[Windows 8] computer wou opeens niet meer opstarten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik heb een Acer Aspire V5-573 PG waarvan de accu slecht is dus altijd aan het stroom is als deze in gebruik is. Door een plotseling stroomonderbreking waarschijnlijk uit gegaan en na de tijd wilde deze niet meer opstarten.
Hij wilde graag opstarten maar er komt tussendoor een blauw scherm dat er een fout opgetreden is en de computer opnieuw opstart. Dit blijft hij meerdere malen achter elkaar doen en komt uitendelijk bij schijfherstel uit. Vannacht de hele nacht laten draaien, start opnieuw op maar weer het zelfde verhaal.

Ik heb geprobeerd om een bootable USB stick te maken met behulp van de Windows tool ( https://support.microsoft...create-installation-media )en via een Macbook air (OS Mojave) maar deze pakt hij niet. Op een leen laptop van mijn schoonouders werkt de usb stick wel?
Ik heb in de BIOS aangegeven dat hij als 1e moet starten van USB ( er staan 3 soorten; USB HDD, USB cd rom en USB FDD) maar dit pakt hij niet op. Hij start gewoon weer op maar loopt dan vast in de loop voor herstel voor te bereiden :(

Ik zou graag de laptop nog een keer op willen starten omdat er nog belangrijke foto's op staan (aparte partitie op de schijf, dat wel) maar voor de zekerheid nog een keer back-uppen maar dit gaat natuurlijk niet als die niet opstart. Heeft iemand nog tips/goede raad om er iets mee te kunnen?
Ik vind het namelijk vreemd dat hij de USB niet pakt, terwijl op de andere laptop het deze wel doet..(zie foto)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jHkadG95RSHMddhHTToP5NnmO-0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ou9q98RbQqxwtcbsP3E0iGYN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uDAyqowrnFYiDgmFnI8WrivUStY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j2YQl5UTbs7x73g4XbpEIqUs.jpg?f=fotoalbum_tile

Geprobeerd om met de Bootable usb stick, die werkt op de laptop van mijn schoonouders, op te starten maar krijgt dan de melding:
"no Bootable device -- insert boot disk and press any key". Bios settings naar "Legacy" ipv "Uefi".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9IX3JkCwOPfaFCYItMABiHBeUgc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3wS69GAWIcUEwe2xsRDSGkw.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VRNvD46EvSZudqSEbSP7kpMaVbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VTVd53nxWnE4HLy5TzFK77lW.jpg?f=fotoalbum_large

Wat doe ik toch verkeerd?

/edit2: ondertussen in de installatie file gekomen door middel van F11 te drukken ipv F12.
Daar gekozen voor "pc vernieuwen" maar krijg een foutmelding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QmLmPBroAfV-IPoNmMCUVoszWvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGBOs6CqyFeYGL96et3sEw4n.jpg?f=fotoalbum_large

De laptop is tweedehands aangekocht en heb geen herstel usb oid :(

[ Voor 43% gewijzigd door Vincitore op 31-03-2020 20:43 . Reden: toevoegen van extra informatie ]

Stats

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:49
Om even een zijstraat te noemen (ik neem hierbij voor het gemak even aan dat die Acer niet je enige computer is).

Is het geen idee om de harde schijf uit die Acer te schroeven in een (USB) dock te douwen en vanaf een andere computer de bestanden eraf te halen? (Desnoods via iets als Testdisk als de partities niet te lezen zijn).

Dan kan je eventueel ook nog (voordat je dingen probeert) via DD, clonezilla of iets in die trend een disk image van de schijf maken (vooraf) zodat je indien je dingen verprutst in ieder geval die image nog terug kan zetten en dan weer vanaf voor af aan kan beginnen.

[ Voor 28% gewijzigd door Starke op 31-03-2020 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Ik heb (helaas) alleen de beschikking over een Macbook van het werk of de laptop van mijn schoonouders. Ik heb geen vaste desktop waar ik hem even snel in kan bouwen helaas. Zou wel mooie optie zijn!

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet2004
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 00:36
Kijk even of in de bios of van de opstartschijf de instelling goed staat (IDE of AHCI), staat hij verkeerd dan start hij ook niet op. Allebei de instellingen proberen. Controleer ook de datum en tijd in de bios.

