Perilex naar gewone stekker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:09
Beste Tweakers, ik wil een extra oven installeren in mijn garage en viavia heb ik een ongebruikte Siemens oven met kookplaat gekregen. De kookplaat en oven horen bij elkaar en de kookplaat moet daarom ook aangesloten worden op de oven. De kookplaat ga ik echter niet gebruiken en heb dus ook geen krachtstroom nodig.

Aan de oven zit een perilex stekker. Echter omdat ik de kookplaat niet gebruik en ik in de garage geen perilex stopcontact heb zitten ben ik op zoek naar een oplossing om de oven op een normaal stopcontact aan te sluiten.

Wat is hiervoor de meest veilige oplossing?

Ik heb wat oude informatie gevonden over het afdoppen van de L2 en L3 draad om er vervolgens een gewone stekker van de maken. Gaat dit werken?

Edit:
Hierbij het aansluitschema en typeaanduiding:
oven
Het type is: Siemens HMK7431

[ Voor 14% gewijzigd door yorroy op 07-04-2019 09:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Probeer eerst eens na te gaan of die Perilix überhaupt wel gebruikt werd om er daadwerkelijk "kracht" stroom overheen te laten lopen. Vaak zitten dat soort stekkers er niet eens aan om er 380V overheen te kunnen werken maar meer om de plaatsing van de "0" en "fase" correct af te kunnen dwingen.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 06-04-2019 22:26 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
En welk type oven hebben we het precies over en wat is het maximale vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

yorroy schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 21:56:
...
Wat is hiervoor de meest veilige oplossing?
...
De meest veilige oplossing is om door een erkend installateur een twee (of drie) fasen aansluiting in je garage te laten aanleggen.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:22
Wat staat er op het typeplaatje van de oven?

Er zomaar een normale stekker aan zetten is niet zonder gevaar, ik spreek uit ervaring.

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 06-04-2019 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

9 van de 10 zijn dit soort apparaten gewoon 2x 16A. 2x fase, 2x neutraal. Op het plaatje achterop waar de kabel naar binnen gaat staat beschreven welke combinatie van aansluitmogelijkheden er zijn.

Vrijwel zeker dat je de oven gewoon met een gewone stekker kan aansluiten en de 2e fase ongebruikt kan laten. (de kabel aan de kant van het apparaat vervangen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-06 21:11
Er zit aan de oven kant normaal een klepje met klemmen en bruggen, in de regel staat daar ook een schema bij.

Meestal vind je daar:
Twee keer een N (en enkele keer maar 1)
En twee keer een L (een enkele keer 3)

Als je daar een gewone stekker aan wilt zetten knoop je de N-en aan elkaar en ga daarmee naar blauw, de L-en pak je ook bij elkaar en die knoop je aan bruin.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:00
Ik zou niet zomaar dingen aan elkaar knopen, maar achter dat klepje zit je op de juiste plek.

Pak (of download) de handleiding en kijk welke aansluiting waar voor is, meestal staat het er wel in (L1 voor de grote pit, L2 voor de 2 middelste, L3 voor de kleinste en de oven, bijvoorbeeld), en sluit die aders aan.

Als het er niet staat dan staat er vaak wel hoe je het aan moet sluiten op slechts één fase. Dat komt vaak wel neer op dingen aan elkaar knopen (meestal met de koperen krammetjes die meegeleverd zijn), maar dan middels de handleiding ipv op de bonnefooi :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Sine schreef op zondag 7 april 2019 @ 01:11:
Er zit aan de oven kant normaal een klepje met klemmen en bruggen, in de regel staat daar ook een schema bij.

Meestal vind je daar:
Twee keer een N (en enkele keer maar 1)
En twee keer een L (een enkele keer 3)

Als je daar een gewone stekker aan wilt zetten knoop je de N-en aan elkaar en ga daarmee naar blauw, de L-en pak je ook bij elkaar en die knoop je aan bruin.
En dan hopen dat de automaat tript in plaats van dat je huis afbrandt.

Zomaar een 2 of 3 fase apparaat op op die manier aansluiten is enorm onverantwoord.
Er zit niet voor niets een perilex stekker aan.

Zonder informatie over het apparaat kan niemand je vertellen of er een veilige manier is om het op 1 fase aan te sluiten.

