Stutter bij meest eenvoudige taken - nieuwe mid/high gamePC

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-01 11:33
Eind oktober 2019 heb ik voor het eerst zelf een nieuwe pc gebouwd. Met het verzoek aan Azerty om de comptabiliteit van mijn gekozen hardware te checken.

Tot mijn spijt heeft mijn computer nog geen dag goed gefunctioneerd. Hoe langer mijn pc op de dag aanstaat, des te meer hij gaat stutteren. Niet alleen met het gamen, maar ook met de meest simpele taken heb ik last van micro-stuttering (zelfs met het schrijven van deze tekst). Wanneer ik mijn pc dan even opnieuw opstart, is het weer wat verbeterd. Wat me ook is opgevallen is dat wanneer een cooler (van mijn CPU OF GPU?) zijn werk harder gaat doen, ik een stutter in mijn game krijg.

Ik heb heel veel gelezen over mensen die problemen ervaren met de 5700XT. In de hoop dat AMD zijn drivers op orde zou krijgen, heb ik steeds gewacht met het terugsturen van m'n pc. Maar na een half jaar is het probleem nog steeds niet opgelost.

Mijn specs:
AMD 7 3700X
MSI B450 Tomahawk MAX
Ballistix sports LT 16gb 3200Mhz
Powercolor RX5700XT Red devil
Be quiet! Pure base 500 case
Be quiet! Pure power 600W CM voeding
Be quiet! Dark rock 4 cpu-koeler
Intel sold-state drive 660p series
acer nitro vg271u 1440p 144hz scherm

Het volgende heb ik gedaan om het probleem te proberen op te lossen:

Windows 2x opnieuw geinstalleerd en pc geformateerd
Windows updaten
Clean install Adrenaline GPU-software
Bios updaten
Intel sold-state drive 660p series drivers updaten
nieuwste CPU-chipset wil door een AMD bug niet installeren (0% stuck installprobleem)
High performance optie in windows aangezet
Ryzen Master en Adrenaline onderzoeken op onregelmatigheden in stroom/warmte CPU/GPU (ik vind geen onregelmatigheden)
windows RAMcheck (hij vindt geen problemen met mijn ram)
16 gig extra geheugen module gekocht
De geheugenmodules in verschillende slots uitgeprobeerd

Ik ben ten einde raad en twijfel over welk component er niet goed werkt. Ik heb er heel veel spijt van dat ik AMD-bang4bug heb gekocht of is AMD niet het probleem? Ik sta op het punt om de hele pc terug te sturen naar Azerty, maar kan hem nu vanwege het verplichte thuiswerken nu weer voorlopig niet missen.

Heel erg bedankt voor het lezen van dit topic. Ik hoop dat iemand mij kan helpen het probleem op te lossen. 8)7

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vitalityx0
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 02-07-2024
Ik gok je moederboard, ik snap sowieso niet waarom mensen allemaal die goedkope bordjes supporten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
ik heb het idee dat het aan mijn cpu koeler ligt, kan dat?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

vitalityx0 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 22:30:
Ik gok je moederboard, ik snap sowieso niet waarom mensen allemaal die goedkope bordjes supporten.
Vertel aub geen onzin joh.

@Squirtbird
RAM in bankje 2en4 vanaf cpu en xmp profiel op 3200 of hoger.
stabiele driver AMD Radeon Software Adrenalin 20.2.2 WHQL
chipsetdrivers updaten
koeler eens opnieuw monteren

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 02-04-2020 22:06 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
Hackus ontzettend bedankt voor de reactie, zodat ik weer wat aanwijzingen heb om op te volgen. Ik waardeer dit heel erg. Ik heb zojuist mijn stock cooler Wraith prism erop gezet ipv de dark rock 4. Dit heeft buiten een zachter geluid en mooie rgbverlichting geen resultaat opgeleverd.

Ook heb ik een 2x8gb 3000mhz modules erin gezet en in slot 2 en 4 vanaf de cpu gezet en de 1x 16gb 3200mhz (die in het derde slot zat) eruit gehaald. Bios profiel staat op XMP 3000mhz Helaas mag dit ook niet baten.

