjes omlaag.

[ Voor 17% gewijzigd door psy op 19-05-2020 09:48 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
@Vipertje in dat geval moet ik dus een patchpaneel en wandcontactdozen waar lossen keystones in kunnen.

@psy die rutenbeck zijn iets duurder, maar gebruikerservaring blijkt wel dat ze t waard zijn.
Bedankt voor de toevoeging. Toolless zou ik wel ideaal vinden voor in de meterkast. Scheelt op een trap staan en pielen.
Bedankt voor de tip over de trekveer. Ik kan er twee lenen, kunststof en metalen versie van beide 20m. ALs dat niet lukt dan ga ik zeker kijken naar een Wyfema, of ze moeten toevallig al van dat merk zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Lisabella op 19-05-2020 10:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
Lisabella schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:50:
@Vipertje in dat geval moet ik dus een patchpaneel en wandcontactdozen waar lossen keystones in kunnen.
Klopt, maar dat is ook nog eens een stuk voordeliger dan het werken met UTP inbouwdozen. Tevens is het ook vele malen makkelijker werken en je hebt geen LSA punch tool nodig. Het werken met die LSA strips is ouderwets. Keystones zie je tegenwoordig overal. Je patchpanel is ook erg goedkoop omdat het gewoon een metalen strip is met gaten.

Voorbeeld van Busch Jaeger die ik gebruikt heb
https://www.elektrototaal...element-draagring-4173453

Qua monteren laat je een flink stuk eruit steken zodat je gewoon op een stoel kan zitten als je het stekkertje eraan zet. Je klikt de keystone in het raampje en trek in de meterkast totdat alles in de muur zit en dan schroef je het raampje in de muur. In de meterkast zorg je dat je genoeg overhoudt en dat leg je in een lus of zo (dit noemen ze ook wel een service loop) Je kan dit dan weer gebruiken om aan beide kanten ooit onderhoud te plegen.

[ Voor 11% gewijzigd door Vipertje op 19-05-2020 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noskill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-09 10:42

noskill

1*1=2.

Volgens mij had niemand dit nog geantwoord, maar je hebt alleen een PoE nodig op de switch waar de kabel van/naar het AP op aangesloten wordt.

bv. router > switch > switch > poe switch > access point

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
@Lisabella @Vipertje Als ik zo kijk op de site die jezelf linkt @Vipertje dan ben je voor een draagring + 2 toolless keystone's toch duurder uit dan het Rutenbeck data element wat ik hiervoor al aangaf (en ja dan reken ik zonder de BJ afdekkingen etc om het eerlijk te houden ;) )

Draagring à 5,49 + 2x keystone à 4,99.. => 15,47
Rutenbeck dubbel data element 12,75

Voordeel met keystone's is inderdaad wel dat je mogelijk 1x data & 1x coax samen in 1 doosje kunt verwerken mits je dat wilt.

Vipertje schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 13:22:
[...]

Qua monteren laat je een flink stuk eruit steken zodat je gewoon op een stoel kan zitten als je het stekkertje eraan zet. Je klikt de keystone in het raampje en trek in de meterkast totdat alles in de muur zit en dan schroef je het raampje in de muur. In de meterkast zorg je dat je genoeg overhoudt en dat leg je in een lus of zo (dit noemen ze ook wel een service loop) Je kan dit dan weer gebruiken om aan beide kanten ooit onderhoud te plegen.
Dit kan je ook gewoon doen bij de genoemde Rutenbeck dozen hoor (doe ik zelf ook altijd) en dat is dus echt niet een speciaal iets van/voor de keystone's ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vipertje
Annuk schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:49:
@Lisabella @Vipertje Als ik zo kijk op de site die jezelf linkt @Vipertje dan ben je voor een draagring + 2 toolless keystone's toch duurder uit dan het Rutenbeck data element wat ik hiervoor al aangaf (en ja dan reken ik zonder de BJ afdekkingen etc om het eerlijk te houden ;) )

Draagring à 5,49 + 2x keystone à 4,99.. => 15,47
Rutenbeck dubbel data element 12,75

Voordeel met keystone's is inderdaad wel dat je mogelijk 1x data & 1x coax samen in 1 doosje kunt verwerken mits je dat wilt.

[...]

Dit kan je ook gewoon doen bij de genoemde Rutenbeck dozen hoor (doe ik zelf ook altijd) en dat is dus echt niet een speciaal iets van/voor de keystone's ;)
Je vergeet wel het patchpanel in je berekening. Shielded panel, kan je vast ergens goedkoper krijgen, maar dat is nogal een verschil

19,36 voor keystones
https://www.fs.com/de-en/products/69182.html

65,34 met lsa strip
https://www.fs.com/de-en/products/69181.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisabella
De coax kabels (2 stuks) hebben een eigen buis. Ik ga geen combi maken met utp.
Ik vind het niet erg om een LSA tool te gebruiken, maar op zon patchpaneel in de meterkast vraag ik me echt af of het niet gemakkelijker is om dat toolless te doen.