De veilige optie is een kookgroep aanleggen (2x16A) en een nieuwe kabel trekken naar een perilex stopcontact.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
@Sine en @ThinkPad en @Sethro
Ik heb even een foto gemaakt van het type en daarbij ook een aansluitschema:

oven

Betreft in dit geval een Siemens HMK7431. Ik zie dat het zelfde type er ook is van Bosch.
Ik ga de bijbehorende kookplaat overigens niet gebruiken.

[ Voor 28% gewijzigd door yorroy op 07-04-2019 09:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:30
Aansluiten via het onderste 1N schema met een geschikte kabel, stekker en WCD.

Kijk nog wel even naar het vermogen van de oven, het kan zijn dat het stopcontact een eigen groep nodig gaat hebben.

[ Voor 12% gewijzigd door MewBie op 07-04-2019 09:55 ]

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
MewBie schreef op zondag 7 april 2019 @ 09:54:
Aansluiten via het onderste 1N schema met een geschikte kabel, stekker en WCD.

Kijk nog wel even naar het vermogen van de oven, het kan zijn dat het stopcontact een eigen groep nodig gaat hebben.
Dan koop ik dus een losse stekker bij de bouwmarkten en druk ik L1,L,2 en L3 bij elkaar in?
Of dop ik L2 en L3 af met een lasklem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 19:43
Eerst uitzoeken wat het vermogen van de oven is. Als je zomaar L1, L2 en L3 bij elkaar op drukt zou je theoretisch 11KW over je kabeltje kunnen gaan trekken met alles actief. Dan mag je hopen dat je zekering er op tijd uit vliegt ipv dat je bekabeling begint te smeulen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13-06 14:48
yorroy schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:19:
[...]

Dan koop ik dus een losse stekker bij de bouwmarkten en druk ik L1,L,2 en L3 bij elkaar in?
Of dop ik L2 en L3 af met een lasklem?
normale stekker.

en je installeert een brug tussen l1,l2,l3 in de kookplaat/oven

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:01:
[...]

De meest veilige oplossing is om door een erkend installateur een twee (of drie) fasen aansluiting in je garage te laten aanleggen.
Heb je het aansluitschema bekeken? Hij kan gewoon op 1 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
Eigenlijk zou je L1, L2 en L3 helemaal niet moeten samenvoegen. Stel dat enkel de oven inderdaad 3.38KW is dan zal deze op één van de L lijnen zitten, en de andere twee ws voor de kookplaat gebruikt worden. Dan pak je enkel de lijn van de oven en verbindt je deze met je netsnoer. Zou de oven zwaarder zijn en twee L lijnen gebruiken dan kun je deze niet samenvoegen want dan is de kans op overbelasting van je normale stopcontact veel te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Laatst online: 12-06 21:11
Als je de kookplaat niet gebruikt is de kans erg klein, en danm nog .. daar zijn zekeringen voor.

Als je het ding aansluit volgens 1N (onderste schema) moet het werken.

[ Voor 27% gewijzigd door Sine op 07-04-2019 12:21 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Dat onderste schema is hier wat betreft de bijgeleverde verbindingsbruggen overduidelijk in, de drie delen naar keuze verdelen over drie fasen, dus alle brugjes er uit, of je voegt twee of alle drie samen tot één, dus in het laatste geval alle brugjes er in. Het vermogen staat ook duidelijk op het zelfde plaatje, daaruit blijkt dat één fase het gewoon kan trekken. Met als enige beperking dat je niet tegelijkertijd een andere zware gebruiker op die groep inschakelt. Verreweg de meeste ovens zonder kookplaat zijn zo aangesloten Onnodig, wat voorgesteld wordt als veiligste oplossing, om alleen daarvoor een driefasen aansluiting te laten installeren. Zeker niet als het een aparte groep is en gebruik van de kookplaat echt achterwege blijft. Tenzij je het huis vol hebt staan met zware gebruikers die wel degelijk tegelijk kunnen zijn ingeschakeld. Zelf zou ik trouwens als oven en kookplaat
mechanisch aan elkaar vast zitten, de aansluitingen van de kookplaat ervan wel verwijderen zodat deze ook niet ondoordacht alsnog kan worden gebruikt. Bovendien zou ik dat op de een of andere manier ook voor gebruikers in de verre toekomst duidelijk aangeven. Pas dan kun je het een veilige oplossing noemen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-06 06:40

Franko P.

Hit it.

