Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:46
Wij zijn van plan om onze verwarmingsketel te vervangen en, nerd als ik ben, wil ik gelijk zoneregeling voor onze verwarming introduceren. Dus heb ik vier offertes gevraagd bij installatiebedrijven. Daarin heb ik gevraagd voor een zoneregeling in een huis van 1958 met betonnen tussenvloeren, vloerverwarming in de woonkamer en radiatoren in de overige kamers.

Belangrijkste is dat “het gewoon werkt”. De WAF (of in mijn geval HAF) is heel belangrijk. Ik ga dan ook niet (onmiddelijk) met allerhande geavanceerde scripts aan de slag, maar met het handje kan je ook temperatuur instellen en dan snapt hij het. Hooguit het ik het huidige tijdschema over naar de nieuwe regeling. Wat ik al helemaal niet wil is dat radiatorknoppen hun verbinding verliezen, de ketel om onverklaarbare redenen niet aanslaat, of iets dergelijks.

Nu hebben de installateurs twee opties aangeboden: Honeywell Evohome an Danfoss Link. Voor zover ik weet is EVohome al acht jaar actief en het assortiment is stabiel (op leeftijd?) terwijl Link in zijn derde iteratie is en “kinderziektes” had. Evohome kan ketels modulerend aansturen, Link niet. Zou moeten schelen in verbruik. Link zou z-wave als protocol gebruiken, wat in de toekomst weer mogelijk handig zou zijn als ik wel wat meer wil doen, of als ik de temperaturen uit wil lezen maar voorlopig heb ik alleen maar gez*k gekregen over mijn eerste domotica-experimenten dus regelen doen we via de door de leverancier aanbevolen weg.

Wat zijn jullie ervaringen met de twee opties? Zijn er zaken waar we rekening mee moeten houden?

[ Voor 10% gewijzigd door noostenb op 04-04-2020 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BillyTheMailer
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 09:57
Ons huis wordt nog gebouwd dit jaar. Dus een advies welke beter is kan ik niet geven. Wel is het zo dat onze bouwer ( VDM Woningen uit Drogeham) standaard altijd het Honeywell Evohome systeem monteert. En zo,n bouwbedrijf speelt natuurlijk ook op zeker, om geen problemen te krijgen na de oplevering van de woning.

Misschien helpt dit een beetje in jullie keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rbrt
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-05 13:41
@noostenb ik zie dat dit topic al enkele maanden oud is, dus vermoedelijk heb je inmiddels een keuze gemaakt? Wat is het geworden en ben je er tevreden over?

Ik zit in hetzelfde pakket en ben benieuwd naar je bevindingen!

dino-vrij! Kia EV6 GT-Line 77kWh, 10.200 WP op Fronius 7kW, Panasonic 9kW T-CAP warmtepomp voor de bollenschuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noostenb
Wij hebben uiteindelijk Evohome genomen. Ik heb mijn bedenkingen besproken met de leverancier. Die is bij zijn monteurs te rade gegaan en “het moest toch Danfoss Link worden, want daar was de ervaring goed mee”. Prima, dan doen we Danfoss. Toen echter de uiteindelijke offerte er lag in plaats van het initiele voorstel stond er toch Evohome op. Bij navraag had de monteur nog met een vorige generatie gewerkt, Danfoss had alweer nieuw spul op de markt gebracht, en ze vertrouwden het toch niet helemaal.

Ongeveer een maand geleden is alles geïnstalleerd. Ik kan nog weinig zeggen over de werking. Het is tenslotte nog geen winter geweest. Maar de douche doet het prima.

Paar “gekke”dingetjes waar we tegenaan zijn gelopen of waarvoor we hebben gekozen: in de gang hebben we GEEN slimme radiator gezet omdat we daarvandaan geen commando willen krijgen om bij te stoken. Als er gestookt wordt mag die mee opwarmen maar niet zelf die ketel aanslingeren. Dat is dus een thermostaatknop gebleven en scheelde ons wat geld. Verder moet je kijken hoe je de voeding van de thermostaat wegwerkt. Wij hebben die aangesloten op de kabel die eerst naar de ketel liep. Dan zie je in de kamer niets. Lijkt een beetje klunzig maardoet het prima.

[ Voor 29% gewijzigd door noostenb op 22-08-2020 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:01
Ze verkopen een speciale muurvoeding ding.
En ja dan kan je stroom via een loze leiding doen.
Als je dat op je oude thermostaatplek doet dan zal je inderdaad voeding vanaf je ketel moet doen.

Ik heb het ook zo. De losse standaard gebruik ik nooit.

[ Voor 12% gewijzigd door leonbong op 22-08-2020 08:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
Die speciale muurvoeding vereist dat er achter je thermostaat een doos zit. Bij ons zat die er niet. Dus hebben we dit maar laten doen: YouTube: montage evohome op positie bestaande thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:49
: in de gang hebben we GEEN slimme radiator gezet omdat we daarvandaan geen commando willen krijgen om bij te stoken. Als er gestookt wordt mag die mee opwarmen maar niet zelf die ketel aanslingeren. Dat is dus een thermostaatknop gebleven en scheelde ons wat geld.
Heb je ergens in je woning nog een radiator zonder thermostaatknop of evohome?of heb je een bypass?

Anders adviseer ik de knop in de hal vol open te zetten. Je hebt nu geen “bypass”, dus in specifieke gevallen kan de ketel zijn water niet kwijt omdat alle knoppen dichtstaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

brokenp schreef op zaterdag 22 augustus 2020 @ 08:38:
[...]

Heb je ergens in je woning nog een radiator zonder thermostaatknop of evohome?of heb je een bypass?

Anders adviseer ik de knop in de hal vol open te zetten. Je hebt nu geen “bypass”, dus in specifieke gevallen kan de ketel zijn water niet kwijt omdat alle knoppen dichtstaan
Neem aan dat er een bypass in het systeem is aangelegd? Maar buffer om pendelen tegen te gaan kan idd geen kwaad.

Badkamer vol open is ook een optie. Evenals een groep van een grotere ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noostenb
Uiteraard gelijk een bypass laten installeren. Niet op het uiterste punt maar volgens de monteurs was dat geen probleem. Hij zat zo ook ver genoeg van de ketel en pal naast de vloerverwarmingsverdeler zithij niet in het zicht. Badkamer vol open lijkt me in ons geval geen goed idee meer: daar zit nu een HR92 op :)

We gaan het zien deze winter! Ik heb al de toezegging gekregen dat naregeling onderdeel is van de service en de buren hadden goede ervaringen met het nakomen van afspraken. Nu staat de boel op ons verzoek ingeregeld op een watertemperatuur van 50 graden maar ze boden uit zichzelf aan om de watertemperatuur hoger te komen zetten als dat niet hoog genoeg zou zijn.

[ Voor 55% gewijzigd door noostenb op 22-08-2020 08:57 ]

Pagina: 1