Doet hij het nu wel? Dan computer uitzetten en los van de voeding voor een paar minuten.
Voeding er weer in doen en proberen op te starten. Als hij het weer niet doet is de c-mos batterij leeg (Knoopcel op moederbord).

Eerst knoopcel (laten) vervangen en bios goed zetten.

Succes!

Ok de moederbord-knoopcel is dus niet het probleem. Dan vrees ik voor je HDD. Positieve kant: Kan je gelijk een SSD erin zetten, wordt de laptop veel sneller van! Het idee om de HDD even in een andere PC te proberen is prima natuurlijk!

[ Voor 23% gewijzigd door Peet2004 op 01-04-2020 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Peet2004 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 00:35:
Kijk even of in de bios of van de opstartschijf de instelling goed staat (IDE of AHCI), staat hij verkeerd dan start hij ook niet op. Allebei de instellingen proberen. Controleer ook de datum en tijd in de bios.

Doet hij het nu wel? Dan computer uitzetten en los van de voeding voor een paar minuten.
Voeding er weer in doen en proberen op te starten. Als hij het weer niet doet is de c-mos batterij leeg (Knoopcel op moederbord).

Eerst knoopcel (laten) vervangen en bios goed zetten.

Succes!
Datum en tijd staan goed, daar had ik al naar gekeken. Wat betreft de opties voor de hdd: ahci of raid zijn de mogelijkheden maar werken beide niet. Stond op ahci modus en verandert naar raid

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:25
Proberen met een WinPE USB rescue disk?
Secure boot uitzetten?
Of soms kan het ook aan het type USB stick liggen.

Deze type Acers zijn nog al lastig met hun bios is mijn ervaring ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peet2004
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-09 00:36
Wat betreft de USB-stick: Acer boot alleen van de stick als hij NTFS geformatteerd is. Bij GPT ziet de Acer hem niet! Je kan ook de tool Rufus gebruiken, dan kan je kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
The_Doman schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:31:
Secure boot uitzetten?

Weet niet zeker of secure boot uit te schakelen is. De usb heb er 2 geprobeerd waarvan hij wel werkt op de andere laptop.
Ik ga deze rescue disk bekijken hoe dit in zijn werk gaat! Wie weet heeft het resultaat

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Peet2004 schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:54:
Wat betreft de USB-stick: Acer boot alleen van de stick als hij NTFS geformatteerd is. Bij GPT ziet de Acer hem niet! Je kan ook de tool Rufus gebruiken, dan kan je kiezen.
Al eerder gelezen over Rufus, ga ik ook bekijken! Ntfs was die al in geformateerd dus dat moet goed zijn

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Vincitore schreef op woensdag 1 april 2020 @ 13:14:
Weet niet zeker of secure boot uit te schakelen is. De usb heb er 2 geprobeerd waarvan hij wel werkt op de andere laptop.
Check:
Acer Community: How can i disable Secure Boot in the BIOS settings??
Go to Security tab in BIOS screen.
Create a Supervisor password and write it down or set an easier one to remember, then you can go to Boot tab and disable Secure boot.

1. Go to Security tab, click Enter for Supervisor password, then enter a new PW, write it down.
2. Go to Boot tab and disable Secure boot.

Don't forget to change the password back to blank!
Bij gebruik van Rufus om een bootable USB te maken, kies dan voor voor "MRB en GUID partition scheme".
Zie:
Boot media (Win 10 USB) wordt niet herkent.

Maar het beste is dus om eerst een WInPE boot/rescue schijf te gebruiken om je data veilig te stellen.

[ Voor 5% gewijzigd door The_Doman op 01-04-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 18:44

r44

Als je Windows download en een USB stick aanmaakt op een andere PC dan waarop je Windows gaat
installeren haal dan het vinkje weg bij

"gebruikt de aanbevolen opties voor deze PC"

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
The_Doman schreef op woensdag 1 april 2020 @ 11:31:
Secure boot uitzetten?

