Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-04 14:50
Beste mensen,

Ik heb sinds 13 maart een Daikin warmtepomp draaien met een 230l boiler. Erg stil en erg tevreden over. Alleen nu kijk ik bij opgenomen vermogen en zie ik daar 944KW staan. Met vorige week maandag 95KW op een dag. Nou lijkt me dat erg veel.

Ik verwarm alleen 90m2 vloerverwarming ermee met een goed geïsoleerde woning uit 1992. Gasverbruik was vorig jaar 1700m2.

De warmtepomp slaat ook alleen s'nachts aan volgens mij en rond een uur of 9 houd hij weer op als het huis warm is, dit deed de CV ook altijd.

Instellingen 45 graden vloerverwarming en 55 graden sww.

Heb temperatuur vloerverwarming naar 40 teruggebracht en stond nog een radiator op zolder vol open deze dichtgedraaid.

Iemand een idee of enig referentie materiaal?

[ Voor 13% gewijzigd door Johann0r op 31-03-2020 20:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 08:11
De 45 graden vloerverwarming is veel te hoog en vreet dan energie.

Hier staat die rond de 30 dacht ik.

Ik heb een ander merk warmtepomp. En heb in 2019 1820 kWh verbruikt voor verwarming en sww. (Wel een pelletkachel voor de fun, dus die drukt het verbruikt wel iets) 2 persoons huishouden in een tussen woning met deels verbeterde isolatie en zo'n 30 jaar oud.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Nu online
Ik veronderstel dat het een lucht - water systeem is, bij vriestemperaturen is het rendement (cop) erg slecht. De verdamper bevriest snel, en dan moet deze ontdooid worden. Ook de hoge watertemperaturen (55°C / 45°C) in combinatie met temperaturen rond het vriespunt geven een hele slechte COP. Eigenlijk zou de aanvoertemperatuur sterk moeten l zakken (naar 35°C of zo), om een redelijke COP te bekomen. Warmtepompen op een hoge aanvoertemperatuur laten werken is een slecht idee. Daarom ook dat de isolatie van de woning zo belangrijk is bij een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
Normaal word het dag verbruik niet weer gegeven in KW maar in Wh.
Weet je zeker dat je na het opgenomen vermogen kijk, en niet naar een andere waarde?

Ter referentie, ik doe alleen de cv met een warmte pomp, maar heb vorige week maandag 3300Wh verbruikt, zelf als jouw systeem niet optimaal afgesteld is, is het onrealistish veel, als het 95KWh is (als opgenomen vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:39
je bent nu waarschijnlijk op maximale kracht 's nachts (als het koud is) de vloer e.d. weer op te warmen op een veel te hoge temperatuur. overdag koelt deze weer af. Beter zou inderdaad zijn 30-35 graden constant met WAR. Hiermee ga je waarschijnlijk de helft minder gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door Gamer dénis op 31-03-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Lucht water warmtepomp idd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VHF4TvhKA39mKiTjmhcTkwhYE70=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LOZUy1sWrC2876a8Bm3os8Al.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Waarom de vloerverwarming zo heet eigenlijk? Zit dit daar nog een pompverdeler ipv een gesloten (ltv) verdeler ?

Mijn wp verbruik op maandag 23 maart was 8,14 kWh.

Zelf instalatie of door een bedrijf ingeregeld?

[ Voor 36% gewijzigd door Erwin_83 op 31-03-2020 21:39 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:34

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

90kWh op krap 10 uurtje, geen idee hoeveel KW capaciteit warmtepomp je hebt, maar dat is bijna nonstop 10kWh, dat is puur voor verwarmen bij een normaal (geisoleerd) huis bijna nonstop maximaal vermogen (die zitten 10-12,5kWh).

Nu is het weer behoorlijk koud snachts en je vloer koelt op de dag ook aardig af, dat je eigenlijk behoorlijk inefficient snachts aan het opwarmen bent.