Zou er sowieso eens een ampère tang op zetten als je alles hebt aangesloten. Een normale groep met 16A zekering kan maximaal 3680W aan.
Als je met een wat langere afstand zit tot aan je zekering word de zaak alsnog best wel warm. (en dan niet alleen binnen in je oven)

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-06 20:04
@Franko P. @yorroy op Wikipedia staat dat de maximale stroom door 2,5mmq 27A is, maar deze website stelt dat de NEN 21A als maximale stroom aangeeft. (Heeft met warmte afgifte te maken) dus dat is wel mijn advies, zorg dat je minimaal 3x2,5mmq(L+N+GND) als voeding draad hebt, vanaf je 16A zekering. En zoals hierboven gesteld, schakel de kookplaat af, zodat die echt nooit aangezet kan worden. 11kw (=~48A) schakelt een 16A zekering direct uit, maar met de knoppen kan je de grenzen behoorlijk opzoeken. Ik zeg dan ook altijd: voorkomen is beter dan genezen. Dingen afkoppelen is veiliger dan hopen dat de zekering zijn werk goed doet ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Vuikie op 07-04-2019 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Ja de kookplaat is al afgekoppeld. Volgens mij zit hem daar ook het meeste vermogen in.

Ik zat alleen even te denken; is het dan handiger om de perilex kabel intact te laten en een perilex stopcontact te plaatsen en daarin te verbinden? Of een normaal stopcontact en de kabel op een gewone stekker zetten?

Een amperetang zetten is misschien sowieso wel handig ja, anders zou ik toch echt de bedrading moeten gaan vervangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-06 18:04
Geen perilex stopcontact plaatsen zonder daadwerkelijk drie fasen eraan te hangen. Zonder uitleg steekt een volgende eigenaar dan wel zijn krachtstroomapparaat erin en brandt alles af.

Netjes de draad vervangen en een brug over L1 / L2 / L3 aanleggen. Het ovengedeelte is zo te zien 3380W, dus een dedicated groep is geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:33

SA007

Moderator Tweaking
Move naar WVB.

Alle 3 de fases bij elkaar voegen is een oplossing voor 'm op 1-fase aansluiten, maar 3380W is meer dan over een normale stekker mag qua stroom.

Naast dat dit op een eigen groep moet vanuit de nen1010, is het ook verstandig om alsnog een perilex te gebruiken op 1-fase als stekker in plaats van een normale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@SA007,
Dat is waar wat je daar zegt over dat te grote vermogen van 3380W voor een gewone stekker (van !0A), echter een 16A uitvoering is toch ook heel gebruikelijk. Maar is de waarde op dat typeplaatje niet het totale maximum vermogen, inclusief dat van de kookplaat? Als die er bij wegvalt, is het vermogen dan nog steeds te hoog voor een gewone (lichtere) stekker? (doorgestreept als niet relevant) Verder wat betreft de NEN1010, Ik ben geen installatie-deskundige, maar ik heb zo te hooi en te gras gelezen of begrepen dat het voorschrift waar je op wijst niet meer geldt, maar nog wel wordt geadviseerd. Wat dan met name van toepassing is bij nieuwe aanleg.

[ Voor 9% gewijzigd door Techneut op 08-04-2019 19:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Normaal 3-aderig snoer gebruiken, aansluiting voor kookplaat buiten gebruik stellen. Even kijken of de oven toevallig in z'n geheel achter een van de drie hangt, dan zonder bruggetjes.

Eigen groep kan wel handig zijn.
SA007 schreef op zondag 7 april 2019 @ 16:26:
Move naar WVB.

Alle 3 de fases bij elkaar voegen is een oplossing voor 'm op 1-fase aansluiten, maar 3380W is meer dan over een normale stekker mag qua stroom.

Naast dat dit op een eigen groep moet vanuit de nen1010, is het ook verstandig om alsnog een perilex te gebruiken op 1-fase als stekker in plaats van een normale.
Onzin. Een "normale" (=Schuko) stekker is geschikt voor 16A. Bij 230V maakt dat 3,68 kW en derhalve zit aan losse ovens tot dat vermogen ook gewoon een snoer met Schuko stekker.
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 23:01:
[...]

Ik zie uit naar de dag dat zulke posts automatisch geknipt worden.
wimmel_1 schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 22:16:
Probeer eerst eens na te gaan of die Perilix überhaupt wel gebruikt werd om er daadwerkelijk "kracht" stroom overheen te laten lopen. Vaak zitten dat soort stekkers er niet eens aan om er 380V overheen te kunnen werken maar meer om de plaatsing van de "0" en "fase" correct af te kunnen dwingen.
Zelfs dat krijg je niet met Perilex, omdat de pinout niet is vastgelegd. Daarom wordt er zelfs in de supermarkt CEE gebruikt voor bijvoorbeeld de oven. Daar weet je tenminste wel wat het is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
__fred__ schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:43:
Geen perilex stopcontact plaatsen zonder daadwerkelijk drie fasen eraan te hangen. Zonder uitleg steekt een volgende eigenaar dan wel zijn krachtstroomapparaat erin en brandt alles af.