Met behulp van Hirens Boot disk in de laptop gekomen maar ik kan de c: schijf niet in komen vanwege een fout (zie afbeelding). Er is dus serieus wat mis op de c schijf. Ik ga proberen om met data recovery documenten er van af te halen. De foto's staan gelukkig op de d en e partitie dus deze zouden veilig moeten zijn met een nieuwe installatie toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJHpj_dO01wt2eb7mYmdDX1usUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hqq3TkWC4SmiFWNhfcDNLUFP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Vincitore op 02-04-2020 13:52 . Reden: Foto toevoegen ]

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Vincitore schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:52:
Met behulp van Hirens Boot disk in de laptop gekomen maar ik kan de c: schijf niet in komen vanwege een fout (zie afbeelding). Er is dus serieus wat mis op de c schijf. Ik ga proberen om met data recovery documenten er van af te halen. De foto's staan gelukkig op de d en e partitie dus deze zouden veilig moeten zijn met een nieuwe installatie toch?
[Afbeelding]
Het valt moeilijk op te maken van de screenshot wat de situatie van de windows partitie nu precies is?
Let wel op dat bij gebruik van een WinPE omgeving de standaard drive letters kunnen afwijken.
Bij een (U)EFI schijf indeling is er ook een dummy/protected partition.
En aannemen dat de fotos veilig staan..., ik zou toch maar even backup maken naar ander medium?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Nee klopt The_Doman.. ik heb de foto's vanochtend ook al gekopieerd naar een USB stick om er zeker van te zijn dat ze ergens staan voor het geval dat.
In de WinPE omgeving krijg ik alleen deze foutmelding, het scannen van de HDD met HDTune in de Hiren's WinPE omgeving geeft allemaal groene balkjes dus de schijf zelf is wel in orde. Ik kom er alleen niet in.

Laatste optie om de data er af te krijgen is het openschroeven van de laptop en de HDD er uit halen om op een dock aan te sluiten zoals @Starke in een eerder bericht aangaf. Maar ik wil het liever niet openschroeven ivm beschadigingen bijv.

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Vincitore schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:46:
In de WinPE omgeving krijg ik alleen deze foutmelding, het scannen van de HDD met HDTune in de Hiren's WinPE omgeving geeft allemaal groene balkjes dus de schijf zelf is wel in orde. Ik kom er alleen niet in.
Dan is er dus geen fysieke schade op de HDD, dat is dan gunstig
Dus kansen met recovery software moeten dan toch wel goed zijn neem ik aan.
Zelf gebruik ik altijd GetDataBack , maar deze is niet gratis.., (je kan wel "creatief" previewen)
Vincitore schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 20:06:
/edit2: ondertussen in de installatie file gekomen door middel van F11 te drukken ipv F12.
Daar gekozen voor "pc vernieuwen" maar krijg een foutmelding:
[Afbeelding]
Waarschijnlijk is de MBR/BCD beschadigd waardoor C: niet toegankelijk is?
Ik heb dit zelf nog niet zelf bij de hand gehad, maar het is wel een bekend probleem
Misschien dat een partitie tool op Hiren de partitie kan controleren/herstellen?
Vincitore schreef op donderdag 2 april 2020 @ 20:46:
Laatste optie om de data er af te krijgen is het openschroeven van de laptop en de HDD er uit halen om op een dock aan te sluiten zoals @Starke in een eerder bericht aangaf. Maar ik wil het liever niet openschroeven ivm beschadigingen bijv.
Inderdaad, ik herinner mij van een soortgelijk Acer model, het demonteren is geen pretje met kans op beschadigingen.
Ik heb de HDD er toen uit kunnen halen d.m.v gedeeltelijk demonteren / oplichten van alleen de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Ik weet niet meer wat ik moet geloven aangezien ik nog een andere diagnosis tool draaide en die gaf wel een paar fouten aan, maar met een data recovery kom ik helaas niet verder gezien het allemaal .dll files zijn, bijv word bestanden worden wel gevonden (met een gekke bestandsnaam maar oke) maar als ik ze wil recoveren geeft die aan succesvol te zijn, maar ik krijg helaas geen files.
Nog maar weer even verder prutsen en verschillende opties proberen zoals de getdataback wat je aangeeft en kijken of die wat vinden kan. Bedankt voor je reacties, waardeer het!

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Starke
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 05:49
Je kan natuurlijk ook kijken of je in Hiren's BootCD (PE) omgeving vanaf je USB stick "Testdisk" of "PhotoRec" kan draaien.