Maar klopt dit cijfer ook met je echte meter in de meterkast? Klinkt bijna als dat cijfer een pre-SPF/COP waarde lijkt te zijn, al is dat zelfs met een 5-6 factor behoorlijk hoog (~12-15kWh)

[ Voor 12% gewijzigd door SinergyX op 31-03-2020 21:40 ]

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-05 17:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Johann0r schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:49:
Beste mensen,

Ik heb sinds 13 maart een Daikin warmtepomp draaien met een 230l boiler. Erg stil en erg tevreden over. Alleen nu kijk ik bij opgenomen vermogen en zie ik daar 944KW staan. Met vorige week maandag 95KW op een dag. Nou lijkt me dat erg veel.

Iemand een idee of enig referentie materiaal?
Is die 95kWh van maandag niet het opgewekte vermogen aan warmte? 95kWh verbruik voor een enkel apparaat op 1 dag betekent dat het apparaat bijna 4000W continu verbruikt 24 uur lang. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Ik heb een ELGA warmtepomp hangen van 5kW. Deze verbruikte maandag ( gisteren ) 5,7kWh elektrisch en wekte 27,3kWh aan warmte op. ( COP 4,8 ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Daikin binnendeel ERGA08DV Icm buiten deel EHVH08S23D6V

Verwarmingsvermogen:9,37 kW (eurovent)
Verwarmingsvermogen bij -10°C:6,90 kW (bij Ta = 35°C)
SCOP verwarming:4,56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
mkleinman schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:39:
[...]

Is die 95kWh van maandag niet het opgewekte vermogen aan warmte? 95kWh verbruik voor een enkel apparaat op 1 dag betekent dat het apparaat bijna 4000W continu verbruikt 24 uur lang. Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Ik heb een ELGA warmtepomp hangen van 5kW. Deze verbruikte maandag ( gisteren ) 5,7kWh elektrisch en wekte 27,3kWh aan warmte op. ( COP 4,8 ).
Nee als ik onder tabblad geproduceerde warmte kijk dan staat bij de piek dagen 114KWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Volgas met het electrisch element en de compressor uit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:17
Begin eerst maar eens met je vloer verwarming temperatuur naar een lage waarde te zetten. Een goede start waarde om mee te experimenteren zou 35 graden kunnen zijn. Mogelijk kan hij nog later, maar dat moet je ook zelf uit testen. e.e.a. hangt sterk af van de isolatie van de woning en het afgifte vermogen van de vloer verwarming.

Een WP draait lang op lage temperaturen. Dan is hij efficiënt.

Daarnaast zou ik dit soort getallen niet direct geloven. Beter meet je met een losse kW/h meter in de meterkast.

Is hij niet zo stil omdat de compressor het niet doet? Dit klinkt inderdaad als enkel het elektrisch element. De COP is ook slechts 1.2. Dan moet je het wel heel bont maken wil je zo laag komen. Dat lukt normaal niet eens als je warm water maakt op 55 graden.

[ Voor 27% gewijzigd door TLer op 31-03-2020 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-05 17:54

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Johann0r schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:44:
Daikin binnendeel ERGA08DV Icm buiten deel EHVH08S23D6V

Verwarmingsvermogen:9,37 kW (eurovent)
Verwarmingsvermogen bij -10°C:6,90 kW (bij Ta = 35°C)
SCOP verwarming:4,56
Heb je een kWhmeter waarmee je zelf het verbruik kan bepalen van de warmtepomp?

Ik zou je leverancier gaan bellen want als de cijfers kloppen dan is er iets heel erg mis met je warmtepomp. En wat al werd gesuggereerd lijkt het er op dat hij vol vermogen draait met elektrisch element, zonder het warmtepompdeel met de compressor.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
TLer schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:52:
Begin eerst maar eens met je vloer verwarming temperatuur naar een lage waarde te zetten. Een goede start waarde om mee te experimenteren zou 35 graden kunnen zijn. Mogelijk kan hij nog later, maar dat moet je ook zelf uit testen. e.e.a. hangt sterk af van de isolatie van de woning en het afgifte vermogen van de vloer verwarming.

Een WP draait lang op lage temperaturen. Dan is hij efficiënt.

Daarnaast zou ik dit soort getallen niet direct geloven. Beter meet je met een losse kW/h meter in de meterkast.

