Beste tweakers, binnenkort is de oplevering van ons nieuwbouwhuis en ik ben op zoek naar tips en adviezen over de aanleg van een bekabeld en Wifi netwerk.
Nu wonen we in een ouder huis met houtenvloeren en dat is ideaal voor het doortrekken van kabels en ontvangst van het wifi signaal. In ons nieuwe huis zijn de vloeren van beton.
Natuurlijk heb ik al veel gelezen op het forum en zeker ook in het topic over nette afwerking, maar ik kom er niet helemaal uit.
Huidige situatie:
Welke Cat6a kabel adviseren jullie?
Gaat het me lukken om 2x Cat6 door de loze leiding te trekken?
Wat kan ik het beste qua wandafwerking nemen? (wanddozen?)
Zijn er wanddozen met Utp en Coax?
Ik wil dus werken met een eigen router achter de modem van Ziggo.
Mijn huidige router werkt nog prima. Linksys EA6900. Toch vervangen en in de werkkamer inzetten als switch? Graag jullie advies.
Alle loze leidingen in de meterkast moeten natuurlijk ergens ingeprikt worden. Ik dacht zelf aan een switch.
Echter kom ik op 10 kabels als er inderdaad 2 kabels per LL kunnen. Of is het dan een patchpaneel?
In de woonkamer en werkkamer moet er nog een switch komen om alles aan te kunnen sluiten.
Maar kan dat wel een switch op een switch?
Voor Wifi zag ik dit : Ubiquity ac lite
Ik zit er aan te denken om daar een van de te plaatsen in de woonkamer, zodat ik ook wifi signaal heb op t terras en een in de werkkamer en dan met hopelijk bereik op zolder.
In ons nieuwe huis wil ik ook wat meer gebruik gaan maken van smart devices, zoals de verlichting, thermostaat etc. Kan ik deze devices het beste een eigen netwerk geven?
Als laatste denk ik erover om aan de voor- en achterzijde van het huis een camera te plaatsen en deze wil aansluiten op mn NAS. Gezien er geen kabel in de tuin ligt zat ik te denken om hier te werken met ethernet over het stopcontact.
Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken en jullie adviezen!
Nu wonen we in een ouder huis met houtenvloeren en dat is ideaal voor het doortrekken van kabels en ontvangst van het wifi signaal. In ons nieuwe huis zijn de vloeren van beton.
Natuurlijk heb ik al veel gelezen op het forum en zeker ook in het topic over nette afwerking, maar ik kom er niet helemaal uit.
Huidige situatie:
- Alles ligt achter het tvmeubel
- Tv en internet aanbieder is Ziggo, met hun modem en nextbox (2x, woonkamer + slaapkamer)
- Eigen hardware Linksys router ac6900 + Linksys switch (6poort)
- coax splitter (woonkamer + slaapkamer)
- Nieuwbouwhuis bestaande uit 3 verdiepingen van gemiddelde grote met een ruime meterkast.
- Iedere ruimte heeft een loze leiding (vermoed zon dunnere flexibele leiding)
- Op de begaande grond de woonkamer, waar ik veel aansluitingen nodig heb voor tv, receiver, maar ook mn consoles en mediapc.
- De woonkamer grenst aan het terras buiten waar ik graag Wifi ontvangst zou willen.
- Op de 1e etage 3 slaapkamer, waarvan 1 de werkkamer (2pcs, printer, laptops op wifi)
- Zolder is een open ruimte met de technische ruimte ( zoals CV en Zonnepanelen)
Welke Cat6a kabel adviseren jullie?
Gaat het me lukken om 2x Cat6 door de loze leiding te trekken?
Wat kan ik het beste qua wandafwerking nemen? (wanddozen?)
Zijn er wanddozen met Utp en Coax?
Ik wil dus werken met een eigen router achter de modem van Ziggo.
Mijn huidige router werkt nog prima. Linksys EA6900. Toch vervangen en in de werkkamer inzetten als switch? Graag jullie advies.
Alle loze leidingen in de meterkast moeten natuurlijk ergens ingeprikt worden. Ik dacht zelf aan een switch.
Echter kom ik op 10 kabels als er inderdaad 2 kabels per LL kunnen. Of is het dan een patchpaneel?
In de woonkamer en werkkamer moet er nog een switch komen om alles aan te kunnen sluiten.
Maar kan dat wel een switch op een switch?
Voor Wifi zag ik dit : Ubiquity ac lite
Ik zit er aan te denken om daar een van de te plaatsen in de woonkamer, zodat ik ook wifi signaal heb op t terras en een in de werkkamer en dan met hopelijk bereik op zolder.
In ons nieuwe huis wil ik ook wat meer gebruik gaan maken van smart devices, zoals de verlichting, thermostaat etc. Kan ik deze devices het beste een eigen netwerk geven?
Als laatste denk ik erover om aan de voor- en achterzijde van het huis een camera te plaatsen en deze wil aansluiten op mn NAS. Gezien er geen kabel in de tuin ligt zat ik te denken om hier te werken met ethernet over het stopcontact.
Alvast mijn hartelijke dank voor het meedenken en jullie adviezen!