Daikin Altherma 1 4900 kWh in bijna 2 maanden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramxl
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 29-08-2022
Beste tweakers,
Wij hebben een Daikin Altherma 1 warmtepomp en een stiebel eltron (ventilatie) voor warm water. Afgelopen winter werd al duidelijk dat het verbruik wel erg hoog lag. Echter kregen wij vandaag de eindafrekening van Innova (4300 eur!), met een verbruik van bijna 5000 kwh in december!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raefvnC-K_hMBmaEG1DzZNX5O88=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QSCu6ILlw9F59FNzb9ZO8m0J.png?f=fotoalbum_large

Ons huis is een energielabel A, twee onder 1 kap en gebouwd in 2008, wij hebben geen zwembad, welness of sauna. Alleen een bad en douche.
Later afgelopen winter hebben we een tweede stekker uit de Daikin getrokken van de elektrische weerstand. Maar het is nog steeds de vraag of dit het probleem was (COP 1-1). Wij hebben meerdere monteurs langs gehad, maar hun oplossingen en verklaringen zijn inconsistent. Zo zegt de 1) dat de badkamer vloer niet te warm mag zijn en stopt de andere weer doodleuk de elektrische weerstand in het stopcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramxl
Verbruik in voorgaande jaren is niet geheel duidelijk omdat die geschat werden. De energieprijs lag toen op 0,08 per kwh, dus had toen wat minder prio |:(

[ Voor 7% gewijzigd door ramxl op 24-08-2022 23:25 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50
In die periode gebruikte ik 210m³ gas en ~300kWh stroom in een '74 tussenwoning.

Dat komt overeen met ~2200kWh totaal... De warmtebehoefte van een 2008 2 kapper en een 74 tussenwoning zit ruweg in dezelfde richting... Dus zelfs als je COP1 hebt zitten stoken is het nogal pittig.

Draait die pomp überhaupt?

[ Voor 3% gewijzigd door Ronald op 25-08-2022 07:47 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:38
@ramxl In veel warmtepompen zit de optie om elektrisch bij te verwarmen. Soms staan de instellingen niet goed en is dat het enige wat de warmtepomp doet, elektrisch verwarmen. Zou heel goed kunnen dat dat bij jou ook het geval was.
Neemt niet weg dat met een COP van 5 je nog hoog zou zitten.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ronald schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:47:
In die periode gebruikte ik 210m³ gas en ~300kWh stroom in een '74 tussenwoning.

Dat komt overeen met ~2200kWh totaal... De warmtebehoefte van een 2008 2 kapper en een 74 tussenwoning zit ruweg in dezelfde richting... Dus zelfs als je COP1 hebt zitten stoken is het nogal pittig.

Draait die pomp überhaupt?
Ik heb die maanden (ook) COP1 gestookt, kwam rond de 1800kWh.

Maar 5000kWh is bijna 7kW continu!!!
Hoe zwaar is het element?

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:50
@bbbrumbrum 52 dagen. 4kW

Het moet haast wel pittig warm geweest zijn bij @ramxl binnen.
Ik gebruikte Feb '21 nog geen 4kW thermisch (~10-11m³/dag tijdens het weekend met zware storm)
Die 52 dagen zat ik op 1,74kW (Thermisch + elektrisch samen)

[ Voor 13% gewijzigd door Ronald op 25-08-2022 08:02 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Oh ik las 5MWh in December… excusy.

• ramxl
bbbrumbrum schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 07:58:
[...]

Ik heb die maanden (ook) COP1 gestookt, kwam rond de 1800kWh.

Maar 5000kWh is bijna 7kW continu!!!
Hoe zwaar is het element?
Ja, die 5,000 ligt waarschijnlijk iets lager ivm een schatting energiemaatschappij. Maar wij zaten dikwijls op 70kwh per dag. Wij hebben toen de tweede stekker van elektrisch element eruit gehaald. Maar nog niet echt direct een grote besparing gezien. Lijkt toch dat het buiten element het meeste verbruikte.

