Vraag

• Lipton1
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:19
Hoi allemaal,
Ik heb afgelopen week een Samsung 850 EVO 250gb gekocht om de 1TB harde schijf in mijn laptop (Acer Aspire V5-552) te vervangen. Omdat niet alle data van de harde schijf op de SSD past is de clone tool van Samsung geen optie. Ik heb besloten om windows clean the installeren op de SSD en de HDD gewoon als extern te gebruiken.

Nu heb ik met de Windows Media Creation Tool een bootable Windows 10 USB gemaakt en de bootvolgorde in de BIOS aangepast naar USB-HDD. Ondertussen de SSD in mn laptop geplaatst en zo geprobeerd windows te booten. Het probleem is dat mn laptop niet naar de Windows installatie gaat, maar in een bootloop rond het Acer logo komt. Ook kan ik de BIOS niet meer in. De enige optie is dan een hard reset.

Ik alle USB poorten geprobeerd maar het mocht niet baten. Hebben jullie misschien een oplossing voor dit probleem?

Beste antwoord (via Lipton1 op 27-03-2017 11:54)

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Al een andere usb stick geprobeerd? Sommige sticks willen gewoon niet is mijn ervaring.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Al een andere usb stick geprobeerd? Sommige sticks willen gewoon niet is mijn ervaring.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13
Het is een bug in de bios!
Ik heb hier ook zo'n Acer V5 gehad van een kennis om te herstellen/installeren.
Na het formatteren en/of veranderen naar legacy mode (ik weet het niet meer precies) kom je niet meer in de bios / bootmenu. |:(
Acer Community:No access to BIOS | Aspire V5-571G

Uiteindelijk heb een windows installatie via een andere PC op de HDD geinstalleerd, daar na kon ik wel weer booten en een reset uitvoeren.
Meteen een sysprep image erop zetten is dan een betere oplossing.

Later vond ik nog een eenvoudigere mogelijkheid om de bios weer terug te zetten naar de standaard (uefi) settings zonder de hele laptop weer te moeten demonteren.
IFIXIT: No Access to ACER ASPIRE V5 471 Bios (Operating System Not found)
Guys, I was tinkering with the same Acer Aspire V5 laptop.

After choosing legacy boot mode in the UEFI BIOS I was able to boot from linux USB drive, but after that I had no way to enter BIOS to change the boot mode back to SecureBoot.

You tell the RTC battery needs to be removed to recall default UEFI settings, which is a whole pain in the ass - you need to disassemble the whole laptop.

Instead, all you need to do is find 3 pairs of triangle-shaped contacts under the RAM cover.

Motherboard WISTRON Petra UMA 11324-1 48.4VM02.011

These pairs of contacts are:

G2101 - CLEAR CMOS

G2201 - UEFI BIOS password clear

G2701 - power button.

So, to clear all the wrong settings you've done to the Acer V5 471 BIOS, you do not need to disassemble it, just short the G2101 for 20-30 seconds.

• Lipton1
@dragon2 Nee dat nog niet, ga ik dit weekend even proberen!

@The_Doman Bedoel je dat ik hem eerst in legacy mode moet zetten omdat hij anders Windows niet boot? Op dit moment staat hij namelijk nog in UEFI. Op met moment dat ik de USB stick loskoppel en opstart met een lege SSD zegt hij gewoon dat er geen bootdevice gevonden is. Ook als ik m'n HDD er weer in stop start hij gewoon weer op.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:13
Het probleem bij deze laptop series is dat je alleen in de (UEFI) bios/boot settings kan komen vanuit windows zelf (geavanceerde opstart opties).
Bij een verkeerde bios wijziging (veranderen van UEFI naar legacy bijvoorbeeld) kan je niet meer opstarten en daardoor geen extern boot medium meer kiezen de bios opties.

Ik weet niet of het er een DVD unit aanwezig is en deze wel als standaard UEFI boot staat ingesteld?
Dan zou je een DVD installatie kunnen proberen.
Anders gewoon een (dummy) UEFI install /clone maken op de SSD of via een andere PC en daarvan booten, Daarna zou je een windows reset kunen uitvoeren en/of van USB kunnen starten.

De eerste keer dat ik deze laptop onder handen had had ik alles naar legacy mode gezet en kon ik dus ook niets meer doen dan een install/sysprep (legacy MBR mode) van de HDD op een andere pc.
Later vond ik pas de optie om in ieder geval de bios te resetten naar standaard opties (UEFI mode) zonder de hele laptop uit elkaar te moeten halen.. :)

[Voor 19% gewijzigd door The_Doman op 25-03-2017 17:09]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Lipton1
@dragon2 Een andere USB stick did the job, thanks!:)

@The_Doman Bedankt voor je suggesties, maar moeilijke wijzigingen waren gelukkig niet nodig!

• Nelliske
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-06-2021
Ik heb dit probleem ook gehad met een nieuwe installatie van W10
uiteindelijk het volgende gedaan:
De SSD heb ik er bij aangesloten en geformateerd (met 2 partities)
Het bootprogramma van de media creation tool op een partitie van de SSD gezet en daarna de PC opgestart met enkel de SSD aangesloten.
Hierop startte het installatie programma en werd W10 geinstalleerd
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee