Het is weer eens tijd voor een leuke discussie over evolutie en abiogenese (het ontstaan van leven uit levensloze materie). Daarom dit topic, en omdat er genoeg topics zijn geweest waarin diepgang bijna verboden leek te zijn, probeer ik de discussie een beetje een lijn te geven.
---------------------------------------------
In de evolutie van leven zijn een aantal stadia te onderscheiden.
1. het ontstaan van organische verbindingen uit anorganische verbindingen
2. het ontstaan van een zelfreplicerend molecuul uit de bij 1 gevormde verbindingen
3. functietoevoeging aan dit molecuul, waardoor het onafhankelijker wordt van de buitenwereld. Hierbij moet je denken aan het vormen van een beschermend membraan, enzovoorts.
4. het ontstaan van een eerste, zeer primitieve, cel uit de moleculen van 3
5. het geleidelijk evolueren van deze cel naar meer moderne prokaryote cellen
6. het ontstaan van eencellige eukaryoten uit deze cellen.
7. het ontstaan van meercellige organismen uit de eencellige eukaryoot
8. het ontstaan van de soorten zoals we ze nu hebben, uit de organismen van 7
1 tot en met 4 vallen onder abiogenese, 5 tot en met 8 onder evolutie.
Als al deze stappen kunnen verlopen, is het verhaal compleet en is er geen creatie nodig. Sommigen hier op W&L zeggen dat die wel nodig is. Daarom zou ik jullie willen vragen welke van deze stappen niet kan (kunnen) verlopen en waarom niet. Dit om de discussie naar een iets hoger niveau te tillen dan "het kan niet want het is onzin en toeval bestaat niet en God bestaat dus het is zo". Want van dat soort topics hebben we er wel genoeg gehad...
Ook zou ik de mods willen vragen om off-topic posts hier te verwijderen.
---------------------------------------------
In de evolutie van leven zijn een aantal stadia te onderscheiden.
1. het ontstaan van organische verbindingen uit anorganische verbindingen
2. het ontstaan van een zelfreplicerend molecuul uit de bij 1 gevormde verbindingen
3. functietoevoeging aan dit molecuul, waardoor het onafhankelijker wordt van de buitenwereld. Hierbij moet je denken aan het vormen van een beschermend membraan, enzovoorts.
4. het ontstaan van een eerste, zeer primitieve, cel uit de moleculen van 3
5. het geleidelijk evolueren van deze cel naar meer moderne prokaryote cellen
6. het ontstaan van eencellige eukaryoten uit deze cellen.
7. het ontstaan van meercellige organismen uit de eencellige eukaryoot
8. het ontstaan van de soorten zoals we ze nu hebben, uit de organismen van 7
1 tot en met 4 vallen onder abiogenese, 5 tot en met 8 onder evolutie.
Als al deze stappen kunnen verlopen, is het verhaal compleet en is er geen creatie nodig. Sommigen hier op W&L zeggen dat die wel nodig is. Daarom zou ik jullie willen vragen welke van deze stappen niet kan (kunnen) verlopen en waarom niet. Dit om de discussie naar een iets hoger niveau te tillen dan "het kan niet want het is onzin en toeval bestaat niet en God bestaat dus het is zo". Want van dat soort topics hebben we er wel genoeg gehad...
Ook zou ik de mods willen vragen om off-topic posts hier te verwijderen.