Netjes de draad vervangen en een brug over L1 / L2 / L3 aanleggen. Het ovengedeelte is zo te zien 3380W, dus een dedicated groep is geen overbodige luxe.
Perilex mag gebruikt worden voor 2x1 fase (kookgroep) of voor 1x3 fase (krachtstroom).
Als je zomaar een perilex stekker in een stopcontact steekt zonder uit te zoeken hoe dat stopcontact is aangesloten dan is dat je eigen domme schuld.
En zelfs als je weet of er krachtstroom op staat of niet, moet je nog steeds de pin-out meten.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
RocketKoen schreef op zondag 7 april 2019 @ 17:51:
[...]

Perilex mag gebruikt worden voor 2x1 fase (kookgroep) of voor 1x3 fase (krachtstroom).
Als je zomaar een perilex stekker in een stopcontact steekt zonder uit te zoeken hoe dat stopcontact is aangesloten dan is dat je eigen domme schuld.
En zelfs als je weet of er krachtstroom op staat of niet, moet je nog steeds de pin-out meten.
Je vergeet de toepassing voor de mechanische ventilatie.

Samengevat; je weet met Perilex nooit wat het is. Er is geen standaard en niemand houdt zich dan ook aan die niet bestaande standaard. Naja, je weet waar het aardcontact zit (in het midden), de nul veelal linksboven; de rest is helemaal loterij.

[ Voor 19% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-04-2019 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hans3702
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 03-03 15:23
Het perilex stekkersysteem wordt vaak gebruikt om een fornuis en/of oven van stroom te voorzien. Een gebruikelijke 16A installatieautomaat kan maximaal 3680W aan. Om toch een kookplaat met een groter vermogen te installeren in een 1 fase groepenkast wordt de aansluiting gesplitst in twee delen. Er gaat een gesplitste fase naar de kookaansluiting (perilex contact) waardoor de stroom over twee aders is verdeeld.

Het stekkercontact van de aarde is een platte pin bij een perilex stopcontact. Om een 16 ampère en 25 ampère stopcontact te kunnen onderscheiden is de 16A variant horizontaal aangebracht en de 25A variant verticaal

Ik zie hier niet het krachtstroom of draaistroom in naar voren komen, het is een systeem om in een 1 fase aansluiting meerdere groepen van max 16A samen te voegen voor een apparaat, in dit geval waarschijnlijk 2x 2 kookplaten en 1x een oven element

Volg de onderstaande link voor aansluitschema.

Bron: https://www.elektramat.nl/kennisbank/perilex-aansluiten/

Aanvulling: er blijkt ook 3 fase perilex te zijn, complete uitleg zie onderstande link https://elektrohonk.info/...iting-van-kooktoestellen/

Conclusie: bij een perilex stopcontact moet je altijd controleren of het ventilatie, twee groepen uit 1 fase of 3 fase krachtstroom is alvorens de stekker er in te pluggen!

[ Voor 28% gewijzigd door hans3702 op 07-04-2019 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:06
Ik zou een rubberen kabel nemen van 3G 2.5 mm2 met aangegoten randaardestekker. Link naar een voorbeeld:
https://www.conrad.nl/p/b...-stroom-zwart-3-m-1838743

De groen/gele draad schroef je op, PE, de blauwe draad op 5 (N) en de bruine draad schroef je op 3.