Ik download steeds trouw de nieuwste AMD radeon Software adenalin.

de nieuwe chipsetdrivers kan ik niet installeren/updaten, omdat AMD een 0% stuck bug heeft. AMD in de bocht.

Het is fijn om uit te sluiten dat het niet aan de cooler en ram ligt. Ik vermoed nu dat het misschien een voeding ding is?? Heb jij verder misschien nog ideeën?

[ Voor 6% gewijzigd door Squirtbird op 03-04-2020 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:44
Wat is de belasting van cpu en gpu en het geheugengebruik tijdens een stutter? Dit kan je meten met MSI Afterburner.

Al is een Pure Power(11?) 600w geen goede koop, een voeding veroorzaakt geen stutters.

Bijzonder dat de boxed koeler minder geluid maakt dan de Dark Rock 4. Daar gaat iets niet goed. Hoe is de cpu koeling ingesteld in het bios? Custom fanprofiel, DC, PWM, anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
als last krijgt van stutter, dan zie ik het volgende in het rood staan:

EDC CPU PEAK CURRENT LIMIT (100%!)

[ Voor 18% gewijzigd door Squirtbird op 03-04-2020 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-09 09:46
In mijn ervaring is er in dit soort gevallen dan iets mis met de chipset driver (niet geinstalleerd).
Als ik dan dit lees:
Squirtbird schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:56:
nieuwste CPU-chipset wil door een AMD bug niet installeren (0% stuck installprobleem)
Dan vermoed ik echt dat het daar aan ligt.
Probeer eens een oudere versie anders?

En kijk ook bij apparaatbeheer of je daar nog niet functionerende onderdelen ziet (geen uitroeptekens).
Verder misschien ook je CPU temperatuur uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
bedankt voor de tips. Als ik de versie hiervoor download, dan krijg ik de melding dat er een nieuwere is geinstalleerd. Ondanks de 0% stuck lijkt het erop dat de nieuwste chipsetdrivers dus toch zijn geinstalleerd. Met de temperaturen is niets mis.

Ik probeer nu uit te zoeken of EDC CPU PEAK CURRENT LIMIT (100%!) een oorzaak van het stutteren kan zijn (want die schiet naar rood 100% bij het stutteren) en te onderzoeken of ik hier iets aan kan doen. Ik begrijp dat het met het max voltage wat het moederbord kan hebben te maken heeft. Een voltageprobleem? Alles lijkt op een power delivery issue (door het moederbord) te lijken.

the problem with your GAMA engineering sample of Ryzen 7 3700X is that the speed stepping is different when it does those short bursts of different core turboing between short tasks for which Gigabyte has very very narrow tolerances for in the way that it assigns turboing for multiple cores. Gigabyte didn't include it in their BIOS-es because their motherboards weren't sent to reviewers on launch day and thus they didn't include speed steppings of these late and otherwise matured engineering Ryzen 7 3700X samples. It's a common mistake that Intel and certain motherboard have had with their Skylake 6000 series back in 2015.

[ Voor 166% gewijzigd door Squirtbird op 03-04-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Dan zou een bios update moeten helpen als ik het zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
:D dan moet die eerst uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat zijn de temperaturen ?
zeker dat de koeler goed gemonteerd zit ?
2.03.12.0657 is de laatste Chipset driver, maar je moet Windows 10 dan ook compleet geüpdatet hebben.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
alles geupdated.

Die stock cooler installeren was erg gemakkelijk. Ik weet vrijwel zeker dat die goed gemonteerd zit. Ik heb sterk het vermoeden dat het een voltage ding is. Al heb ik er nauwelijks verstand van.

cpu 42,5 graden
gpu 41 graden

[ Voor 23% gewijzigd door Squirtbird op 04-04-2020 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:07

Thomg

Aww yiss

Bedoel je dit?
Afbeeldingslocatie: https://i.snipboard.io/Q2sLwf.jpg

Wat is je current limit eigenlijk?

