Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stopcontact aansluiten op perilex punt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnversluis
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:52
Ik heb een kookeiland met een inductiekookplaat, dus onder het blok ligt een perilex aansluiting. Nu wil ik daar een gewoon stopcontact maken, maar onder het blok ligt geen "gewone" bekabeling. De pvc buis zit ook vol, het lukt niet met een trekveer extra kabels te trekken.

Nu vraag ik mij af: de bekabeling is gewoon een dubbel uitgevoerd stopcontact. Zou ik, rekening houdende dat ik de groep niet overbelast, een gewoon stopcontact kunnen aansluiten, gebruikmakende van de bekabeling van 1 van de groepen?

Beste antwoord (via martijnversluis op 06-04-2020 19:10)

• Wilke
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 20:14
Dit mag absoluut niet.

De dubbele groep is een kookgroep. Hier mag slechts 1 apparaat (het fornuis/kookplaat) op aangesloten worden.

Extra kabels trekken, of ergens anders vandaan, is de enige juiste mogelijkheid.

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 20:17

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Virtualisatie Dictator

Daar zijn volgens mij standaard verloopstekkers voor te koop, van perilex naar schuko 220v

[Voor 11% gewijzigd door Microkid op 05-04-2020 10:59]

3000Wp zonnestroom
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnversluis
Thanks, dus dat zou moeten kunnen? 👍

Ik heb het perilex punt echter ook nodig, maar dan kan ik de bedrading gewoon doorverbinden naar een stopcontact?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +11Henk 'm!

• Wilke
Dit mag absoluut niet.

De dubbele groep is een kookgroep. Hier mag slechts 1 apparaat (het fornuis/kookplaat) op aangesloten worden.

Extra kabels trekken, of ergens anders vandaan, is de enige juiste mogelijkheid.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nllight
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 19:09
"de pvc buis is ook vol"

Je mag ook geen groepen mengen in 1 buis. Dus draden trekken in die zelfde pvc buis is sowieso geen optie.

Heb je geen kruipruimte onder je kookeiland?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnversluis
nllight schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:09:
Heb je geen kruipruimte onder je kookeiland?
Helaas, helemaal geen kruipruimte...

Wat ik wil kan dus niet? 🤷‍♂️

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nllight
Je zou de draden uit de kookgroep kunnen vervangen voor 3x4mm2 of 3x6mm2 kleine onderverdeling maken onder je kookeiland met een kookgroep en een 16A automaat voor je stopcontact.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnversluis
nllight schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:21:
Je zou de draden uit de kookgroep kunnen vervangen voor 3x4mm2 of 3x6mm2 kleine onderverdeling maken onder je kookeiland met een kookgroep en een 16A automaat voor je stopcontact.
Betekent dat dan: 3 van de 5 draden vervangen door een dikkere variant?

Heb je wellicht tips hoe de draden soepel door de buis te krijgen? Is een deel flexibele buis, dus werkt nogal tegen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nllight
De 3 nieuwe draden aan de 5 oude draden binden. Eventueel nog een beetje glijmiddelen gebruiken.

Overigens heb je een een 1 fase of 3 fase aansluiting in de meterkast?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilke
nllight schreef op zondag 5 april 2020 @ 11:21:
En wat voor zekering/aardlek zit daar dan nog voor in de meterkast? Geen is niet zo'n goed plan, dan kun je dat deel niet spanningsloos maken.

Dan nog selectiviteit, terwijl je er 1+2x16A achter wilt zetten.

Volgens mij wordt dit gebeun eerste klas en al heb ik de NEN1010 niet liggen, kan ik me niet voorstellen dat dit mag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnversluis
Deze groep zit er in de meterkast:

Acties:
  • +5Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 16:28
Daar klopt ook iets niet: de schakelaars horen aan elkaar te zitten.
Dit type hoort er te zitten:

[Voor 4% gewijzigd door brambo123 op 05-04-2020 14:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:46
Met hierboven een gecombineerde stekker zoals perilex welke kan bestaan uit 2x 2fasen of 3fasen hoort zodoende ook afgezekerd te zijn als kookgroep met een dubbele automaat of verbinding tussen de groepen.

Daarnaast heb je nog verschil in perilex stekker en contactdoos 16a of 25a.

Wil je een extra stopcontact zal je deze van een andere groep af moeten halen of een extra groep aanleggen.

Overigens lees ik trekveer en "extra" kabels trekken dit zal sowieso niet gaan aangezien je de oude vervangt voor nieuwe een kabel extra zal nooit lukken.

In een 16mm gladde buis mogen 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2. Dit is in een flexbuis respectievelijk
4 draden 1,5mm2 en 3 draden 2,5mm2. In een 19mm gladde buis mogen maximaal 5 draden 2,5mm2, dit geldt ook voor een flexbuis.

Daarbij er mag maar 1 groep door een buis en aftappen van een kookgroep is uit de boze.