Is hij niet zo stil omdat de compressor het niet doet? Dit klinkt inderdaad als enkel het elektrisch element. De COP is ook slechts 1.2. Dan moet je het wel heel bont maken wil je zo laag komen. Dat lukt normaal niet eens als je warm water maakt op 55 graden.
Heb gisteren 11 uur s'avonds op de slimme meter gekeken. En vanmorgen 7 uur op de meter gekeken. 33KWh verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Laatst online: 07:41
Lijkt erop dat hij alleen op het elektrisch element verwarmd.

Was bij ons na installatie ook. Bleek een bypass gemaakt te zijn, die helemaal niet gemaakt had mogen worden.

Ik zou je installatie eens goed na laten kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Joris748 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:03:
Lijkt erop dat hij alleen op het elektrisch element verwarmd.

Was bij ons na installatie ook. Bleek een bypass gemaakt te zijn, die helemaal niet gemaakt had mogen worden.

Ik zou je installatie eens goed na laten kijken.
Volgens mij heb ik ook een bypass. Op de 2 buizen naar de binnenunit toe zit een extra verbinding zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Bij opgenomen vermogen zie ik dat hij vanmorgen om 8 uur s'ochtends 18KW genomen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Johann0r schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 22:11:
[...]

Volgens mij heb ik ook een bypass. Op de 2 buizen naar de binnenunit toe zit een extra verbinding zeg maar...
Heb overigens een Nefit, verwacht niet dat die 1 op 1 te vergelijken is met een Daikin.

Advies om je installatie na te laten kijken blijft wel staan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Heb temperatuur in woonkamer omhoog gezet, buitenunit gaat aan en in menu zie ik staan compressor aan.

Edit

Zie nu dat backup verwarming 1 en backup verwarming 2 ook aangaan.

[ Voor 27% gewijzigd door Johann0r op 31-03-2020 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Daar heb je het euvel. Schroef voor de gein de temperatuur van je vloerverwarming eens naar 30 graden.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:17
Johann0r schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 21:58:
[...]

Heb gisteren 11 uur s'avonds op de slimme meter gekeken. En vanmorgen 7 uur op de meter gekeken. 33KWh verbruikt.
Dat is flink! Ik heb er 6 gebruikt tussen 23:00 en 7:00 en daar zit een run warm water bij.

Ik ben met de poster hier boven, schroef die aanvoer temperatuur ver terug. 45 graden is echt veel te veel. In onze moderne woning zit ik tussen de 25 en 28 graden aanvoer (die varieert met de buiten temperatuur). Die 25 zou nog iets lager kunnen, maar dan vinden de voetjes de vloer koud worden.

[ Voor 31% gewijzigd door TLer op 31-03-2020 23:12 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Johann0r
Mede tweaker Syb heeft met mij het apparaat ingesteld waarvoor dank!

Back-up verwarming 2KW+4KW stond iig nog aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Syp
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-11-2024

Syp

Johann0r schreef op woensdag 1 april 2020 @ 10:32:
Mede tweaker Syb heeft met mij het apparaat ingesteld waarvoor dank!

Back-up verwarming 2KW+4KW stond iig nog aan.
en de aanvoer/temperatuur stond vast op 38 graden
aanvoertemperatuur is nu weersafhankelijk :)

Gasloos sinds: 21-11-2019 Daikin Altherma 3 LT 4KW 180L+ MHI SRK25ZSX-W

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Johann0r
Monteur is ook nog langsgeweest. Relais in apparaat kreeg ook geen spanning dit was verkeerd aangesloten in werkschakelaar.