Let wel op dat deze allebei terminal (command prompt) programma's zijn tenzij je: "QPhotoRec" gebruikt.

https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Download

Lees wel goed de documentatie en ga (als je testdisk gebruikt) vooral geen partitietabel schrijven als je geen backup hebt. (Voor mij is TestDisk één van mijn favoriete gratis data/partitie recovery tools en over het algemeen laat deze de bestanden ook gewoon zien zoals ze behoren te heten inclusief locaties waar ze stonden, geen rare namen zolang de partitie herkend wordt door testdisk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
Wat ik ook probeer de schijf kom ik helaas niet in. Ik heb ondertussen de schijf eruit gehaald, wat redelijk makkelijk ging, en aangesloten op een USB > sata dingetje. Nu ziet de laptop die ik even geleend heb, de disk niet bij 'Mijn computer' maar wél bij 'Apparaatbeheer' onder 'Schijfstations'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4aUtlmv2IDTi1CBQaD5j-o_h650=/f/image/pRjFwLbKUCN5JrB3Z3v1EcdU.png

Ik heb QPhotoRec gedownload om te kijken of ik daar de schijf ook zie en dat is inderdaad het geval. Ik zie mijn partities daar verder niet staan, alleen de gehele schijf van 500Gb. Helaas heb ik niet zoveel ruimte op alles op te slaan op de andere schijf (200 gb).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pw2BXS45SvFAk1aeYabqVX0S15g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4qi1rSZw9cdqnmhpnYaUUMyV.png?f=fotoalbum_large

Positief is dat hij wel herkend wordt, maar zoek nog een manier om erin te komen ook al is het maar voor een paar minuten om een paar documenten te kunnen kopieren met verslagen vanaf de C; schijf.

"Als je harde schijf of USB-stick niet zichtbaar is mijn Computer of deze PC, maar wel in je schijfbeheer dan houd het in dat je schijf geen partities bevat, en daarom niet zichtbaar is" dit vond ik op internet maar dan betekent het dus dat door de windows boot fail de scijf zo beschadigd geraakt is?

Met een data recovery programma zie ik nu wle de bestanden die op de desktop staan, dus ergens kom ik ernog wel in. Misschien zit er niks anders op dan een key aan te schaffen voor het programma om de bestanden terug te halen en er van te leren :(

[ Voor 7% gewijzigd door Vincitore op 04-04-2020 12:19 ]

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Vincitore schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 10:36:
Positief is dat hij wel herkend wordt, maar zoek nog een manier om erin te komen ook al is het maar voor een paar minuten om een paar documenten te kunnen kopieren met verslagen vanaf de C; schijf.
Als het naar een paar documenten zijn...?
Je kan Getdataback gebruiken om de hele disk op device niveau (full/deep) te scannen.
ALS er nog data / partities aanwezig zijn zullen deze worden gevonden
Dit duurt erg lang ja maar je kan de scanresultaten na elke stap opslaan voor hergebruik. _/-\o_
Met de trial versie van Getdataback kan je losse gevonden bestanden openen als preview, dit kan dan al genoeg zijn (hint, check the temp folder ;) )
Dit kan in ieder geval met de oudere versies van GDB 4.x
Wel de juiste versie gebruiken voor NTFS of FAT.

[ Voor 20% gewijzigd door The_Doman op 04-04-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincitore
The_Doman schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:22:
[...]

Als het naar een paar documenten zijn...?
Je kan Getdataback gebruiken om de hele disk op device niveau (full/deep) te scannen.
ALS er nog data / partities aanwezig zijn zullen deze worden gevonden
Dit duurt erg lang ja maar je kan de scanresultaten na elke stap opslaan voor hergebruik. _/-\o_
Met de trial versie van Getdataback kan je losse gevonden bestanden openen als preview, dit kan dan al genoeg zijn (hint, check the temp folder ;) )
Dit kan in ieder geval met de oudere versies van GDB 4.x
Wel de juiste versie gebruiken voor NTFS of FAT32.
Het meeste staat op het bureaublad en de foto's van de kinderen op de partities (D & E schijf) en ook op de USB drive als backup. Als ik de desktop dingen terug krijg, ben ik al gered.
Ondertussen de GetDataBack programma gedownload en ga ik daarmee scannen op niveau4. Gaat ongeveer 8 uur duren zo te zien..

Stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
Ik ben wel benieuwd...
Ik weet niet welke versie je nu gebruikt om te scannen?,
Zelf geef ik nog steeds de voorkeur aan de oude 4.xx, deze is ook nog beschikbaar op de download pagina van GDB..
Pagina: 1