[Voor 38% gewijzigd door TRAXION op 05-04-2020 14:33]

• wesleybouwens
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 20:22
TRAXION schreef op zondag 5 april 2020 @ 14:25:
Met hierboven een gecombineerde stekker zoals perilex welke kan bestaan uit 2x 2fasen of 3fasen hoort zodoende ook afgezekerd te zijn als kookgroep met een dubbele automaat of verbinding tussen de groepen.

Daarnaast heb je nog verschil in perilex stekker en contactdoos 16a of 25a.

Wil je een extra stopcontact zal je deze van een andere groep af moeten halen of een extra groep aanleggen.

Overigens lees ik trekveer en "extra" kabels trekken dit zal sowieso niet gaan aangezien je de oude vervangt voor nieuwe een kabel extra zal nooit lukken.

In een 16mm gladde buis mogen 5 draden van 1,5mm2 of 4 draden van 2,5mm2. Dit is in een flexbuis respectievelijk
4 draden 1,5mm2 en 3 draden 2,5mm2. In een 19mm gladde buis mogen maximaal 5 draden 2,5mm2, dit geldt ook voor een flexbuis.

Daarbij er mag maar 1 groep door een buis en aftappen van een kookgroep is uit de boze.
Waar komt de wijsheid vandaan dat er geen wcd van een perilex afgetakt mag worden? Dit is geen enkel probleem en mag gewoon, mits 16a natuurlijk.

Ook het geen wat je meld over het maximale aantal draden in een buis is in de nieuwe NEN1010 norm niet meer van toepassing. Er mogen zoveel draden in als je wil, mits je deze mechanisch niet beschadigd.

• LeGato23
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Er was al eerder een topic met dezelfde vraag;
Perilex naar gewone stekker

Wellicht dat je daar nog waardevolle informatie vandaan kan halen?

• TRAXION
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 10:46
wesleybouwens schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:09:
[...]

Waar komt de wijsheid vandaan dat er geen wcd van een perilex afgetakt mag worden? Dit is geen enkel probleem en mag gewoon, mits 16a natuurlijk.

Ook het geen wat je meld over het maximale aantal draden in een buis is in de nieuwe NEN1010 norm niet meer van toepassing. Er mogen zoveel draden in als je wil, mits je deze mechanisch niet beschadigd.
Vrij simpel er mag maar 1 groep door een leiding op het moment dat je aftakt van perilex in de vorm van een wcd etc doorkruis je de 1 groep leiding regel.

Daarnaast wens ik je veel succes meer kabels door een buis te trekken zonder schade, buiten dat om als je meer kabels door een buis moet trekken moet je nodig gaan kijken waarom.

• Wilke
wesleybouwens schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:09:
Als die perilex een kookgroep is, dus 32A, lijkt me dit toch echt niet de bedoeling. Maar idd niet omdat het perilex is, maar omdat het een kookgroep is. Edit: 32A is natuurlijk niet waar als je netjes 1 van de twee verbonden groepen gebruikt.

Overigens, waar komt zulke wijsheid vandaan is een goede vraag, want Nederland verkeert in de (IMO idiote) situatie, dat je ruim 300 euro moet neertellen om in te mogen zien waar een electrische installatie aan moet voldoen. Dus wat krijg je: iedereen baseert zich op wat daar in de loop van de jaren over is gepost op internet, wat vaak als je wat beter oplet wie het post wel klopt, maar regelmatig achterloopt bij de nieuwste versie.

Misschien kun je toelichten welke versie + artikelen van de standaard hier volgens jou van toepassing zijn? Ik weet niet of je er stukjes uit mag quoten...

[Voor 4% gewijzigd door Wilke op 23-04-2020 13:20]

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Nu online
Technisch gezien maakt het weinig uit of je achter 2x16A kookgroep een inductieplaat of twee WCD's met ieder een waterkoker hangt. Zolang de twee automaten maar gekoppeld zijn en bij storing beide setjes draden spanningsvrij maken.
Al is er altijd weer een NEN regel die logica het raam uit gooit en dit verbiedt. :P

• DutchKel
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online
jadjong schreef op donderdag 23 april 2020 @ 11:55:
Technisch gezien maakt het weinig uit of je achter 2x16A kookgroep een inductieplaat of twee WCD's met ieder een waterkoker hangt. Zolang de twee automaten maar gekoppeld zijn en bij storing beide setjes draden spanningsvrij maken.
Al is er altijd weer een NEN regel die logica het raam uit gooit en dit verbiedt. :P
Volgens mij wil TS en ipv of

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

• jadjong
  • Nu online
Dan moet hij van de inductieplaat afblijven als de waterkoker aan staat.

• s0ulmaster
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 14:20
jadjong schreef op donderdag 23 april 2020 @ 12:12:
Dan moet hij van de inductieplaat afblijven als de waterkoker aan staat.
En dat is dan juist net weer NIET de bedoeling. De regelgeving is er juist voor bedoeld om dit soort situaties zoveel mogelijk onmogelijk te maken. Zeg maar "safe by design". Een gebruikersfout is zo gemaakt, al helemaal als niet op de hoogte bent van de installatie.