Hierdoor schakelde de compressor niet in voor SWW en deed hij alles op elektrisch element.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamer dénis
  • Registratie: September 2009
Goed dat je er zo snel achter bent gekomen dan, was anders een dure maand geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tmilis
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-04-2021
Hoi!
Wij zijn sinds vorige week verhuisd in onze nieuwbouwwoning en wij hebben ook een daikin warmtepomp. Het was mij ook opgevallen dat deze s nachts erg veel lijkt aan te slaan en vrij veel verbruikt (21kwh tussen 22-06uur). Is dit normaal bij deze temperaturen?
Ik ben ook eens gaan kijken als de pomp aanslaat en dan zie ik dat zowel back -up 1 en 2 ook hier aanstaan. Is er een foutieve instelling? Of is dit gewoon normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Instelling 4-00 moet op 2 staan: back-up element alleen gebruiken voor SWW dit in verband met de desinfectie. Verder heb ik 5-01 en 5-03 veel lager gezet anders gaat het back-up element bijvoorbeeld bij een buiten temperatuur van onder de 15 graden ook aan voor SWW.

Veder heb ik modulatie hier nu uitstaan want anders slaat hij niet uit op de temperatuur ingesteld op de thermostaat.

Verder zou ik de installeurs handleiding even downloaden en hier je even in verdiepen.

Voor vragen PM me maar, ik heb er dit jaar een kleine studie van gemaakt :)

Mijn WP gebruikt met deze dagen zon 35-40KW per 24 uur met warm water erbij. Maar dit is een geschat opgenomen vermogen wat het apparaat aangeeft. Wil je het echt weten dat zul je het moeten meten.

[ Voor 8% gewijzigd door Johann0r op 04-01-2021 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schieffie
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 18-02-2021
Sinds een maand of 7 eigenaar van een vrijstaande woning en uiteraard gasloos. Nu hebben wij, op aanraden van de bouwer, een NIBE warmtepomp + boiler geïnstalleerd. Voornaamste reden voor de NIBE was de zuinigheid en geluidsproductie.

Nu heb ik de afgelopen maanden flinke electra rekeningen ontvangen, al begon het vrij "normaal" maar de laatste was echt MEGA;

25-10 tot 24-11 --> 622 KwH
25-11 tot 24-12 --> 1527 KwH
25-12 tot 24-01 --> 2252 KwH een rekening van bijna € 500,00 (met aftrek van de opbrengst van 16 zonnepanelen - welke 77KwH hebben opgeleverd)

Ik ben heel benieuwd of andere dit ook hebben, dit soort uitzonderlijke afnames. Ter info; wij hebben geen jacuzzi of bad, een normale douche en in het huis vloerverwarming (waarin alleen de BG aan staat + de douche vloerverwarming op de 1ste verdieping). Tevens LED verlichting overal dus heb grote vraagtekens bij het verbruik.

Zijn er meerdere mensen die zit soort verbruikshoogten hebben? Zijn er tips omtrent waar op te letten of wat de oorzaak zou kunnen zijn bij de warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris_82
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:37
@Schieffie
Dat lijkt me vrij extreem, al is het een vrijstaande woning.
Om er meer over te kunnen zeggen ontbreekt er nog wat info:
Wat voor type warmtepomp is het? Monoblock of split? Hoeveel kW vermogen om te verwarmen?
Volgens mij wordt er bij een NIBE warmtepomp intern bijgehouden hoeveel warmte er wordt gegenereerd, hoe verhoudt zich dat tot het stroomverbruik, wat is de COP volgens de WP zelf?

Dit verbruik zou veroorzaakt kunnen worden door veelvuldig gebruik van een (backup)weerstandselement, mogelijk vanwege een (te) hoge stooklijn.
Een andere oorzaak kan zijn een tekort aan koelmiddel door een lekkage. Wordt je tapwater / SWW wel voldoende warm, of duurt dit langer dan voorheen?

Meer doen aan monitoring kan helpen om de oorzaak te achterhalen: slimme meter zelf gaan uitlezen, of dmv een Youless? NIBE heeft wellicht intern al mogelijkheden om een gegevenslog aan te maken, je installateur weet vast meer daarover.

Hier een overzicht van het verbruik van andere warmtepompen, geen enkele WP komt boven de 1000 kWh in december: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

14.4kWp, Loria Duo 6010, VWTW, DWTW, full-electric, MY RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:21

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dat zijn cop 1 cijfers.. deel dat door 4,5 en je hebt ongeveer wat bv @Grolsch verbruikt in zijn vrijstaand nieuwbouw huis. en dan kloppen de cijfers weer ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:28
Daar gaat inderdaad iets niet goed, verbruik is zeker niet normaal. Verre van zelfs.