Test nu of de oven werkt, zo niet test dan de kookplaat, waarschijnlijk werken twee van de vier platen nu. Is het laatste het geval haal de bruine draad dan los van 3 en zet hem op 1. Grote kans dat je oven nu werkt en geen van de kookplaten werken. Als de oven nog steeds niet werkt maar van de kookplaten doen nu de twee anderen het dan gaan we voor de derde en laatste optie. Haal de bruine draad los van 1 en zet hem op 2. Nu zou de oven het echt wel moeten doen en de kookplaten niet meer moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@FrankHe,
Het lijkt er veel op dat je een deel van TS z'n reacties over het hoofd zag. Want de kookplaat is elektrisch gezien al helemaal afgekoppeld vertelde hij, alleen de oven doet dus nog mee. En grote kans dat deze op één fase zit, zodat je de andere twee zoals je schrijft er buiten kan laten. De bruggetjes tussen L1, L2 en L3 kunnen dan achterwege blijven. Zo kan het inderdaad ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Techneut schreef op zondag 7 april 2019 @ 21:41:
@FrankHe,
Het lijkt er veel op dat je een deel van TS z'n reacties over het hoofd zag. Want de kookplaat is elektrisch gezien al helemaal afgekoppeld vertelde hij, alleen de oven doet dus nog mee. En grote kans dat deze op één fase zit, zodat je de andere twee zoals je schrijft er buiten kan laten. De bruggetjes tussen L1, L2 en L3 kunnen dan achterwege blijven. Zo kan het inderdaad ook.
Ik had het inderdaad gelezen maar aannames zijn in de regel de oorzaak van kleine en grote ongelukken. Voor het geval de kookplaat stiekem toch nog niet is afgekoppeld is dit het juiste stappenplan om uit te vinden op welke ingang zich de oven bevind en er zeker van te zijn dat de kookplaat volledig is afgekoppeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

Nutral

gamer/hardware freak

Kun je niet in de handleiding kijken van het apparaat? meestal staat daar in op wat voor aansluiting het moet. En hoeveel energie de oven gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Nutral schreef op zondag 7 april 2019 @ 22:04:
Kun je niet in de handleiding kijken van het apparaat? meestal staat daar in op wat voor aansluiting het moet. En hoeveel energie de oven gebruikt.
Een handleiding raadplegen kan nooit kwaad, mits je er eentje kunt vinden. Het is doorgaand een heel standaard verhaal. Twee van de vier kookplaten zitten op L1, de twee andere platen op L2 en de oven op L3. Iedere afzonderlijke fase wordt maximaal op 16 A belast dat gelijkstaat aan 3600 Watt. Lagere vermogens zoals 2800 Watt kom je ook wel eens tegen, maar hogere vermogens eigenlijk niet in een thuisomgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Ik zal eens kijken of er in de handleiding wat genoemd staat over welke aansluiting waarvoor is.
De kookplaat is inderdaad helemaal afgekoppeld. Die zat met 4 “stekkers” aan de oven vast maar konden gewoon afgekoppeld worden.

edit:
Ik heb ondertussen even gekeken, maar in de handleidingen staat helemaal niks over de aansluiting.
Wel heb ik een foto gemaakt van de stekkers die aan de kookplaat zaten. Deze moeten normaal gesproken dus in de bovenkant van de oven gestoken worden. Op de punten waar die aangesloten moet worden zit verder geen aanduiding voor iets.
kookplaat

Ook een foto van het energielabel met daarbij de verbruikscijfers. zie hieronder:
energielabel

[ Voor 62% gewijzigd door yorroy op 07-04-2019 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Kan ook zijn dat de oven zit uitgesmeerd over diverse fasen voor de verschillende elementen. Warme lucht, bovenwarmte, onder warmte.. etc.
FrankHe schreef op zondag 7 april 2019 @ 22:18:
[...]

Een handleiding raadplegen kan nooit kwaad, mits je er eentje kunt vinden. Het is doorgaand een heel standaard verhaal. Twee van de vier kookplaten zitten op L1, de twee andere platen op L2 en de oven op L3. Iedere afzonderlijke fase wordt maximaal op 16 A belast dat gelijkstaat aan 3600 Watt. Lagere vermogens zoals 2800 Watt kom je ook wel eens tegen, maar hogere vermogens eigenlijk niet in een thuisomgeving.
Jawel, 4600W en 9,2 kW; beetje gericht op de Belgische markt met 20A circuits.

Werkt perfect in Nederland op 2x16A kookgroep. Gebruik enkelfasig met enkele nulgeleider voor de maximale hoeveelheid special effects. Echt, die kookgroep zou eens moeten uitsterven. Of op z'n minst gewoon vierpolig beveiligd moeten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door kabeltjekabel op 07-04-2019 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Nielson schreef op zondag 7 april 2019 @ 10:36:
Eigenlijk zou je L1, L2 en L3 helemaal niet moeten samenvoegen. Stel dat...
Heb je de foto van de aansluitwaarde / manier van aansluiten al gezien?
FrankHe schreef op zondag 7 april 2019 @ 20:38:
De groen/gele draad schroef je op, PE, de blauwe draad op 5 (N) en de bruine draad schroef je op 3.

