traviandusNet zoals er een stel mensen flink hebben zitten zwoegen om een goed ontwerp van een vliegtuigvleugel op papier te krijgen is er over de vleugel van een vogel goed nagedacht. Als je zo'n vleugel goed bestudeert moet je gewoon toegeven dat ie beter in elkaar zit dan 'onze' vliegtuigvleugel.
O ja? De maximumsnelheid van een vogel is ongeveer 300 km/u. De maximumsnelheid van een door mensen ontwikkeld vliegtuig ligt in de buurt van de mach 10, ongeveer 10000 km/u, en dus toch zeker een factor 30 hoger dan die van een vogel. Een vogel met mach 10 wordt onmiddelijk een vogelpasteitje... Wat is er hier nou beter?
De vogelvleugel is alleen maar beter omdat deze toepasbaar is binnen een levend wezen. Voor praktische toepassingen is de vliegtuigvleugel toch echt beter...
Complexiteit is trouwens ook geen bewijs van design. Denk maar eens aan de patronen van golven op het water. Die worden toch echt gemaakt door iets heel simpels als de wind... Of geloof jij dat er een god ergens golfjes zit te tekenen?

Wat ik toch wel opvallend vind is hoe het woord evolutie vaak wordt gebruikt:
De evolutie van een Operating System.
De evolutie van het oog.
De evolutie van het internet.
Het verschil is volgens de evolutie-theorie dan dat er in de eerste en derde vorm intelligentie aan te pas komt en de middelste vorm is ontwikkeld door stom toeval.
Je hebt volkomen gelijk, de nederlandse taal gebruikt het woord "evolutie" voor dingen waar de biologische term "evolutie" zeker niet op slaat.
En toch wordt het woord toch steeds zo gebruikt: "Het dier heeft een vleugel ontwikkeld.". Net alsof die aanpassing van dat dier een intelligente actie was. Ik hoop dat je me een beetje begrijpt, ik kan het niet zo goed omschrijven.
Misschien helpen deze quotes uit deze topic:
Bouwplan: daar is over nagedacht. Verkeerde term?
Wat zij bedoelt is dat de struktuur van een vleugel heel erg lijkt op die van een poot, dat de verandering van poot naar vleugel alleen te maken heeft met de verandering in de verhouding van groottes tussen verschillende onderdelen. Dit gaat dus niet over design. Als jij je aan de keuze voor het woord bouwplan ergert, ga gerust je gang...
Een walvis kan niets "maken".
Wat bedoelt wordt is dat: Een walvis die toevallig iets "vinachtigere" poten heeft dan zijn soortgenoten, een selectievoordeel heeft tov zijn soortgenoten, waardoor hij meer prooien vangt en dus zijn reproductieve succes hoger zal liggen, waardoor het gen voor vinachtigere poten door de populatie verspreid wordt.
Heb je enig idee hoe vermoeiend het is om dat iedere keer te tiepen?????
Vandaar dat evolutiebiologen het vaak in deze gepopulariseerde spreekwijze over evolutionaire veranderingen hebben. Vanaf nu zal ik dat zelf ook doen, anders gaat mn muisarm zeuren

affijn, dit is geen schepping vs evolutie topic
Nu wel ondertussen... maar dat geeft niet, ga gerust door
De vraag van de topicmaker is tenslotte toch al beantwoord, en wat mij betreft mag dit nog wel ff open blijven. 't is tenslotte lang geleden dat we een goede evolutiediscussie hier hadden...