Begin eens met het kopen en monteren van een youless, die heb je waarschijnlijk binnen 1 week terug verdiend.

Ik gok op een element welke stevig ingrijpt.

[ Voor 49% gewijzigd door Grolsch op 26-01-2021 21:48 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bopke_wezep
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-07-2022
je kan ff kijken hoe hoog de parameter van de "start diff "graadminuten staat , als deze te laag staat en er is veel warmtevraag bijv. boiler kan hij idd veel het electrische element gebruiken op 9 Kwh
deze parameter is te vinden in menu 4.9.3

als het een monoblock buitenunit betreft zou het kunnen dat aanvoer / retour leiding van buitenaf foutief zijn aangsloten :?

[ Voor 20% gewijzigd door bopke_wezep op 31-01-2021 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johann0r
Schieffie schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 13:59:
Sinds een maand of 7 eigenaar van een vrijstaande woning en uiteraard gasloos. Nu hebben wij, op aanraden van de bouwer, een NIBE warmtepomp + boiler geïnstalleerd. Voornaamste reden voor de NIBE was de zuinigheid en geluidsproductie.

Nu heb ik de afgelopen maanden flinke electra rekeningen ontvangen, al begon het vrij "normaal" maar de laatste was echt MEGA;

25-10 tot 24-11 --> 622 KwH
25-11 tot 24-12 --> 1527 KwH
25-12 tot 24-01 --> 2252 KwH een rekening van bijna € 500,00 (met aftrek van de opbrengst van 16 zonnepanelen - welke 77KwH hebben opgeleverd)

Ik ben heel benieuwd of andere dit ook hebben, dit soort uitzonderlijke afnames. Ter info; wij hebben geen jacuzzi of bad, een normale douche en in het huis vloerverwarming (waarin alleen de BG aan staat + de douche vloerverwarming op de 1ste verdieping). Tevens LED verlichting overal dus heb grote vraagtekens bij het verbruik.

Zijn er meerdere mensen die zit soort verbruikshoogten hebben? Zijn er tips omtrent waar op te letten of wat de oorzaak zou kunnen zijn bij de warmtepomp?
toon volledige bericht
Lijkt me idd hoog. Ik heb een groot vrijstaand huis uit 1995 gasloos en mijn energieverbruik was in december totaal ongeveer 1100KWH.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:07
Ik mis iets in het verhaal waarom verwarm je snachts en overdag niet en dan ook nog eens bij een flink hoog watertemperatuur, ook bij een goed geisolleerde huis verwarm je overdag wel.

Ik zou juist verwachten dat je snachts aan nachtverlaging doet.
Als je snachts voluit zit te verwarmen kost je dat ook COP, dat zie ik bij mijn warmtepomp ook wel en vandaar een nachtverlaging, overdag laat ik de temp hoger worden dan snachts.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 03-02-2021 10:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kim77
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-10-2024
Hier gelijkaardig probleem. Januari 2020 tweedehands Daikin Altherma warmtepomp laten installeren en op 1 jaar tijd hadden we een elektriciteitsverbruik van 23 000 kWh, terwijl we hier maar met 2 personen wonen.
Laatste 3 maanden per dag een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 90 kWh per dag.
Als test eens 24 uur onze warmtepomp uitgezet en toen hadden we een verbruik van 17 kWh.

Volgens mij iets serieus mis met die warmtepomp...alleen jammer dat je zoiets als "leek" pas merkt als je je elektriciteitsfactuur krijgt en op zoek gaat naar de grootverbruiker...

Volgende dinsdag komt de installateur kijken...ben eens benieuwd naar zijn uitleg :(

Btw...die tweedehands warmtepomp was idee van de installateur...die had hij nog liggen....rara waarom :?

[ Voor 7% gewijzigd door Kim77 op 14-04-2021 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Kim77 schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:25:
Hier gelijkaardig probleem. Januari 2020 tweedehands Daikin Altherma warmtepomp laten installeren en op 1 jaar tijd hadden we een elektriciteitsverbruik van 23 000 kWh, terwijl we hier maar met 2 personen wonen.
Laatste 3 maanden per dag een gemiddeld elektriciteitsverbruik van 90 kWh per dag.
Als test eens 24 uur onze warmtepomp uitgezet en toen hadden we een verbruik van 17 kWh.