[ Voor 9% gewijzigd door Thomg op 04-04-2020 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
90 A, ik zie dat het veel lager dan jouwe is. Is dit misschien het probleem?

[ Voor 90% gewijzigd door Squirtbird op 04-04-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gman
Weird shit.
Misschien heb je auto overclock/booster aan staan die vreemd doet.

Temperaturen zijn zo goed maar kijk ook of het niet over de 75~80 graden gaat tijdens een game/belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:07

Thomg

Aww yiss

Squirtbird schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:59:
90 A, ik zie dat het veel lager dan jouwe is. Is dit misschien het probleem?
Nou, nee. 280A is meer gereserveerd voor high-end setjes.
Maar voor zover ik weet moet de EDC standaard rond de 150A zitten, dus die van jou is zeker wel te laag.
Dit kan je ophogen in de bios, dus zal ik eens even doen.
Wel vreemd dat dit standaard verkeerd staat ;w

Edit: De 90A is correct voor 65W TDP processoren, 140A is standaard voor 95W processoren. Waarom jij hier zoveel last van ondervind is wel vreemd.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 04-04-2020 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vesper64
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
90 is normaal voor een 3700x, check eens of je je energy plan op high performance hebt staan. Zo ja, zet deze eens op balanced en kijk dan of het probleem er dan nog steeds is (EDC). Eventueel in je powerplan de 'minumum processor state' aanpassen.

Ik zou overigens vooral doel stellen die chipsetdriver te installeren. Het schijnt te helpen als je geen netwerk verbinding hebt als je de installatie start.

[ Voor 24% gewijzigd door Vesper64 op 05-04-2020 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
Gman, dank voor je reactie, met temperaturen heeft het denk ik niets te maken. Als ik m'n pc de hele dag laat aanstaan en alleen browse en words gebruik dan gaat hij ook stutteren.

Vesper bedankt voor jouw tips. Ik had er al mee geëxperimenteerd, helaas zonder resultaat. De nieuwste chipset drivers zijn geïnstalleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10-09 23:22
@Squirtbird Welke windows versie (build nummer) heb jij? Ik ervaar dezelfde problemen maar alleen in specifieke games. Bij mij begint het ook pas na een half uur of langer, je zou eens Intelligent Standby List Cleaner kunnen proberen; deed bij mij wel iets, maar probleem niet volledig verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
@Niekjuh bedankt voor het reageren. Het lijkt erop dat we hetzelfde probleem hebben. Ik heb mijn windows geupdate naar versie 2004. Alle drivers zijn up-to-date. Ik ervaar de problemen ook bij specifieke games. Een simpele 8-bit game als hotline miami kan hem de pan uit stutteren/laggen, terwijl Forza Horizon 4 op de hoogste instellingen als een raket loopt. Een spel als Pubg gaat waardeloos. CSGO is niet meer speelbaar, maar Valorant loopt weer soepel. And so on.. Ik vermoed dat het met instellingen te maken heeft, maar ik heb mijn zoektocht gestaakt en me er maar bij neergelegd.. Ik speel dan alleen maar de spellen die wel lopen. Het frustrerende is ook dat ik steeds denk dat ik de oplossing heb gevonden, maar dat het dan toch weer terugkomt / erin sluipt. Ik hoop nog steeds op een driver update van GPU of chipsetdriver die wonderen gaat verrichten. Wel ruk met een pc van €1500,-. Over vier jaar wordt het geen AMD meer...

[ Voor 13% gewijzigd door Squirtbird op 23-06-2020 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekjuh
@Squirtbird Ik heb gisteren een clean install gedaan van windows versie 1909, een vriend van mij draait met nagenoeg dezelfde setup alles zonder problemen. Zal vanavond even testen of het nu wel goed is en dat hier terugkoppelen.

@Squirtbird Helaas niet opgelost, zelfde problemen nog. Vreemde is dat ik het bijv. met CoD in multiplayer niet heb maar in warzone wel...

