beste MultiRoom audio systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01-02 09:08
Mijn vraag
Beste Tweakers leden,

Graag zou ik jullie advies willen omtrent een multiroom audio systeem voor bij mij in huis.

Ik zou graag in mijn woonkamer op de tv een goed systeem willen aansluiten (Soundbar?)
Daarnaast zou ik een boxje willen aansluiten in de keuken die verbonden zou kunnen worden als ik muziek afspeel. (dat zou betekenen dat er in de woonkamer en keuken dezelfde muziek afgespeeld wordt.) Stel dat ik zou koken en muziek wil afspelen, en mijn vriendin serie wilt kijken in de woonkamer dan zou dat ook moeten gaan. Het liefst via de app.

Ik vind het belangrijk dat er geen kabels in mijn huis lopen (ik heb overal UTP aansluitingen zitten).
Dat er geen afstandsbediening bij komt.
dat er geen vertraging zit tussen de diverse boxjes.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik: android telefoon
vrouw: Apple telefoon

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
Sonos beam heeft een mooie systeem maar het geluid vond ik destijds tegenvallen.

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is en dat jullie mij op weg kunnen helpen:)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yokidrink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-09 15:06
Ik weet niet wat je budget is maar naast sonos heb je ook HEOS (gebruik ik zelf) en bluesound.
Je moet gewoon even kijken welke functionaliteit voor jezelf belangrijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper1975
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11-09 15:29
Ik zou zelf het voor soos gaan. Door de samenwerking met Ikea is uitbreiden relatief goedkoop. Vind je de beam kwalitatief niet goed genoeg dan kun je voor een amp gaan met eigen passieve speakers. Maar pas op is wel verslavend;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Yokidrink schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:18:
Ik weet niet wat je budget is maar naast sonos heb je ook HEOS (gebruik ik zelf) en bluesound.
Je moet gewoon even kijken welke functionaliteit voor jezelf belangrijk is.
Dankjewel. HEOS heb ik inderdaad gelezen.
Welk type heb jij? en heb jij inmiddels al uitgebreid.

Ook ben ik benieuwd naar jou ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Jasper1975 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:53:
Ik zou zelf het voor soos gaan. Door de samenwerking met Ikea is uitbreiden relatief goedkoop. Vind je de beam kwalitatief niet goed genoeg dan kun je voor een amp gaan met eigen passieve speakers. Maar pas op is wel verslavend;-)
Klopt, heb de SONOS ook beluisterd. qua app en gebruiksvriendelijkheid lees ik veel positieve verhalen. qua geluid vond ik het persoonlijk iets minder.

Het zal inderdaad verslavend zijn. en uitbreiden kan natuurlijk als het budget het toelaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokidrink
Floss010 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 15:39:
[...]

Dankjewel. HEOS heb ik inderdaad gelezen.
Welk type heb jij? en heb jij inmiddels al uitgebreid.

Ook ben ik benieuwd naar jou ervaring.
ik heb zelf 3 heos 5 door het huis maar ik gebruik tegenwoordig niet meer de zone functie aangezien ik alles aanstuur met Roon. zonder roon kun je met de heos app prima zones instellen en streamen via alle gebruikelijke diensten zoals tidal, qobuz etc. ik vind zelf de audio kwaliteit beter dan Sonos maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 18:33
Denk dat er een aantal interessanten zijn!