Test nu of de oven werkt, zo niet test dan..
Waarom zelf gaan prutsen als er een duidelijk aansluitschema van de fabrikant is?

Als het goed is zijn er een paar krammetjes meegeleverd met de oven. Belangrijk is wel op te letten dat deze op de juiste manier aangesloten worden: Schroef aansluitingen 1, 2 en 3 HELEMAAL open om te voorkomen dat je de kram aan de 'verkeerde' kant van de moer plugt, en steek de krammetjes zo dat 1, 2 en 3 verbonden zijn; draai vast.

Ook de stekker verdient enige aandacht; sommige Schuko stekkers (en wandcontactdozen!), is maar tot 10A geschikt. Ondanks dat de kookplaat niet wordt aangesloten is het zeker verstandig je aan de aansluitwaarde te houden, dus neem een WCD en stekker die 16A aankunnen, of gebruik inderdaad een Perilex of blauwe 16A CEE-form. Dit alles op een eigen groep vanaf de groepenkast. Als je daar een nieuwe groep voor moet maken, let op dat je maximaal 4 groepen op een aardlek zet.

Gebruik van de groepenkast tot aan de wandcontactdoos installatiedraad van 2.5mm2, en tussen de wandcontactdoos en de oven hittebestendige kabel, wederom 2.52. Zorg dat de aardedraad wat langer is dan de bruine en blauwe draden en dat de trekontlasting goed is aangesloten. Overweeg adereindhulsjes (ik weet eigenlijk niet of die verplicht zijn, maar de draden vertinnen / solderen is geen goed idee).
yorroy schreef op zondag 7 april 2019 @ 13:35:
Ik zat alleen even te denken; is het dan handiger om de perilex kabel intact te laten en een perilex stopcontact te plaatsen en daarin te verbinden? Of een normaal stopcontact en de kabel op een gewone stekker zetten?
Hangt er een beetje van af wat er al aanwezig is op de plek waar je het neer wil zetten.

Het is in de garage. Zo te lezen heb je daar nu geen Perilex of krachtstroom? En waarschijnlijk ook geen vrije, dedicated groep... Dat wordt dus kabels trekken en in de groepenkast aan de gang. In dat geval is een blauwe CEE-form veruit het minst ambigu; Perilex is een allegaartje, CEE-form is altijd hetzelfde. En als je toch kabels moet trekken; als er 3-fase binnen komt in de meterkast dan zou ik een rode 16A CEE-form in de garage aanleggen en de oven met 3 fase aansluiten (het 3N-schema). Dan kun je die stekker er nog ooit uit halen en er een compressor of lasapparaat op aansluiten als je wil klussen.
Komt er maar één fase binnen dan zou ik een blauwe 16A CEE-form gebruiken, puur omdat er dan het minste mis kan gaan met aansluiten. Een 'normaal" wandcontactdoos kan ook (dan is de groep voor nog veel meer in te zetten) maar let dan op dat alles voor 16A geschikt is.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Paul schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:36:
[...]
Heb je de foto van de aansluitwaarde / manier van aansluiten al gezien?
Ja, aansluitwaarde is 11KW, beetje veel voor een normale Schuko stekker..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
Ik merk al aan de diversiteit aan reacties dat ik er toch goed aan doe er even een elektricien bij te halen. De garage is al wel van verlichting en stopcontacten voorzien maar is volgens mij geen eigen groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Nielson schreef op maandag 8 april 2019 @ 10:50:
[...]
Ja, aansluitwaarde is 11KW, beetje veel voor een normale Schuko stekker..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/p2xRlyQRqCkJvHgeLSXLE2fr/full.jpg
Op 3 fase wel ja, maar dat doen je inderdaad ook niet met een Schuko. Op één fase is het 'maar' 3380 W.
Is bij werk aan de groepenkast sowieso aan te bevelen, zeker als je geen hoofdschakelaar hebt (een bevoegd elektricien mag aan de zegels van de netbeheerder komen, jij niet).

[ Voor 28% gewijzigd door Paul op 08-04-2019 11:14 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Paul schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:12:
Op 3 fase wel ja, maar dat doen je inderdaad ook niet met een Schuko. Op één fase is het 'maar' 3380 W.
Niet als je L1, L2 en L3 samenvoegt, dan is het 3 x 3380W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul
Waarom denk je dat? Ik heb vroeger (vakantiebaan) voor een bedrijf gewerkt dat dit soort ovens en kookplaten installeerde, vaak genoeg op 1 fase op 1 16A groep gezet, bij mijn weten is nog nooit een groep uit geknald (nu ja, wel als er iets stuk was :P ).

