Nieuwe desktop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaande vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Er is ook een speciaal topic over het configureren van een desktop. Het "Geschikte Onderdelen Kiezen" topic vind je hier: [Guide] Geschikte Onderdelen Kiezen

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Vertel ons wat je wil gaan doen met je nieuwe systeem. Welke software ga je gebruiken? Wil je gaan gamen? Videobewerken? Of gewoon huis tuin en keuken surfen en mailen?
Algemeen gebruik. Ik speel al een hele tijd geen spelletjes meer. Wil wel graag een graka vanwege de HW acceleration. Foto's filmpjes opslaan/berwerken, internetten, af en toe wat typen of uitrekenen.
Mijn huidige desktop stamt uit 2008 (inmiddels wel SSD, RAM, HD geupgraded). Dus het zou zo maar kunnen dat deze ook weer een hele tijd meegaat.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Heb je een absolute maximumprijs? In- of exclusief verzendkosten, assemblage en dergelijke Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
Ik kom rond 850 uit dat is prima. Iets meer maakt niet zoveel uit, minder is ook prima.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Wees specifiek en noem merk en model
Heb net een nieuw scherm gekocht. AOC 2650x1440 uit de BBG.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zijn twee videokaarten en drie voedingen wel genoeg? 16 SSD's in RAID-5? Vertel ons meer over het systeem van je dromen.
Zie lijstje.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Naar welk merk gaat je voorkeur uit? Kun je vertellen waarom? Sta je open voor andere merken? Zet hier neer wat je zelf al hebt gevonden.
Nvidia graka vanwege CUDA. Wellicht dat ik daar weer een keer iets mee ga doen. Zou ook graag gebruik willen maken van HW acceleratie indien ondersteun. Heb het idee dat NVidia dit over het algemeen beter doet.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Denk aan grootte, het te verwachten geluidsniveau, energieverbruik. Hoe meer informatie je geeft, hoe beter we je kunnen helpen.
Compact, niet te opvallend en stil.

Ga je overklokken?
Ga je voor de maximum prestaties van je nieuwe systeem of ben je tevreden met de standaard instellingen?
Nee

Wat verwacht je van ons?
De laatste en eigenlijk belangrijkste vraag: Vertel hoe we je kunnen helpen met het maken van je keuze. Wil je het nieuwste/snelste/beste/mooiste systeem dat je je maar kunt wensen binnen je budget, of speelt geld geen rol? Wil je weten of/hoe je je build moet aanpassen om aan de gewenste doelen te kunnen voldoen? Of wil je de kosten gewoon zoveel mogelijk terugbrengen en zo veel mogelijk bang-for-buck krijgen?

Is er iets dat beter kan of niet gaat werken zo? Is een processor koeler aan te bevelen? Zou dit ook als M-ITX kunnen zonder al te grote problemen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 174,-€ 174,-
1MoederbordenASRock B450M Pro4€ 78,90€ 78,90
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 186,76€ 186,76
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 92,90€ 92,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 84,43€ 84,43
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT BLS2K8G4D32AESBK€ 90,75€ 90,75
1Voedingenbe quiet! Pure Power 11 400W CM€ 60,91€ 60,91
1Solid state drivesCrucial P1 500GB€ 77,36€ 77,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 846,01

Beste antwoord (via GrowMyHair op 15-04-2020 13:41)

• Jotyjo
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10-08 21:51
GrowMyHair schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:01:
[...]

Bedankt voor je advies. Ik was niet echt van plan om spelletjes te gaan spelen. Misschien een keer een race spelletje ofzo, maar dacht dat dat op de 1650 ook nog wel zou kunnen. Heb trouwens een 60Hz monitor gekocht, dus sneller dan dat hoeft ie sowieso niet (AOC Q2790PQU/BT).

[...]

Bedankt voor je feedback! Ik was niet echt van plan spelletjes te gaan spelen. Misschien een keer een race spelletje ofzo, maar echt een gamer ben ik zeker niet. Zoals ik al zei, heb ik al een hele tijd geen computer spelletjes meer gespeeld. Heb ook een 60Hz scherm (AOC Q2790PQU/BT) dat niet uitblinkt voor gebruik in games. Heb het scherm vooral gekocht om op thuis te werken. Mijn 12 jaar oude scherm was wel aan vervanging toe.