[ Voor 23% gewijzigd door Niekjuh op 25-06-2020 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
Niekjuh schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:40:
@Squirtbird Ik heb gisteren een clean install gedaan van windows versie 1909, een vriend van mij draait met nagenoeg dezelfde setup alles zonder problemen. Zal vanavond even testen of het nu wel goed is en dat hier terugkoppelen.

@Squirtbird Helaas niet opgelost, zelfde problemen nog. Vreemde is dat ik het bijv. met CoD in multiplayer niet heb maar in warzone wel...
@Niekjuh Schiet mij maar lek. Mocht je er ooit achter komen, dan hoor ik het graag. Ik laat het je weten mocht ik toevallig tegen een oplossing aanlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 18:50

Nikeo

Jawelles

Ik snap niet dat je zo lang blijft doorploeteren met een pc die het niet goed doet. Er zijn talloze systemen gebouwd met exact jouw specs en die doen het wel goed. Je hebt ook al zo veel geprobeerd dat er niet zo veel overblijft en dat is een compliment want veel mensen openen topics hier en hebben nog niks gedaan. Maar je moet de situatie niet gewoon accepteren.

Er kan toch gewoon iets stuk zijn? Onderhand zijn er ook zo veel ryzen systemen op de markt dat je met vrienden of desnoods een winkel onderdelen een voor een kan uitwisselen zodat je het probleem tegenkomt? Dat kost misschien wat geld en tijd maar een auto gaat ook soms stuk en moet ook gerepareerd worden. Alles wijst imo op je moederbord als eerste verdachte.

Probeer de chipsetdrivers van je moederbord supportpagina eens ook al zijn die oud. Die horen wel te installeren. Eerst je oude verwijderen en windows geen tijdelijke drivers laten installeren.

[ Voor 8% gewijzigd door Nikeo op 29-06-2020 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:00
Niekjuh schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:40:

Welke videokaart heb je?

@Squirtbird Je zou eens bij een webshop een nieuw moederbord kunnen bestellen. Mocht het daar aan liggen: dan heb je het probleem gelijk te pakken. Heb je nog steeds dezelfde problemen dan kun je dat moederbord weer terugsturen.

Ik wil nog 1 ding met je delen, waar anderen nog niks over hebben gezegd en waar ik wel ervaring mee heb gehad: de 5700XT is een kaart die zelfs nu nog wel eens vreemde problemen kan veroorzaken. Ik had met mijn Ryzen build ook een 5700XT Red Devil en had veel last van micro stutters in games (niet in Windows, eerlijk gezegd). Ik werd er helemaal gek van, en naar alles gezocht. Ook zelfs een topic op Tweakers geopend. Het bleek dat mijn videokaart op een of andere manier structureel héél kort downclocked en dan weer naar normale clocks ging. Google maar eens op 5700XT en microstutters :) Sinds ik een 2070 Super heb loopt alles soepel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekjuh
@MitchellHearth Ik heb ook een 5700XT, net zoals topicstarter @Squirtbird

Overigens dit weekend weer wat getest, en ik heb het probleem niet gehad icm een andere monitor (75 hz freesync). Nu viel mij op dat mijn pc beduidend minder ram gebruikt met de 75hz monitor terwijl de resolutie van 3440*1440 hoger is dan mijn eigen scherm (2560*1440 bij 144hz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshnub
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:16
Bij mij stotterde het ook, ik heb toen Windows Game mode uit gezet in Windowns 10 en gaming mode in MSI Dragoncenter (dragoncenter ging blijkbaar zelf overclocken). Sindsdien loopt het stabiel en zonder stotteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RMark
  • Registratie: Augustus 2018
  • Nu online
Dit probleem heb ik ook gehad toen ik mijn nieuwe gpu had geïnstalleerd (rx 5700).
Had toen ook MSI Dragoncenter geïnstalleerd om het ledje van de kaart in te stellen. Het leek er, zoals hierboven, inderdaad op dat Dragoncenter zelf wat dingen in ging stellen. CPU clocks gingen niet meer omlaag bijvoorbeeld.