Ik moet wel zeggen dat dat vooral inductiespul was, mogelijk zat daar (veel) meer intelligentie in. Maar zoals ik dat typeplaatje lees is de aansluitwaarde bij aansluiting op 220V 3380W en bij aansluiting op 380V 11kW.

Ik hoop ook serieus dat die oven geen 3x 3380 W gebruikt op enkelfase, en op 3 fase ook daadwerkelijk gebruik maakt van het faseverschil, want anders is de N veel (VEEL) te dun; dat zouden er dan drie moeten zijn ipv één. De "380-420V~" bij 2N en 3N zijn hoopgevend, de "220-240V" die ernaast staat vertroebelt het dan weer enigszins (al klopt het natuurlijk wel dat er bij 3 fase [en geen scheve belasting] 220-240V tussen een fase en de nul staat).

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Ik denk dat die enkelfase aansluiting meer bedoeld is voor het buitenland. In de UK bijvoorbeeld hebben huizen vaak een dikke (100A oid) enkelfase aansluiting, en is driefase meer iets voor bedrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nielson schreef op maandag 8 april 2019 @ 11:17:
[...]
Niet als je L1, L2 en L3 samenvoegt, dan is het 3 x 3380W.
Die 3380W is voor het totaal vermogen, niet dat van maar één fase. Je manier van berichtgeving doet vermoeden dat je dit niet helemaal begrijpt. Als het slechts per fase zou zijn, dus totaal 10140W, dan stond dat beslist aangegeven op het typeplaatje en dat is duidelijk niet het geval. (herstel achteraf, die waarde staat ook genoemd op dat typeplaatje, dat is inclusief de (losgekoppelde) kookplaat).

Uiteraard heb je met drie fasen een aansluitwaarde van 3 x 16 x 230V = 11040W (correcter dien je te zeggen 11040VA). Je zou dan drie van deze ovens kunnen plaatsen, op elke fase één.

[ Voor 8% gewijzigd door Techneut op 08-04-2019 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Nielson schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:02:
Ik denk dat die enkelfase aansluiting meer bedoeld is voor het buitenland. In de UK bijvoorbeeld hebben huizen vaak een dikke (100A oid) enkelfase aansluiting, en is driefase meer iets voor bedrijven.
De UK ring mains is eerder 32A of 40A, en is opgebouwd als ring waardoor deze belasting in theorie over twee kanten naar de groepenkast loopt. Lang niet iedereen in de UK (zeker de electriciens) zijn het daar mee eens, want als er nu iets los schiet / verkeerd aangesloten is loopt er dus teveel stroom over één draad.

Vrijwel alle huizen na 19xx (geen idee welk jaar :P) hebben 3 fase, ook als je hoofdzekering er maar één heeft. Het is redelijk simpel (en goedkoop, ook in vastrecht) om dat om te laten zetten naar 3 fase.

Kookplaten / ovens op één fase wordt ook in Nederland best veel gebruikt, zeker in oudere woningen heb je vaak maar 3 of 4 groepen voor het hele huis.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Techneut schreef op maandag 8 april 2019 @ 12:52:
[...]
Die 3380W is voor het totaal vermogen, niet dat van maar één fase. Je manier van berichtgeving doet vermoeden dat je dit niet helemaal begrijpt.
Nee klopt, omdat op dat zelfde plaatje ook 11200W staat ging ik er vanuit dat dit het totale vermogen is. Het apparaat kan toch geen verschil zien of 'ie op 3 x 240V van drie aparte fases draait of dat L1, L2 en L3 parallel op één fase aangesloten zijn via de brugjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Jazeker wel, door het faseverschil. AC is een sinus, en de drie fases zijn 120 graden, of een derde van de sinus verschoven van elkaar. Makkelijkste voor ons te zien door (voorzichtig) een multimeter tussen L1 en L2 te houden. 0 volt? Zelfde fase. 380-400 Volt? Beide een andere fase.

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
[...]
Waarom zelf gaan prutsen als er een duidelijk aansluitschema van de fabrikant is?
Het schema toont geen informatie over op welke fase de kookplaten en de oven zijn aangesloten. Ik blijf er bij dan mijn stappenplan het beste universeel toepasbaar is en daarbij in alle gevallen de meest zekere uitkomst zal bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
Waarom wil je dat weten? Het lever niks op, en je sluit het op een niet-standaard manier aan. Het is mogelijk dat de oven intern verwacht dat op alle drie de lijnen spanning staat, en door uitlezen van de manier waarop het is aangesloten besluit bepaalde pitten of elementen harder of zachter aan te sturen.