Doel van deze PC was meer algemeen gebruik en wat foto's en video's bewerken. Bij dat gebruik merk ik dat mn huidige PC (C2Q Q9400, 8GB) vervelend traag is. Vandaar ook de 4TB HD, daar kan ik dan mooi de foto collectie op opslaan. Aan 1TB zou ik niet genoeg hebben.
De keuze voor de 1650 was vooral, omdat ik graag een recente NVidia kaart wilde hebben vanwege de vaak betere HW acceleratie en mogelijkheid berekeningen met CUDA te doen. Daar heb ik in het verleden wel baat bij gehad. Dacht dat deze kaart eigenlijk al behoorlijk overkill zou zijn (duurder dan de processor). Maar als dat niet is, overweeg ik ook best een 1660. Het budget kan omhoog tot wat nodig is, maar dacht dat dit voldoende was. En denk eigenlijk dat ik extra geld beter in de processor zou kunnen steken, maar denk ook dat de huidige processor mijn gebruik meer dan prima aan kan. Mocht ik tzt toch een RTX 2080 ofzo nodig hebben, dan koop ik dan wel de moderne versie daarvan.

Is de door jou gekozen 450W voeding te prefereren boven de 400W die ik gekozen had?

De behuizing had ik gekozen vanwege stil, onopvallend uiterlijk, geen window, cardreader en een externe bay achter een deurtje om eventueel een ODD of extra poorten te monteren. Ik twijfel of de matige koel prestaties niet juist extra geluid op gaan leveren. De Fractal Design Node 304 Wit vind ik ook mooi, maar zonder cardreader of externe bay en ITX leek me minder praktisch.
Ik zou dan je eerste build dan nemen met deze SSD: pricewatch: PNY XLR8 CS3030 500GB. Deze SSD is TLC in plaats van GLC waarbij TLC net wat beter gevonden wordt. Daarnaast is deze ook sneller. De behuizing die je gekozen hebt, is ook goed. Deze is zelfs beter dan degene die ik had aangeraden. Ik dacht dat je budget 800 euro was in plaats van 850 euro. Als laatste zou ik een 1660 Super aanraden in plaats van een 1660: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G

Houd er ook rekening mee dat het beeld wat wazig is als je 1080p op een 1440p monitor speelt. Maar als je van plan bent om af en toe te gamen, is dat niet erg.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jotyjo
Ik heb wat dingen aan je wenslijst aangepast:

-Andere videokaart. De 1660 Super is een stuk beter dan de 1650 Super en het past in je budget.
-Andere SSD. Ik zou een 1tb SSD aanraden. Heb je zoveel opslag nodig dat je voor een 4tb HDD bent gegaan?
-Andere voeding. Een 450W voeding is ook voldoende voor je build.

EDIT: Je kan voor een Mini-ITX build gaan, maar houd er wel rekening mee dat dit over het algemeen een stuk duurder is dan een (M)-ATX build.

Ik zou als ik jou was door sparen voor een betere pc gezien je 1440p 144hz monitor. Hiervoor is een 1660 Super niet voldoende. Dan zit je al te kijken bij een RX 5700 (XT). Ik ga ervan uit dat je op 144hz en 1440p wilt gamen gezien de keuze voor je monitor.

1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G€ 253,-€ 253,-
1BehuizingenCooler Master NR400 (without ODD)€ 57,-€ 57,-
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 89,-€ 89,-
1VoedingenCooler Master MWE Bronze 450W V2€ 46,95€ 46,95
1Solid state drivesCrucial P1 1TB€ 114,61€ 114,61
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
Jotyjo schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:06:

-Andere videokaart. De 1660 Super is een stuk beter dan de 1650 Super en het past in je budget.
-Andere SSD. Ik zou een 1tb SSD aanraden. Heb je zoveel opslag nodig dat je voor een 4tb HDD bent gegaan?

EDIT: Je kan voor een Mini-ITX build gaan, maar houd er wel rekening mee dat dit over het algemeen een stuk duurder is dan een (M)-ATX build.

Ik zou als ik jou was door sparen voor een betere pc gezien je 1440p 144hz monitor. Hiervoor is een 1660 Super niet voldoende. Dan zit je al te kijken bij een RX 5700 (XT). Ik ga ervan uit dat je op 144hz en 1440p wilt gamen gezien de keuze voor je monitor.