Gezien de badkamervloer volgende week gestort word (deze ligt boven de meterkast) heb ik besloten om daarvoor kabels te gaan trekken. Ik wil proberen 2 per buis (helaas toch 16mm) te trekken en indien vastlopers...zag best wel wat knikken in de badkamer,.... daar te openen en een nieuw stukje te plaatsen.

Helaas ben ik vergeten kabelglijmiddel te bestellen. Nog tips?
Talkpoeder?

Als 2 kabels per buis lukken zal ik de wanddozen, patchpaneel, switch enzo gaan bestellen.
Mocht het niet lukken dan scheelt me dat weer iets en zal ik in de ruimtes waar nodig nog een klein switchje plaatsen.

patchpaneel - 12 poort
switch had ik deze gezien

[ Voor 6% gewijzigd door Lisabella op 19-05-2020 16:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Nu online
Vipertje schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:05:
[...]

Je vergeet wel het patchpanel in je berekening. Shielded panel, kan je vast ergens goedkoper krijgen, maar dat is nogal een verschil

19,36 voor keystones
https://www.fs.com/de-en/products/69182.html

65,34 met lsa strip
https://www.fs.com/de-en/products/69181.html
Shielded panel is al niet nodig aangezien @Lisabella Cat6 gebruikt/gaat gebruiken en dus geen shielding gebruikt.
2e puntje is dat je een feed-trough panel linkt.
Als je van FS het passende LSA paneel pakt is het deze:
https://www.fs.com/de-en/products/73403.html voor €46

Maar jij vergeet voor je paneel ook nog de keystones als je dan een eerlijk vergelijk wilt maken.

Volgens mij maak ik nu een eerlijk vergelijk als ik dit doe:

LSA paneel zoals hierboven genoemd: ~€46

Keystone paneel + 24 keystones: 19,36 + (24x1,94) = ~€66
Dan ga ik uit van unshielded met deze keystone's: https://www.fs.com/de-en/products/72818.html

Moet natuurlijk er wel bij toegeven dat je met minder keystone's toe kan als je zegt ik ben er eerst maar 12 nodig, maar om volle panelen/inbouwdozen zo eerlijk mogelijk te vergelijken ga ik uit van dubbel bedrade inbouwdozen en een vol 24-poorts keystone (of LSA) paneel.

Lisabella schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 16:06:
De coax kabels (2 stuks) hebben een eigen buis. Ik ga geen combi maken met utp.
Ik vind het niet erg om een LSA tool te gebruiken, maar op zon patchpaneel in de meterkast vraag ik me echt af of het niet gemakkelijker is om dat toolless te doen.
It's up to you, maar ik vind het persoonlijk wel meevallen met een LSA paneel, als je inderdaad zorgt dat je wat "service lengte" overhoud die je later weg kan stoppen boven b.v. het plafondplaadje in je MK dan ben je klaar.
Gezien de badkamervloer volgende week gestort word (deze ligt boven de meterkast) heb ik besloten om daarvoor kabels te gaan trekken. Ik wil proberen 2 per buis (helaas toch 16mm) te trekken en indien vastlopers...zag best wel wat knikken in de badkamer,.... daar te openen en een nieuw stukje te plaatsen.
Slim plan :*)
Helaas ben ik vergeten kabelglijmiddel te bestellen. Nog tips?
Talkpoeder?
Talkpoeder kan inderdaad helpen, in geen geval iets van WD40 of zeep (lees dreft o.i.d.) gaan gebruiken, WD40 kan de mantel uiteindelijk oplossen, en zeep gaat uitdrogen en aankoeken, dan kan je net zo goed lijm in je LL spuiten 8)7
Als 2 kabels per buis lukken zal ik de wanddozen, patchpaneel, switch enzo gaan bestellen.
Mocht het niet lukken dan scheelt me dat weer iets en zal ik in de ruimtes waar nodig nog een klein switchje plaatsen.

patchpaneel - 12 poort
switch had ik deze gezien
Volgens mij een prima switch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15:52

psy

Ik heb op een LSA parchpanel afgemonteerd, had eigenlijk geen zin meer om uit te zoeken wat nu goeie keystones waren en allin vind ik die lsa panels niet zo heel duur. Ik betaalde een dikke 50 euro per 24 poorts cat6 panel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WBzNfQFeb5LSOiRR6uittfMleeI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oeBJMmRDCki1ZVdd14Rhm2dl.jpg?f=fotoalbum_medium

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lisabella
Vandaag de kabels getrokken voor de zolder n 1e etage. Begaandegrond word de vloer gelegd.

Het is gelukt om 2 kabels per buis te trekken.
Slechts 1 buis zat halverwege verstopt. In de badkamervloer de buis open kunnen zagen en de brok specie eruit gehaald en ook daar twee kabels doorheen.

Zaterdag de andere kabels voor beneden doe. Hopelijk gaat dat ook lukken.

Update
Inmiddels de kabels beneden ook getrokken..twee kabels zaten vol water. Hopelijk kan dat geen kwaad.

[ Voor 13% gewijzigd door Lisabella op 24-05-2020 21:25 ]

Pagina: 1