Volgens mij iets serieus mis met die warmtepomp...alleen jammer dat je zoiets als "leek" pas merkt als je je elektriciteitsfactuur krijgt en op zoek gaat naar de grootverbruiker...

Volgende dinsdag komt de installateur kijken...ben eens benieuwd naar zijn uitleg :(

Btw...die tweedehands warmtepomp was idee van de installateur...die had hij nog liggen....rara waarom :?
Volgens mij heb je de buitenunit er niet bijgekocht en verwarmd alleen de binnenunit met elementen en een COP van 1 :?

Ff zonder dollen, draait de fan van de buitenunit wel?

Ik zou inderdaad de installateur verantwoordelijk stellen.23.000*0.22= ruim 5000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kim77
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-10-2024
Die draait ja....
Idd...goede schatting...elektriciteit heeft ons voor 2020 ongeveer 5000 euro gekost !

Binnenunit maakt ook vaak een piepend geluid...om gek van te worden :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Schakel maar vast rechtsbijstand in en probeer een onafhankelijk iemand te vinden voor het vaststellen van de fout.

Het installatiebedrijf gaat vast en zeker zijn fout proberen te verdoezelen aanstaande dinsdag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 16:37
Ongelooflijk dit topic...
Nu snap je waarom WP soms zo slecht in nieuws komt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SebaH
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 17-01-2024
Hallo mede tweakers,

Ik heb een NIBE ACVN 270 warmtepomp van 2010. We wonen in een alleenstaande woning die verwarmt wordt op vloerverwarming.

Ik las met grote aandacht dit topic maar vind er geen concrete oplossing. Wij hebben ook een verbruik van een +/- 1750 kWh in de wintermaanden.

De aanvoertemperatuur staat al redelijk laag (38°) en lager durf ik niet te gaan want de binnentemperatuur is momenteel tussen de 20 en 21 graden, en van mijn vrouw mag het niet lager :).

Heeft iemand een oplossing qua instellingen die het verbruik zouden kunnen doen dalen?

Dat zou enorm geapprecieerd worden!

Mvg,
Sebastiaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:07
@SebaH 38 graden wateraanvoer is redelijk hoog, zet maar op 35 of lager en kijk wat er gebeurd, wordt je huis niet meer 21c dan zet je de instelling terug.

De thermonstaat instelling staat los van je watertemperatuur.

[ Voor 255% gewijzigd door mr_evil08 op 16-01-2022 11:55 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-05 16:37
SebaH schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:42:
Hallo mede tweakers,

Ik heb een NIBE ACVN 270 warmtepomp van 2010. We wonen in een alleenstaande woning die verwarmt wordt op vloerverwarming.

Ik las met grote aandacht dit topic maar vind er geen concrete oplossing. Wij hebben ook een verbruik van een +/- 1750 kWh in de wintermaanden.

De aanvoertemperatuur staat al redelijk laag (38°) en lager durf ik niet te gaan want de binnentemperatuur is momenteel tussen de 20 en 21 graden, en van mijn vrouw mag het niet lager :).

Heeft iemand een oplossing qua instellingen die het verbruik zouden kunnen doen dalen?

Mvg,
Sebastiaan
toon volledige bericht
Je geeft echt veel te weinig info om hier zinvol antwoord op te kunnen geven.
Daarnaast is 1.750kWh voor verwarming toch prima voor een woning, vrijstaand uit 2010? Is er een probleem?

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Hallo mede tweakers,

Mvg,
Sebastiaan
toon volledige bericht
Ik vind de aanvoertemperatuur al aan de hoge kant voor een warmtepomp. Zou toch een proberen om die omlaag te krijgen.