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,46
Bedankt voor je advies. Ik was niet echt van plan om spelletjes te gaan spelen. Misschien een keer een race spelletje ofzo, maar dacht dat dat op de 1650 ook nog wel zou kunnen. Heb trouwens een 60Hz monitor gekocht, dus sneller dan dat hoeft ie sowieso niet (AOC Q2790PQU/BT).
Jotyjo schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:06:

Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 813,46
Bedankt voor je feedback! Ik was niet echt van plan spelletjes te gaan spelen. Misschien een keer een race spelletje ofzo, maar echt een gamer ben ik zeker niet. Zoals ik al zei, heb ik al een hele tijd geen computer spelletjes meer gespeeld. Heb ook een 60Hz scherm (AOC Q2790PQU/BT) dat niet uitblinkt voor gebruik in games. Heb het scherm vooral gekocht om op thuis te werken. Mijn 12 jaar oude scherm was wel aan vervanging toe.

Doel van deze PC was meer algemeen gebruik en wat foto's en video's bewerken. Bij dat gebruik merk ik dat mn huidige PC (C2Q Q9400, 8GB) vervelend traag is. Vandaar ook de 4TB HD, daar kan ik dan mooi de foto collectie op opslaan. Aan 1TB zou ik niet genoeg hebben.
De keuze voor de 1650 was vooral, omdat ik graag een recente NVidia kaart wilde hebben vanwege de vaak betere HW acceleratie en mogelijkheid berekeningen met CUDA te doen. Daar heb ik in het verleden wel baat bij gehad. Dacht dat deze kaart eigenlijk al behoorlijk overkill zou zijn (duurder dan de processor). Maar als dat niet is, overweeg ik ook best een 1660. Het budget kan omhoog tot wat nodig is, maar dacht dat dit voldoende was. En denk eigenlijk dat ik extra geld beter in de processor zou kunnen steken, maar denk ook dat de huidige processor mijn gebruik meer dan prima aan kan. Mocht ik tzt toch een RTX 2080 ofzo nodig hebben, dan koop ik dan wel de moderne versie daarvan.

Is de door jou gekozen 450W voeding te prefereren boven de 400W die ik gekozen had?

De behuizing had ik gekozen vanwege stil, onopvallend uiterlijk, geen window, cardreader en een externe bay achter een deurtje om eventueel een ODD of extra poorten te monteren. Ik twijfel of de matige koel prestaties niet juist extra geluid op gaan leveren. De Fractal Design Node 304 Wit vind ik ook mooi, maar zonder cardreader of externe bay en ITX leek me minder praktisch.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jotyjo
GrowMyHair schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:01:
[...]

[...]

Ik zou dan je eerste build dan nemen met deze SSD: pricewatch: PNY XLR8 CS3030 500GB. Deze SSD is TLC in plaats van GLC waarbij TLC net wat beter gevonden wordt. Daarnaast is deze ook sneller. De behuizing die je gekozen hebt, is ook goed. Deze is zelfs beter dan degene die ik had aangeraden. Ik dacht dat je budget 800 euro was in plaats van 850 euro. Als laatste zou ik een 1660 Super aanraden in plaats van een 1660: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1660 Super OC 6G

Houd er ook rekening mee dat het beeld wat wazig is als je 1080p op een 1440p monitor speelt. Maar als je van plan bent om af en toe te gamen, is dat niet erg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GrowMyHair
  • Niet online
Bedankt voor je hulp! Hij is inmiddels besteld met wat kleine aanpassingen vanwege onder andere beschikbaarheid van onderdelen. De koeler heb ik achteraf besteld, omdat de stock koeler wat teveel geluid maakte. Met de nieuwe koeler is de PC wel hoorbaar, maar een stuk minder dan met stock.

De PC is trouwens erg snel. Opstarten, office en internet gaat natuurlijk supersnel. Maar ook RAW foto ontwikkelen en bewerken in GIMP gaat heel soepel. Volgens de MATLAB 2020a bench komt mijn PC ook vrij aardig mee met andere workstations.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vp07nBdKwE6y9lKUDiYeZVbwhk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BzNffZB82UEZV3Y4jlVfaSzK.jpg?f=fotoalbum_large

1ProcessorsAMD Ryzen 5 3600 Boxed€ 175,-€ 175,-
1VideokaartenGigabyte GeForce GTX 1650 Super Windforce OC 4G€ 187,90€ 187,90
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (64MB cache, 5400rpm), 4TB€ 93,90€ 93,90
1BehuizingenCooler Master Silencio S400€ 79,90€ 79,90
1MonitorenAOC Q2790PQU/BT Zwart€ 289,-€ 289,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition€ 29,80€ 29,80
1Geheugen internCrucial Ballistix Sport LT Ballistix BLS2K8G4D30AESBK€ 86,99€ 86,99
1VoedingenBitFenix Whisper BWG450M€ 77,42€ 77,42
1Solid state drivesIntel 660p 512GB€ 76,50€ 76,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.175,31