Ook als het wel werkt als je er maar één aansluit dan nog komt een volgende eigenaar (of yorroy zelf als'ie nog ooit de kookplaat ook aan gaat sluiten) voor verrassingen te staan.

En dat terwijl het je niks oplevert; je bespaart er geen stroom mee, geen kabels, geen aansluitingen... Je sluit het alleen op een niet-standaard manier aan waardoor iemand het over een jaar (of 2, of 10) moet troubleshooten en flink gaat lopen vloeken :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Ook de stekker verdient enige aandacht; sommige Schuko stekkers (en wandcontactdozen!), is maar tot 10A geschikt. Ondanks dat de kookplaat niet wordt aangesloten is het zeker verstandig je aan de aansluitwaarde te houden, dus neem een WCD en stekker die 16A aankunnen, of gebruik inderdaad een Perilex of blauwe 16A CEE-form. Dit alles op een eigen groep vanaf de groepenkast. Als je daar een nieuwe groep voor moet maken, let op dat je maximaal 4 groepen op een aardlek zet.

Gebruik van de groepenkast tot aan de wandcontactdoos installatiedraad van 2.5mm2, en tussen de wandcontactdoos en de oven hittebestendige kabel, wederom 2.52. Zorg dat de aardedraad wat langer is dan de bruine en blauwe draden en dat de trekontlasting goed is aangesloten. Overweeg adereindhulsjes (ik weet eigenlijk niet of die verplicht zijn, maar de draden vertinnen / solderen is geen goed idee).
In mijn reactie had ik al een link opgenomen naar een voorbeeld van een rubberen kabel met gevulkaniseerde stekker die is voorzien van adereindhulzen. Bij deze vermogen moet je niet gaan zitten rommelen.
Paul schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:42:
Waarom wil je dat weten? Het lever niks op, en je sluit het op een niet-standaard manier aan. Het is mogelijk dat de oven intern verwacht dat op alle drie de lijnen spanning staat, en door uitlezen van de manier waarop het is aangesloten besluit bepaalde pitten of elementen harder of zachter aan te sturen.

Ook als het wel werkt als je er maar één aansluit dan nog komt een volgende eigenaar (of yorroy zelf als'ie nog ooit de kookplaat ook aan gaat sluiten) voor verrassingen te staan.

En dat terwijl het je niks oplevert; je bespaart er geen stroom mee, geen kabels, geen aansluitingen... Je sluit het alleen op een niet-standaard manier aan waardoor iemand het over een jaar (of 2, of 10) moet troubleshooten en flink gaat lopen vloeken :P
Dit kun je ondervangen door even met een permanent marker op de achterkant te schrijven dat het apparaat "afwijkend" is aangesloten. In mijn reactie had ik al een link opgenomen naar een voorbeeld van een rubberen kabel die verdere problemen moet voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nielson schreef op maandag 8 april 2019 @ 13:07:
[...]
Nee klopt, omdat op dat zelfde plaatje ook 11200W staat ging ik er vanuit dat dit het totale vermogen is. Het apparaat kan toch geen verschil zien of 'ie op 3 x 240V van drie aparte fases draait of dat L1, L2 en L3 parallel op één fase aangesloten zijn via de brugjes?
Het is (wat je vermoedde) ook het totale vermogen. Alleen die 11200W is inclusief de kookplaat. Inderdaad zou met niet verwijderde kookplaat en L1, L2 en L3 doorverbonden het gevraagde vermogen 11200W zijn. In Nederland nagenoeg altijd te veel voor één fase, vandaar de noodzakelijke verdeling over meer fasen. Zou dat door een totaal gebrek aan kennis en inzicht toch zo aangesloten worden dan vliegen elke keer bij inschakelen de zekeringen je om de oren.

Inderdaad kan het fornuis die door Paul genoemde faseverschuiving van 120° niet zomaar zien, is ook ook helemaal niet nodig. Verdelen over 3 groepen op dezelfde fase is ook een optie, daar merkt die oven niets van. Maar dat vergt dan wel een zwaardere aansluiting. Doorgaans zal dan toch voor drie fasen worden gekozen omdat die in de meeste huizen al wel beschikbaar zijn. Die dikke huis-aansluitkabels van 100A op één fase zal je hier in Nederland namelijk zelden of nooit vinden.
Pagina: 1