Airco - lengte koelleiding

Pagina: 1
Acties:
  • 21.490 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Aangezien ons huis zomers bijna altijd wel een sauna wordt, hebben we de wens om een airco (met buitenunit) aan te schaffen. Hopelijk worden de zomers dan wat beter vol te houden...

Nu is er afgelopen week een leverancier langs geweest en die heeft gekeken van hoe en wat.
Wij hebben onze wensen op tafel gelegd en zijn daarbij "all in" gegaan. Met andere woorden: de wens is er om vier slaapkamers en de woonkamer te voorzien van airco.

Aangezien plaatjes meer zeggen dan woorden, heb ik in een plaatje even aangegeven wat het voorstel is van de verkoper m.b.t. de koelleidingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lEWbH8gcAZT0gpymvFsxAgiS__A=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uC5iIxzSoPv6j8DJ8NwYM4mr.jpg?f=fotoalbum_small

Zoals je ziet, staat de buitenunit op de uitbouw naast slaapkamer 1.
De koelleiding naar slaapkamer 1 is simpel: Die loopt recht omhoog langs de muur en gaat op een gegevens naar binnen toe (rode lijn).
De koelleiding naar slaapkamer 2 wilt de verkoper via de licht blauwe lijn laten verlopen (dus via de muur omhoog, om de dakgoot heen, over het dak (weliswaar onder de dakpannen zodat ie uit het zicht is), over de nok van het huis en via de andere kant weer terug om dan via de voorkant van de woning naar binnen te komen.
De koelleiding voor slaapkamer 3 (tevens de lichtblauwe lijn) is het voorstel om ook deels over het dak te leggen en dan via de zijkant van het dakkapel naar binnen te komen.
De koelleiding voor slaapkamer 4 loopt hetzelfde als slaapkamer 2, behalve dat deze natuurlijk eerder naar binnen komt.
De koelleiding voor de woonkamer volgt de rode lijn. Deze gaat over de uitbouw, over de dakgoot, zakt een stukje en dan naar binnen.

Toen ik vroeg waarom slaapkamer 2 en 4 niet al eerder naar binnen gingen (de groene lijnen) en dit dan binnen af te werken met een koofje van 10x10 cm werd geadviseerd om dat niet te doen... Maar een echte rede kon hij niet geven...

Mij lijkt persoonlijk, hoe korter de route hoe efficiënter. Volgens de verkoper was dat toch wat lastiger en is een koelleiding via binnen meer werk (huh, je legt een kortere afstand af, je hoeft geen dakpannen te verwijderen en je hoeft minder betongaten te boren).
Met andere woorden: De verkoper heeft mij nog niet kunnen overtuigen waarom de koelleiding via het dak wordt geadviseerd.

Aankomende week komt er overigens nog een andere partij langs om advies te geven. En hopelijk volgt er ook nog een derde partij om advies te komen geven.

Zijn er toevallig hier ervaringsdeskundigen (zowel over het dak als binnenshuis)? En wat is jullie ervaring en advies?

Voor de kosten maakt het overigens niks uit. Koelleidingen zijn inbegrepen bij de prijs en worden niet (achteraf) nog per strekkende meter verrekend. Ik betaal dus dezelfde prijs voor beide opties (anders was dat wellicht nog een verkoop argument geweest om meer meters te verkopen). Ik laat verder ook de totale kosten van dit systeem achterwege, omdat het niet uit financieel oogpunt is. Mocht er overigens iemand behoefte hebben aan de prijs, pm me maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
- Kortere routes zijn inderdaad slimmer denk ik. Systemen hebben ook een maximum leidinglengte. Regelmatig is dat 10 meter tussen binnen en buitenunit. Ik heb zelf een aantal jaren geleden ook plannen gemaakt voor route van 15 meter maar uiteindelijk toch een andere route gekozen die korter was (9 meter).
- Bij de blauwe routes voor kamer 2 en 4, hoe doe je dan de condenswaterafvoer? Of ga je daar pompjes inzetten om het condenswater van de binnenunit omhoog te krijgen en af te voeren?

[ Voor 18% gewijzigd door masaman op 03-04-2020 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@masaman Binnendoor is de afstand +/- 9 meter, als ze over het dak heen gaan is het bijna het dubbele... Plus dat de koelleiding onder donkere dakpannen (trekt een hoop warmte aan) liggen. Maar wellicht dat ten behoeve van onderhoud / lekkage dit makkelijker is voor ze (ga er natuurlijk niet van uit, maar een scheurtje / breuk in een leiding kan natuurlijk voorkomen).

Goede opmerking overigens over de condenswaterafvoer. Hier had ik nog niet bij stil gestaan... Zal dit eens navragen bij de partij die is langs geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:51
Aircotopics horen in witgoed, tikje WVB >>> WG

De a/c leidingen (aanvoer/retour/kabel vanaf buitenunit) is nooit zo spannend, het is de condensleiding die vaak problemen kan geven en het liefste wil je een systeem zonder condenspompjes als het even kan, vooral als je 's nachts de a/c aan wil laten. Een a/c produceert echt bakken met water op een warme, vochtige dag, onderschat het niet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Señor Sjon schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:32:
[mbr]Aircotopics horen in witgoed, tikje WVB >>> WG[/]
De a/c leidingen (aanvoer/retour/kabel vanaf buitenunit) is nooit zo spannend
Maar lengte van die leiding (en daar begint de TS hier over) is echt beperkt in de specificatie (max 10 meter of 15 meter). Lijkt mij toch handig om iets aan te laten leggen dat past bij wat de fabrikant heeft gespecificeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
In zo'n systeem zou ik eerder een multisplit (VRF) pakken. Een normale a/c is vaak minimaal 2,5 kW, terwijl je met 1,5kW vaak al meer dan zat hebt voor een slaapkamer. Bijkomend voordeel is dat je ze vaak met een soort a/c switch aan kan sluiten en zo warmte en koude tegelijk kan gebruiken. Heb alleen geen idee wat het kost, maat met 4 a/c's wellicht een goed plan. Heb thuis drie losse en dat is ook geen topper qua uitstraling in buitenunits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:22

JdM

Humbled

masaman schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 15:39:
[...]