Sonos
Denon Home
BlueSound
Bowers & Willins Formation
Naim MuSo
Harman Kardon Citation
Yamaha Musiccast
Kef LS50W/LSX
Dali Wireless

Sonos heel fijn in gebruik maar geluidskwaliteit vind ik iets minder, Bowers & Wilkins Formation goed geluid en goed concept, maar app/integratie laat wat te wensen over (al schijnen ze daar aan het werk te zijn), Naim Muso ook goede geluidskwaliteit en goede aansluitmogelijkheden

Zou denk goed zijn om alles eens te onderzoeken en te kijken wat voor jou de belangrijkste eigenschappen zijn :)

[ Voor 5% gewijzigd door B.A.L. op 07-04-2020 07:33 . Reden: Dali added ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Yokidrink schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:15:
[...]

ik heb zelf 3 heos 5 door het huis maar ik gebruik tegenwoordig niet meer de zone functie aangezien ik alles aanstuur met Roon. zonder roon kun je met de heos app prima zones instellen en streamen via alle gebruikelijke diensten zoals tidal, qobuz etc. ik vind zelf de audio kwaliteit beter dan Sonos maar dat is natuurlijk een persoonlijke voorkeur.
MIjn voorkeur gaat uit naar HEOS. SONOS vond ik persoonlijk qua geluid ook niet zo fijn.
Ik las alleen dat HEOS, haar producten uit de markt gehaald heeft en dat DENON verder gaat. Er zijn nog wel een aantal producten te koop, alleen ben ik bang dat deze op termijn uitverkocht raken. Waardoor ik op termijn mijn set niet kan uitbreiden. Ik ben nog in dubio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
B.A.L. schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:29:

Sonos
Denon HEOS
BlueSound
Naim MuSo
Harman Kardon Citation

Sonos heel fijn in gebruik maar geluidskwaliteit vind ik iets minder, Bowers & Wilkins Formation goed geluid en goed concept, maar app/integratie laat wat te wensen over (al schijnen ze daar aan het werk te zijn), Naim Muso ook goede geluidskwaliteit en goede aansluitmogelijkheden

Zou denk goed zijn om alles eens te onderzoeken en te kijken wat voor jou de belangrijkste eigenschappen zijn :)
Bedankt voor je reactie. Na wat onderzoek vandaag, gaat mijn voorkeur uit naar HEOS. Hier lees ik vele positieve ervaringen over. Ik ga binnenkort luisteren in de winkel, de vrouw al vertellen dat er een grote uitgaven gaat komen en in de tussentijd extra sparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cumberworld
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-01-2021
.

[ Voor 98% gewijzigd door Cumberworld op 29-12-2020 02:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaffyDuck43
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 10-09 18:06

DaffyDuck43

MF-lurker

B.A.L. schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:29:

Sonos
Denon HEOS
BlueSound
Naim MuSo
Harman Kardon Citation

Naast alle genoemden is er ook nog Yamaha Musiccast.
Kan ook heel interessant zijn met diverse speakers, of zelfs de streamer WXAD-10 om op een andere versterker aan te sluiten zodat dezelfde gespeelde muziek ook daar mee afgespeeld kan worden.
Je weet nooit wat de toekomst je brengt in audioland en mogelijk is de boel dan te combineren of compatibel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:38
Geluidservaring is erg persoonlijk. Het beste is dus verschillende merken te beluisteren. Onder de huidige omstandigheden natuurlijk moeilijk.

Ik ben zelf overgestapt van Yamaha Musiccast (receiver / 5.1 speakerset + diverse MC20 en MC50) naar Sonos. Voor ik de overstap maakte kreeg ik de kans om Bose, Bluesound, Denon, Harman Kardon en Sonos in één winkel te vergelijken.
Destijds Yamaha gekozen vanwege naam en faam en op aanraden van een audiofiele bekende, maar al snel spijt van. Kreeg het geluid niet naar mijn smaak ingeregeld. Terwijl mijn audiofiele bekende de sound fantastisch vond. Ik verloor door de overstap flink wat functionaliteit en aansluitmogelijkheden, maar kreeg er naar mijn (!) gevoel véél fijner geluid voor terug.

Mensen kiezen vaak op basis van specs en dat moet je slechts gedeeltelijk laten meewegen. Behalve door de geluidservaring, wordt uiteindelijke geluid ook nog sterk bepaald door de ruimte. En die factor kun je in de winkel onmogelijk testen. Je zou de luistertest liefst in je eigen woonkamer moeten doen.