Nu ken ik helaas (net zoals velen hier) de NEN1010 niet uit mijn hoofd, laat staan de huidige versie, maar ik laat me graag informeren als je zoiets is toegestaan.

[Voor 10% gewijzigd door s0ulmaster op 23-04-2020 13:07]

Without magic smoke, it ain't broken!

• jadjong
  • Nu online
Half Nederland zit nog op enkel fase 25A hoofdzekering, soms 35/40A als je goed hebt nagedacht voordat je elektrisch gaat koken. Voor veel mensen is het nogsteeds vanzelfsprekend dat je niet meerdere grootverbruikers in dezelfde ruimte tegelijk aan moet zetten en al helemaal niet de stofzuiger aan moet zetten wanneer je net de droger en wasmachine hebt aangeslingerd. De NEN wilde graag dat je elk apparaat, met of zonder stekker, wat meer verbuikt dan 2KW(vroeger 3KW) een eigen groep geeft.
Rekening houdende met de hoofdzekering als bottleneck slaat dat nergens op en is die regel in de laatste editie gelukkig verdwenen. Nu wil men graag dat je bij het ontwerpen van een nieuwe installatie een beetje rekening houdt met de gebruiker. De terrasverwarmer en airco mogen dan ook weer prima bij elkaar op een zekering. De waterkoker en inductieplaat is dan weer niet de bedoeling. Maar verbod is er niet meer.
Voor de TS is het nog makkelijk want die wil slechts een aanpassing en geen nieuws systeem.
Afhankelijk van de hoofdzekering en het doel van de aansluiting zou ik een keuze maken tussen extra leiding of aftakken van bestaande.
Als je er alleen een iPad voor recepten wilt opladen is de keuze snel gemaakt. :)

Het belangrijkste is dat hij zo snel mogelijk die twee 16A automaten koppelt zodat ze gezamelijk afschakelen als de pan met water op het fornuis begint te lekken.

[Voor 6% gewijzigd door jadjong op 23-04-2020 14:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• martijnversluis
Thanks voor de extra info!

Ik trek voorzichtig mijn conclusie:

- de groepen moeten gekoppeld worden
- ik kan de bedrading aftakken. Maar beter niet stofzuigen als er wordt gekookt

Ben wel benieuwd hoe het zit met deze constructie en evt dekking door de verzekering.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:49
Ik zou nog eens lezen dan. Dee tweede conclusie trek ik niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 18:34
martijnversluis schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 07:58:
Thanks voor de extra info!

Ik trek voorzichtig mijn conclusie:

- de groepen moeten gekoppeld worden
- ik kan de bedrading aftakken. Maar beter niet stofzuigen als er wordt gekookt

Ben wel benieuwd hoe het zit met deze constructie en evt dekking door de verzekering.
Kan je niet beter in de meterkast een nieuwe hoofdgroep maken en de dubbele automaat in de keuken plaatsen naast een enkele voor stopcontacten (met de juiste bedrading)? Ik zou dan wel even kijken of je misschien niet een upgrade moet doen naar 3x25 of 1x40 indien van toepassing voor de hoofdaansluiting. Je krijgt dan een soort "submeterkastje" in de keuken. Ik zou niet zomaar aftappen, kan je gedoe mee krijgen, er zwerft hier nog ergens een topic rond van iemand wiens familie een huis kocht met een creatieve installatie erin.

Memento mori

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BartW
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 17:59
Dit is wat er in de NPR 5310:2017 staat mbt een onderverdeler in de keuken. Het kan dus wel maar in jouw geval heb je (uitgaand van 1-fase) dus wel minimaal een 35 A huisaansluiting nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wilke
BartW schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:12:
Dit is wat er in de NPR 5310:2017 staat mbt een onderverdeler in de keuken. Het kan dus wel maar in jouw geval heb je (uitgaand van 1-fase) dus wel minimaal een 35 A huisaansluiting nodig.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
OK, dat is duidelijk!

Mijn antwoord aan TS blijft volgens mij correct: je mag niet zomaar even een wandcontactdoosje afsplitsen, maar in plaats daarvan moet je een onderverdeler (extra klein groepenkastje dus) maken, met daarin eigen hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en automaat (of aardlekautomaat). En daarachter kun je dan een wandcontactdoos maken. Ik vermoed vrij sterk dat dit niet is waar TS aan dacht ;) bovendien moet je er dan bij kunnen, lekker praktisch onder of achter je keuken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Wilke schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:49:
[...]

OK, dat is duidelijk!

Mijn antwoord aan TS blijft volgens mij correct: je mag niet zomaar even een wandcontactdoosje afsplitsen, maar in plaats daarvan moet je een onderverdeler (extra klein groepenkastje dus) maken, met daarin eigen hoofdschakelaar, aardlekschakelaars en automaat (of aardlekautomaat). En daarachter kun je dan een wandcontactdoos maken. Ik vermoed vrij sterk dat dit niet is waar TS aan dacht ;) bovendien moet je er dan bij kunnen, lekker praktisch onder of achter je keuken.
Tja, is een dingetje he. Zie Eaton Tiara.
Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True