Maar lengte van die leiding (en daar begint de TS hier over) is echt beperkt in de specificatie (max 10 meter of 15 meter). Lijkt mij toch handig om iets aan te laten leggen dat past bij wat de fabrikant heeft gespecificeerd.
Ik zie de TS niets zeggen over beperkingen in de specificatie tav de lengte van de leidingen.
Verder:
Hier in het bedrijfspand lopen koelleidingen van de ene zijde van het gebouw waar de buitenunit staat naar de andere kant, dat zal grof geschat een meter of 23 aan leiding zijn tot aan de verste plafondunit. Dat lijkt me prima te werken?
Condensafvoer is inderdaad de lastigste, hier het geluk dat het in een bedrijfspand allemaal wat makkelijker weg te werken is. In huis kan het wel, maar het moet wel gepland en overdacht worden.

Een installateur die een advies geeft, maar eigenlijk niet goed weet te onderbouwen zou ik overigens de opdracht niet snel geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Señor Sjon Excuus, wist niet dat het bij WG thuis hoorde :+ Thanks voor het verplaatsen

Het voorstel is inderdaad een multi split buitenunit (met koel 8,5 kw en warm 9,4 kw) waar alle vijf de binnenunits op worden aangesloten en separaat van elkaar bedient kunnen worden.
Voor de binnenunits is het voorstel 3x 2,1kw koel en 2,3 kw warm (voor slaapkamer 2, 3 en 4), 1x een binnenunit van 2,5 kw koel en 3,2 kw warm (voor slaapkamer 1) en een binnenunit van 4,2 kw koel en 5,4 kw warm (voor de woonkamer). Cumulatief kunnen de 5 airco's niet tegelijkertijd op vol vermogen aan, maar die kans is nihil. Vandaar dat de buitenunit iets minder vermogen heeft dan het max van de vijf binnenunits.

@masaman Exacte specs zijn nog niet gedeeld, alleen het merk (LG). Dus geen idee wat de leverancier voorschrijft aan max. koelleiding lengte.

@JdM Denk niet dat je de airco van een bedrijfspand moet vergelijken met wat ik thuis wil hebben. Denk dat de airco unit van een bedrijfspand een veelvoud kost van de prijs die ze mij hebben afgegeven. Daarnaast heb je vaak in bedrijfspanden toch een soort van systeemplafond, waarachter je een hoop zaken weg kan werken.

Aankomende week komt er nog een 2e (en hopelijk 3e) partij langs om advies en een offerte af te geven. En eventueel bel ik er nog een paar op om langs te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom niet? Zoveel verschil zit er niet in. Zelf heb ik extreem gelet op het geluid van de binnenunits, vooral op de slaapkamers. Zelf heb ii 2 Daikins en een nieuwere Mitsubishi. Op de laagste stand makkelijk bij te slapen en een lekker koele kamer.

[ Voor 31% gewijzigd door Señor Sjon op 04-04-2020 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Het geluid van de binnenunit is stil, de leverancier heeft er eentje in z;n bus geïnstalleerd als demo model.
Doen ze op zich wel grappig, paar verschillende units er in, zodat je kan horen hoeveel geluid ze produceren en welke luchtstroom er uit komt.

Op maximale stand was het nog vrij stil (in hoeverre je dat natuurlijk kan beoordelen met omgevingsgeluiden om je heen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-09 19:30

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Heb je nog terugkoppeling op je leidingwerk gekregen van de installateur? Ik ben zelf een plan aan het maken om een 3-split systeem met leidingen door een koof aan te leggen. Vraag me nu alleen af hoe ik de leidingen van de binnenunits ga wegwerken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
@Edmin De leverancier die is langs geweest houdt voet bij stuk. Echter zijn er inmiddels ook nog 3 andere partijen langs geweest, waarbij één partij aangeeft om dit via "mijn voorstel" te doen (dus de koelleiding via slaapkamer 1. Afwerken in een koof kan, maar de koelleiding wordt in een siergoot weggewerkt).
De andere twee partijen gaven aan om kamer 2 helemaal niet van airco te voorzien. De kamer ligt op het noord oosten (dus alleen 's morgens zon) en de koude lucht van zolder zakt, waardoor de temperatuur in deze kamer naar alle waarschijnlijkheid ook wel zal zakken. Nee, niet zo koel / koud als dat er wel airco hangt, maar meer dan voldoende om het aangenaam te hebben. Eventueel een jaartje aankijken en dan volgend jaar nog een single unit erbij plaatsen, mocht blijken dat het nodig is.

Overigens kan er wat mij betreft een slotje op dit topic, want ik ben verder gegaan in Het grote airconditioning topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

BastaRhymez schreef op donderdag 16 april 2020 @ 09:54:
Overigens kan er wat mij betreft een slotje op dit topic, want ik ben verder gegaan in Het grote airconditioning topic
OK, houdt het wel zo overzichtelijk :Y

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.