Hoe zit het eigenlijk met doorluchten, kan je een slaapkamer raam open hebben in de winter en de deur dicht? Twijfel eigenlijk om gewoon weer op gas of op een hybride warmtepomp over te stappen.
Wij kunnen ook geen zonnepanelen nemen ivm rietdak op het noorden.

[ Voor 10% gewijzigd door ramxl op 25-08-2022 10:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Danger.Mouse
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 02-04 22:17
Je hebt in december een verbruik van 5 kWh en begint 8 maanden later een topic over nadat meerdere monteurs langs zijn geweest?

Klinkt niet bepaald als de juiste manier om dit probleem aan te pakken, ik zou de leverancier op het matje blijven roepen totdat het opgelost is. Elke. Dag. Bellen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-06 17:11
De titel bijgewerkt aangezien het om bijna 2 maanden gaat.

Let wel dat je overige gebruikers hier ook nog vanaf gaan, je huis gebruikt zonder warmtepomp geen 0 kWh per dag, dat is ook rustig 10 kWh/dag wat neerkomt op 520 kWh in die periode.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• ramxl
Danger.Mouse schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:18:
Je hebt in december een verbruik van 5 kWh en begint 8 maanden later een topic over nadat meerdere monteurs langs zijn geweest?

Klinkt niet bepaald als de juiste manier om dit probleem aan te pakken, ik zou de leverancier op het matje blijven roepen totdat het opgelost is. Elke. Dag. Bellen.
Klopt we ontvingen gisteren de eindnota. Maar ook in latere maanden na december zaten we dik over de 50kwh per dag. Met een geisoleerd energielabel A huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
ramxl schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Ja, die 5,000 ligt waarschijnlijk iets lager ivm een schatting energiemaatschappij. Maar wij zaten dikwijls op 70kwh per dag. Wij hebben toen de tweede stekker van elektrisch element eruit gehaald. Maar nog niet echt direct een grote besparing gezien. Lijkt toch dat het buiten element het meeste verbruikte.

Hoe zit het eigenlijk met doorluchten, kan je een slaapkamer raam open hebben in de winter en de deur dicht? Twijfel eigenlijk om gewoon weer op gas of op een hybride warmtepomp over te stappen.
Wij kunnen ook geen zonnepanelen nemen ivm rietdak op het noorden.
Maakt allemaal geen zak uit. Je verbruik is exteeem hoog.
PV heeft er al helemaal niets mee te maken.
Rechtsbijstand erbij en vordering bij installateur/Daikin neerleggen.
Maar rieten dak, dat suggereert al een groter huis. Hoeveel m3 en welke WP heb je exact staan?
Terug naar gas of hybride is het domste wat je kan doen. Gewoon zorgen dat je WP werkt, desnoods plaatsen ze een nieuwe binnen en buitenunit!!

• WallyPower
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-06 09:25
Sta mij toe om een simpele aannamesom te maken:

Als ik uitga van 8kWh eigengebruik gemiddeld per dag in de winter.

8kWh * 52 dagen = 416 kWh.
4912 kWh - 416 kWh = 4496 kWh voor de warmtepomp.

4496 kWh / 52 dagen is 86,46 kWh per 24 uur
86,46 kWh / 24 uur = 3.6 kW verbruik.

Het zijn aannames, maar ik vind 3,6kW iets te veel lijken op de aansluitwaarde van een elektrisch element. In mijn ogen lijkt het erop dat je elektrisch element permanent aanstaat.

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:25
ramxl schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:03:
[...]
Met een geisoleerd energielabel A huis.
Isolatie heb je weinig aan wanneer je de ramen open laat staan, maar dat terzijde.
Geen enkele reden om dat te doen aangezien er een goedwerkend ventilatiesysteem in zal zitten.
Als je toch perse wilt "luchten" doe dat dan zeer kort (enkele minuten) met het raam helemaal open.

Veel mensen lijken niet te begrijpen hoeveel warmte je op die manier verliest 'want het blijft toch gewoon warm binnen'. Ja, omdat je verwarming daarop reageert en hard gaat draaien.
Pagina: 1