Toen Dragoncenter verwijderd en nergens meer last van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-09 19:57
Squirtbird schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 16:31:
[...]

@Niekjuh Schiet mij maar lek. Mocht je er ooit achter komen, dan hoor ik het graag. Ik laat het je weten mocht ik toevallig tegen een oplossing aanlopen.
Bij mij bleek het te maken te hebben met Windows 10 updates. Alles up2date, qua drivers (van je mobo) en dus Windows zelf? Heeft lang geduurd om op te lossen. AMD Ryzen, maar oudere generatie, met een RX580 GPU.

Edit: firmware dus ook relevant, gezien de foutmelding.

[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-06-2020 15:26 ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb dit één keer gehad bij een PC, en het was toen een gare USB hub in een monitor die constant door disconnect/reconnect ging.

De afzonderlijke componenten lijken allemaal prima, en ook AMD Videodrivers zijn al een flinke tijd stabiel.

Ik lees overigens dat 3-dimm geprobeerd is. Doe eens niet. Dual channel. Meervoud van twee ;)

Maar goed. Begin eens bij het begin. Kale software (geen gekke moederbord zooi), schone niet-MBR install (UEFI of bust in dit soort systemen, zorg dat CSM uit staat in de UEFI BIOS), en géén XMP/DOCP profiel maar "slechts" 2133MHz of whatever de default naar toe gaat.

Geen hardware behalve een basis muis, toetsenbord, en monitor, en kijk hoe het gaat. Ga daarna pas meer zaken toevoegen, totdat je de schuldige hebt! En zoals eerder al gemerkt: meten = weten. Check de CPU temps, GPU temps, en voltages terwijl je gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Squirtbird
Beste @Nikeo @Niekjuh @MitchellHearth @Freshnub @RMark @NiGeLaToR @Umbrah

Heel erg bedankt voor het actieve reageren. Ik ben blij dat er een soort 2e leven in het topic is gekomen. Hierdoor vind ik mogelijk aanknopingspunten om de prestaties van mijn computer te verbeteren. Ik ben het met je eens @Nikeo dat ik dit niet zo had moeten accepteren.. Ik heb tal van excuses waardoor ik er vrede mee heb, ik wil je er eigenlijk niet mee vermoeien: kneiter druk met 24/7 kinderen thuis tijdens corona, studie en thuiswerken enzo:S

@NiGeLaToR en @Umbrah Ik heb een hele clean install gedaan met alle mogelijke driverupdates/firmware updates. Geen irrelevante programma's geinstalleerd. Zo clean mogelijk.

@Nikeo: ik durf mn moederbord niet de schuld te geven:

Gaandeweg de tijd zijn er wel meerdere problemen opgelost. Geen stutter meer in windows bijvoorbeeld. Dit wijst er voor mij op dat er met software/driver updates dingen te verbeteren zijn, waardoor ik ervan overtuigd ben dat het geen hardwarefalen is.

Dat ik vele nieuwste games op de hoogste instellingen 1440p kan gamen kan gamen zonder stuttering en andere (grafisch simpelere) games wel haperen, wijst er voor mij ook op dat het iets met driverondersteuning te maken heeft..

@Niekjuh volgens mij werkt mn pc beter als ik niet 144hz, maar bijv 77hz game. ik kan het niet met zekerheid bevestigen.

@Freshnub en @RMark ik heb MSI dragoncenter momenteel niet geïnstalleerd. Misschien was dat wel de boosdoener en is dat reden waarom dingen misschien al een stuk zijn verbeterd. Wie zal het zeggen? Een pc lijkt wel net zo ingewikkeld als het menselijk lichaam :D...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitchellHearth
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:00
Squirtbird schreef op maandag 29 juni 2020 @ 16:57:
Beste @Nikeo @Niekjuh @MitchellHearth @Freshnub @RMark @NiGeLaToR @Umbrah