Ik zag laatst ook een vergelijking tussen Bluesound en Sonos. Qua specs een bij voorbaat gewonnen race voor Bluesound. Echter kiest in een luistertest de meerderheid van de mensen Sonos. Verrassend, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@Floss010 Waar je je in elk geval van bewust moet zijn, is of de juiste aansluitingen en opties op het apparaat zitten. Het is superleuk als je draadloze set geweldig werkt, maar als bijv. er geen Spotify op zit, of je kunt het geluid van de tv wel afspelen, maar je mist dan een aansluiting voor je blu-rayspeler, dan is het niks waard.

Dus wat wil je er sowieso op aan kunnen sluiten en op af kunnen spelen? Dat moet de basis zijn van je verdere zoektocht.

Edit: Dit lijstje Jorgen in "Keuze tussen receivers" is geschreven met receivers en versterkers in gedachten, maar kan je ook gebruiken bij het uitkiezen van een homecinemaset of multiroomsysteem.

[ Voor 20% gewijzigd door Jorgen op 01-04-2020 23:43 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokidrink
Floss010 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 17:59:
[...]

MIjn voorkeur gaat uit naar HEOS. SONOS vond ik persoonlijk qua geluid ook niet zo fijn.
Ik las alleen dat HEOS, haar producten uit de markt gehaald heeft en dat DENON verder gaat. Er zijn nog wel een aantal producten te koop, alleen ben ik bang dat deze op termijn uitverkocht raken. Waardoor ik op termijn mijn set niet kan uitbreiden. Ik ben nog in dubio.
Waar heb je dit gelezen? HEOS is van Denon: https://www.denon.com/en-gb/heos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
@Yokidrink

In onderstaande link lees je dat HEOS naar achter geschoven word en het Denon loge te zien is i.p.v. HEOS.
Het betreft dan de Denon HOME.

https://www.homecinemamag...om-luidsprekers-met-heos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yokidrink
Ha, dat wist ik niet. Bedankt voor de info. Ik zie dat de Denon Home al verkocht wordt, onder andere bij Platte TV. Het is in feite gewoon nieuwe generatie maar onder de eigen naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Klopt. Een soundbar van HEOS en dan een box van DENON, dat trek ik niet:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23:16

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Floss010 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 09:09:
Klopt. Een soundbar van HEOS en dan een box van DENON, dat trek ik niet:P
De meeste thuissets die niet kant en klaar gekocht zijn hebben dat. Receiver van het ene merk, speakers van het andere.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LegeBoekenkast
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-09 15:00
Heb zelf overal in Huis SONOS hangen. Vroeger had ik een receiver staan met sub en mooie speakers van Q-acoustics, maar nu alles vervangen voor SONOS. Geen gezeur meer met kabels en de kwaliteit van het geluid is meer dan prima. In de winkel kun je amper horen hoe ze klinken, aangezien dat nog niet bijna overeenkomt met de ruimtes in jouw huis.

Met betrekking tot gebruiksgemak en integraties komt er naar mijn mening weinig in de buurt van SONOS. Heb ook ervaring met Bluesound en HEOS en de verschillen zijn imho echt verwaarloosbaar in normaal thuisgebruik. Je gaat geen spijt krijgen van de aankoop van 1 van die systemen.

Ik heb zelf gekozen voor het gebruiksgemak, uitbreidbaarheid, kosten en betrouwbaarheid van het merk SONOS. Daarnaast vind ik de speaker van SONOS mooier en minder opvallend, maar ook dat is persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06:21
Heos zit ook in marantz.

De systemen van denon/heos/marantz zijn prima te combineren.

Blusound is ook verkrijgbaar in NAD versterkers.

