Terugkerende stotter bij game pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdk12
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22-04 19:45
Ik heb nu ca. 1,5 jaar geleden een game pc zelf gebouwd. Werkte prima, alleen ervaar ik de laatste tijd een kleine stotter. Deze stotter is meestal om de minuut en is een paar seconde actief waar ik dus niks kan doen. Dit gebeurt niet alleen tijdens het gamen maar ook tijdens normaal gebruik zoals al talloze keren tijdens het typen van dit topic.
Ik heb op Imgur vier video;s geüpload waar de stotters te zien zijn: https://imgur.com/a/Nzc53HM

Ik dacht eerst dat het te maken had met een oude harde schijf, deze losgekoppeld, opnieuw opgestart en het probleem was weg. Dus nieuwe m.2 SSD besteld, geïnstalleerd en ongeveer een dag zonder stotters. Dag erna weer dezelfde stotter terug. Ook had ik het idee dat Google drive sync hier mee te maken had, het verwijderen hiervan hielp ook weer een tijdje maar is vandaag weer terug de stotter. Ik heb talloze dingen geprobeerd, maar ik heb geen idee waar het nu aan lig. Het volgende heb ik al geprobeerd:

- Windows 10 opnieuw installeren
- Drivers updaten (gpu, bios, chipset)
- Oude harde schijf vervangen door m.2 SSD
- Google drive sync

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen, want ik begin mijn geduld te verliezen |:(

Mijn specs:
CPU: i7-9700K
Mobo: Gigabyte Z370 Aorus Ultra Gaming 2.0
RAM: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
GPU: Gigabyte Aorus 1080 TI Extreme
PSU: Corsair RM650x
M.2 SSD: 970 Evo 500GB (c-schijf) & 970 Evo 1TB (games)
SSD: 860 Evo 500GB (overig)
Case: NZXT H500
Windows 10

Beste antwoord (via mdk12 op 10-04-2020 21:46)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

- Google drive sync verwijderen
RAM in XMP profiel op 3000MT/s instellen ipv 2133

welke instellingen heb je verder qua besparen etc etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

- Google drive sync verwijderen
RAM in XMP profiel op 3000MT/s instellen ipv 2133

welke instellingen heb je verder qua besparen etc etc.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdk12
Ik heb net in de BIOS het naar profile 1 gezet, en staat dus inderdaad nu op 3000 MHz.
Merk tot nu toe nog geen stotters, zou dit het probleem geweest zijn?

Hoe bedoel je precies? Welke instellingen voor besparen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vanuit windows. beste prestatie, uitgebalanceerd etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdk12
Het voorkeursschema staat op hoge prestaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdk12
Na alles wat Hackus heeft voorgesteld is de stotter weer terug...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Kan je in taakbeheer of MSI Afterburner zien wat de belasting van de onderdelen is op het moment van een stotter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdk12
Ik zal hier naar kijken wanneer het weer gaat stotteren. Nu heb ik er weer geen last van... Misschien heeft het te maken met een bepaald programma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-01 11:33
Met veel aandacht lees ik jouw topic, aangezien ik hetzelfde probleem heb. Ik hoopte op overeenstemmingen qua hardware, maar we hebben volledig verschillende componenten. Ik ben net zo radeloos als jij. Heb het internet plat gelezen en al veel actie ondernomen.Zondag heb ik mn pc geformatteerd en clean windows install gedaan met chipset drivers + videokaart drivers. Bij mijn vorige windows install had ik onderzoekprogramma's en verschillende drivers geinstalleerd, dat ik geen vertrouwen meer had in mn software.

Mn m2ssd niet volgeknald met spellen, maar alleen de spellen die ik speel. Mn energie settings staan op AMD Ryzen Balanced. Verder niet geklooid met de instellingen. Ook dat de pc na tig minuten niet wordt gebruikt in slaapstand wordt gezet aangelaten. M'n pc staat vandaag al 14 uur onafgebroken aan (soms in slaapstand) en heb nog geen stutter gehad. Normaal gesproken stutterde hij de pan uit na een dag aanstaan.

Wel valt het me op als mijn cpu fan gaat boosten dat hij even hapert! Heb jij dit misschien ook? Dan hebben we misschien een lead :)...

Dit is mijn topic, misschien ook handig om het te volgen:
Stutter bij meest eenvoudige taken - nieuwe mid/high gamePC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Squirtbird schreef op maandag 6 april 2020 @ 21:55:

Wel valt het me op als mijn cpu fan gaat boosten dat hij even hapert! Heb jij dit misschien ook? Dan hebben we misschien een lead :)...

Dit is mijn topic, misschien ook handig om het te volgen:
Terugkerende stotter bij game pc
Dat is jouw topic niet ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
Uszka schreef op maandag 6 april 2020 @ 22:14:
[...]

Dat is jouw topic niet ;w
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdk12
Ik kreeg gister uiteindelijk toch weer stotter problemen en kon niet zien in afterburner of taakbeheer wat nou het probleem veroorzaakt. Wel zag ik dan bij cpu een piek tijdens deze stotter.

Ik heb daarom gister Windows 10 opnieuw geïnstalleerd en tot nu toe nog geen problemen gehad, ik ga is opletten met het installeren van programma's e.d. of een van die dingen het probleem veroorzaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
en hoe gaat het ermee mdk12?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mdk12
Sinds de reinstall geen problemen meer gehad, alles werkt perfect nu!
Pagina: 1