Heel erg bedankt voor het actieve reageren. Ik ben blij dat er een soort 2e leven in het topic is gekomen. Hierdoor vind ik mogelijk aanknopingspunten om de prestaties van mijn computer te verbeteren. Ik ben het met je eens @Nikeo dat ik dit niet zo had moeten accepteren.. Ik heb tal van excuses waardoor ik er vrede mee heb, ik wil je er eigenlijk niet mee vermoeien: kneiter druk met 24/7 kinderen thuis tijdens corona, studie en thuiswerken enzo:S

@NiGeLaToR en @Umbrah Ik heb een hele clean install gedaan met alle mogelijke driverupdates/firmware updates. Geen irrelevante programma's geinstalleerd. Zo clean mogelijk.

@Nikeo: ik durf mn moederbord niet de schuld te geven:

Gaandeweg de tijd zijn er wel meerdere problemen opgelost. Geen stutter meer in windows bijvoorbeeld. Dit wijst er voor mij op dat er met software/driver updates dingen te verbeteren zijn, waardoor ik ervan overtuigd ben dat het geen hardwarefalen is.

Dat ik vele nieuwste games op de hoogste instellingen 1440p kan gamen kan gamen zonder stuttering en andere (grafisch simpelere) games wel haperen, wijst er voor mij ook op dat het iets met driverondersteuning te maken heeft..

@Niekjuh volgens mij werkt mn pc beter als ik niet 144hz, maar bijv 77hz game. ik kan het niet met zekerheid bevestigen.

@Freshnub en @RMark ik heb MSI dragoncenter momenteel niet geïnstalleerd. Misschien was dat wel de boosdoener en is dat reden waarom dingen misschien al een stuk zijn verbeterd. Wie zal het zeggen? Een pc lijkt wel net zo ingewikkeld als het menselijk lichaam :D...
Als ik het zo lees vermoed ik toch dat het je kaart is :) je zou eens kunnen proberen om met DDU alle drivers te verwijderen en een Nvidia kaart er in te doen. Mits je daar zin in hebt uiteraard. Bij mij was het iig dag en nacht verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squirtbird
@MitchellHearth
MitchellHearth schreef op maandag 29 juni 2020 @ 19:28:
[...]

Als ik het zo lees vermoed ik toch dat het je kaart is :) je zou eens kunnen proberen om met DDU alle drivers te verwijderen en een Nvidia kaart er in te doen. Mits je daar zin in hebt uiteraard. Bij mij was het iig dag en nacht verschil.
:D .. Dat is het nu juist: de één denkt het moederbord, de ander de M2schijf , de ander de GPU, het geheugen ,de koeler, de voeding óf mn beeldscherm. Alles is al voorbij gekomen hahaha :D 8)7 8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
@Niekjuh heb jij ook dat je ventilator van je GPU of CPU als een gek te keer gaat wanneer je de stutter ervaart? Net bijv bij ori and the will of wisp (super vet spel, mag niet stutter) gaat mn computer helemaal tekeer. In tegen stelling tot bij andere zwaardere games... Ik heb nog nooit een pc gehad die zo kneiterhard gaat ventileren bij sommige games. Ik weet bijna zeker dat dit in verband houdt met de stutter, omdat ik dan na het gamen kort daarna ook stutter in windows ervaar..

Ik heb heb mn dark rock 4 al eens gewijzigd voor de stock cooler, maar dat maakte geen verschil.

temperaturen zijn overigens goed...

@Nikeo @MitchellHearth @Freshnub @RMark @Umbrah gaat er met deze aanwijzing misschien bij jullie een belletje rinkelen?