[ Voor 82% gewijzigd door leonbong op 02-04-2020 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou in ieder geval Sonos overslaan als je enigszins om de geluidskwaliteit geeft, heb nog geen Sonos luidspreker gehoord die mij kon bekoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:17
Het fijne aan HEOS is ook dat het te combineren is als je wel nog een (moderne) Denon receiver hebt met een goede surround installatie. Je receiver kan dan gewoon meedoen in het multi-room gebeuren.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:37:
Ik zou in ieder geval Sonos overslaan als je enigszins om de geluidskwaliteit geeft, heb nog geen Sonos luidspreker gehoord die mij kon bekoren.
Sorry maar dan ben je of heel lastig of er is iets met je gehoor. De play:3 en play:3 alsmede de Beam en de Playbar klinken gewoon goed en komen ook overal zo uit de test!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DennusB schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:42:
[...]

Sorry maar dan ben je of heel lastig of er is iets met je gehoor. De play:3 en play:3 alsmede de Beam en de Playbar klinken gewoon goed en komen ook overal zo uit de test!
Er is niets mis met mijn gehoor, maar ik ben wel kritisch qua geluid. Ik weet niet precies welke varianten ik allemaal heb gehoord, in ieder geval een soundbar en zo'n kleine van formaat flinke bloempot. Het is leuk spul om wat achtergrond muziek te hebben, maar meer dan dat niet. Het ligt natuurlijk ook aan je referentie.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 02-04-2020 14:01 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
DennusB schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:42:
[...]

Hou toch op. :|

Die sonos pruldingen klinken voor geen meter.

En welke testen? Is toch allemaal gesponsorde onzin.

Luister eens naar een echt goede stereo installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggie_NB
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-09-2024
Ik ben het geluid van de homecinema, sonos setjes ook wel een beetje beu...
Als ik bij een vriend met een echt goede hifi stereo set weer eens muziek luister weet ik weer wat ik mis.
Natuurlijk het klinkt allemaal best wel mooi al die setjes maar echt een beetje intensief muziek luisteren op een echte stereo set geeft toch echt wel meer voldoening.
Dus zelf ben ik nu weer op zoek naar een goede versterker en mooie boxen. En trouwens voor het geld wat die Sonos setjes kosten heb je echt wel een mooie hifi-set!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 17:41
Je zou ook even naar Squeezebox moeten kijken - nu open source met actieve community - m.i. ongeëvenaard qua functionaliteit, flexibiliteit en prijs. De meeste andere systemen zijn te integreren in het squeezebox ecosysteem, terwijl er ook obv de Raspberry Pi 'audiofiele' audiospelers zijn te bouwen die je gewoon aan je domme box hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 14:25
Als we dan toch over open-source beginnen... Ik gebruik naar tevredenheid Snapcast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik zou gewoon een versterker nemen van NAD/Yamaha/Marantz/Denon en die hebben allemaal hun eigen multiroom systeem erin zitten.

Denon/Marantz =>Heos
Yamaha => Musicast
NAD => Bluesound let op is een optie

Die leveren allemaal versterkers die veel beter zijn dan de amp van Sonos. en al die merken hebben ook van die kleine bij speakers zoals de "one"

Ik heb zelf een sonos play3 op de slaapkamer en in de woonkamer een marantz versterker met sonos connect eraan.

[ Voor 13% gewijzigd door leonbong op 02-04-2020 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Ben het helemaal met je eens.
Zelf heb ik de luxe dat ik een bioscoop heb.

Om die reden hoef ik niet iets heel luxe te hebben in mijn woonkamer en keuken. Maar wel de sfeer van muziek in huis.

Sonos heb ik zelf beluisterd en vind het niet optimaal klinken, dit lees ik ook op veel fora terug.

Voor nu ben ik het meest qua recensies overtuigd van de HEOS en Denon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Een sonos connect of Port die je op normale versterker aansluit klinkt echt prima.
Zo goed als je versterker.