Heb je inzicht in de lengte van de verwarmingsruns? Mogelijk heb je nu relatief korte runs met hoger vermogen. Als dat zo is, kun je de efficiëntie vergroten met langere runs op lager vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Hallo mede tweakers,

Mvg,
Sebastiaan
toon volledige bericht
Maak eigen topic aan, jou vraag hoort niet bij de vraag van de topic starter van bijna 2 jaar geleden (die heeft een Daikin)

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08-2022
Beste tweakers,
Wij hebben een Daikin Altherma 1 warmtepomp en een stiebel eltron (ventilatie) voor warm water. Afgelopen winter werd al duidelijk dat het verbruik wel erg hoog lag. Echter kregen wij vandaag de eindafrekening van Innova (4300 eur!), met een verbruik van bijna 5000 kwh in december!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raefvnC-K_hMBmaEG1DzZNX5O88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSCu6ILlw9F59FNzb9ZO8m0J.png?f=fotoalbum_large

Ons huis is een energielabel A, twee onder 1 kap en gebouwd in 2008, wij hebben geen zwembad, welness of sauna. Alleen een bad en douche.
Later afgelopen winter hebben we een tweede stekker uit de Daikin getrokken van de elektrische weerstand. Maar het is nog steeds de vraag of dit het probleem was (COP 1-1). Wij hebben meerdere monteurs langs gehad, maar hun oplossingen en verklaringen zijn inconsistent. Zo zegt de 1) dat de badkamer vloer niet te warm mag zijn en stopt de andere weer doodleuk de elektrische weerstand in het stopcontact.

[ Voor 8% gewijzigd door ramxl op 24-08-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

ramxl schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:38:
Beste tweakers,
Wij hebben een Daikin Altherma 1 warmtepomp en een stiebel eltron (ventilatie) voor warm water. Afgelopen winter werd al duidelijk dat het verbruik wel erg hoog lag. Echter kregen wij vandaag de eindafrekening van Innova (4300 eur!), met een verbruik van bijna 5000 kwh in december!
[Afbeelding]

Ons huis is een energielabel A, twee onder 1 kap en gebouwd in 2008, wij hebben geen zwembad, welness of sauna. Alleen een bad en douche.
Later afgelopen winter hebben we een tweede stekker uit de Daikin getrokken van de elektrische weerstand. Maar het is nog steeds de vraag of dit het probleem was (COP 1-1). Wij hebben meerdere monteurs langs gehad, maar hun oplossingen en verklaringen zijn inconsistent. Zo zegt de 1) dat de badkamer vloer niet te warm mag zijn en stopt de andere weer doodleuk de elektrische weerstand in het stopcontact.
Dat is een verbruik van 7kWh continu en een verbruik van 166kWh per dag bij cop1 en 41kWh bij cop4, volgens mij was december niet heel koud.

Wat was voorheen je gas en elektriciteitsverbruik in December.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:51
ramxl schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 21:38:
Beste tweakers,
[Afbeelding]

open aub een nieuw topic en zet ale info ff netjes onder elkaar.

Je bent helaas niet de eerste/enige met dit soort problemen. Ik ken meerdere plekken waar Daikin altherma WPs zijn neergezet die crimineel slecht draaien. Zodanig slecht dat de mensen die ze neergezet hebben wat mij betreft nooit meer uitvoerend werk zouden moeten doen dan een lampje vervangen ergens 8)7 maar goed, /end-rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08-2022
ok doe ik

Daikin Altherma 1 4900 KWH in 1 maand

[ Voor 78% gewijzigd door ramxl op 24-08-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDDY BOEREBOOM
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-11-2024
Na veel meten en testen ben ik op het volgende uitgekomen.

Het hoger verbruik komt ook doordat er een bypass is, dat wil zeggen als een radiator of ventilo of vloerverwarming kring is die te vlug naar de warmtepomp weerkeert en dan pendelt deze met hoger verbruik als gevolg!
COP bij 2° buiten was het op 0,3 na regeling bypass dichter gedraaid waardoor minder debiet in de ventilo en COP heb van 1,7
Aanvoer temperatuur 33° bij 2°
Wat ik aanraad is op radiatoren een ventilator te zetten die te koop zijn in de handel, vlugger warm en lagere radiator temperaturen.
Pagina: 1