[ Voor 51% gewijzigd door Squirtbird op 30-06-2020 21:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:06

Umbrah

The Incredible MapMan

Ik heb geen ventilatoren op m'n GPU en CPU (RTX2080 + Threadripper 3960x hier), en die op m'n radiator heb ik van een fanprofile voorzien wat niet zo snel omhoog/omlaag gaat... wat je het beste kan doen is kijken wát er voor zorgt dat die reactie gebeurt. Is er een proces wat ineens veel GPU/CPU gebruikt? Wordt hij ineens érg heet? Doen de turbo clocks gek? Veel van m'n guildies (ik gebruik het niet, weinig zin in tencent spyware) hebben het gehad met discord de laatste tijd, dat de overlay dit veroorzaakte...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekjuh
Squirtbird schreef op dinsdag 30 juni 2020 @ 21:26:
@Niekjuh heb jij ook dat je ventilator van je GPU of CPU als een gek te keer gaat wanneer je de stutter ervaart? Net bijv bij ori and the will of wisp (super vet spel, mag niet stutter) gaat mn computer helemaal tekeer. In tegen stelling tot bij andere zwaardere games... Ik heb nog nooit een pc gehad die zo kneiterhard gaat ventileren bij sommige games. Ik weet bijna zeker dat dit in verband houdt met de stutter, omdat ik dan na het gamen kort daarna ook stutter in windows ervaar..

Ik heb heb mn dark rock 4 al eens gewijzigd voor de stock cooler, maar dat maakte geen verschil.

temperaturen zijn overigens goed...

@Nikeo @MitchellHearth @Freshnub @RMark @Umbrah gaat er met deze aanwijzing misschien bij jullie een belletje rinkelen?
Dat is heel erg AMD eigen, gewoon een fan profile in de bios instellen met een constant toerental tot 70 graden en daarna uprampen bijv.

Heb je overigens al eens Intelligent Standby List Cleaner geprobeerd, alle overlays uit (AMD Radeon Software) en ook windows game mode uit?
Ik moet zeggen dat ik momenteel alleen nog problemen in call of duty ervaar, ISLC heeft veel problemen voor mij opgelost.

Daarnaast ook aan te raden te gamen met bijv. GPU-z open en als je problemen ervaart op het tablad "sensors" kijken, je ziet daar allerlei temperaturen, gpu usage, memory usage, moet wel een indicatie geven wat het probleem is. Bij mij was dat de memory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squirtbird
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N65tG5F4OPzBmfGwqyd4JUc4g9U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/L5eCqqcPOwIHYBm6RadmEPkJ.jpg?f=fotoalbum_large

@Niekjuh ik heb jouw advies opgevolgd. GPU-z en standby list cleaner geinstalleerd. Windows gamemode uitgezet. Ik heb mn pc gemonitord gedurende een potje Ori and the Will of Wisp. Kan jij iets uit mijn metingen concluderen? Je ziet duidelijk wanneer ik aan het gamen ben (hoge waarden) en weer terug ben in windows.

[ Voor 6% gewijzigd door Squirtbird op 01-07-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekjuh
@Squirtbird Ik zie niks vreemds helaas....
Heb je intelligent standby list cleaner wel aangezet?
Wat zijn je max waardes geweest, als je op de waardes klikt dan kun je min, max en avg zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Squirtbird
@Niekjuh ik heb mogelijk een aanwijzing gevonden. Ik las op een amerikaans forum iemand met hetzelfde probleem. Die heeft het weten op te lossen door diavoorstelling wallpaper om te zetten naar default.. Mogelijk dat het steeds veranderen (vanaf mn externe hd) van de achtergrond (elke minuut) voor de stutter zorgt!!

added: net ori uitvoerig getest en voor het eerst 0,0 stutter. Ik denk dat ik met het uitzetten van de diavoorstelling wallpaper mijn probleem eindelijk heb opgelost! Misschien is het ook wel een logische verklaring dat sommige games wel/niet stutterde, omdat ze een ander 'soort modus in afspelen' hebben.

end slot: dit is de oplossing, slotje erop! :) iedereen super bedankt voor de hulp..

[ Voor 39% gewijzigd door Squirtbird op 03-07-2020 20:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekjuh
Goed om te horen dat het opgelost is!

Het blijft vreemd hoe dit zoveel verschillende oorzaken kan hebben, microstutter is dan ook wel een breed begrip...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 18:50

Nikeo

Jawelles

Mooi voor je! Ik zag net een ander topic waarin deze bizarre oorzaak ook voorbij kwam.
Pagina: 1