Knappe persoon die het verschil tussen sonos Port of heos link kan horen op dezelfde versterker.

De sonos amp is gewoon niet zo best.
Ik persoonlijk zou iets van Yamaha denon of marantz kopen. Hun product zit er al in bij hun recievers.

[ Voor 56% gewijzigd door leonbong op 03-04-2020 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:03
Als je echt een goed systeem wil hebben het systeem van dali is een paar klassen hoger en de prijs helaas ook. Maar dan zit je in een topsegment. Maar aangezien TS geen prijs heeft aangegeven, wil ik hem graag even noemen.

https://www.dali-speakers.com/types/wireless-audio/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:38
Floss010 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 18:22:
Ben het helemaal met je eens.
Zelf heb ik de luxe dat ik een bioscoop heb.

Om die reden hoef ik niet iets heel luxe te hebben in mijn woonkamer en keuken. Maar wel de sfeer van muziek in huis.

Sonos heb ik zelf beluisterd en vind het niet optimaal klinken, dit lees ik ook op veel fora terug.

Voor nu ben ik het meest qua recensies overtuigd van de HEOS en Denon
Je ziet het. Eén simpele vraag, 100 meningen. Audio is gewoon erg persoonlijk. Eisen op een rijtje zetten, budget vaststellen en gaan luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floss010
Raden jullie de Bose 700 soundbar (€649) en voor in mijn keuken een Bose home 500 (€300)

Of zijn er voor dit bedrag betere alternatieven volgens jullie?

Hoor het graag:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.A.L.
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 18:33
Wellicht interessant: hifi.nl heeft maandag een Denon Home vs Sonos review gedaan:

https://hifi.nl/artikel/2...n-Denon-versus-Sonos.html

Heb zelf geen ervaring met die Bose speakers, dus kan ik je helaas niet mee helpen

[ Voor 20% gewijzigd door B.A.L. op 07-04-2020 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:40

n3z

Toevallig ook op zoek naar een multi room systeem.

Ik wil een aparte media kamer hebben met een groot scherm en 5.1 geluid (future proof).

Daarnaast zal ik een 4 tal speakers plaatsen in de woonkamer. mogelijk uitgebreid met een speaker in de badkamer en slaapkamer eventueel.

Muziek zal voornamelijk gestreamed worden via Spotify maar ook geripte CD's die op een NAS komen te staan.

Heeft iemand al zoiets opgezet? Waar heb je voor gekozen? Sonos heeft een mooi systeem, maar het geluid valt tegen bij een vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Offtopic, maar wat is hier opeens een gelijkenis van userafbeeldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burnd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-09 19:32
Devian schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:40:
Het fijne aan HEOS is ook dat het te combineren is als je wel nog een (moderne) Denon receiver hebt met een goede surround installatie. Je receiver kan dan gewoon meedoen in het multi-room gebeuren.
Exact de reden dat ik ook Denon HEOS ben gaan gebruiken. Een Denon AVR-2600H gekocht, met Jamo S803 HCS speakers. En een denon HOME 250 in de keuken en een HOME 150 in de badkamer.

Werkt prima, al denk ik dat SONOS wellicht ietsje gebruiksvriendelijker is, en dat de app vooral net iets soepeler werkt.

Ook zijn de 3 voorkeuze toetsen op de Denon Home erg fijn! Al kan dat nog beter worden geregeld, hij speelt nu bij de 'bron' (Spotify, soundcloud, TuneIN etc) verder waar hij was. Ik zou graag alleen nog willen kunnen instellen dat sneltoets 1 betekent dat playlist X van spotify wordt afgespeeld.
En daarnaast dat ik vanaf mn denon home ook naar het volgende nummer kan skippen (2x snel op play/pause drukken bijvoorbeeld).
Ook is het nog even wachten op de google assistant update, maar de microfoontjes zitten er iig in, dus dat gaat echt wel komen.
Pagina: 1